Yıl: 2016 Cilt: 11 Sayı: 14 Sayfa Aralığı: 915 - 934 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İNGİLİZCE KONUŞMA BECERİSİNİN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN İHTİYAÇLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ

Öz:
İçinde bulunduğumuz çağda küreselleşmenin etkisiyle ülkeler arası etkileşim, gelişen ticaret ve yoğunlaşan ülkeler arası diplomatik ilişkilerden dolayı artmıştır ve bu durum bireylerin ana dilleri haricinde diğer dilleri de öğrenmelerini gerekli kılmıştır. Bu anlamda İngilizce başı çekmektedir. İngilizce dinleme, konuşma, okuma ve yazma olarak belirtilen dört önemli beceriyi içermekte olup içerisinde konuşmak en önemli beceri olarak ön plana çıkmaktadır. Çünkü bir dili konuşmak, o dilin öğrenildiğinin ve diğer becerilere hâkim olunduğunun en önemli göstergesidir. Fakat farklı bir dilde konuşma ve dinleme becerisi özel olarak geliştirilmesi karmaşık olan becerilerdir. Bu çalışmanın amacı üniversitelerde hazırlık sınıfında okuyan öğrencilerin İngilizce konuşma becerisine ilişkin ihtiyaçlarının tespit edilmesidir. Ölçek ve anket uygulaması 165 öğrenci ile gerçekleştirilirken birebir görüşmeler 3'ü kadın ve 3'ü erkek olmak üzere toplam 6 öğrenci ve 2'si kadın ve 2'si erkek olmak üzere toplam 4 okutman ile yapılmıştır. Ayrıca hazırlık sınıflarından birinde gözlem yapılmış olup bu sınıfta 21 öğrenci bulunmaktadır. Veri toplama aracı olarak İngilizce Konuşmaya İlişkin Tutum Ölçeği, Temel İngilizce Becerilerine Yönelik Algı ve İhtiyaç Değerlendirme Anketi, Görüşme Formu, Gözlem Formu kullanılmıştır. Çıkan sonuçlara göre Çalışmaya katılan öğrenciler, konuşma becerisi içerisinde de akıcı konuşma, yeterli kelime bilgisine hâkim olma ve anlaşılır konuşmanın önemli olduğunu düşünmektedirler. Ayrıca öğrenciler İngilizce konuşamama nedenleri arasında aşırı heyecanlı olmayı, hata yapmaktan korkmayı ve yeterli kelime bilgisine sahip olmamayı göstermişlerdir. Okulun konuşma becerisini kazandırmaya yönelik bir hedefinin olmaması derslerde konuşma becerisini yükseltecek daha fazla aktivitenin yapılmasına da engel olmaktadır. Bunun yanında pratik yaptırılacak etkinliklerin olmaması, kitaba bağlı kalınması, yazma ve okuma becerilerine daha fazla önem verilmesi de bahsedilen konulardandır. Aynı durumu okutmanlar da belirtilmişlerdir, okulda konuşma pratiğine ilişkin becerilerdense daha çok akademik hayata hazırlayacak becerilere odaklanıldığı ve bunun yanında kelime bilgisine ihtiyaç duyulduğu belirtilmiştir
Anahtar Kelime:

NEEDS ASSESSMENT REGARDING TEACHING OF ENGLISH SPEAKING SKILL

Öz:
Due to the growing trade and diplomatic relations between countries, the effects of globalization increased in our age and this necessitate individuals to learn another language other than mother tongue; in this sense, English becomes more important. English includes four fundamental skills: listening, reading, writing and speaking. Among those peaking stands out as the most important skill because it is the most important indicators of expressing to know a language. However speaking and listening skills in a different language are complex to develop and it needs hard work. The aim of this study is to determine university preparatory class students’ needs for English speaking. Questionnaire and attitude scale were conducted to 165 preparatory students at university. Interviews were conducted with six students three of which are women and three of which are men and four instructors. In addition, the observation was made in one of preparatory class in which there were 21 students. Attitude Scale about Speaking English, Perceptions and Needs Assessment Survey Towards the Basic English Skills, Interview and Observation Form were used for data collection. According to results, students participating to study indicated that fluency, vocabulary and intelligibility were important for speaking English. In addition students have shown that being extremely excited, concerning about making mistakes and insufficient vocabulary were the obstacles of speaking English. Both instructor and students specified that the goal of preparation program is not to improve speaking skills; therefore the activities in lessons are not related to speaking. Besides, the lack of practical activities about speaking, book-oriented activities, more emphasis on writing and reading skills are the other subjects mentioned. Instead of speaking skills, the instructors and English preparation program focus on activities and skills that prepares to academic life
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adalı, O. (2003). Anlamak ve anlatmak. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Ahamed, M.F (2013). Difficulties and challenges in teaching english as the second and foreign language. The Asian Conference on Language Learning 2013 Official Conference Proceedings, 273-281.
  • Aleksandizak, M (2011). Problems and challenges in teaching and learning speaking at advanced level. Glottodıdactıca, 37, 37-48
  • Al Hosni, S (2014). Speaking Difficulties Encountered by Young EFL Learners, International Journal on Studies in English Language and Literature, 2(6), 22-30.
  • Aliakbari, M. & Boghayeri, M. (2014). A needs analysis approach to ESP design in Iranian context. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 98, 175-181.
  • Alqunayeer, H. S., & Zamir, S. (2016). Needs Analysis of Saudi EFL Female Students: A Case Study of Qassim University. Journal of Curriculum and Teaching, 5(1), p87.
  • Arslan, A., & Coskun, A. (2014). A Needs Analysis Study for the English Curriculum of the Teaching Staff Training Program in a Turkish University. Modern Journal of Language Teaching Methods, 4(1), 283.
  • Atmaca, Ç. (2016). Brain-based learning practices of teacher educators in an English language teaching programme. Turkish Studies International Periodical for Languages, Literature and History of Turkish and Turkic, 11(9), 101-134.
  • Boroujeni, S. A., & Fard, F. M. (2013). A Needs Analysis of English for Specific Purposes (ESP) Course For Adoption Of Communicative Language Teaching:(A Case of Iranian First-Year Students of Educational Administration). International Journal of Humanities and Social Science Invention, 2 (6), 35-44
  • Burchfıeld, R. (1985). The English Language. Oxford: Oxford University Press.
  • Brown, K. L., Burnett, N., Jones, G., Matsumoto, S., Langford, N. J., & Pacheco, M. (1981). Teaching speaking and listening skills in the elementary and secondary school. Massachusetts, USA. ERIC veritabanından alınmıştır. ERIC Document: ED234440.
  • Chan, V. (2001). Determining students’ language needs in a tertiary setting. English Teaching Forum, 39 (3), 16 – 27.
  • Creswell, J. W., & Clark, V. L. P. (2014). Karma yöntem araştırmaları: Tasarımı ve yürütülmesi (Y. Dede & S. B. Demir, Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çetinkaya, Y. B. (2009). Language of others: Efl students’ perception of and attitude towards English. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18 (1), 109–120.
  • Çınar, S (2010). Yabancı dil öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında öğretme davranışlarının incelenmesi ampirik nitel bir araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekizmart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demircan, Ö. (1990). Yabancı Dil Ögretim Yöntemleri. İstanbul: Ekin Eğitim Yayıncılık.
  • Doğan, Y. (2009). Konuşma becerisinin geliştirilmesine yönelik etkinlik önerileri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 185-204.
  • Emir, S. (1986). Örneklerle kompozisyon yazma sanatı. İstanbul: Türk Dünyası Arş. Vakfı Yayınları.
  • Ertürk, H (2006). İngilizce öğretiminde konuşma becerisinin kazandırılmasında yazılı-görsel öğretim materyalinin erişiye etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Esin, T. (2012). Speaking as a Skill in Second Language Teaching. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi.
  • Gan, Z. (2012). Understanding L2 Speaking Problems: Implications for ESL Curriculum Development in a Teacher Training Institution in Hong Kong. Australian Journal of Teacher Education, 37(1), 43-59.
  • Glesne, C. (2013). Nitel Araştırmaya Giriş (A. Ersoy & P. Yalçınoğlu, Çev.) Ankara: Anı Yayınları.
  • Gökçe, A., & Batman, O. (2015). Turizm ön lisans programlarında meslek amaçlı ingilizce (eop) öğretiminin öğrenci görüşlerine dayalı ihtiyaç değerlendirmesi. Is, Guc: The Journal of Industrial Relations & Human Resources, 17(2),174-209.
  • Güneş, B. (2009). 1945-1980 arası Türkiye’de ingilizce eğitimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversites.
  • Hajana, O. H. O., & Adam, A. M. A. (2015). The role of needs analysis for the quality of english for specific purposes and english for academic purposes course design. International Journal of Recent Scientific Research, 6 (5), 3868-3871.
  • Iamsaard, P., & Kerdpol, S. (2015). A study of effect of dramatic activities on ımproving english communicative speaking skill of grade 11th students. English Language Teaching, 8(11), 69.
  • Johnson, R. B., Onwuegbuzie, A. J., & Turner, L. A. (2007). Toward a definition of mixed methods research. Journal of mixed methods research, 1(2), 112-133.
  • Kaufman, R. A.(1983). Needs assessment. In Fenwick W. English (Ed.), Fundamental Curriculum Decisions (pp. 53-67). 1983 Yearbook. Alexandria, Va.: Association for Supervision Curriculum Development.
  • Karagedik, E (2012). İngilizce okutmanları için hazırlanan “konuşma becerisi öğretimi” eğitim programına ilişkin eylem araştırması. Yayınanmamış Yüksek Lisans Tezi Hacettepe Üniversitesi.
  • Kazazoğlu, S. (2013). Türkçe ve ingilizce derslerine yönelik tutumun akademik başarıya etkisi. Eğitim ve Bilim, 38(170), 294-307.
  • Liu, M., & Jackson, J., (2008). An exploration of Chinese EFL learners’ unwillingness to communicate and foreign language anxiety. Modern Language Journal, 92, 71-86.
  • Memiş, M. R. (2016). Yabancı dil öğretiminde eğitim ortamı ve kültür aktarımı. Turkish Studies, 11(9), 605-616.
  • Noursi, O. (2013). Attitude towards learning English: the case of the uae technological high school. Educational Research, 4(1), 21-30.
  • Nunan, D. (2003). Practical English Language Teaching. Boston: McGraw Hill.,
  • Ornstein, A.C. (1998). Curriculum: Foundations, Principles, and Issues (3rd Ed.). Boston: Ally and Bacon.
  • Queeney, D.S. (1995). Assessing needs in continuing education: An essential tool for quality improvement. Jossey-Bass Publishers: San Fransisco.
  • Rose, P., & Sookraj, R. (2015). Needs analysis: Undergraduates’ evaluation of a university-wide english language course. Carıbbean Educatıonal Research Journal, 3(1), 62-75.
  • Rosio, S.A (2011-2012). The importance of teaching listening and speaking skills. Unpublished Master Thesis, Universitas Complutensis Matritensis, Spain.
  • Schnackenberg, H.L., Luik, K., Nisan, Y.C., & Servant, C. (2001). A case study of needs assessment in teacher ın-service development. Educational Research and Evaluation, 7 (2-3), pp.137- 160.
  • Şener, S. (2015). Foreign language learning anxiety and achievement: A case study of the students studying at Çanakkale Onsekiz Mart University. Turkish Studies, 10(3), 875-890.
  • Tabetabaei, O (2012). An Investigation into the Problems of Teaching and Learning English in the Isfahan Province High Schools, Iran. Journal of Language Teaching and Research, 3(1), 102-111.
  • Tok, H. (2010). Üniversite öğrencilerinin İngilizce dersine ilişkin duyuşsal tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 185, 90-109.
  • Ur, P. (1996). A course in language teaching, cambridge teacher training and development. UK: Cambridge University Press.
  • Witkin, B.R., & Altschuld, J.W. (1995). Planning and Conducting Needs Assessment: A Practical Guide. Sage Publications.
  • Wu, Y. (2012). An empirical study on needs analysis of college Business English course. International Education Studies, 5(2), 216-221.
  • Zeytin, Ö. (2006). The effective techniques in teaching speaking. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi.
APA ÇAVUŞOĞLU DEVECİ C, ARSLAN BUYRUK A, Erdoğan P, Yucel-Toy B (2016). İNGİLİZCE KONUŞMA BECERİSİNİN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN İHTİYAÇLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ. , 915 - 934.
Chicago ÇAVUŞOĞLU DEVECİ Ceyda,ARSLAN BUYRUK ARZU,Erdoğan Polat,Yucel-Toy Banu İNGİLİZCE KONUŞMA BECERİSİNİN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN İHTİYAÇLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ. (2016): 915 - 934.
MLA ÇAVUŞOĞLU DEVECİ Ceyda,ARSLAN BUYRUK ARZU,Erdoğan Polat,Yucel-Toy Banu İNGİLİZCE KONUŞMA BECERİSİNİN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN İHTİYAÇLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ. , 2016, ss.915 - 934.
AMA ÇAVUŞOĞLU DEVECİ C,ARSLAN BUYRUK A,Erdoğan P,Yucel-Toy B İNGİLİZCE KONUŞMA BECERİSİNİN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN İHTİYAÇLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2016; 915 - 934.
Vancouver ÇAVUŞOĞLU DEVECİ C,ARSLAN BUYRUK A,Erdoğan P,Yucel-Toy B İNGİLİZCE KONUŞMA BECERİSİNİN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN İHTİYAÇLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2016; 915 - 934.
IEEE ÇAVUŞOĞLU DEVECİ C,ARSLAN BUYRUK A,Erdoğan P,Yucel-Toy B "İNGİLİZCE KONUŞMA BECERİSİNİN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN İHTİYAÇLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ." , ss.915 - 934, 2016.
ISNAD ÇAVUŞOĞLU DEVECİ, Ceyda vd. "İNGİLİZCE KONUŞMA BECERİSİNİN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN İHTİYAÇLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ". (2016), 915-934.
APA ÇAVUŞOĞLU DEVECİ C, ARSLAN BUYRUK A, Erdoğan P, Yucel-Toy B (2016). İNGİLİZCE KONUŞMA BECERİSİNİN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN İHTİYAÇLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik), 11(14), 915 - 934.
Chicago ÇAVUŞOĞLU DEVECİ Ceyda,ARSLAN BUYRUK ARZU,Erdoğan Polat,Yucel-Toy Banu İNGİLİZCE KONUŞMA BECERİSİNİN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN İHTİYAÇLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik) 11, no.14 (2016): 915 - 934.
MLA ÇAVUŞOĞLU DEVECİ Ceyda,ARSLAN BUYRUK ARZU,Erdoğan Polat,Yucel-Toy Banu İNGİLİZCE KONUŞMA BECERİSİNİN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN İHTİYAÇLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.11, no.14, 2016, ss.915 - 934.
AMA ÇAVUŞOĞLU DEVECİ C,ARSLAN BUYRUK A,Erdoğan P,Yucel-Toy B İNGİLİZCE KONUŞMA BECERİSİNİN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN İHTİYAÇLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(14): 915 - 934.
Vancouver ÇAVUŞOĞLU DEVECİ C,ARSLAN BUYRUK A,Erdoğan P,Yucel-Toy B İNGİLİZCE KONUŞMA BECERİSİNİN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN İHTİYAÇLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(14): 915 - 934.
IEEE ÇAVUŞOĞLU DEVECİ C,ARSLAN BUYRUK A,Erdoğan P,Yucel-Toy B "İNGİLİZCE KONUŞMA BECERİSİNİN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN İHTİYAÇLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ." Turkish Studies (Elektronik), 11, ss.915 - 934, 2016.
ISNAD ÇAVUŞOĞLU DEVECİ, Ceyda vd. "İNGİLİZCE KONUŞMA BECERİSİNİN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN İHTİYAÇLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ". Turkish Studies (Elektronik) 11/14 (2016), 915-934.