Yıl: 2016 Cilt: 11 Sayı: 21 Sayfa Aralığı: 125 - 144 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ÖĞRETMEN ADAYLARININ "DİJİTAL VATANDAŞLIK VE ALT BOYUTLARI" HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ (BİR DURUM ÇALIŞMASI)

Öz:
Araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının "dijital vatandaşlık ve boyutları" hakkındaki görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmada, nitel veri toplama araçlarından görüşme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma kapsamında Sınıf Öğretmenliği Bölümünden 68, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bölümünden 74 ve Türkçe Öğretmenliği Bölümünden 58 öğretmen adayı ile araştırmacı tarafından hazırlanan standartlaştırılmış açık uçlu görüşme formu kullanılarak görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Standartlaştırılmış açık uçlu görüşme formunda kullanılan sorular Türkçe Öğretmenliği, Sınıf Öğretmenliği ve Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bölümlerinde derse giren uzman hocaların görüşleri dikkate alınarak hazırlanmıştır. Araştırmada, öğrencilerle yapılan görüşmeler sonucu elde edilen veriler, içerik analizi yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonuçları genel olarak değerlendirildiğinde: Dijital vatandaşlık ve alt boyutları ile ilgili yeterli bilgiye sahip olmayan bölümün Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bölümü olduğu ve bu bölümü de Türkçe Öğretmenliği bölümünün takip ettiği görülmektedir. Sınıf Öğretmenliği Bölümü öğrencilerinin dijital vatandaşlık ve alt boyutları hakkında bilgi düzeyleri az da olsa diğer iki bölümden daha iyidir. Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bölümü öğrencilerinin dijital vatandaşlık, dijital iletişim, dijital okuryazarlık, dijital etik, dijital hak ve sorumluluklar gibi kavramların ne olduğuna çoğunlukla "hayır bilmiyorum" cevabı verdikleri; Türkçe Bölümü Öğrencilerinin de dijital erişim, dijital okuryazarlık, dijital hak ve sorumluluklar gibi kavramların ne olduğuna genelde "hayır bilmiyorum" cevabı verdikleri; her üç bölüm öğrencilerinin sadece "dijital ticaret" kavramını yeterli düzeyde açıkladıkları görülmektedir
Anahtar Kelime:

THE OPINIONS OF THE PRE-SERVICES TEACHER ABOUT THE "DIGITAL CITIZENSHIP AND ITS SUB-DIMESIONS" (A CASE STUDY)

Öz:
The aim of study is to determine the opinions of the pre-service teachers about the “digital citizenship and its sub-dimensions”. In study, interview method was used from qualitative data collection tools. The interviews were conducted with 68 pre-service teachers from Primary School Teaching Department, 74 from Social Studies Education Department, 58 from Department of Turkish Education by using Standardized open-ended interview forms developed by the researcher. The questions used in Standardized open-ended interview forms were prepared taking the views of experienced teachers teaching at Primary School Teaching Department, Social Studies Education Department and Department of Turkish Education into consideration. The data gathered through the student's interviews were analyzed by applying content analysis method. Having evaluated the research results in general, it seen that the department which does not have enough information related to digital citizenship and its sub-dimensions is Social Studies Education Department and that is followed by Turkish Education Department. The Primary School Teaching Department students’ knowledge level about digital citizenship and its sub dimesions are a bit better than the two departments. It is seen that the Social Studies Education Department students mostly give "No, I don't know" answer to the questions pertaining to such concepts as digital citizenship, digital communications, digital literacy, digital etiquette, digital rights and responsibilities; The Turkish Education Department students especially give "No, I don't know" answer to those about digital access, digital literacy, digital rights and responsibilities. All departments’ students know only the meaning of the digital commerce very well and define this concept as “the trading and shopping on internet"
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alberta Education. (2012). Digital Citizenship Policy Development Guide. https://education.alberta.ca/media/3227621/digital-citizenship-policy-developmentguide.pdf
  • Bakır, E. (2016). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Dijital Vatandaşlık Seviyelerinin Dijital Vatandaşlık Alt Boyutlarına Göre İncelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon
  • BTDB (Bilgi Toplumu Dairesi Başkanlığı) (2015). 2015-2018 Bilgi Toplumu Stratejisi ve Eylem Planı file:///C:/Users/Asus/Downloads/20152018_bilgi_toplumu_stratejisi_ve_eylem_pla ni.pdf
  • Churches, A. (2011). TheDigitalCitizen. http://edorigami.wikispaces.com/The+Digital+Citizen
  • Çubukcu, A. ve Bayzan, Ş. (2013). Türkiye’de Dijital Vatandaşlık Algısı ve Bu Algıyı İnternetin Bilinçli, Güvenli ve Etkin Kullanımı ile Artırma Yöntemleri, Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 5
  • digitalcitizenship.net (2016). Digital Citizenship, Using Technology Appropriately, http://www.digitalcitizenship.net/
  • Bilinçli İnternet ve Teknoloji Kullanım Derneği (2016), Dijital Hukuk http://farkedinprojesi.com/?page_id=86
  • Günday, R. ve Çamlıoğlu, R., T. (2015). Yabancı Dil ve Gramer Öğretiminde Dijital Medya Kullanma, Turkish Studies- International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 10/15 Fall 2015, p. 471-484 DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9073 ISSN: 1308-2140, ANKARA-TURKEY
  • Gürcan, H. İ. (2013). İnternette Medya Okuryazarlığı Yaklaşımı, http://inettr.org.tr/inetconf16/sunum/inettr11-5.doc. Erişim tarihi: 16.06.2015
  • Ivanoff, K. Ve Belvery, J. (2016). “Digital Security”. DigitalCitizenship. N.P.,n.d.
  • Kepenekçi, Y. K. (2008). İnsan Hakları Ve Vatandaşlık. Ankara: Ekinoks Yayınevi
  • Kızılay, N. (2015). Sosyal Bilgiler Öğretmenim Bana Göre İyi Vatandaş, Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10 (11).
  • Mutluer, C. (2013). Tarih Derslerinin Küresel Vatandaşlık Eğitimindeki Yeri: Öğretmen Görüşleri, Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/2, Winter 2013, p.189-200, ANKARA-TURKEY
  • Prensky, M. (2005). Listen tothenatives. Educational Leadership: Learning in the Digital Age. 63 (4), 8-13. http://www.siprep.org/prodev/documents/Prensky.pdf]
  • Ribble, M. (2011). Digital Citizenship in Schools (2nd ed.). Eugene, OR: International Society for Technology in Education (ISTE).
  • Şeremet, Ö. (2014). Bit’in Sosyal ve Kültürel Katkıları, Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Etkinlik Sitesi. http://ozgurseremet.com/bitin-sosyal-ve-kulturel-katkilari/
  • Yaman, H., Demirtaş, T. ve Aydemir, Z.,İ. (2013). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dijital Pedagojik Yeterlilikleri, Turkish Studies- International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/8 Summer 2013, p. 1407-1419, ANKARA-TURKEY
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2011). Sosyalbilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
APA Görmez E (2016). ÖĞRETMEN ADAYLARININ "DİJİTAL VATANDAŞLIK VE ALT BOYUTLARI" HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ (BİR DURUM ÇALIŞMASI). , 125 - 144.
Chicago Görmez Erhan ÖĞRETMEN ADAYLARININ "DİJİTAL VATANDAŞLIK VE ALT BOYUTLARI" HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ (BİR DURUM ÇALIŞMASI). (2016): 125 - 144.
MLA Görmez Erhan ÖĞRETMEN ADAYLARININ "DİJİTAL VATANDAŞLIK VE ALT BOYUTLARI" HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ (BİR DURUM ÇALIŞMASI). , 2016, ss.125 - 144.
AMA Görmez E ÖĞRETMEN ADAYLARININ "DİJİTAL VATANDAŞLIK VE ALT BOYUTLARI" HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ (BİR DURUM ÇALIŞMASI). . 2016; 125 - 144.
Vancouver Görmez E ÖĞRETMEN ADAYLARININ "DİJİTAL VATANDAŞLIK VE ALT BOYUTLARI" HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ (BİR DURUM ÇALIŞMASI). . 2016; 125 - 144.
IEEE Görmez E "ÖĞRETMEN ADAYLARININ "DİJİTAL VATANDAŞLIK VE ALT BOYUTLARI" HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ (BİR DURUM ÇALIŞMASI)." , ss.125 - 144, 2016.
ISNAD Görmez, Erhan. "ÖĞRETMEN ADAYLARININ "DİJİTAL VATANDAŞLIK VE ALT BOYUTLARI" HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ (BİR DURUM ÇALIŞMASI)". (2016), 125-144.
APA Görmez E (2016). ÖĞRETMEN ADAYLARININ "DİJİTAL VATANDAŞLIK VE ALT BOYUTLARI" HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ (BİR DURUM ÇALIŞMASI). Turkish Studies (Elektronik), 11(21), 125 - 144.
Chicago Görmez Erhan ÖĞRETMEN ADAYLARININ "DİJİTAL VATANDAŞLIK VE ALT BOYUTLARI" HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ (BİR DURUM ÇALIŞMASI). Turkish Studies (Elektronik) 11, no.21 (2016): 125 - 144.
MLA Görmez Erhan ÖĞRETMEN ADAYLARININ "DİJİTAL VATANDAŞLIK VE ALT BOYUTLARI" HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ (BİR DURUM ÇALIŞMASI). Turkish Studies (Elektronik), vol.11, no.21, 2016, ss.125 - 144.
AMA Görmez E ÖĞRETMEN ADAYLARININ "DİJİTAL VATANDAŞLIK VE ALT BOYUTLARI" HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ (BİR DURUM ÇALIŞMASI). Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(21): 125 - 144.
Vancouver Görmez E ÖĞRETMEN ADAYLARININ "DİJİTAL VATANDAŞLIK VE ALT BOYUTLARI" HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ (BİR DURUM ÇALIŞMASI). Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(21): 125 - 144.
IEEE Görmez E "ÖĞRETMEN ADAYLARININ "DİJİTAL VATANDAŞLIK VE ALT BOYUTLARI" HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ (BİR DURUM ÇALIŞMASI)." Turkish Studies (Elektronik), 11, ss.125 - 144, 2016.
ISNAD Görmez, Erhan. "ÖĞRETMEN ADAYLARININ "DİJİTAL VATANDAŞLIK VE ALT BOYUTLARI" HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ (BİR DURUM ÇALIŞMASI)". Turkish Studies (Elektronik) 11/21 (2016), 125-144.