Yıl: 2017 Cilt: 15 Sayı: 116 Sayfa Aralığı: 189 - 200 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

KAMUSAL ALAN VE MODERNLEŞME SÜRECİNDE KIBRIS TÜRK KADIN DERNEĞİ: VARLIK KULÜBÜ

Öz:
Bu çalışmada kamusal alan tartışmalarıyla birlikte, Kıbrıs Türklerinin değişim ve gelişim sürecindeki ilk Kıbrıs Türk kadın derneği olan Varlık Kulübü ele alınmıştır. Kamusal alan ve özel alan tartışmalarının ışığında başlayan çalışmada daha sonra burjuva kamusal alan ile kadın kamusallığına değinilmiştir. Grup folkloru özelliklerinden yola çıkarak kültürel bellek üzerinden kulüp binası ve ritüelleri ele alınmıştır. Kıbrıs Türk toplumunun modernleşme sürecinde, Kıbrıs Türk kadınının geçirdiği aşamalar sonucu gerek örgütlenme ve gerekse kamusal alana girme konusunda başarılı olduğu gözlenmiştir. 1940'lı yıllarda dernekleşme yoluyla toplumsal yaşama katılımını gerçekleştiren Kıbrıs Türk kadını bu dönemde toplum gereksinimlerine göre yeni amaçlar belirlemiştir. Kulüp, grup folkloru bağlamında Kıbrıs Türk toplumuna kültürel bellek malzemesi olacak ritüeller ve faaliyetler bırakmıştır. Varlık Kulübünün varlığı Kıbrıs Türk toplumu için bellek mekânı olarak önemli bir rol üstlenmiştir. Çalışmanın temel olarak vurgulamak istediği nokta Kıbrıs Türk kadınlarının sosyalleşmesinde İngiliz döneminin etkisi ve kulüp olarak başlayan süreç ile birlikte Varlık Kulübü çatısı altında Kıbrıs Türk toplumunun kamusal alan denemelerine değinmek ve kamusal alanı oluşturan kulübün grup folkloru ve kültürel bellek mekânı olarak önemini vurgulamaktır. Çalışmada sözlü tarih metodu kullanılarak Kıbrıs Türk kadınlarının kültürel belleği ışığında kamusal alan ve modernleşme tartışmaları ortaya koyulmuştur. Yapılan görüşmeler ışığında varılan nokta Varlık Kulübünün sadece eğlenme amaçlı bir araya gelen kadınlardan oluşmakla kalmayıp halka ve sosyal sorumluluk içeren projelere de önem vermeye çalışan bir kamusal alan oluşturduğudur. Bu bilgiler ve yapılan görüşmeler birlikte ele alındığında küreselleşmenin de etkisiyle önceleri belirli ve kısıtlı bir zümre olarak başlayan Varlık Kulübü, ilerleyen dönemlerde daha küresel çaplı kadın derneklerine dönüşmek üzere grup folkloru özelliklerini taşımıştır. Bu kaçınılmaz dönüşüm ve büyüme belli başlı kültürel bellek malzemesi olan ritüelleri günümüze taşıyarak grup folklorunun sürdürülebilirliğini ortaya koymaktadır
Anahtar Kelime:

Konular: Kültürel Çalışmalar

An Association of Turkish Cypriot Women in the Process of the Public Sphere and Modernization: Wealth Club

Öz:
In this study, together with public sphere debates, the Varlık Club, the first association of Turkish Cypriot women has been discussed considering the process of change and development of the Turkish Cypriots. The discussion which began in the light of the debates on public sphere and the private sphere was later addressed to the bourgeois public sphere. From the combination of memory and public sphere, Varlık Club as a building and their rituals are handled through cultural memory. In the modernization process of the Turkish Cypriot community, the processes of the Turkish Cypriot women have been observed to be successful in organizing and entering the public sphere. Turkish Cypriot women who achieved their participation in society through the association in the 1940s set new goals according to the needs of society at this time. The club has left rituals and activities to become a cultural memory material for the Turkish Cypriot community. The existence of the Varlık Club played an important role as a memory space for the Turkish Cypriot community. The main point of the study is to emphasize the significance of the Turkish Cypriot community as a cultural memory venue for the public sphere and to address the public sphere experiences under the framework of the Varlık Club with the advent of the British period which influenced the socialization of Turkish Cypriot women and the club. In the study, by using the oral history method, public space and modernization debates were revealed in the light of the cultural memory of Turkish Cypriot women. In the light of the interviews the discussion received the point that the Varlık Club is not only made up of women who come together for fun, but also creates a public sphere that cares about public and social responsibility projects. When this information and interviews were discussed together, the Varlık Club, which started as a specific and limited group with the influence of globalization, became more and more global as an association of women in the following periods. This inevitable transformation and growth underlines the concepts of tradition and sustainability by bringing the rituals of past as a major cultural memory materials to the present
Anahtar Kelime:

Konular: Kültürel Çalışmalar
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akşit, E. Ekin. “Osmanlı İmparatorluğu ve Türkiye’de Kamusallık Kavramının Dönü- şümü ve Dışladıkları”. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 64 (1), 2009: 1-21.
  • Becker, Marvin. The Emergence of Civil Society in the Eighteenth Century, Bloomington: Indiana University Press, 1994.
  • Bektaş, Arsev. Kamuoyu, İletişim ve Demokrasi, İstanbul: Bağlam Yayınları, 1994.
  • Demir, Sema. “Kültürel Bellek, Gelenek ve Halk Bilimi Müzeleri”, Millî Folklor, 24(95), 2012: 184-193.
  • Dundes, Alan. Folklore Matters, Tennessee: The University of Tennessee Press, 1989.
  • Elias, Norbert. Uygarlaşma Süreci, Cilt 1, (Çev. Ender Ateşman), İstanbul: İletişim Yayınları, 2000.
  • Erdem, Servet. Grup Folkloru ve “Özkültür”, Millî Folklor, 24(94), 2012: 41-49.
  • Fine, Gary Alan. “The Manson Family: The Folklore Traditions of a Small Group”. Folklore Institute, 19(1), 1982: 47-60.
  • ———. “Small Groups and Culture Creation: The Ideoculture of Little League Baseball Teams”. American Sociological Review, 44, 1979: 733-745.
  • Habermas, Jurgen. Kamusallığın Yapısal Dönü- şümü (Çev. Mithat Sancar ve Tanıl Bora), İstanbul: İletişim Yayınları, 2003.
  • ———. Kamusallığın Yapısal Dönüşümü (Çev. Mithat Sancar ve Tanıl Bora), İstanbul: İletişim Yayınları, 2012.
  • İnalcık, Halil. Türklük Müslümanlık ve Osmanlı Mirası, İstanbul: Kırmızı Yayınları, 2014.
  • İnan, B. Uzman. Kıbrıs Türkünün Değişim ve Gelişiminde Kıbrıs Türk Kadın Dernekleri 1. Cilt, Gazimağusa, 1998.
  • Kejanlıoğlu, D. Beybin. Frankfurt Okulu’nun Eleştirel Bir Uğrağı: İletişim ve Medya, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 2005.
  • Landes, Joan, B. Women and the Public Sphere in the Age of the French Revolution, London: Cornell University Press, 1988.
  • Lefebvre, Henri. Kentsel Devrim, (Çev. Selim Sezer), İstanbul: Sel Yayıncılık, 2013.
  • Melton, James Von H. Aydınlanma Avrupasında Kamunun Yükselişi, (Çev. Ferit Burak Aydar), İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2011.
  • Moore, Barrington. Social Origins of Dictatorship And Democracy, Boston: Beacon, 1966.
  • Nora, Pierre. Hafıza Mekanları (Çev. M. Emin Özcan), Ankara: Dost Yayınevi, 2006.
  • Radford, Michael. The Railways of Cyprus, Nicosia, 2003.
  • SAI / 3150 / 1901. Colonial Secretary’s Minute Papers, Güney Kıbrıs Devlet Arşivi, Lefkoşa. Sennett, Richard. Kamusal insanın çöküşü. (Çev. Serpil Durak ve Abdullah Yılmaz), İstanbul, 2010.
  • Özbek, Meral. Kamusal Alan, İstanbul: Hill Yayınları, 2004.
  • Varol, Aslı. “Bilgi Toplumunda Kamusal Alan”, Sosyal Bilimler Dergisi, 4, 2010: 121-129.
  • K.K.1. (Kaynak Kişi 1). Jalan Rüstem, 11.01.2015, Lefkoşa.
  • K.K.2. (Kaynak Kişi 2). Süheyla Küçük, 10.01.2015, Lefkoşa.
  • K.K.3. (Kaynak Kişi 3). Nergiz Mertan, 09.01.2015, Lefkoşa.
  • K.K.4. (Kaynak Kişi 4). Emine Kaner, 12.01.2015, Lefkoşa.
  • K.K.5. (Kaynak Kişi 5). Heran Çiftçi, 13.01.2015, Lefkoşa.
APA CIFTCI D (2017). KAMUSAL ALAN VE MODERNLEŞME SÜRECİNDE KIBRIS TÜRK KADIN DERNEĞİ: VARLIK KULÜBÜ. , 189 - 200.
Chicago CIFTCI Dilan KAMUSAL ALAN VE MODERNLEŞME SÜRECİNDE KIBRIS TÜRK KADIN DERNEĞİ: VARLIK KULÜBÜ. (2017): 189 - 200.
MLA CIFTCI Dilan KAMUSAL ALAN VE MODERNLEŞME SÜRECİNDE KIBRIS TÜRK KADIN DERNEĞİ: VARLIK KULÜBÜ. , 2017, ss.189 - 200.
AMA CIFTCI D KAMUSAL ALAN VE MODERNLEŞME SÜRECİNDE KIBRIS TÜRK KADIN DERNEĞİ: VARLIK KULÜBÜ. . 2017; 189 - 200.
Vancouver CIFTCI D KAMUSAL ALAN VE MODERNLEŞME SÜRECİNDE KIBRIS TÜRK KADIN DERNEĞİ: VARLIK KULÜBÜ. . 2017; 189 - 200.
IEEE CIFTCI D "KAMUSAL ALAN VE MODERNLEŞME SÜRECİNDE KIBRIS TÜRK KADIN DERNEĞİ: VARLIK KULÜBÜ." , ss.189 - 200, 2017.
ISNAD CIFTCI, Dilan. "KAMUSAL ALAN VE MODERNLEŞME SÜRECİNDE KIBRIS TÜRK KADIN DERNEĞİ: VARLIK KULÜBÜ". (2017), 189-200.
APA CIFTCI D (2017). KAMUSAL ALAN VE MODERNLEŞME SÜRECİNDE KIBRIS TÜRK KADIN DERNEĞİ: VARLIK KULÜBÜ. Milli Folklor Dergisi, 15(116), 189 - 200.
Chicago CIFTCI Dilan KAMUSAL ALAN VE MODERNLEŞME SÜRECİNDE KIBRIS TÜRK KADIN DERNEĞİ: VARLIK KULÜBÜ. Milli Folklor Dergisi 15, no.116 (2017): 189 - 200.
MLA CIFTCI Dilan KAMUSAL ALAN VE MODERNLEŞME SÜRECİNDE KIBRIS TÜRK KADIN DERNEĞİ: VARLIK KULÜBÜ. Milli Folklor Dergisi, vol.15, no.116, 2017, ss.189 - 200.
AMA CIFTCI D KAMUSAL ALAN VE MODERNLEŞME SÜRECİNDE KIBRIS TÜRK KADIN DERNEĞİ: VARLIK KULÜBÜ. Milli Folklor Dergisi. 2017; 15(116): 189 - 200.
Vancouver CIFTCI D KAMUSAL ALAN VE MODERNLEŞME SÜRECİNDE KIBRIS TÜRK KADIN DERNEĞİ: VARLIK KULÜBÜ. Milli Folklor Dergisi. 2017; 15(116): 189 - 200.
IEEE CIFTCI D "KAMUSAL ALAN VE MODERNLEŞME SÜRECİNDE KIBRIS TÜRK KADIN DERNEĞİ: VARLIK KULÜBÜ." Milli Folklor Dergisi, 15, ss.189 - 200, 2017.
ISNAD CIFTCI, Dilan. "KAMUSAL ALAN VE MODERNLEŞME SÜRECİNDE KIBRIS TÜRK KADIN DERNEĞİ: VARLIK KULÜBÜ". Milli Folklor Dergisi 15/116 (2017), 189-200.