Yıl: 2017 Cilt: 18 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1079 - 1097 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Bildirilerin Bibliyometrik Profili: IX. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu

Öz:
Bu çalışmanın amacı, IX. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu'nda sunulan yüz bildirinin bibliyometrik profilini oluşturmaktır. Araştırma; durum belirleyici bir araştırma olup betimsel yöntem kullanılmıştır. Model olarak "Belgesel Tarama Modeli" tercih edilmiştir. Araştırmada; IX. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu'nda sunulan yüz adet bildirinin tema dağılımları ile bildirilere ait 1113 kaynak; kaynak türü dağılımı, yıllara göre dağılımı, yerli kaynak dağılımı, yabancı kaynak dağılımı, kaynakçaların sayısal dağılımı, yazar sayısı dağılımı ve en çok atıf yapılan yazarlar kimlerdir değişkenlerine göre incelenmiştir. Sonuç olarak, tema dağılımında %60 oranında "dersler ile müzik eğitimi", en çok atıf yapılan kaynağın hem yerli hem de yabancı kaynak olarak "kitap" olduğu, atıf yapılmayan bildiri sayısının 4 tane olduğu gözlenmiştir. En çok atıf alan yazarlar belirlenmiş, bildirilerin önemli bir kısmının tek yazarlı olduğu, üç yazarlı sadece bir tane bildiri olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda; bibliyometrik çalışmalar sayesinde araştırmanın yapıldığı ilgili disipline ait ulusal ve uluslararası araştırmaların özellikle nicel görünümüne ilişkin bilgiler ortaya çıkartılarak, aynı alana ait farklı çalışmaların birbirleri ile karşılaştırılmasının yanısıra iş birliği çalışmaları ile ilgili konudaki uzmanlığın paylaşılması yönünde çalışmaların desteklenmesi önerilmektedir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik

Bibliometric Analysis of the Presentations: IX National Music Education Symposium

Öz:
In the globalizing world, keeping up systematically with the fast growing information and documents to eliminate researchers’ time loss has become vital and crucial. Particularly bibliometric studies are aimed to guide in accession of significant qualitative and quantitative information regarding the research studies. By the means of these studies, the specific features of the publications or documents as authorship, subject, publication details and references can be quantitatively analysed. Bibliometric researchers are the studies where references of scientific publications are analysed in detail. In the light of the gathered statistical information, the issues as the subjects that are being studied in a certain country, the authors of the respective studies, co-authorships and the subjects that are over or less researched can be defined. By the virtue of bibliometric studies, the performances of the researches undertaken can be evaluated by identifying their strong or weak and deficient aspects. Besides, scientific works from all almost fields can be evaluated quantitatively that gives possibility to make comparisons of the developments of the expertise within the scope of world standards together with national establishments. In this study, “document scanning method” has implemented to gather, define, explain and evaluate the data. Document scanning methodology means gathering data by systematic analysis of the records and documents. (Karasar, 1991: 183). In this research, 100 presentations that presented in the IX National Music Education Symposium are addressed according to their headlines, studies that fell under the same category are classified under six titles after receiving two expert opinions. It is figured out that the outstanding number of 37 under the title of “Courses”, 23 under title of “Music Education and Training”, 10 under the title of “Programme Analysis”, 7 under title of ‘Preschool, Primary and Elementary School Music Courses”,5 under title of “Turkish Music” and 4 on “the Disabled Students” have presented. The presentation which does not appear more than one or two are categorised under the “Others” which corresponds to 14. (Archive documents, newspaper, catalogue, public agency regulations fell under title of others) Findings can be summarised as follows: It is observed that among seven thematic distributions, “the courses” and “music education and training” takes the share of 60%. This is result is as a natural consequence of the fact that the main theme of the symposium was music education whereas most of the participants were academicians.Among the most frequent cited reference materials, the books with their share of %46,8 takes the first place. The reason behind outreaching number of books compare to articles and presentations stems from the fact that academic studies in the field of music gain momentum in the aftermath of 1990s. Following 1981, scientific studies with so far limited references have rapidly started to rise and diversify. For this result, stimulation programmes to support researches have come along with rapid increase of academic studies. This situation is valid regarding usage of foreign references as well. In the first place, books take place with percentage of %50 while presentations are among the least cited with percentage of %2. It could be asserted that this fact derives from the level of foreign language usage which is still at unsatisfactory degree. In terms of number of references, while in total 1113 references are cited, on average %8.62 references are used. Nevertheless, while 32,39 and 53 references exist in individual papers, it is striking that in five presentations only 3 references have used. It is observed that while most of the presentations are with single author (%73) only one presentation with three authors took place. It can be asserted that researchers prefer to pursue research individually. However interdisciplinary studies, collaboration among different disciplines’ knowledge and skills could be an efficient strategy. It is observed that with the share of 67% the authors in the field of music and music education takes the lead among total number of citations, 1113. Based on the results of the study, the suggestions are as follows:  In order to stimulate information sharing and reliability, the concentration on interdisciplinary studies and multiple authorship should be encouraged.  In researches undertaken, researchers should pay attention to cite from different reference types.  A necessary care should be given to the research subject to be able to contribute and serve to its related discipline.  Not only universities but also other related establishments should be in cooperation to arrange scientific activities such as national and international symposiums, panels and congresses in the field of music and music education.  The impartial and adequate criteria should be formed to evaluate academic performances of academicians and academic institutions, thereby publishing should be stimulated for recognition and follow-up of the undertaken scientific researches.The publication and transmission of the presented researches should be provided to give a chance to access not only participants of the scientific activities but also for everyone else who are interested in the issue.  Foreign language centres should be formed to support researchers to keep up with foreign publications easily.  The quantitative analysis of studies presented in the scientific meetings with bibliometric methods enables the comparison of developments within the respective disciplines both in the framework of world standards, moreover among the national institutions with one another. In the light of these comparisons, weaknesses should be overcome with high level of theoretical and practical collaboration to make the others partaking in gathered expertise for encouraging further scientific studies.  Bibliographic indicators which are shown
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA ÖNAL G (2017). Bildirilerin Bibliyometrik Profili: IX. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu. , 1079 - 1097.
Chicago ÖNAL GÜLDEN FİLİZ Bildirilerin Bibliyometrik Profili: IX. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu. (2017): 1079 - 1097.
MLA ÖNAL GÜLDEN FİLİZ Bildirilerin Bibliyometrik Profili: IX. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu. , 2017, ss.1079 - 1097.
AMA ÖNAL G Bildirilerin Bibliyometrik Profili: IX. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu. . 2017; 1079 - 1097.
Vancouver ÖNAL G Bildirilerin Bibliyometrik Profili: IX. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu. . 2017; 1079 - 1097.
IEEE ÖNAL G "Bildirilerin Bibliyometrik Profili: IX. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu." , ss.1079 - 1097, 2017.
ISNAD ÖNAL, GÜLDEN FİLİZ. "Bildirilerin Bibliyometrik Profili: IX. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu". (2017), 1079-1097.
APA ÖNAL G (2017). Bildirilerin Bibliyometrik Profili: IX. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1079 - 1097.
Chicago ÖNAL GÜLDEN FİLİZ Bildirilerin Bibliyometrik Profili: IX. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 18, no.3 (2017): 1079 - 1097.
MLA ÖNAL GÜLDEN FİLİZ Bildirilerin Bibliyometrik Profili: IX. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.18, no.3, 2017, ss.1079 - 1097.
AMA ÖNAL G Bildirilerin Bibliyometrik Profili: IX. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 18(3): 1079 - 1097.
Vancouver ÖNAL G Bildirilerin Bibliyometrik Profili: IX. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 18(3): 1079 - 1097.
IEEE ÖNAL G "Bildirilerin Bibliyometrik Profili: IX. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, ss.1079 - 1097, 2017.
ISNAD ÖNAL, GÜLDEN FİLİZ. "Bildirilerin Bibliyometrik Profili: IX. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 18/3 (2017), 1079-1097.