YAZILI ANLATIMDA KULLANILAN DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİNİN İKİLİ KARŞILAŞTIRMALAR YÖNTEMİYLE ÖNEM DERECELERİNİN BELİRLENMESİ
Yıl: 2016 Cilt: 11 Sayı: 21 Sayfa Aralığı: 375 - 390 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
YAZILI ANLATIMDA KULLANILAN DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİNİN İKİLİ KARŞILAŞTIRMALAR YÖNTEMİYLE ÖNEM DERECELERİNİN BELİRLENMESİ
Öz: Bu araştırmanın amacı yazılı anlatım ürünlerinin değerlendirilmesinde kullanılması gereken ölçütlerin üniversite öğrencilerine göre önem sıralamasının belirlenmesidir. Bu doğrultuda nicel araştırma yöntemlerinden tarama araştırması deseninde yürütülen çalışmada Gazi Üniversitesinde birinci sınıfta öğrenim gören ve Türkçe I: Yazılı Anlatım dersine 12 hafta devam etmiş 162 öğrencinin görüşleri alınmıştır. Öğrencilerin yazılı anlatım ürünleri ölçütleri önem sıralamasının belirlenmesi için ikili karşılaştırma ölçekleme yöntemi kullanılmış ve bu doğrultuda veri toplama aracı hazırlanmıştır. Öğrencilerden elde edilen cevaplar ikili karşılaştırmalar yönteminin III. Hal ve V. Hal denklemleri ile çözümlenmiş ve sonuçları karşılaştırılmıştır. Araştırmanın değerlendirilmesinde en önemli gördükleri ölçütlerin "açık, anlaşılır ve tutarlı bir üslubun kullanılması" ve "ana fikrin belirlenerek yazının bu çerçevede oluşturulması" ölçütleri olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin yazılı anlatımın oluşturulmasında ya da değerlendirilmesinde en az önem verdikleri ölçütlerin ise "kağıt düzenine dikkat edilmesi" ve "yazım ve noktalamanın doğru olması" ölçütleri olduğu tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra araştırmaya katılan öğrencilerin ikili karşılaştırmalar yoluyla belirlenen görüşleri arasındaki tutarlılığın incelenmesi amacıyla her iki yöntemde ortalama hata hesaplanmıştır. Hesaplama sonucunda öğrencilerin vermiş oldukları cevapların genel olarak tutarlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma kapsamında ayrıca iki farklı yöntemle yapılan sıralama sonuçları arasındaki ilişkiler Sperman korelasyon katsayısı ile hesaplanmıştır. Sonuçlar arasında pozitif yönde ve yüksek düzeyde bir ilişki olduğu saptanmıştır
Anahtar Kelime: DETERMINATION OF SEVERITY WRITING EVALUATION CRITERIA BY PAIR-WISE COMPARISON METHOD
Öz: one of the events that resulted in remarkable changes in human life. By the help of letters, people have been able to communicate, record their cultural heritage and secure the continuity of society by transfering this heritage to the following generations. Writing and written expressions which are of high importance in human life, have become a major component of formal education system (Temizkan, 2008)
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Acar-Güvendir, M. ve Özer-Özkan, Y. (2013). İki ölçekleme yönteminin karşılaştırılması: İkili karşılaştırma ve sıralama yargıları. Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi, 3(1), 105-119.
- Akbayır, S. (2010). Nasıl yazabilirim?. Ankara: PegemA Akademi.
- Bağcı, H. (2007). Türkçe öğretmeni adaylarının yazılı anlatım derslerine yönelik tutumları ile yazma becerileri üzerine bir araştırma. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Bağcı, H. (2012). Ortaöğretim 9. sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım alan bilgisi başarı düzeyleri üzerine bir araştırma. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(4), 907-919.
- Beyreli, L., Çetindağ, Z. ve Celepoğlu, A. (2005). Yazılı ve sözlü anlatım. Ankara: PegemA Yayınları.
- Cemiloğlu, M. (2001). Dil bilimi açısından Türkçe yazılı anlatım ve anlatım teknikleri öğretimi. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
- Çakır, Ö. (2003). Yazma öğretiminde süreç yaklaşımına dayalı programın yazılı anlatım becerisini geliştirmedeki rolü (mersin üniversitesi eğitim fakültesi örneği). Dil Dergisi, 122, 31-51.
- Çamurcu, D. (2011). Yüksek öğrenimine yeni başlayan Türkçe eğitimi bölümü öğrencilerinin yazma becerilerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 29, 503-518.
- Çetin, B. ve Kelecioğlu, H. (2004). Kompozisyon tipi sınavlarda kompozisyonun biçimsel özelliklerinden kestirilen puanların anahtarla ve genel izlenimle elde edilen puanlarla ilişkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 19-26.
- Dumanlı, M. (2014). Türkçe öğretmeni adaylarinin yazili anlatim öz yeterlik inançlarinin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
- Göçer, A. (2011). Öğrencilerin yazılı anlatım çalışmalarının Türkçe öğretmenlerince değerlendirilmesi üzerine. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 71- 97.
- Göçer, A. (2013). Türkçe öğretmeni adaylarina göre yazma becerisinin ediniminde ve gelişiminde etkili olan unsurlar. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(24), 1-14.
- Frankel, J.R. ve Wallen, N.E. (2009). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill İnternational Edition.
- İşeri, K. ve Ünal, E. (2012). Türkçe ögretmen adaylarının yazma kaygı durumlarının çeşitli değiskenler açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 67- 76.
- Karabuğa, H. (2011). Türkçe öğretmeni adaylarının yazılı anlatım çalışmalarında noktalama işaretlerini ve yazım kurallarını kullanabilme düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
- Karasakaloğlu, Saracaloğlu ve Dedebali, (2010). Yazılı anlatım dersinin sınıf öğretmeni adaylarının iletişim becerileri ile okuma ilgi ve alışkanlıklarına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2), 389-402.
- Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım.
- Koğar, H. ve Gelbal, S. (2015). Üniversite öğrencilerinin sosyal beğenirlik tercihlerinin yargici kararlari ile ölçeklenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 136-152.
- Köse, E. ve Şahin, A. (2008). Yükseköğrenime yeni başlayan öğrencilerin düşüncelerini yazılı olarak ifade edebilme becerilerinin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 180, 227-237.
- Mert, E. L. (2015). Türkçe öğretmen adaylarının yazılı anlatım becerileri ve dil duyarlılıkları üzerine bir inceleme. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(7), 689-708.
- Ömür ve Erkuş (2013). Dereceli puanlama anahtarıyla, genel izlenimle ve ikili karşılaştırmalar yöntemiyle yapılan değerlendirmelerin karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 308-320.
- Özbek, Y. (1993). Yazılı anlatım yoluyla eğitim. Alman Dili ve Edebiyatı Dergisi VIII Prof. Dr. Şara Sayın’a Armağan Sayısı, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
- Özdemir, E. (1969). Örnekli ve uygulamalı yazma tekniği. Ankara: Güven Matbaası.
- Özdemir, S. (2008). Ortaöğretim seçme sınavında başarılı olan öğrencilerin yazılı anlatım becerileri üzerine bir inceleme. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Popham, J. W. (1997). What’s wrong and what’s right with rubric. Educational Leadership, 55(2), 12
- Şimşek, Ş. (2015). Yazılı anlatım etkinlikleriyle ilgili öğretmen-öğrenci algılarının karşılaştırılması. Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
- Takıl, N. B. (2016). Yabancı dil olarak türkçe öğretiminde resimyazılar ve bağlamsal cümlelerle kelime kazanımı. TURKISH STUDIES- International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(3), 2131-2150.
- Temizkan, M. (2008). Türkçe ve sınıf öğretmeni adaylarının yazılı anlatım çalışmalarını düzeltme ve değerlendirme durumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 3(9), 49-61.
- Turgut, M.F., Baykul Y. (1992). Ölçekleme Teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları.
- Uyar, Y. (2016). Yazma becerisini geliştirmeye yönelik araştırmalar: Son çeyrek asrın değerlendirilmesi. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(3), 2273-2294.
- Yakıcı A., Yücel M., Doğan M. ve Yelok S.V. (2010). Türkçe I: Yazılı Anlatım Üniversiteler İçin Kompozisyon Bilgileri. Ankara: Gazi Kitabevi.
- Yılman, M. (2010). Etkili öğrenme öğretme sürecinde öğretmenlerin dili (türkçe) kullanma becerileri. III. Uluslararası Dünya Dili Türkçe Sempozyumu Bildiri Kitabı (Ed. İlyas Yazar), 1043-1046. İzmir.
APA | SAYIN A (2016). YAZILI ANLATIMDA KULLANILAN DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİNİN İKİLİ KARŞILAŞTIRMALAR YÖNTEMİYLE ÖNEM DERECELERİNİN BELİRLENMESİ. , 375 - 390. |
Chicago | SAYIN Ayfer YAZILI ANLATIMDA KULLANILAN DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİNİN İKİLİ KARŞILAŞTIRMALAR YÖNTEMİYLE ÖNEM DERECELERİNİN BELİRLENMESİ. (2016): 375 - 390. |
MLA | SAYIN Ayfer YAZILI ANLATIMDA KULLANILAN DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİNİN İKİLİ KARŞILAŞTIRMALAR YÖNTEMİYLE ÖNEM DERECELERİNİN BELİRLENMESİ. , 2016, ss.375 - 390. |
AMA | SAYIN A YAZILI ANLATIMDA KULLANILAN DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİNİN İKİLİ KARŞILAŞTIRMALAR YÖNTEMİYLE ÖNEM DERECELERİNİN BELİRLENMESİ. . 2016; 375 - 390. |
Vancouver | SAYIN A YAZILI ANLATIMDA KULLANILAN DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİNİN İKİLİ KARŞILAŞTIRMALAR YÖNTEMİYLE ÖNEM DERECELERİNİN BELİRLENMESİ. . 2016; 375 - 390. |
IEEE | SAYIN A "YAZILI ANLATIMDA KULLANILAN DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİNİN İKİLİ KARŞILAŞTIRMALAR YÖNTEMİYLE ÖNEM DERECELERİNİN BELİRLENMESİ." , ss.375 - 390, 2016. |
ISNAD | SAYIN, Ayfer. "YAZILI ANLATIMDA KULLANILAN DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİNİN İKİLİ KARŞILAŞTIRMALAR YÖNTEMİYLE ÖNEM DERECELERİNİN BELİRLENMESİ". (2016), 375-390. |
APA | SAYIN A (2016). YAZILI ANLATIMDA KULLANILAN DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİNİN İKİLİ KARŞILAŞTIRMALAR YÖNTEMİYLE ÖNEM DERECELERİNİN BELİRLENMESİ. Turkish Studies (Elektronik), 11(21), 375 - 390. |
Chicago | SAYIN Ayfer YAZILI ANLATIMDA KULLANILAN DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİNİN İKİLİ KARŞILAŞTIRMALAR YÖNTEMİYLE ÖNEM DERECELERİNİN BELİRLENMESİ. Turkish Studies (Elektronik) 11, no.21 (2016): 375 - 390. |
MLA | SAYIN Ayfer YAZILI ANLATIMDA KULLANILAN DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİNİN İKİLİ KARŞILAŞTIRMALAR YÖNTEMİYLE ÖNEM DERECELERİNİN BELİRLENMESİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.11, no.21, 2016, ss.375 - 390. |
AMA | SAYIN A YAZILI ANLATIMDA KULLANILAN DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİNİN İKİLİ KARŞILAŞTIRMALAR YÖNTEMİYLE ÖNEM DERECELERİNİN BELİRLENMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(21): 375 - 390. |
Vancouver | SAYIN A YAZILI ANLATIMDA KULLANILAN DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİNİN İKİLİ KARŞILAŞTIRMALAR YÖNTEMİYLE ÖNEM DERECELERİNİN BELİRLENMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(21): 375 - 390. |
IEEE | SAYIN A "YAZILI ANLATIMDA KULLANILAN DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİNİN İKİLİ KARŞILAŞTIRMALAR YÖNTEMİYLE ÖNEM DERECELERİNİN BELİRLENMESİ." Turkish Studies (Elektronik), 11, ss.375 - 390, 2016. |
ISNAD | SAYIN, Ayfer. "YAZILI ANLATIMDA KULLANILAN DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİNİN İKİLİ KARŞILAŞTIRMALAR YÖNTEMİYLE ÖNEM DERECELERİNİN BELİRLENMESİ". Turkish Studies (Elektronik) 11/21 (2016), 375-390. |