Yıl: 2017 Cilt: 18 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 415 - 434 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

-

Öz:
Bu araştırmanın amacı, öğrencilerim “sınav” kavramına ilişkin metaforlarının belirlenmesidir. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden “olgubilim (fenomenoloji)” kullanılmıştır. Bu çalışma seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden uygun örnekleme yöntemi kullanılarak, farklı okullarda öğrenim gören ve TEOG sınavına hazırlanan sekizinci sınıf öğrencileri ile bu sınavı geride bırakıp bir ortaöğretim kurumuna yerleşmiş olan dokuzuncu sınıf öğrencilerinden oluşan 582 katılımcı ile yürütülmüştür. Bu doğrultuda elde edilen veriler, “içerik analizi” tekniğinden yararlanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonucunda öğrencilerin “sınav” kavramına ilişkin geliştirdikleri metaforlar sekiz farklı kategori altında sınıflandırılmıştır. Öğrencilerin “sınav” ile ilgili geliştirdikleri metaforlar incelendiğinde, sınava ilişkin olarak olumsuz, korku verici, aşırı kaygılı ve sınavı çok fazla önemseyen algılara sahip oldukları ifade edilebilir. Özellikle hayati önem taşıyan, ölüm kalım meselesi ve diğer sıra dışı benzetmelerin fazlalığı, sınavın öğrencilerin üzerinde çok fazla olumsuz etkilere yol açtığını göstermektedir. Bu araştırma sonucunda öğrencilerin sınav kavramına ilişkin geliştirdikleri metaforların olumsuz olduğu görülmektedir. Bu durumun nedenleri incelenmeli ve yetkililer sınav sistemi ile ilgili öğrencideki bu bu olumsuz durumun giderilmesi için çalışmalar yapmalıdırlar. Sınavın öğrenciler üzerinde oluşturduğu baskı bu ve sınavla ilgili yapılan diğer çalışmalarda da öne çıkmaktadır. Bu nedenle öğrencilerin psikolojileri de olumsuz etkilenmektedir. Sınavlarla ilgili yapılan çalışmalar okulların rehberlik hizmetleri tarafından dikkate alınabilir ve öğrencilerin bu durumdan en az etkilenmeleri sağlanabilir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Koçak D, GÜL DOĞAN Ç, GÜL E, ÇOKLUK BÖKEOĞLU Ö (2017). -. , 415 - 434.
Chicago Koçak Duygu,GÜL DOĞAN Çilem,GÜL Emrah,ÇOKLUK BÖKEOĞLU ÖMAY -. (2017): 415 - 434.
MLA Koçak Duygu,GÜL DOĞAN Çilem,GÜL Emrah,ÇOKLUK BÖKEOĞLU ÖMAY -. , 2017, ss.415 - 434.
AMA Koçak D,GÜL DOĞAN Ç,GÜL E,ÇOKLUK BÖKEOĞLU Ö -. . 2017; 415 - 434.
Vancouver Koçak D,GÜL DOĞAN Ç,GÜL E,ÇOKLUK BÖKEOĞLU Ö -. . 2017; 415 - 434.
IEEE Koçak D,GÜL DOĞAN Ç,GÜL E,ÇOKLUK BÖKEOĞLU Ö "-." , ss.415 - 434, 2017.
ISNAD Koçak, Duygu vd. "-". (2017), 415-434.
APA Koçak D, GÜL DOĞAN Ç, GÜL E, ÇOKLUK BÖKEOĞLU Ö (2017). -. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 415 - 434.
Chicago Koçak Duygu,GÜL DOĞAN Çilem,GÜL Emrah,ÇOKLUK BÖKEOĞLU ÖMAY -. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 18, no.3 (2017): 415 - 434.
MLA Koçak Duygu,GÜL DOĞAN Çilem,GÜL Emrah,ÇOKLUK BÖKEOĞLU ÖMAY -. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.18, no.3, 2017, ss.415 - 434.
AMA Koçak D,GÜL DOĞAN Ç,GÜL E,ÇOKLUK BÖKEOĞLU Ö -. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 18(3): 415 - 434.
Vancouver Koçak D,GÜL DOĞAN Ç,GÜL E,ÇOKLUK BÖKEOĞLU Ö -. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 18(3): 415 - 434.
IEEE Koçak D,GÜL DOĞAN Ç,GÜL E,ÇOKLUK BÖKEOĞLU Ö "-." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, ss.415 - 434, 2017.
ISNAD Koçak, Duygu vd. "-". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 18/3 (2017), 415-434.