Yıl: 2014 Cilt: 9 Sayı: 5 Sayfa Aralığı: 1229 - 1249 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

AEHESIS TEMATİK AĞ PROJESİ KAPSAMINDA SPOR EĞİTİMİ ALANLARININ TÜRKİYE’DE SPOR EĞİTİMİ KURUMLARINA UYUMU

Öz:
Küreselleşen dünyada yükseköğretim kurumları kültürün ve değerlerin gelişmesinde önemli bir yere sahiptir. Avrupa Birliği'ne üyelik sürecinde akademik ve eğitimsel standartlarının Avrupa Birliği'ne üye olan ülkelerdeki yükseköğretim standartlarıyla uyum içerisinde olması önem arz programları, yükseltilmesi ve kalitenin korunmasında önemli bir yere sahiptir. Bu kapsamda, Avrupa Birliği spor bilimlerinde Avrupa yükseköğretiminin uyumlu hale getirilmesi amacıyla AEHESIS (Spor Bilimleri Eğitimini Avrupa Yükseköğretiminde Uyumlaştırma) Tematik Ağ Projesi'ni yürürlüğe koymuştur. Bu projede, sporla ilgili dört alan ("Spor Yönetimi", "Beden Eğitimi Öğretmenliği", "Sağlık ve Zindelik", "Antrenörlük Eğitimi") tanımlanmıştır. Bu projeye ortak kurum ve kuruluşlardan gelen spor eğitim uzmanları, çeşitli toplantı ve konferanslarda oluşturdukları metinlerle, spor eğitiminde yeni müfredatların geliştirilmesine yönelik ortak standartlar belirlemeye çalışmışlardır. Bu doğrultuda, Türkiye'nin yükseköğretim düzeyinde spor eğitimi hizmeti veren kurumları, topluma daha iyi spor hizmeti sunabilmek için spor eğitimi sistemleri ve müfredat yapılarını yeniden gözden geçirmeleri gerekmektedir. Türkiye'de bu yapılanmanın başlatılması, yükseköğretim düzeyinde verilen spor eğitimi için önemli fırsatlar sunacaktır. Spor eğitiminin yeniden düzenlenmesi, kalitesinin yükseltilmesi, daha kavuşturulmasını sağlayacaktır. Bu çalışmada, AEHESIS Tematik Ağ Projesi kapsamında yer alan spor eğitimi alanlarının müfredat yapıları incelenmiştir. Türkiye'nin bu proje kapsamındaki spor eğitimi alanlarına uyumu tartışılarak bir dizi öneriler sunulmuştur
Anahtar Kelime:

THE COMPLIANCE OF FIELDS OF SPORTS EDUCATION TO SPORTS EDUCATION INSTITUTIONS WITHIN THE SCOPE OF THE AEHESIS THEMATIC NETWORK PROJECT IN TURKEY

Öz:
In the global world higher education institutions has an important impact on the development of culture and values. In this perspective it is important for Turkey which is in the process of accession to the European Union should increase the level of its higher education standarts to the level of EU members’ higher education standarts. Sports Education Programs in higher education institutions have an important role in providing sports services, raising standarts and protection of the quality. In this context, European Union has applied theAEHESIS (Aligning a European Higher Education Structure In Sport Sciene) Thematic Network Project in order to adjust Europe’s sports education in higher education. In this project, these four sports-related fields (“Sports Management”, “Physical Education Teacher Department”, Health and Wellness”, “Coaching Education” was defined. Sports educatioan experts from the institutions and organizations that are the associate of this project tried to determine common standarts for the development new curriculums in sports education thorough texts that were formed at various meetings and conferences. In this line, Turkey should review its curriculum structures and sport education systems in order to offer better sport facilities to the society with the institutions which gives sport training at the level of higher education. Initiation of this structure in Turkey will provide important opportunities for the sports education that is given in the level of higher education. Reorganization of sports education and improving the quality will provide a more efficient and more useful structure. In this study, curriculum structure of health and wellnes within the scope of AEHESIS Thematic Network Project was examined. In addition, some suggestions were presented by arguing Turkey’s accordance to the field of sports education and curriculum within the scope of this project
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • KAYNAKÇA
  • AEHESIS (Aligning a European Higher Educational Structure In Sport Science), http://www.aehesis.de/HTML/Welcome.htm, (04 Aralık 2011).
  • AVRUPA SPOR EĞİTİMİ BİLGİ PLATFORMU, http://www.eseip.eu/index.php?option=com_frontpage&Itemid=44, (01 Aralık 2011).
  • AVRUPA SPOR BİLİMLERİ EĞİTİMİ VE İSTİHDAMI BİRLİĞİ, http://www.enssee.eu/ENSSEE/, (22 Aralık 2011).
  • AYKAÇ, N., KABARAN, H. & BİLGİN, H. (2014). “Türkiye’de ve Bazı Avrupa Birliği Ülkelerindeki Öğretmen Yetiştirme Uygulamalarının Karşılaştırılmalı Olarak İncelenmesi (Almanya, Finlandiya, İngiltere ve Türkiye Örneği) / Comparative Analysis of The Teacher Training Programs In Turkey and Some European Countries (Germany, Finland, France, Angland And Turkey Samples), TURKISH STUDIES-International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, ISSN: 1308-2140, Volume 9/3, Winter 2014, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.6484, p. 281, 282.
  • BOZYİĞİT, E. & ERTURAN, G. (2007). Uluslararası AB-Bologna Süreci Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu: Loughborough Üniversitesi ve Pamukkale Üniversitesi’nin Beden Eğitimi Öğretmeni Yetiştiren Lisans Programlarının Karşılaştırmalı Analizi, Çanakkale: Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • CAMY, J., MADELLA, A. & KLEIN, G. (2006). The Six-Step-Model: From Model to Process. In: Petry K., Froberg K., Madella A. Thematic Network Project AEHESIS-Report of the Third Year, Cologne.
  • CINGIENE, V. & PURONAHO, K. Spor Yönetimi: Yeterlilikleri Sınıflandırmak ve Geleceği Analiz Etmek İçin Kullanılan Bir Uyarlama Modeli. Erişim: http://www.eseip.eu/images/stories/MyPDF/sm.pdf, Erişim Tarihi: 15 Aralık 2011, pp. 109-129.
  • ÇOTUK, B. (2007). The International Symposıom On Physical Education and Sports Teaching In EU-Bologna Process: Avrupa spor bilimleri yükseköğretimini uyumlaştırma sürecinde Türkiye’nin konumu AEHESIS projesi. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart University Faculty Of Education Deoartment Of Phsical Training And Sport.
  • DUFFY, P. (2011). Bologna Sürecinin Uygulanması ve Antrenörlükte Model Müfredat Geliştirme. http://www.eseip.eu/images/stories/MyPDF/co.pdf /, pp. 80-97, 104-107, (15 Aralık 2011).
  • HARDMAN, K., KLEIN, G. & PATRIKSSON, G. (2011). Bologna Sürecinin Uygulanması ve Beden Eğitiminde Model Müfredat Gelişimi Öğretmen Eğitimi, 56-78, http://www.eseip.eu/images/stories/MyPDF/pe.pdf. (15 Aralık 2011).
  • KAVAK, Y., AYDIN, A. & ALTUN, S. A. (2007). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri (1982-2007). Ankara: Yükseköğretim Kurulu Yayını, ss. 5.
  • ISOC SOCRATES PROJECTS DATABASE, http://www.isoc.siu.no/isocii.nsf/projectlist/110058, (24 Aralık 2011).
  • TUNING EDUCATIONAL STRUCTURES IN EUROPE, http://www.unideusto.org/tuningeu, (24 Aralık 2011).
  • PETRY, K., FROBERG, K. & MADELLE, A. (2004). Thematic Network Project, Aligning a European Higher Education Structure In Sport Sciences, Report Of The First Year (01.10.2003-30.09.2004). Supported By The Socrates Programme Of The European Commission, Published By The Department Of Leisure Studies, German Sport Universıty Cologne, pp. 145.
  • PETRY, K., FROBERG, K. & MADELLE, A. (2005). Thematic Network Project, Aligning a European Higher Education Structure In Sport Sciences (AEHESIS), Report Of The Second Year (01.10.2004-30.09.2005). Supported By The Socrates Programme Of The European Commission, Published By The Department Of Leisure Studies, German Sport Universıty Cologne, pp. 1.
  • PETRY, K. & FROBERG, K. (2006), Overview Of The Project. In: Petry K., Froberg K., Madella A. Thematic Network Project AEHESIS-Report of the Third Year, Cologne, 2006.
  • PETRY, K., FROBERG, K. & MADELLE, A. (2006). Thematic Network Project, Aligning a European Higher Education Structure In Sport Sciences. Report Of The Third Year, Supported By The Socrates Programme Of The European Commission, Published By The Department Of Leisure Studies, German Sport Universıty Cologne.
  • PILKINGTON, A. (2011). Sağlık ve Zindelik’in Profesyonel Alanı. http://www.eseip.eu/images/stories/MyPDF/hf.pdf, pp. 130-141, (15 Aralık 2011).
  • SEÇKİN, A. ve BAŞBAY, M. (2013). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Öz-Yeterlik İnançlarının İncelenmesi / Investigate Of Teacher’s Self Efficacy Beliefs Of Physical Education And Sport Teacher Canditate’s, TURKISH STUDIES-International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, ISSN: 1308-2140, Volume 8/8, Summer 2013, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.5305, p. 257.
  • YÜKSEKÖĞRETİM KURULU. (2007). Eğitim Fakültelerinde Uygulanacak Yeni Programlar Hakkında Açıklama, http://www.yok.gov.tr/egitim/ogretmen/programlar_aciklama.doc. (12 Nisan 2007).
APA KARAKAYA Y, ÇOBAN B (2014). AEHESIS TEMATİK AĞ PROJESİ KAPSAMINDA SPOR EĞİTİMİ ALANLARININ TÜRKİYE’DE SPOR EĞİTİMİ KURUMLARINA UYUMU. , 1229 - 1249.
Chicago KARAKAYA YUNUS EMRE,ÇOBAN Bilal AEHESIS TEMATİK AĞ PROJESİ KAPSAMINDA SPOR EĞİTİMİ ALANLARININ TÜRKİYE’DE SPOR EĞİTİMİ KURUMLARINA UYUMU. (2014): 1229 - 1249.
MLA KARAKAYA YUNUS EMRE,ÇOBAN Bilal AEHESIS TEMATİK AĞ PROJESİ KAPSAMINDA SPOR EĞİTİMİ ALANLARININ TÜRKİYE’DE SPOR EĞİTİMİ KURUMLARINA UYUMU. , 2014, ss.1229 - 1249.
AMA KARAKAYA Y,ÇOBAN B AEHESIS TEMATİK AĞ PROJESİ KAPSAMINDA SPOR EĞİTİMİ ALANLARININ TÜRKİYE’DE SPOR EĞİTİMİ KURUMLARINA UYUMU. . 2014; 1229 - 1249.
Vancouver KARAKAYA Y,ÇOBAN B AEHESIS TEMATİK AĞ PROJESİ KAPSAMINDA SPOR EĞİTİMİ ALANLARININ TÜRKİYE’DE SPOR EĞİTİMİ KURUMLARINA UYUMU. . 2014; 1229 - 1249.
IEEE KARAKAYA Y,ÇOBAN B "AEHESIS TEMATİK AĞ PROJESİ KAPSAMINDA SPOR EĞİTİMİ ALANLARININ TÜRKİYE’DE SPOR EĞİTİMİ KURUMLARINA UYUMU." , ss.1229 - 1249, 2014.
ISNAD KARAKAYA, YUNUS EMRE - ÇOBAN, Bilal. "AEHESIS TEMATİK AĞ PROJESİ KAPSAMINDA SPOR EĞİTİMİ ALANLARININ TÜRKİYE’DE SPOR EĞİTİMİ KURUMLARINA UYUMU". (2014), 1229-1249.
APA KARAKAYA Y, ÇOBAN B (2014). AEHESIS TEMATİK AĞ PROJESİ KAPSAMINDA SPOR EĞİTİMİ ALANLARININ TÜRKİYE’DE SPOR EĞİTİMİ KURUMLARINA UYUMU. Turkish Studies (Elektronik), 9(5), 1229 - 1249.
Chicago KARAKAYA YUNUS EMRE,ÇOBAN Bilal AEHESIS TEMATİK AĞ PROJESİ KAPSAMINDA SPOR EĞİTİMİ ALANLARININ TÜRKİYE’DE SPOR EĞİTİMİ KURUMLARINA UYUMU. Turkish Studies (Elektronik) 9, no.5 (2014): 1229 - 1249.
MLA KARAKAYA YUNUS EMRE,ÇOBAN Bilal AEHESIS TEMATİK AĞ PROJESİ KAPSAMINDA SPOR EĞİTİMİ ALANLARININ TÜRKİYE’DE SPOR EĞİTİMİ KURUMLARINA UYUMU. Turkish Studies (Elektronik), vol.9, no.5, 2014, ss.1229 - 1249.
AMA KARAKAYA Y,ÇOBAN B AEHESIS TEMATİK AĞ PROJESİ KAPSAMINDA SPOR EĞİTİMİ ALANLARININ TÜRKİYE’DE SPOR EĞİTİMİ KURUMLARINA UYUMU. Turkish Studies (Elektronik). 2014; 9(5): 1229 - 1249.
Vancouver KARAKAYA Y,ÇOBAN B AEHESIS TEMATİK AĞ PROJESİ KAPSAMINDA SPOR EĞİTİMİ ALANLARININ TÜRKİYE’DE SPOR EĞİTİMİ KURUMLARINA UYUMU. Turkish Studies (Elektronik). 2014; 9(5): 1229 - 1249.
IEEE KARAKAYA Y,ÇOBAN B "AEHESIS TEMATİK AĞ PROJESİ KAPSAMINDA SPOR EĞİTİMİ ALANLARININ TÜRKİYE’DE SPOR EĞİTİMİ KURUMLARINA UYUMU." Turkish Studies (Elektronik), 9, ss.1229 - 1249, 2014.
ISNAD KARAKAYA, YUNUS EMRE - ÇOBAN, Bilal. "AEHESIS TEMATİK AĞ PROJESİ KAPSAMINDA SPOR EĞİTİMİ ALANLARININ TÜRKİYE’DE SPOR EĞİTİMİ KURUMLARINA UYUMU". Turkish Studies (Elektronik) 9/5 (2014), 1229-1249.