KENDİNİ DEĞERLENDİRME, AKRAN DEĞERLENDİRME VE ÖĞRETMEN DEĞERLENDİRMENİN YAZILI SINAV SONUÇLARINA ETKİSİ VE BAŞARI YORDAYICILIĞI

Yıl: 2014 Cilt: 9 Sayı: 5 Sayfa Aralığı: 1911 - 1929 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

KENDİNİ DEĞERLENDİRME, AKRAN DEĞERLENDİRME VE ÖĞRETMEN DEĞERLENDİRMENİN YAZILI SINAV SONUÇLARINA ETKİSİ VE BAŞARI YORDAYICILIĞI

Öz:
Kendini değerlendirme, akran değerlendirme ve öğretmen değerlendirmenin yazılı sınav sonuçlarına etkisi ve başarı yordayıcılığını ortaya çıkarmayı amaçlayan bu araştırma, nicel türde tek faktörlü yordayıcı korelâsyon araştırması desenindedir. Bu araştırma ile öğrenci başarısını ortaya çıkarmada kullanılan yazılı yoklama sınavlarının puanlamasında işe koşulan öğretmen değerlendirme, akran değerlendirme ve kendi kendini değerlendirme yaklaşımlarının not vermeye olan etkisi ve bu yaklaşımlarla yapılan ölçüm sonuçlarının öğrenci başarısını olan yordayıcılık gücünün ne olduğunun ortaya çıkarılması amaçlanmıştır? Bu amaç doğrultusunda aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır: 1. Öğretmen değerlendirme, akran değerlendirme ve kendi kendini değerlendirme yaklaşımlarına göre ölçme sonuçları değişmekte midir? 2. Öğretmen değerlendirme, akran değerlendirme ve kendi kendini değerlendirme yaklaşımları göre ölçme sonuçları arasında anlamlı bir ilişki var mıdır? 3. Cinsiyete göre öğretmen değerlendirme, akran değerlendirme ve kendi kendini değerlendirme yaklaşımlarına göre ölçme sonuçları değişmekte midir? 4. Öğretmen değerlendirme, akran değerlendirme ve kendi kendini değerlendirme yaklaşımlarına göre ölçme sonuçlarında cinsiyetin etkisi nedir? 5. Öğretmen değerlendirme, akran değerlendirme ve kendi kendini değerlendirme yaklaşımlarına göre ölçme sonuçlarının dönem sonu başarıyı yordama gücü nedir? Araştırma 121 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırma verileri geliştirilen yazılı yoklama ara sınav testi ve çoktan seçmeli türde dönem sonu sınavı testi ile elde edilmiştir. Ara sınav testinin hesaplanan Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı 0,97, dönem sonu sınavının hesaplanan iç tutarlık katsayısı ise K-R21 = 0,78'dir. Verilerin analizinde t-testi, Pearson Correlation, Kendall's tau_b ve Spearman's rho, Cohen's d ve eta-kare(?2), R, R Square ve F analiz teknikleri kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre belirlenen alt problemlere ilişkin olarak aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır: 1. Öğretmen değerlendirme, akran değerlendirme ve kendi kendini değerlendirme yaklaşımlarına göre ölçme sonuçları arasındaki fark anlamlıdır. 2. Öğretmen değerlendirme, akran değerlendirme ve kendi kendini değerlendirme yaklaşımları göre ölçme sonuçları arasında anlamlı yüksek bir ilişki vardır. 3. Öğretmen değerlendirme, akran değerlendirme ve kendi kendini değerlendirme yaklaşımlarına göre ölçme sonuçlarında kızlar lehine anlamlı bir fark vardır. 4. Akran değerlendirme puanlarında gözlenen varyansın yaklaşık 0,008'nincinsiyete bağlı olduğu ifade edilebilir. Kız ve erkek öğrencilerin akran değerlendirme puanları arasındaki fark 0,60 standart sapma kadardır. 5. Öğretmen değerlendirme puanlarında gözlenen varyansın yaklaşık 0,06'nın cinsiyete bağlı olduğu ifade edilebilir. Kız ve erkek öğrencilerin öğretmen değerlendirme puanları arasındaki fark 0,54 standart sapma kadardır. 6. Kendi kendini değerlendirme puanlarında gözlenen varyansın yaklaşık 0,06'nın cinsiyete bağlı olduğu ifade edilebilir. kız ve erkek öğrencilerin kendi kendini değerlendirme puanları arasındaki fark 0,55 standart sapma kadardır. 7. Ara sınav sonuçları ile final başarısı arasında yüksek oranda doğrusal bir ilişki olduğunu söylenemez. 8. Araştırmada üç farklı puanlama yaklaşıma dayalı olarak yapılan ara sınav sonuçlarının final sınavına ilişkin yordayıcılığı akran değerlendirmeyle %23, kendi kendine değerlendirmeyle %24 ve öğretmen değerlendirmesi ile %30 oranında açıklamaktadır. Araştırma bulgularına göre farklı puanlama tekniklerine dayalı elde edilen ölçüm sonuçları arasında yüksek ilişki olmasına karşın fark anlamlıdır. Ara sınav sonuçları ile final başarısı arasında yüksek oranda doğrusal bir ilişki olduğunu söylenemez. Bu sonuçlara göre kullanılan puanlama yöntemleri arası ilişkinin yüksek olması her bir farklı puanlama tekniğinde de öğrencilerin ara sınav sonuçları arasındaki tutarlığın yüksek olduğunu göstermektedir. Ortalamalar arasındaki farkın anlamlı olması işe koşulan tekniklerle yapılan puanlamaların farklılaştığını göstermektedir. İşe koşulan değerlendirme teknikleri içerisinde final sınavına ilişkin yordayıcılık değerlerinin en yüksek oranda öğretmen değerlendirme yaklaşımında olduğu görülmektedir. Bununla birlikte üç farklı puanlama yaklaşımı ile elde edilen ara sınav sonuçları ile final başarısı arasında yüksek oranda doğrusal bir ilişki olduğunu söylenemez. Bu sonuca ara sınav ve dönem sonu sınavı kapsamlarının ara sınav lehine daha sınırlı olması ara sınav başarı ortalamasının daha yüksek çıkmasında önemli bir etken olabilir.
Anahtar Kelime:

THE EFFECT ON ESSAY ASSESMEND SCORES AND REGRESSION OF SELF EVELUATION, PEER EVALUATION AND TEACHER EVALUATION TECHNICS

Öz:
This study, which aims to discover the effect of self evaluation, peer evaluation and teacher evaluation techniques on written examination results and the success regression is one-factor predictor correlation research pattern in quantitative style. This study has aimed to reveal the effect of teacher evaluation, peer evaluation and self evaluation approaches on grading which is used in scoring of written exams in determining student’s success and how powerful the Regression of student success made by these approaches is. With this aim, it is looked for answers for the questions below. 1. Do the assessment results differ according to teacher evaluation, peer evaluation and self evaluation approaches? 2. Is there a significant relationship among the assessment results according to teacher evaluation, peer evaluation and self evaluation approaches? 3. Do the assessment results differ according to teacher evaluation in terms of gender, peer evaluation and self evaluation approaches? 4. What’s the effect of gender on assessment results according to teacher evaluation, peer evaluation and self evaluation approaches? 5. How do the assessment results have an impact on the prediction of final success according to teacher evaluation, peer evaluation and self evaluation approaches? The study has conducted with 121 students. Research data has gathered from midterm written examination test which has been developed and final test which is consisted of multiple choices. The midterm exam’s calculated Cronbach’s alpha internal consistency coefficient is 0,97 and the final exam’s calculated internal consistency coefficient is K-R21 = 0,78. In analyzing data, T test, Pearson Correlation, Kendall’s tau-b, Spearman’s rho, Cohen’s d, Eta-squared (ŋ2), R, R Square and F analysis techniques have been used According to findings, these results have been found about the determined sub-problems.1. The variation among the assessment results is significant in terms of teacher evaluation, peer evaluation and self evaluation approaches. 2. There is a high, significant relationship between the assessment results according to teacher evaluation, peer evaluation and self evaluation approaches. 3. There is a significant variation in assessment results in favor of girls according to teacher evaluation, peer evaluation and self evaluation approaches. 4. It can be stated that approximately 0,008 of the variance observed in peer evaluation points depends on gender. The variation between the female and male students’ peer evaluation points is about 60 standardized deviations. 5. It can be stated that approximately 0,06 of the variance observed in teacher evaluation points depends on gender. The variation between the female and male students’ teacher evaluation points is about 54 standardized deviations. 6. It can be stated that approximately 0,06 of the variance observed in self-evaluation points depends on gender. The variation between the female and male students’ self evaluation points is about 55 standardized deviations. 7. It cannot be stated that there is a high linear relationship between the mid-term exam results and final success. 8. In the research it’s seen that the mid-term exam results occurred in terms of three different evaluation approaches explain the prediction of final exam as peer evaluation 23% ,self evaluation 24% and teacher evaluation at the rate of 30%. Although there are high correlations among evaluation results which have been obtained from different scoring techniques according to the research findings, the variation is significant. But it is unspeakable that there is a high linear correlation between the results of midterm exam and the success rates of final exam. According to these results, high relationship between the used grading techniques points out that in each different grading technique, students’ coherence between mid-term exam results is high. The variation’s being significant among averages shows that used techniques and scoring differ. Among the used techniques, the most highly prediction values related with final exam have been seen in teacher evaluation approach. However, it cannot be said that there is a high linear relationship between the final success and mid-term results, which are gained by using three different techniques. The scopes of mid-term and final exam’s being limited in favor of the mid-term exam may be an important factor for mid-term exam’s average coming out higher.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA TAŞDEMİR M (2014). KENDİNİ DEĞERLENDİRME, AKRAN DEĞERLENDİRME VE ÖĞRETMEN DEĞERLENDİRMENİN YAZILI SINAV SONUÇLARINA ETKİSİ VE BAŞARI YORDAYICILIĞI. , 1911 - 1929.
Chicago TAŞDEMİR MEHMET KENDİNİ DEĞERLENDİRME, AKRAN DEĞERLENDİRME VE ÖĞRETMEN DEĞERLENDİRMENİN YAZILI SINAV SONUÇLARINA ETKİSİ VE BAŞARI YORDAYICILIĞI. (2014): 1911 - 1929.
MLA TAŞDEMİR MEHMET KENDİNİ DEĞERLENDİRME, AKRAN DEĞERLENDİRME VE ÖĞRETMEN DEĞERLENDİRMENİN YAZILI SINAV SONUÇLARINA ETKİSİ VE BAŞARI YORDAYICILIĞI. , 2014, ss.1911 - 1929.
AMA TAŞDEMİR M KENDİNİ DEĞERLENDİRME, AKRAN DEĞERLENDİRME VE ÖĞRETMEN DEĞERLENDİRMENİN YAZILI SINAV SONUÇLARINA ETKİSİ VE BAŞARI YORDAYICILIĞI. . 2014; 1911 - 1929.
Vancouver TAŞDEMİR M KENDİNİ DEĞERLENDİRME, AKRAN DEĞERLENDİRME VE ÖĞRETMEN DEĞERLENDİRMENİN YAZILI SINAV SONUÇLARINA ETKİSİ VE BAŞARI YORDAYICILIĞI. . 2014; 1911 - 1929.
IEEE TAŞDEMİR M "KENDİNİ DEĞERLENDİRME, AKRAN DEĞERLENDİRME VE ÖĞRETMEN DEĞERLENDİRMENİN YAZILI SINAV SONUÇLARINA ETKİSİ VE BAŞARI YORDAYICILIĞI." , ss.1911 - 1929, 2014.
ISNAD TAŞDEMİR, MEHMET. "KENDİNİ DEĞERLENDİRME, AKRAN DEĞERLENDİRME VE ÖĞRETMEN DEĞERLENDİRMENİN YAZILI SINAV SONUÇLARINA ETKİSİ VE BAŞARI YORDAYICILIĞI". (2014), 1911-1929.
APA TAŞDEMİR M (2014). KENDİNİ DEĞERLENDİRME, AKRAN DEĞERLENDİRME VE ÖĞRETMEN DEĞERLENDİRMENİN YAZILI SINAV SONUÇLARINA ETKİSİ VE BAŞARI YORDAYICILIĞI. Turkish Studies (Elektronik), 9(5), 1911 - 1929.
Chicago TAŞDEMİR MEHMET KENDİNİ DEĞERLENDİRME, AKRAN DEĞERLENDİRME VE ÖĞRETMEN DEĞERLENDİRMENİN YAZILI SINAV SONUÇLARINA ETKİSİ VE BAŞARI YORDAYICILIĞI. Turkish Studies (Elektronik) 9, no.5 (2014): 1911 - 1929.
MLA TAŞDEMİR MEHMET KENDİNİ DEĞERLENDİRME, AKRAN DEĞERLENDİRME VE ÖĞRETMEN DEĞERLENDİRMENİN YAZILI SINAV SONUÇLARINA ETKİSİ VE BAŞARI YORDAYICILIĞI. Turkish Studies (Elektronik), vol.9, no.5, 2014, ss.1911 - 1929.
AMA TAŞDEMİR M KENDİNİ DEĞERLENDİRME, AKRAN DEĞERLENDİRME VE ÖĞRETMEN DEĞERLENDİRMENİN YAZILI SINAV SONUÇLARINA ETKİSİ VE BAŞARI YORDAYICILIĞI. Turkish Studies (Elektronik). 2014; 9(5): 1911 - 1929.
Vancouver TAŞDEMİR M KENDİNİ DEĞERLENDİRME, AKRAN DEĞERLENDİRME VE ÖĞRETMEN DEĞERLENDİRMENİN YAZILI SINAV SONUÇLARINA ETKİSİ VE BAŞARI YORDAYICILIĞI. Turkish Studies (Elektronik). 2014; 9(5): 1911 - 1929.
IEEE TAŞDEMİR M "KENDİNİ DEĞERLENDİRME, AKRAN DEĞERLENDİRME VE ÖĞRETMEN DEĞERLENDİRMENİN YAZILI SINAV SONUÇLARINA ETKİSİ VE BAŞARI YORDAYICILIĞI." Turkish Studies (Elektronik), 9, ss.1911 - 1929, 2014.
ISNAD TAŞDEMİR, MEHMET. "KENDİNİ DEĞERLENDİRME, AKRAN DEĞERLENDİRME VE ÖĞRETMEN DEĞERLENDİRMENİN YAZILI SINAV SONUÇLARINA ETKİSİ VE BAŞARI YORDAYICILIĞI". Turkish Studies (Elektronik) 9/5 (2014), 1911-1929.