Mesleki Beceri Laboratuvarında Uygulanan Simülasyon Yönteminin Öğrencilerin Sorun Çözme Becerileri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi
Yıl: 2017 Cilt: 3 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 92 - 96 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Mesleki Beceri Laboratuvarında Uygulanan Simülasyon Yönteminin Öğrencilerin Sorun Çözme Becerileri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi
Öz: Amaç: Mesleki beceri laboratuvarında uygulanan smilasyon yönteminin öğrencilerin sorun çözme becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Çalışma yarı deneysel olarak planlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Dicle Üniversitesi Diyarbakır Atatürk Sağlık Yüksekokulu 2015-2016 Eğitim-Öğretim yıllında 1. sınıf hemşirelik öğrencileri oluşturmuştur. Veriler, öğrencilerin sosyodemografik özeliklerini içeren soru formu ve Sorun Çözme Envanteri yüz yüze görüşme metodu ile toplanmıştır. Bireylere ait tanımlayıcı özellikleri incelemek amacıyla yüzdelik dağılım ve ortalama, bağımlı gruplarda student t testi kullanılmıştır. Araştırmanın yapılabilmesi için çalışmanın yapılacağı kurumdan, Etik Kuruldan ve araştırmaya katılmayı kabul eden bireylerden yazılı bilgilendirilmiş onam formu alınmıştır. Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortalamasının19.67±1.59, %59.2'sinin erkek, %67.3'ünün Anadolu lisesimezunu, %42.9'unun akademik başarı tanımlarının iyi olduğu, %59.2'sinin hemşirelik bölümüne istemeden geldiği,istemeden gelen öğrencilerin en çok hemşirelik mesleğinin işimkanlarının iyi olmasından dolayı veveya ailelerinin zorlamaları nedeniyle geldikleri belirlendi. Öğrencilere meslekibeceri laboratuvarında uygulanan simülasyon yöntemi öncesi ve sonrası sorun çözme becerilerine ilişkin özelliklerinegöre dağılımları t testi ile incelendiğinde, öğrencilerin kişisel kontrol (t=-2.56; p=0.014) ve toplam sorun çözme(t=-2.13; p=0.038) ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı (t=2.194; p<0.035) fark saptandı. Sonuç: Mesleki beceri laboratuvarında simülasyon yönteminin uygulanmasından sonra öğrencilerin kişisel kontrollerinin ve sorun çözme becerilerinin arttığı saptandı.
Anahtar Kelime: Konular:
Evaluation of the Effect of Simulation Method Applied in Occupational Ability Laboratory on The Students’ Ability to Solve Problems
Öz: Objective: The study was performed to evaluate the effect of the simulation method applied in the occupational ability laboratory on the students’ ability to solve the problems. Method: This research is planned as a quasi-experimental study. The research sample consisted of first-grade nursing students of Dicle University Diyarbakır Atatürk Health High School during 2015-2016. Data were collected via Problem Solving Inventory during face-to-face interview and questionnaire form inquiring socio-demographic characteristics of the students. Evaluation of the data was performed using descriptive statistics (Student-t-test in the dependent groups). Results: Mean age of the participant students was19.67±1.59 years. The study population consisted of male(5.2%) students, graduates of Anatolian Lycées (67.3%)whose definition of academic achievement was at a highlevel (42.9%), while 59.2% of them had chosen nursingdepartment against his/her will, and the latter group theypreferred the nursing profession mostly because of betterworking opportunities and/or pressure from their familiesWhen the distribution of the characteristics of the studentsrelated to problem solving skills of the students before andafter the simulation method applied in the occupationalability laboratory using t-test, a statistically significantdifference was detected between the personal control(t=-2.56; p=0.014), and mean total problem solving scores(t=2.194; p<0.035). Conclusion: It was detected that personal control of the students, and problem solving skills of the students improved after the application of the simulation method in the occupational ability laboratory.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- 1. Morgan R. Using clinical skills laboratories to promote theory–practice integration during first practice placement: an Irish perspective. Journal of Clinical Nursing 2006; 15(2): 155-61. [CrossRef]
- 2. Moore KD. Öğretim Becerileri. (Çeviren Nizamettin Kaya, Editör E. Altıntaş). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım; 2000. s. 55-7.
- 3. Mete S, Uysal N. Mesleksel Beceri Eğitiminde Bir Model Uygulaması. DEUHYO ED 2009; 2(3): 115-23.
- 4. Şendir M, Doğan P. Hemşirelik eğitiminde simülasyo- nun kullanımı: sistematik inceleme. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 2015; 23(1): 49-56. [CrossRef]
- 5. Du Boulay C, Medway C. The clinical skills resource: a review of current practice. Medical Education 1999; 33: 185-91. [CrossRef]
- 6. Freeth D, Fry H. Nursing students’ and tutors’ percepti- ons of learning and teaching in a clinical skills centre. Nurse Education Today 2005; 25: 272-82. [CrossRef]
- 7. Keetsemang S, Mugarurwa J, Shahidi T, Maputhege M, Chipps J, Brysiewicz, P. Student evaluation of a clinical self-study laboratory. Nurse Education in Practice 2008; 8: 359-67. [CrossRef]
- 8. Peterson MJ, Bechtel GA. Combining the arts: an appli- ed critical thinking approach in the skills laboratory. Nursing Connections 2000; 13(2): 43-9.
- 9. Wilford A, Doyle TJ. Integrating simulation training into the nursing curriculum. British Journal of Nursing 2006; 15(11): 604-7. [CrossRef]
- 10. Alinier GA. Typology of educationally focused medical simulation tools. Medical Teacher 2007; 29: 243-50. [CrossRef]
- 11. Bremner MN, Aduddell K, Bennett DN, VanGeest JB. The use of human patient simulators best practices with novice nursing students, Nurse Educator 2006; 31: 170-4. [CrossRef]
- 12. Castanelli DJ. The rise of simulation in technical skills teaching and the implications for training novices in anaest- hesia. Anaesthesia and Intensive Care 2009; 37(6): 903-10.
- 13. Terzioğlu F, Kopucu S, Özdemir L, Boztepe H., Duygulu S, Tuna Z ve ark. Simülasyon yöntemine ilişkin hemşirelik öğrencilerinin görüşleri. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi 2012; 19(1): 16-23.
- 14. Göriş S, Bilgi N, Bayındır SK. Hemşirelik eğitiminde simülasyon kullanımı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2014; 4(2): 25-9.
- 15. Eskin M. Temel kavram ve tanımlar: Sorun çözme terapisi. 3. Baskı. Ankara: HYB; 2009. s.9.
- 16. Kelleci M, Gölbaşı Z. Bir üniversite hastanesinde çalı- şan hemşirelerin sorun çözme becerilerinin bazı değişken- ler açısından incelenmesi. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2004; 8(2): 1-8.
- 17. Taşçı S. Hemşirelikte sorun çözme süreci. Sağlık Bilimleri Dergisi 2005 (Ek Sayı: Hemşirelik Özel Sayısı); (14): 73-8.
- 18. Olgun N, Öntürk Z, Karabacak Ü, Aslan F, Serbest Ş. Hemşirelik öğrencilerinin sorun çözme becerileri: Bir yıllık izlem sonuçları. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2010; 1(4): 188-94.
- 19. Elkin N, Karadağlı F. Araştırma makalesi üniversite öğren- cilerinin sorun çözme becerilerinin değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2015; 1(1): 20-5.
- 20. Yüksel A. Hemşirelik öğrencilerinin sorun çözme öz değerlendirme sonuçları ve etkileyen faktörler. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2015; 2(1): 17-22.
- 21. Savaşır I, Şahin NH. Bilişsel-davranışçı terapilerde değerlendirme: sık kullanılan ölçekler. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları 1997, 79-99.
- 22. Altun İ. The perceived sorun solving ability and values of student nurses and midwives. Nurse Education Today 2003; 23: 575-84. [CrossRef]
- 23. Yurttaş A, Yetkin A. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin empatik becerileri ile sorun çözme becerilerinin karşılaştı- rılması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2003; 6: 1-13.
- 24. Akın S, Güngör İ, Mendi B, Şahin N, Bizat E, Durna, Z. (2007). Üniversite öğrenimlerini sürdüren hemşirelik bölümü öğrencilerinin sorun çözme becerileri ve iç-dış kontrol odağı algısı. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2007; 4(2): 30-6.
- 25. Özyazıcıoğlu N, Aydınoğlu N, Aytekin G. Sağlık yük- sekokulu öğrencilerinin empatik ve sorun çözme becerile- rinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009; 12(3): 46–53.
- 26. Eşer İ, Khorshıd L, Özkütük N, Orgun F. Hemşirelik öğrencilerinin karar verme ve sorun çözme becerilerinin belirlenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009; 25(3): 9-25.
- 27. Şahiner G, Açıksöz S, Açıkel C. Hemşirelik yüksek okulu öğrencilerinin sorun çözme becerilerinin incelenme- si. TAF Preventive Medicine Bulletin 2013; 12(6): 673-80.
- 28. Sardoğan ME, Karahan TF, Kaygusuz C. Üniversite öğrencilerinin kullandıkları kararsızlık stratejilerinin sorun çözme becerisi, cinsiyet, sınıf düzeyi ve fakülte türüne göre incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2006; 2: 78-97.
APA | METE M, GÜMÜŞ F, ZENGİN AYDIN L, ERKAN M, ARDA SÜRÜCÜ H, YİĞİTALP G, EVİNÇ E, Duman M, Durgun ozan Y (2017). Mesleki Beceri Laboratuvarında Uygulanan Simülasyon Yönteminin Öğrencilerin Sorun Çözme Becerileri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. , 92 - 96. |
Chicago | METE MAHMUT,GÜMÜŞ FUNDA,ZENGİN AYDIN LEYLA,ERKAN MEDİNE,ARDA SÜRÜCÜ Hamdiye,YİĞİTALP Gülhan,EVİNÇ EVİN,Duman Mesude,Durgun ozan Yeter Mesleki Beceri Laboratuvarında Uygulanan Simülasyon Yönteminin Öğrencilerin Sorun Çözme Becerileri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. (2017): 92 - 96. |
MLA | METE MAHMUT,GÜMÜŞ FUNDA,ZENGİN AYDIN LEYLA,ERKAN MEDİNE,ARDA SÜRÜCÜ Hamdiye,YİĞİTALP Gülhan,EVİNÇ EVİN,Duman Mesude,Durgun ozan Yeter Mesleki Beceri Laboratuvarında Uygulanan Simülasyon Yönteminin Öğrencilerin Sorun Çözme Becerileri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. , 2017, ss.92 - 96. |
AMA | METE M,GÜMÜŞ F,ZENGİN AYDIN L,ERKAN M,ARDA SÜRÜCÜ H,YİĞİTALP G,EVİNÇ E,Duman M,Durgun ozan Y Mesleki Beceri Laboratuvarında Uygulanan Simülasyon Yönteminin Öğrencilerin Sorun Çözme Becerileri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. . 2017; 92 - 96. |
Vancouver | METE M,GÜMÜŞ F,ZENGİN AYDIN L,ERKAN M,ARDA SÜRÜCÜ H,YİĞİTALP G,EVİNÇ E,Duman M,Durgun ozan Y Mesleki Beceri Laboratuvarında Uygulanan Simülasyon Yönteminin Öğrencilerin Sorun Çözme Becerileri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. . 2017; 92 - 96. |
IEEE | METE M,GÜMÜŞ F,ZENGİN AYDIN L,ERKAN M,ARDA SÜRÜCÜ H,YİĞİTALP G,EVİNÇ E,Duman M,Durgun ozan Y "Mesleki Beceri Laboratuvarında Uygulanan Simülasyon Yönteminin Öğrencilerin Sorun Çözme Becerileri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi." , ss.92 - 96, 2017. |
ISNAD | METE, MAHMUT vd. "Mesleki Beceri Laboratuvarında Uygulanan Simülasyon Yönteminin Öğrencilerin Sorun Çözme Becerileri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi". (2017), 92-96. |
APA | METE M, GÜMÜŞ F, ZENGİN AYDIN L, ERKAN M, ARDA SÜRÜCÜ H, YİĞİTALP G, EVİNÇ E, Duman M, Durgun ozan Y (2017). Mesleki Beceri Laboratuvarında Uygulanan Simülasyon Yönteminin Öğrencilerin Sorun Çözme Becerileri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Journal of Academic Research in Nursing, 3(2), 92 - 96. |
Chicago | METE MAHMUT,GÜMÜŞ FUNDA,ZENGİN AYDIN LEYLA,ERKAN MEDİNE,ARDA SÜRÜCÜ Hamdiye,YİĞİTALP Gülhan,EVİNÇ EVİN,Duman Mesude,Durgun ozan Yeter Mesleki Beceri Laboratuvarında Uygulanan Simülasyon Yönteminin Öğrencilerin Sorun Çözme Becerileri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Journal of Academic Research in Nursing 3, no.2 (2017): 92 - 96. |
MLA | METE MAHMUT,GÜMÜŞ FUNDA,ZENGİN AYDIN LEYLA,ERKAN MEDİNE,ARDA SÜRÜCÜ Hamdiye,YİĞİTALP Gülhan,EVİNÇ EVİN,Duman Mesude,Durgun ozan Yeter Mesleki Beceri Laboratuvarında Uygulanan Simülasyon Yönteminin Öğrencilerin Sorun Çözme Becerileri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Journal of Academic Research in Nursing, vol.3, no.2, 2017, ss.92 - 96. |
AMA | METE M,GÜMÜŞ F,ZENGİN AYDIN L,ERKAN M,ARDA SÜRÜCÜ H,YİĞİTALP G,EVİNÇ E,Duman M,Durgun ozan Y Mesleki Beceri Laboratuvarında Uygulanan Simülasyon Yönteminin Öğrencilerin Sorun Çözme Becerileri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Journal of Academic Research in Nursing. 2017; 3(2): 92 - 96. |
Vancouver | METE M,GÜMÜŞ F,ZENGİN AYDIN L,ERKAN M,ARDA SÜRÜCÜ H,YİĞİTALP G,EVİNÇ E,Duman M,Durgun ozan Y Mesleki Beceri Laboratuvarında Uygulanan Simülasyon Yönteminin Öğrencilerin Sorun Çözme Becerileri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Journal of Academic Research in Nursing. 2017; 3(2): 92 - 96. |
IEEE | METE M,GÜMÜŞ F,ZENGİN AYDIN L,ERKAN M,ARDA SÜRÜCÜ H,YİĞİTALP G,EVİNÇ E,Duman M,Durgun ozan Y "Mesleki Beceri Laboratuvarında Uygulanan Simülasyon Yönteminin Öğrencilerin Sorun Çözme Becerileri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi." Journal of Academic Research in Nursing, 3, ss.92 - 96, 2017. |
ISNAD | METE, MAHMUT vd. "Mesleki Beceri Laboratuvarında Uygulanan Simülasyon Yönteminin Öğrencilerin Sorun Çözme Becerileri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi". Journal of Academic Research in Nursing 3/2 (2017), 92-96. |