Yıl: 2016 Cilt: 11 Sayı: 21 Sayfa Aralığı: 487 - 500 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE OKUMA BECERİSİ KAZANDIRMADA FİLMLERİN KULLANIMI

Öz:
Okuma becerisi diğer dil becerilerine oranla özellikle akademik anlamda çok önemli bulunduğundan, Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenmekte olan öğrencilerin de hedef dilde en çok önem verdikleri beceri olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu bağlamda, öğrencilerin okuma sürecini etkileyen faktörlerin farkında olmaları ve okuma süreçlerini bu doğrultuda kontrol altında tutmaları konusunda bilgilendirilmeleri yerinde olacaktır. Dil öğretiminde işitsel ve görsel araçların kullanımı ve faydaları bilinen bir olgudur. Bu araçların başında da filmler gelmektedir. Yapılan araştırmalarda dil öğretiminde filmleri kullanmanın yabancı dil öğrencilerinin diğer dil becerilerinde olduğu gibi konuşma becerilerinin gelişmesinde de etkili olduğu görülmüştür. Yapılan alan yazın taramasında filmlerin yabancı dil öğretiminde kullanımı ve bu konuda yapılan birçok çalışma varken ülkemizde çok az çalışma yapıldığı ve bunun da yeterli olmadığı görülmüştür. Bu da çalışmanın önemini ortaya koymaktadır. Filmlerin yabancı dil öğretiminde ya da yabancılara Türkçe öğretiminde kullanımı, filmlerin sınıfta ya da öğrencilerin tek başlarına izlemesi şeklinde basit bir olgu olarak görülemez. Bu konuda başarıya ulaşılması için öğretmen tarafından destekleyici film izleme etkinlikleri oluşturulmalıdır. Destekleyici etkinlikler olmadan yapılacak film izleme başarısızlıkla sonuçlanabilir. Bununla birlikte doğru filmle birlikte doğru bir yöntem kullanıldığında filmler, öğrencilerin konuşma becerilerini geliştirmede etkili ve eğlenceli bir yol olacaktır. Bu noktada yabancı dil öğretmenlerine önemli görevler düşmektedir. Öğretmenin en önemli görevi, öğrencilerin konuşma becerilerini geliştirmek için iyi bir öğrenme ortamı sağlamalarıdır. Bu çalışmada, filmler yoluyla Yabancılara Türkçe öğrenenlerin okuma becerilerinin geliştirilmesi konusu irdelenmiş ve öğretmenlerin yabancılara Türkçe derslerinde kullanabilecekleri, filmler yoluyla okuma becerilerinin geliştirilmesine dönük etkinlik örnekleri sunulmuştur
Anahtar Kelime:

USING MOVIES IN READING SKILL IN TURKISH TEACHING AS A FOREIGN LANGUAGE

Öz:
As compared to other language skills, reading skill is very important, especially in academic sense; students who are learning Turkish as a foreign language think that reading skill is the most important skill in the target language. In this context, it will be appropriate for students to be aware of the factors that influence the reading process and to be informed about keeping their reading process in control. The use and utility of audiovisual tools in language teaching is a known phenomenon. At the beginning of these tools are films. Studies have shown that using movies in language teaching is also effective in the development of speaking skills like other language skills for foreign language learners. While there are many studies about the use of films in teaching foreign language in the field scanning, it is seen that there are very few studies in our country and it is not enough. It demonstrates the importance of this study. The use of films in foreign language teaching or Turkish teaching for foreigners cannot be seen as a simple phenomenon in the way of watching movies in class or watching students alone. Supporting watching film activities should be created by the teacher in order to achieve in this subject. Watching a movie without supporting activities can result in failure. However, when using the right method with the right film, films will be an effective and fun way to improve the speaking skills of the students. At this point, foreign language teachers have important tasks. The most important task of the teacher is to provide a good learning environment for the students to improve their speaking skills. In this study, improving reading skills of Turkish learners to foreigners through films was examined and the examples of activities related to the development of reading skills through films that teachers can use in Turkish lesson were offered
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arslan, M. ve Adem, E. (2010). Yabancılara Türkçe öğretiminde görsel ve işitsel araçların etkin kullanımı. Dil Dergisi, 147, 63-86.
  • Demircioğlu, İ. (2007). Tarih öğretiminde filmlerin yeri ve önemi. Bilig, 42, 77-93.
  • Erdem.D., Gün, M., Şengül, M., Şimşek, R. (2015). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Kullanılan Okuma Metinlerinin Öğretim Elemanlarınca Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni ve İşlevsel Metin Özellikleri Kapsamında Değerlendirilmesi, Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 10/3 Winter 2015, p. 455-476, ISSN: 1308-2140,www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8020, ANKARA-TURKEY 2.
  • Herron, C. & Seay, I. (1991). The effect of authentic aural texts on student listening comprehension in the forign language clasroom. Foreign Language Annals, 24, 487-495.
  • Herron, C. Morris, M. Secules, T., & Curtis, L. (1995). A comparison study of the effects of video versus text-centered instruction in the foreign language curriculum. French Review, 68, 775- 795.
  • http://www.teachhub.com/using-movies-increase-student-learning, Erişim Tarihi: 01.05.2016
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Babam_ve_O%C4%9Flum, Erişim Tarihi:02.09.2016
  • http://www.turkcebilgi.com/hababam_sınıfı, Erişim Tarihi:05.08.2016
  • Keskin, A. Okur, F. (2013). Okuma eğitimi. M. Durmuş ve A. Okur (Ed.), Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı içinde (s. 293-308). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • King, J. (2002). Using DVD feature films in the EFL classroom. Computer Assisted Language Learning, 15(5), 509–523.
  • Küçük, S. (2002). Şehirleşme ve okuma anlama ilişkisi. Dil Dergisi, 117, 25-46.
  • Özdemir, E. (1998). Eleştirel Okuma. Ankara: Ümit Yayıncılık.
  • Pezdek, K., Lehrer, A. & Simon, S. (1984). The relationship between reading and cognitive processing of television and radio. Child Development, 55, 2072-2082.
  • Razı, S. ve Razı, N. (2014). Yabancı dil olarak Türkçe okuma öğretimi. A. Şahin (Ed.), Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi (s. 373-393). Ankara: Pegem Akademi.
  • Stewart, David M. (2006). Film English: Using Films to Teach English. Electronic Journal of English Education, 24, 1-17.
  • Şengül, M., & Yalçın, S. K. (2004). Okuma ve anlama becerilerinin geliştirilmesine yönelik olarak hazırlanan bir model önerisi. Milli Eğitim Dergisi, 164(4), 36-58.
  • Şimşek, M. R. (2016). Yabancılara Türkçe öğretiminde film-temelli öğretim etkinlikleri geliştirme: bütünleştirilmiş beceri yaklaşımı. The Journal of Academic Social Science Studies, 47, 319- 330.
  • Taşdemir, E., Bilkan, N. ve Can, H. (2004). Türkçe öğretim teknikleri. İzmir: Dilset Yayınları.
  • Tüfekçioğlu, B. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe okuma becerisinin yöntem ve materyal açısından geliştirilmesine yönelik bir çalışma. E-dil Dergisi, 1, 101-117
  • Varga, D. (2013) “…And actıon!” – developıng skılls wıth the help of fılms ın the efl classroom, Practice and Theory in Systems of Education, 8, 4, 343-357.
  • Yağcıoğlu, S. ve Değer, A. C. (2002). Üstbilişsel okuma becerilerinin kazandırılması üzerine bir atölye çalışması. 2. Türkçe ve Türk Dili ve Edebiyatı Sempozyumu Bildirileri (s. 34-43). İstanbul: Eyüboğlu Öğretim Kurumları Yayınları.
  • Yaşar, Ş ve Güvey Aktay, E. (2015). Okuma Becerisi Açısından Cümle Yöntemi ve Ses Temelli Cümle Yöntemi, Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 10/7 Spring 2015, p. 1-18, ISSN: 1308-2140, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8113, ANKARA-TURKEY
  • Yaylı, D. Yaylı, D. ve Ekizler, F. (2013). Yabancı dil öğretiminde filmlerin kullanılması. M. Durmuş ve A. Okur (Ed.), Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı içinde (413-420). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Yılmaz, F. & Yıldız, E. (2016). “Türkçe Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Yabancılara Türkçe Öğretimi Dersine İlişkin Tutumları ve Yeterlikleri / Attitude and Competence of the Turkish Education Students Towards the Teaching Turkish to Foreigners Course”, TURKISH STUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308-2140, Volume 11/19 Fall 2016, ANKARA/TURKEY, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.10046, p. 841-858.
  • Weyers, J. R. (1999) The effect of authentic video on communicative competence. Modern Language Journal, 83(3), 339-349.
  • Xhemaili, M. (2013) The Advantages of Using Films to Enhance Student’s Reading Skills in the EFL Classroom. Journal of Education and Practice, 4, 13, 62-67.
APA İŞCAN A (2016). YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE OKUMA BECERİSİ KAZANDIRMADA FİLMLERİN KULLANIMI. , 487 - 500.
Chicago İŞCAN ADEM YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE OKUMA BECERİSİ KAZANDIRMADA FİLMLERİN KULLANIMI. (2016): 487 - 500.
MLA İŞCAN ADEM YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE OKUMA BECERİSİ KAZANDIRMADA FİLMLERİN KULLANIMI. , 2016, ss.487 - 500.
AMA İŞCAN A YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE OKUMA BECERİSİ KAZANDIRMADA FİLMLERİN KULLANIMI. . 2016; 487 - 500.
Vancouver İŞCAN A YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE OKUMA BECERİSİ KAZANDIRMADA FİLMLERİN KULLANIMI. . 2016; 487 - 500.
IEEE İŞCAN A "YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE OKUMA BECERİSİ KAZANDIRMADA FİLMLERİN KULLANIMI." , ss.487 - 500, 2016.
ISNAD İŞCAN, ADEM. "YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE OKUMA BECERİSİ KAZANDIRMADA FİLMLERİN KULLANIMI". (2016), 487-500.
APA İŞCAN A (2016). YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE OKUMA BECERİSİ KAZANDIRMADA FİLMLERİN KULLANIMI. Turkish Studies (Elektronik), 11(21), 487 - 500.
Chicago İŞCAN ADEM YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE OKUMA BECERİSİ KAZANDIRMADA FİLMLERİN KULLANIMI. Turkish Studies (Elektronik) 11, no.21 (2016): 487 - 500.
MLA İŞCAN ADEM YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE OKUMA BECERİSİ KAZANDIRMADA FİLMLERİN KULLANIMI. Turkish Studies (Elektronik), vol.11, no.21, 2016, ss.487 - 500.
AMA İŞCAN A YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE OKUMA BECERİSİ KAZANDIRMADA FİLMLERİN KULLANIMI. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(21): 487 - 500.
Vancouver İŞCAN A YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE OKUMA BECERİSİ KAZANDIRMADA FİLMLERİN KULLANIMI. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(21): 487 - 500.
IEEE İŞCAN A "YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE OKUMA BECERİSİ KAZANDIRMADA FİLMLERİN KULLANIMI." Turkish Studies (Elektronik), 11, ss.487 - 500, 2016.
ISNAD İŞCAN, ADEM. "YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE OKUMA BECERİSİ KAZANDIRMADA FİLMLERİN KULLANIMI". Turkish Studies (Elektronik) 11/21 (2016), 487-500.