Yıl: 2015 Cilt: 10 Sayı: 8 Sayfa Aralığı: 623 - 632 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

KÖROĞLU KELEŞLERİNDEN KÖSE KENAN’IN EVLENME YOLCULUĞU

Öz:
İnsanlık tarihinde aile kurma ve akrabalık tesisi için evlilik ön şart olarak kabul edilmiştir. En ilkel toplumlardan günümüze kadar evlilik, belli uygulamalara bağlı olarak gerçekleştirilen törenlere dönüşmüştür. Eş seçiminden evlilik töreninin son aşamasına kadar uygulanan birtakım kalıp davranışlar ve uygulamalar toplumdan topluma çeşitlilik göstermektedir. İster sıradan bir insan olsun isterse bir destan kahramanı alp olsun tüm erkekler, evlenmek istedikleri kız için belli birtakım sınavlardan geçmek zorundadırlar. Destan kahramanı alpların evlilik maceraları, sıradan insanlara göre çok daha zor ve çetin geçer. Alpların kendilerine uygun eşi arayıp bularak her türlü şartı yerine getirip bir dizi sınavlardan geçtikten sonra onunla evlenmesi "alplara mahsus evlilik" veya "kahramanın evlenme yolculuğu" olarak tarif edilmektedir. Epik kahramanın biyografisinin tamamlanmasında önemli bir aşama olan evlilik konusu, birçok destanda ana tema olarak ele alınmıştır. Ana teması evlilik olmayan destanlarda ise evlilik, kahramanın atılacağı başka maceralar için köprü görevi görür. Orta Asya bozkırlarından Balkanlara kadar uzanan geniş sahada teşekkül eden ve hâlâ gelişmekte olan Köroğlu destanı, "Batı" ve "Orta Asya" olmak üzere iki ana kolda genişleyip yayılmıştır. Bu çalışmada Batı versiyonunun Anadolu sahası Köroğlu kolları, "Köse Kenan ile Dana Hanım Kolu" merkeze alınmak suretiyle alplara mahsus evlilik bağlamında incelenecektir. Bu yapılırken zaman zaman Dedem Korkut'un yiğitlerinden alplara mahsus bir şekilde evlenen Kan Turalı'nın evlilik macerasına göndermeler yapılacaktır
Anahtar Kelime:

THE MARRIAGE JOURNEY OF KOSE KENAN WHO IS A KOROGLU WARRIOR

Öz:
In human history marriage was admmitted as pre-condition forfamily and kindred. From primitive communities to modern day,marriage transformed into that occurs according to certainimplementations. These implementations and patterns applied fromchoice of couple to the last step of marriage vary in societies. Either anordinary man or a gallant, all man have to struggle for his woman. Butthe marriage adventures of the gallant are more though and ardous.Having find the appropriate match, fulfilling all the necessitiesand marriying her is defined as “common marriage of warriors (alp)” or“marriage progress of a hero”.The marriage issue, an important stage in completing thebiography of a heroic person has been dealt as a main idea. In legends,which’s main idea isn’t about marriage, the marriage issue acts as abridge to other adventures of a hero that he will embark on.The Legend of Köroğlu, consist of al large region from Middle Asiamoorlands to Balkans, expanded in two main branches: “West AsiaLegend” and “Middle Asia Legend”.The West Asia version of Köroğlu Legend is formed by thenarratives appears in Azerbeijan, Anatolia, Balkans settlements andneighbour Turkish settlements. On the other hand, Middle Asia versioncontains the narratives, belong to Turkomen, Uzbekh, Kazakh, Kırghız,Tatar and Uyghur and Arabic and Tadjiki narratives belong to BukharaArabs and Tadjik Turks.Behçet Mahir in his Köroğlu versions narrates the marriageadventures of “Köse Kenan and Miss Dana”, “Köroğlu and Han Nigar”,“Mr. Hasan and Telli Nigar”, “Han Avaz and Mine Sultan”, “Mr. KiziroğluMustafa and Suna Şah”, and “Esebali and Miss Dönek”. In thismarriages the most similar type to the form “common marriage ofworriors” is Köse Kenan and Miss Dana.In this case, Anatolian area’s Köroğlu versions were studied viacenteralizing Köse Kenen and Miss Dana story as part of the marriagetype for warriors. In the survey ironies has been made from the warriors(alp) of Dedem Korkut to marriage adventures of Kan turalı. Inconclusion, it has been confirmed that the marriage adventures inKöroğlu Legend occured according to schema below.1- Specification about the marriage request and obtaininginformation about the girl2- Going on a trip3- Entering the hometown of the future wife by hiding the identity4- Expressing the being of relative5- Selection the girl6- Achievement the difficult tasks7- Return to hometown and the weddingThe marriage adventure which is one of the circles of the processof performing and proven self of the warrior(alp) who is the hero of anepic comes true via the hero’s coming back to hometown after theachievements the different tasks in the different places that he doesn’tknow. The marriage adventure of the hero creates the main theme insome epics. In the case, as you can see the main theme in thesubsection of Köse Kenan and Miss Dana is the marriage. With themarriage’s coming alive, the subsection’s case chain is complated.In the case which contains an exclusive context of the thewarriors(alplar)’s marriages of Köroğlu epic’s west version’s subsections,the 17 subsections that compiled from Behçet Mahir were examinedand the six of that 17 subsections (Köse Kenan and Miss Dana, Köroğluand Han Nigar, Hasan Bey and Telli Nigar, Han Ayvaz and Mine Sultan,Mr. Kiziroğlu Mustafa and Suna Şah and Esebali and Dönek Hanım)were determined as ‘’ common marriage of warriors’’. The characteristicsthat were determined became stereotypes in some subsections.The marriage adventure that in the Köroğlu subsections is close tothe marriage event of Kanlı Koca Oğlu Kan Turalı Story from DedeKorkut Stories.Kan Turalı talked about the characteristics that he wants in thegirl who will marry in the future. The most important characteristic wasthe being a warrior (alp) like him. In the case of Köse Kenan and MissDana, the reason the Köse Kenan’s going on a marriage trip was not thebeauty of the Miss Dana, the reason was Miss Dana’s brave personality.In the other Köroğlu subsections, the definations of the beautiful girlswere enough to go on a trip for the warriors (keleş). In that subsections,the beauty was more important than being brave.Going on a marriage trip is a special thing to man heroes. Themarriage girls were waiting for the men in a passive way. Selcen Hatunwaited for the war between her suitors and the three monters. But MissDana waited for her suitors to wrestle. She was separate for this case,she had an active role in the events.Köse Kenan and Kan Turalı had no competitor in their marriageadventure. Miss Dana’s suitors were eleminated by Miss Dana in the“grey square(boz meydan)”. Kan Turalı’s competitors were killed by abull and even they didn’t see the other two monsters.In some subsections, the girl who will marry didn’t want to anachievement about a task, she can help her hero to go away. – HasanBey Telli Nigar version takes attention about this case.- In that way, themarriage became a going away from warriors’ specific way.As in Kanlı Koca Oğlu Kan Turalı Story, in Köroğlu versions themarriage types “egzogami” and “monogami” were idealized.The glorificaiton of egzogami and monogami in Köroğlu versionsshows that these versions have the memory of ancient times. In thatversion, some warriors(keleşler) married with the beatiful girls withoutbeing a war and going away became a marriage way and only warriors’marriage type turned to lovers’ marriage type in the public stories.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AÇA, Mehmet (2000), “‘Köne Epos’ (Arkaik Destan) Kavramı ve Türk Halk Hikâyelerindeki ‘Âşıklara Mahsus Evlilik’ Konusunun Kaynaklarından ‘Alplara Mahsus Evlilik’”, Millî Folklor, S. 47 (Güz), s. 11-21.
  • ASLAN, Ensar (2003), “Dede Korkut Hikâyeleri ile Türk Destan ve Halk Hikâyelerinde Alp-Kız Motifi”, Halkbilimi Araştırmaları I, Dicle Üni. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Yayınları, Diyarbakır, s. 193-210.
  • BARS, Mehmet Emin (2008), “Köroğlu Destanı’nda At, Kadın, Silah”, TURKISH STUDIES - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308-2140, Volume 3/2 Spring 2008, p. 164-178. Doi Number: 10.7827TurkishStudies.293
  • BEKKİ, Salahaddin (2009), Uzak Türk İllerinde Destanlaşan Evlilikler / Altay, Tuva, Hakas ve Şor Destanlarında Alplara Mahsus Evlilik, Öncü Kitap, Ankara.
  • BORATAV, Pertev Naili (1988), Halk Hikâyeleri ve Halk Hikâyeciliği. 2. bs., İstanbul, Adam Yayınları.
  • ERCİLASUN, Ahmet Bican (2000), “Dede Korkut Mirası”, Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi, S. 587 (Şubat), s. 111-115.
  • ERGİN, Muharrem (1989), Dede Korkut Kitabı I / Giriş-Metin-Faksimile, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
  • KAYA, Doğan (2009), “Köroğlu’nun Döne Hanım’ı Kaçırması Kolu”, http://www.dogankaya.com /fotograf/Koroglu-Done_%20Hanim_ Kacirmasi.pdf. [E.T.: 23 Aralık 2011]
  • MAHİR, Behçet [Anlatan] (1973), Köroğlu Destanı, Der. Mehmet Kaplan-Mehmet Akalın-Muhan Bali, Atatürk Üniversitesi Yayınları, Ankara.
  • REICHL, Karl (2002), Türk Boylarının Destanları / Gelenekler, Şekiller, Şiir Yapısı, çev. Metin Ekici, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
  • YAMAN, Ayşe (2012), Köroğlu Destanı’nda Alplara Mahsus Evlilik Konusu Üzerine Bir İnceleme, Ahi Evran Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Yayınlanmamış Araştırma Projesi, Kırşehir.
  • YILDIRIM, Dursun (1983), “Köroğlu Destanı’nın Orta Asya Rivayetleri”, Köroğlu Semineri Bildirileri, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara, s. 103-114.
APA Bekki S (2015). KÖROĞLU KELEŞLERİNDEN KÖSE KENAN’IN EVLENME YOLCULUĞU. , 623 - 632.
Chicago Bekki Salahaddin KÖROĞLU KELEŞLERİNDEN KÖSE KENAN’IN EVLENME YOLCULUĞU. (2015): 623 - 632.
MLA Bekki Salahaddin KÖROĞLU KELEŞLERİNDEN KÖSE KENAN’IN EVLENME YOLCULUĞU. , 2015, ss.623 - 632.
AMA Bekki S KÖROĞLU KELEŞLERİNDEN KÖSE KENAN’IN EVLENME YOLCULUĞU. . 2015; 623 - 632.
Vancouver Bekki S KÖROĞLU KELEŞLERİNDEN KÖSE KENAN’IN EVLENME YOLCULUĞU. . 2015; 623 - 632.
IEEE Bekki S "KÖROĞLU KELEŞLERİNDEN KÖSE KENAN’IN EVLENME YOLCULUĞU." , ss.623 - 632, 2015.
ISNAD Bekki, Salahaddin. "KÖROĞLU KELEŞLERİNDEN KÖSE KENAN’IN EVLENME YOLCULUĞU". (2015), 623-632.
APA Bekki S (2015). KÖROĞLU KELEŞLERİNDEN KÖSE KENAN’IN EVLENME YOLCULUĞU. Turkish Studies (Elektronik), 10(8), 623 - 632.
Chicago Bekki Salahaddin KÖROĞLU KELEŞLERİNDEN KÖSE KENAN’IN EVLENME YOLCULUĞU. Turkish Studies (Elektronik) 10, no.8 (2015): 623 - 632.
MLA Bekki Salahaddin KÖROĞLU KELEŞLERİNDEN KÖSE KENAN’IN EVLENME YOLCULUĞU. Turkish Studies (Elektronik), vol.10, no.8, 2015, ss.623 - 632.
AMA Bekki S KÖROĞLU KELEŞLERİNDEN KÖSE KENAN’IN EVLENME YOLCULUĞU. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(8): 623 - 632.
Vancouver Bekki S KÖROĞLU KELEŞLERİNDEN KÖSE KENAN’IN EVLENME YOLCULUĞU. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(8): 623 - 632.
IEEE Bekki S "KÖROĞLU KELEŞLERİNDEN KÖSE KENAN’IN EVLENME YOLCULUĞU." Turkish Studies (Elektronik), 10, ss.623 - 632, 2015.
ISNAD Bekki, Salahaddin. "KÖROĞLU KELEŞLERİNDEN KÖSE KENAN’IN EVLENME YOLCULUĞU". Turkish Studies (Elektronik) 10/8 (2015), 623-632.