TÜKETİCİLERİN MOBİL REKLAMLARI KABULLENMELERİ ÜZERİNDE REKLAM İÇERİĞİ, REKLAMDA ALGILANAN DEĞER VE AKIŞ DENEYİMİNİN ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA

Yıl: 2017 Cilt: 72 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1219 - 1248 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

TÜKETİCİLERİN MOBİL REKLAMLARI KABULLENMELERİ ÜZERİNDE REKLAM İÇERİĞİ, REKLAMDA ALGILANAN DEĞER VE AKIŞ DENEYİMİNİN ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA

Öz:
İletişim teknolojisindeki gelişmeler, işletmelere ürün ve hizmetlerin tutundurulmasında yeni fırsatlar sunmaktadır. Mobil reklamcılık bu fırsatlardan birisidir. Akıllı telefonların yaygınlaşması ile birlikte mobil reklamların kullanım alanları da artmıştır. Mobil reklamcılığın etkin bir şekilde kullanılabilmesi için hedef müşterilerin, reklamı kabullenme durumlarının değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu çalışmada akıllı telefon kullanıcılarının, MMS ve SMS türündeki mobil reklamları kabullenme durumları, reklamdan algılanan değer ve akış deneyimi kapsamında değerlendirilmektedir. Buna göre mobil reklam mesajlarının içeriği ile ilgili özellikler, reklamdan algılanan değer, bireyin kendisini tamamen karşılaştığı olaya verdiği zihinsel bir durumu ifade eden akış deneyimi ve mobil reklamı kabullenme arasındaki ilişkileri gösteren bir model sunulmaktadır. Söz konusu modelde mobil reklamların eğlendirme, bilgilendirme, kişiselleştirme, rahatsız etme, teşvik etme ve güvenilirlik özelliklerinin; reklamın algılanan değeri, akış deneyimi ve reklamı kabullenme üzerindeki etkileri değerlendirilmektedir. Araştırmanın örneklemini Kırşehir Ahi Evran Üniversitesinde öğrenim gören 392 öğrenci oluşturmaktadır. Anket formu ile elde edilen veriler, Kısmı En Küçük Kareler Yapısal Eşitlik Modellemesi (Partial Least Square-Path Modelling/PLS-SEM) Yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucuna göre reklamdan algılanan değer ve akış deneyimi, mobil reklamı kabullenmeyi olumlu yönde etkilemektedir. Reklamın içerik özelliklerinden bilgilendirme, reklamdan algılanan değer üzerinde en etkili özellik olurken; akış deneyimi üzerinde en yüksek etkiye sahip içerik özelliği, eğlendirme olmaktadır. Çalışmanın sonuçları, tüketicilerin mobil reklamları kabullenmelerinde etkili olan faktörleri değerlendirmeleri ve buna uygun reklam stratejileri geliştirmeleri yönünde işletmelere yol gösterebilecektir
Anahtar Kelime:

Konular: Siyasi Bilimler Uluslararası İlişkiler

The Effects of Advertising Content, Perceived Advertising Value and Flow Experience on Acceptance of Mobile Advertising: An Empirical Research on University Student

Öz:
The rapid development of communication technology resulted in new opportunities for companies to promote product and services. Mobile advertising is one of these opportunities. As the number of smartphones has radically increased, mobile advertising market has been expanded. There is a need for indepth understanding of target market acceptance of mobile advertising in order touse it effectively. This study investigates smartphone user acceptance of MMS and SMS- based mobile advertising in the context of advertising value and flow experience. Hence, the study presents a model that combines the content of mobile advertising messages, advertising value and a mental state individual entirely focused on and called as flow experience, to understand the consumer acceptance of mobile advertising. This model tests the effects of advertising characteristics such as entertainment, informativenes, personalization, irritation, encouraging and credibility on the perceived advertising value, flow experience and the acceptance of advertising. The sample group of this study consists of 392 university students studying at Kırşehir Ahi Evran University. The survey results was analyzed by employing Partial Least Squares (PLS-PM) analysis method. The results reveal that the flow experience and advertising value have positive effects on the acceptance of mobile advertising. Also, while entertainment dimension is the most significant factor on the flow experience, the advertising value is mostly affected by in formativeness of advertising message. The results of the study will help companies to evaluate the factors being effective on the acceptance of mobile advertising and lead them to develop suitable strategies
Anahtar Kelime:

Konular: Siyasi Bilimler Uluslararası İlişkiler
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akyol, Bilge ve Manolya Aksatan (2013), “Akış Teorisinin, Müze Ziyaretlerine Uygulanabilirliğine Dair Kavramsal Bir Model ve Araştırma Önerileri”, Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 12: 69-90.
  • Babacan, Muazzez (2005), Reklamcılık Temel Kavramlar (Ankara: Detay Yayıncılık).
  • Bart, Yakov, Andrew T. Stephen ve Miklos Sarvay (2014), “Which Products Are Best Suited to Mobile Advertising? A Fixed Study of Mobile Display Advertising Effects on Consumer Attitudes and Intentions”, Journal of Marketing Research, 51 (3): 270-285.
  • Barutçu, Süleyman ve Meltem G. Öztürk (2009), “Mobil Reklamlar ve Mobil Reklam Araçlarına Yönelik Tutumlar”, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi İİBF Dergisi, 11 (17): 24-41.
  • Bauer, Hans H., Tina Reichardt, Stuart J. Barnes ve Marcus Neuman (2005), “Driving Consumer Acceptance of Mobile Marketing: A Theoretical Framework and Empirical Study”, Journal of Electronic Commerce Research, 3 (3): 181-192.
  • Brackett, Lana K. ve Benjamin N. Carr (2001), “Cyberspace Advertising vs. Other Media: Consumer vs. Mature Student Attitudes”, Journal of Advertising Research, 41 (5): 23-32.
  • Chen, Hisiang (2006), “Flow on the Next-Detecting Web Users Positive Affects and Their Flow States”, Computers in Human Behavior, 22 (2): 221-233.
  • Csikszentmihalyi, Mihaly ve Judith Lefevre (1989), “Optimal Experience in Work and Leisure”, Journal of Personality and Social Psychology, 56 (15): 815-822.
  • Csikszentmihalyi, Mihaly (1990), Flow: The Psychology of Optimal Experience (New York, NY: Harper Collins Publishers).
  • Ducoffe, Robert H. (1995), “How Consumers Assess the Value of Advertising”, Journal of Advertising Research, 17 (1): 21-35.
  • Ducoffe, Robert H. (1996), “Advertising Value and Advertising on the Web”, Journal of Advertising Research, 36: 21-36.
  • Fornell, Claes ve David F. Larcker (1981), “Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error”, Journal of Marketing Research, 18: 39- 50.
  • Haghirian, Parissa ve Maria Madlberger (2005), “Consumer Attitude toward Advertising via Mobile Devices- An Empirical Investigation among Australian Users”, Proceedings of the 13th European Conference on Information Systems, Regensburg, Germany
  • Haghirian, Parissa, Maria Madlberger ve Andrea Tanuskova (2005), “Increasing Advertising Value of Mobile Marketing – An Empirical Study of Antecedent”, Proceedings of the 38th Annual Hawaii International Conference on System Sciences, HICSS’05, IEEE.
  • Haghirian, Parissa, Maria Madlberger ve Akihiro Inoue (2008), “Mobile Advertising in Different Stages of Development: A Cross-Country Comparison of Consumer Attitudes”, Hawaii International Conference on System Sciences, Proceedings of the 41st Annual.
  • Hair, Joseph F., G. Tomas M. Hult, Christian Ringle ve Marko Sarstedt (2014), A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) (Thousand Oaks: Sage Publications).
  • Hanzaee, Kambiz Heidarzadeh ve Behnaz Khodayari (2011), “Pre-Purchase Intentions of Consumers: Based on Flow Theory and Navigational Characteristics of Websites”, Interdisciplinary Journal of Research in Business, 1 (4): 83-93.
  • Henseler, Jörg, Christian M. Ringle ve Rudolf R. Sinkovics, (2009), “The Use of Partial Least Squares Path Modeling in International Marketing”, Advances in International Marketing, 20: 277-320.
  • Henseler, Jörg, Geoffrey Hubona ve Pauline Ash Ray (2016), “Using PLS Path Modeling in New Technology Research: Updated Guidelines”, Industrial Management & Data Systems, 116 (1): 2-20.
  • Hoffman, Donna L. ve Thomas P. Novak (2009), “Flow Online: Lessons Learned and Future Prospects”, Journal of Interactive Marketing, 23 (1): 23-34.
  • Hsu, Chin- Lung ve Hsi-Peng Lu (2004), “Why do People Play on-line Games? An Extended TAM with Social Influences and Flow Experience”, Information and Management, 41 (7): 853- 868. http://www.rd.org.tr (25.05.2016)
  • Kim, Young Ju ve Jung Y. Han (2014), “Why Smartphone Advertising Attracts Customers: A Model of Web Advertising, Flow and Personalization”, Computers in Human Behavior, 33: 256- 269.
  • Kim, Ki Youn ve Bong Gyou Lee (2015), “Marketing Insights for Mobile Advertising and Consumer Segmentation in the Cloud Era: A. Q-R Hybrid Methodology and Practices”, Technological Forecasting & Social Change, 91: 78-92.
  • Koufaris, Marios (2002), “Applying the Technology Acceptance Model and Flow Theory to Online Consumer Behavior”, Information Systems Research, 13 (2): 205-223.
  • Lee, Ching- Chang ve Ming Chia Hsieh (2009), “The Influence of Mobile Self-Efficacy on Attitude towards Mobile Advertising”, Paper Presented at the International Conference on New Trends in Information and Service Science, NISS’09, 1231-1236.
  • Liao, Hsiu-Li (2006), “A Flow Theory Perspective on Learner Motivation and Behavior in Distance Education”, Distance Education, 27 (1): 45-62.
  • Marston, Hannah, Michael Kroll, Dennis Fink ve Yves J. Gschwind (2016), “Flow Experience of Older Adults Using the iStoppFalls Exergame”, Games and Culture, 11 (1-2): 201-222.
  • Merisavo, Makro ve Sami Kajalo (2007), “An Empirical Study of the Drivers of Consumer Acceptance of Mobile Advertising”, Journal of Interactive Advertising, 7 (2): 1-18.
  • Mollen, Anne ve Hugh Wilson (2010), “Engagement, Telepresence and Interactivity in Online Consumer Experience”, Journal of Business Research, Special Issue on Internet Customer Behavior, 63 (9/10): 919-925.
  • Nabus, Hatem S. Y. ve Ab Razak Che Hussin (2015), “Identifying Factors Affecting Mobile Advertising Based on Consumer Attitude”, Journal of Information Systems Research and Innovation, 9 (2): 1-8.
  • Nacke, Lennart ve Craig A. Lindley (2009), “Affective Ludology, Flow and Immersion in a FirstPerson Shooter: Measurement of Player Experience”, The Journal of the Canadian Game Studies Association, 3 (5): 1-21.
  • Nakamura, Jeanne ve Mihaly Csikszentmihalyi (2002), “The Concept of Flow”, Handbook of Positive Psychology: 89-105.
  • Novak, Thomas P., Donna L. Hoffman ve Yiu-Fai Yung (2000), “Measuring the Customer Experience in Online Environments: A Structural Modeling Approach”, Marketing Science, 19 (1): 22-42.
  • Pavlas, Davin (2010), A Model of Flow and Play in Game-Based Learning: The Impact of Game Characteristics, Player Traits and Player States, Yayımlanmamış Doktora Tezi (Florida: University of Central Florida).
  • Payne, Brennan R., Joshua J. Jackson, Soo Rim Noh ve Elizabeth A.L. Stine-Morrow (2011), “In the Zone: Flow State and Cognition in Older Adults”, Psychology Aging, 26: 738-743.
  • Rabiei, Mohammed, Ahmad Ganji ve Mitra Shamsi (2012), “Mobile Advertising Acceptance Model: Evaluation of Key Factors in Iran”, Middle-East Journal of Scientific Research, 11 (6): 740-747.
  • Ringle, Christian M., Sven Wende ve Jan Michael Becker (2015), SmartPLS 3 (Boenningstedt: SmartPLS GmbH).
  • Rosaj-Mendez, Jose I., Gary Davies ve Canan Madran (2009), “Universal Differences in Advertising Avoidance Behavior: A Cross-Cultural Study”, Journal of Business Research, 62 (10): 947-954.
  • Saadeghvaziri, Faraz ve Hamid Khodadad Hosseini (2011), “Mobile Advertising: An Investigation of Factors Creating Positive Attitude in Iranian Customers”, African Journal of Business Management, 5 (2): 394-404.
  • Sabokwigina, Deo, Gabriel Malima ve Hosea Mpogole (2013), “SMS Advertising in Tanzania: Factors Affecting Consumer Attitudes”, IST-Africa Conference and Exhibition (IST-Africa).
  • Scharl, Arno, Astrid Dickinger ve Jamie Murphy (2005), “Diffusion and Success Factors of Mobile Marketing”, Electronic Commerce Research and Applications, 4 (2): 159-173.
  • Tenenhaus, Michel (2008), “Component-Based Structural Equation Modeling”, Total Quality Management & Business Excellence, 19: 871-886.
  • Tsang, Melody, Shu-Chun Ho ve Ting-Peng Liang, (2004), “Consumer Attitudes toward Mobile Advertising: An Empirical Study”, International Journal of Electronic Commerce, 8 (3): 65- 78.
  • Ünal, Sevtap, Aysel Erciş ve Ercan Keser (2011), “Attitudes towards Mobile Advertising – A Research to Determine the Differences between the Attitudes of Youth and Adults”, Procedia Social and Behavioral Sciences, 24: 361-377.
  • Vinzi, Vincenzo Esposito, Laura Trinchera ve Silvano Amato (2010), “PLS Path Modeling: From Foundations to Recent Developments and Open Issues for Model Assessment and Improvement”, Handbook of Partial Least Squares (Berlin, Heidelberg: Springer).
  • Westerlund, Mika, Risto Rajala, Tuure Tuunanen ve Jari Salo (2009), “The Influence of Content and Trust on Consumers’ Intention to Accept Mobile Advertisements”, Journal of E-Services and Mobile Applications (IJESMA), 1 (4): 1-15.
  • Zabadi, Abdurrahem M. Ahmad, Mohammed Shura ve E. A. Elsayed (2012), “Consumer Attitudes toward SMS Advertising among Jordanian Users”, International Journal of Marketing Studies, 41 (1): 77-94.
APA Külter Demirgüneş B, AVCILAR M (2017). TÜKETİCİLERİN MOBİL REKLAMLARI KABULLENMELERİ ÜZERİNDE REKLAM İÇERİĞİ, REKLAMDA ALGILANAN DEĞER VE AKIŞ DENEYİMİNİN ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA. , 1219 - 1248.
Chicago Külter Demirgüneş Banu,AVCILAR Mutlu Yüksel TÜKETİCİLERİN MOBİL REKLAMLARI KABULLENMELERİ ÜZERİNDE REKLAM İÇERİĞİ, REKLAMDA ALGILANAN DEĞER VE AKIŞ DENEYİMİNİN ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA. (2017): 1219 - 1248.
MLA Külter Demirgüneş Banu,AVCILAR Mutlu Yüksel TÜKETİCİLERİN MOBİL REKLAMLARI KABULLENMELERİ ÜZERİNDE REKLAM İÇERİĞİ, REKLAMDA ALGILANAN DEĞER VE AKIŞ DENEYİMİNİN ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA. , 2017, ss.1219 - 1248.
AMA Külter Demirgüneş B,AVCILAR M TÜKETİCİLERİN MOBİL REKLAMLARI KABULLENMELERİ ÜZERİNDE REKLAM İÇERİĞİ, REKLAMDA ALGILANAN DEĞER VE AKIŞ DENEYİMİNİN ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA. . 2017; 1219 - 1248.
Vancouver Külter Demirgüneş B,AVCILAR M TÜKETİCİLERİN MOBİL REKLAMLARI KABULLENMELERİ ÜZERİNDE REKLAM İÇERİĞİ, REKLAMDA ALGILANAN DEĞER VE AKIŞ DENEYİMİNİN ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA. . 2017; 1219 - 1248.
IEEE Külter Demirgüneş B,AVCILAR M "TÜKETİCİLERİN MOBİL REKLAMLARI KABULLENMELERİ ÜZERİNDE REKLAM İÇERİĞİ, REKLAMDA ALGILANAN DEĞER VE AKIŞ DENEYİMİNİN ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA." , ss.1219 - 1248, 2017.
ISNAD Külter Demirgüneş, Banu - AVCILAR, Mutlu Yüksel. "TÜKETİCİLERİN MOBİL REKLAMLARI KABULLENMELERİ ÜZERİNDE REKLAM İÇERİĞİ, REKLAMDA ALGILANAN DEĞER VE AKIŞ DENEYİMİNİN ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA". (2017), 1219-1248.
APA Külter Demirgüneş B, AVCILAR M (2017). TÜKETİCİLERİN MOBİL REKLAMLARI KABULLENMELERİ ÜZERİNDE REKLAM İÇERİĞİ, REKLAMDA ALGILANAN DEĞER VE AKIŞ DENEYİMİNİN ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 72(4), 1219 - 1248.
Chicago Külter Demirgüneş Banu,AVCILAR Mutlu Yüksel TÜKETİCİLERİN MOBİL REKLAMLARI KABULLENMELERİ ÜZERİNDE REKLAM İÇERİĞİ, REKLAMDA ALGILANAN DEĞER VE AKIŞ DENEYİMİNİN ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 72, no.4 (2017): 1219 - 1248.
MLA Külter Demirgüneş Banu,AVCILAR Mutlu Yüksel TÜKETİCİLERİN MOBİL REKLAMLARI KABULLENMELERİ ÜZERİNDE REKLAM İÇERİĞİ, REKLAMDA ALGILANAN DEĞER VE AKIŞ DENEYİMİNİN ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, vol.72, no.4, 2017, ss.1219 - 1248.
AMA Külter Demirgüneş B,AVCILAR M TÜKETİCİLERİN MOBİL REKLAMLARI KABULLENMELERİ ÜZERİNDE REKLAM İÇERİĞİ, REKLAMDA ALGILANAN DEĞER VE AKIŞ DENEYİMİNİN ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi. 2017; 72(4): 1219 - 1248.
Vancouver Külter Demirgüneş B,AVCILAR M TÜKETİCİLERİN MOBİL REKLAMLARI KABULLENMELERİ ÜZERİNDE REKLAM İÇERİĞİ, REKLAMDA ALGILANAN DEĞER VE AKIŞ DENEYİMİNİN ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi. 2017; 72(4): 1219 - 1248.
IEEE Külter Demirgüneş B,AVCILAR M "TÜKETİCİLERİN MOBİL REKLAMLARI KABULLENMELERİ ÜZERİNDE REKLAM İÇERİĞİ, REKLAMDA ALGILANAN DEĞER VE AKIŞ DENEYİMİNİN ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA." Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 72, ss.1219 - 1248, 2017.
ISNAD Külter Demirgüneş, Banu - AVCILAR, Mutlu Yüksel. "TÜKETİCİLERİN MOBİL REKLAMLARI KABULLENMELERİ ÜZERİNDE REKLAM İÇERİĞİ, REKLAMDA ALGILANAN DEĞER VE AKIŞ DENEYİMİNİN ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA". Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 72/4 (2017), 1219-1248.