Yıl: 2017 Cilt: 10 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 275 - 302 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Keynes’te Kapitalizmin Ahlaki Eleştirisi

Öz:
Bu çalışma, Keynes'in laissez-faire kapitalizmine yönelttiği ahlaki eleştiri hakkındadır. Keynes, esas itibarıyla kapitalist sistemdeki yerleşik değerleri sorgulamaktadır. Para sevgisi, ona göre iktisadi mekanizmanın itici gücü, toplumları kıtlıktan bolluğa taşıyacak araçtır. Ancak sınırsız servet arayışı ya da para sevgisinin amaç hâline gelmesi aynı zamanda çağımızın temel ahlaki problemidir. Keynes'e göre iktisadi faaliyetin amacı, insan ihtiyaçlarını karşılayan mal ve hizmet üretiminden ziyade, "iyi yaşam"dır. İnsanların mutlak ihtiyaçlarının karşılanmasının ardından bolluk ortaya çıkacak ve bu, erdemli bir yaşama öncülük edecektir. Onun "iyi yaşam" düşüncesinde, geleneksel devlet-piyasa ayrımı yoktur ve devlet müdahalesi bütün toplumun refahı için haklılaştırılmıştır. Keynes her ne kadar insanların gelir ve servetleri artarak, daha adil paylaşım sağlandığında, işsizlik problem olmaktan çıktığında iyi yaşamın kendiliğinden ortaya çıkacağı, insanları mutlu kılan eylem ve davranışların yaygınlaşacağı noktasında yanılsa da, yaptığı analiz bugün iktisadi refahın maddi zenginlik ile eş tutulduğu, ahlaki yükümlülüklerin göz ardı edildiği bir sistemde hangi değer ve ilkelere öncelik verilmesi gerektiği konusunda fikir vermesi ve çeşitli politika önerileri sunması bakımından önemlidir
Anahtar Kelime:

Konular: Din Bilimi

-

Öz:
Bu çalışma, Keynes’in laissez-faire kapitalizmine yönelttiği ahlaki eleştiri hakkındadır. Keynes, esas itibarıyla kapitalist sistemdeki yerleşik değerleri sorgulamaktadır. Para sevgisi, ona göre iktisadi mekanizmanın itici gücü, toplumları kıtlıktan bolluğa taşıyacak araçtır. Ancak sınırsız servet arayışı ya da para sevgisinin amaç hâline gelmesi aynı zamanda çağımızın temel ahlaki problemidir. Keynes’e göre iktisadi faaliyetin amacı, insan ihtiyaçlarını karşılayan mal ve hizmet üretiminden ziyade, “iyi yaşam”dır. İnsanların mutlak ihtiyaçlarının karşılanmasının ardından bolluk ortaya çıkacak ve bu, erdemli bir yaşama öncülük edecektir. Onun “iyi yaşam” düşüncesinde, geleneksel devlet-piyasa ayrımı yoktur ve devlet müdahalesi bütün toplumun refahı için haklılaştırılmıştır. Keynes her ne kadar insanların gelir ve servetleri artarak, daha adil paylaşım sağlandığında, işsizlik problem olmaktan çıktığında iyi yaşamın kendiliğinden ortaya çıkacağı, insanları mutlu kılan eylem ve davranışların yaygınlaşacağı noktasında yanılsa da, yaptığı analiz bugün iktisadi refahın maddi zenginlik ile eş tutulduğu, ahlaki yükümlülüklerin göz ardı edildiği bir sistemde hangi değer ve ilkelere öncelik verilmesi gerektiği konusunda fikir vermesi ve çeşitli politika önerileri sunması bakımından önemlidir
Anahtar Kelime:

Konular: Din Bilimi
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Atkinson, G., & Theodore O. J. (1998). Commons and Keynes: Their assault on laissez faire. Journal of Economic Issues, 32(4), 1019–1030. http://dx.doi.org/10.1080/00213624.1998.11506107
  • Backhouse, R. E., & Bateman B.W. (2009). Keynes and capitalism. History of Political Economy, 41(4), 645–671. http://dx.doi.org/10.1215/00182702-2009-036
  • Backhouse, R. E., & Bateman B. W. (2011a). Capitalist revolutionary: John Maynard Keynes. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Backhouse, R. E., & Bateman B. W. (2011b). The case for moral capitalism. Retrieved December 25, 2011 from http://www.theguardian.com/commentisfree/2011/dec/25/a-capitalist-revolution
  • Becchetti, L. (2008). What is wrong in Keynes’s prophecy? How the end of economics turned into the rise of the economics of social responsibility. In L. Pecchi & G. Piga (Eds.), Revisiting Keynes: Economic possibilities for our grandchildren (pp. 185–197). Cambridge, MA, London, England: The MIT Press.
  • Brittan, S. (2006). Keynes’s political philosophy. In R. Backhouse & B. Bateman (Eds.), The Cambridge companion to Keynes (pp. 180–198). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Carabelli, A. M., & Cedrini M. A. (2011). The Economic problem of happiness: Keynes on happiness and economics. Forum for Social Economics, 40(3), 335–359. http://dx.doi.org/10.1007/ s12143-010-9085-2
  • Chernomas, R. (1984). Keynes on post-scarcity society. Journal of Economic Issues, 18(4), 1007– 1026. http://dx.doi.org/10.1080/00213624.1984.11504304
  • Crotty, J. R. (1983). On Keynes and capital flight. Journal of Economic Literature, 21(1), 59–65.
  • Dow, S. C. (2010). Keynes on knowledge, expectations and rationality. Paper presented at the Center on Capitalism and Society Conference on Micro Foundations for Modern Macroeconomics, New York. Retrieved from https://noehernandezcortez.files.wordpress.com/2010/12/keynes-onknowledge-expectations-and-rationality.pdf
  • Easterlin, R. (1974). Does economic growth improve human lot? Some empirical evidence. In P. A. Davis & M. W. Reder (Eds.), Nation and households in economic growth: Essays in honour of Moses Abramowitz (pp. 89–125). New York, NY: Academic.
  • Easterlin, R. (2003). Explaining happiness. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 100(19), 11176–11183. http://dx.doi.org/10.1073/pnas.1633144100
  • Fitzgibbons, A. (1988). Keynes’s vision: A new political economy. Oxford, UK: Clarendon Press.
  • Friedman, B. M. (2008). Economic well-being in a historical context. In L. Pecchi & G. Piga (Eds.), Revisiting Keynes: economic possibilities for our grandchildren (pp. 125–134). Cambridge, MA, London, England: The MIT Press.
  • Goodwin, C. D. (2006). The art of an ethical life: Keynes and Bloomsbury. In R. Backhouse & B. Bateman (Eds.), The Cambridge companion to Keynes (pp. 217–236). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Groenewegen, P. (1995). Keynes and Marshall: Methodology, society, and politics. History of Political Economy, 27, 129–155. http://dx.doi.org/10.1215/00182702-27-Supplement-129
  • Heilbroner, R. (1985). The nature and logic of capitalism. London, UK: W.W Norton Company.
  • Hirschman, A. O. (1977 [2008]). Tutkular ve çıkarlar: Kapitalizm zaferini ilan etmeden önce nasıl savunuluyordu? (B. Cezar, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Keynes, J. M. (1919 [1963]). Inflation. In J. M. Keynes (Eds.), Essays in persuasion (pp. 77–79). New York, NY: W.W. Norton Company.
  • Keynes, J. M. (1925a [1963]). The economic consequences of Mr. Churchill. In J. M. Keynes (Eds.), Essays in persuasion (pp. 244–270). New York, NY: W.W. Norton Company.
  • Keynes, J. M. (1926 [1963]). The end of laissez faire. In J. M. Keynes (Eds.), Essays in persuasion (pp. 312–322). New York, NY: W.W. Norton Company.
  • Keynes, J. M. (1930 [1963]). Economic possibilities for our grandchildren. In J. M. Keynes (Eds.), Essays in persuasion (pp. 358–373). New York, NY: W.W. Norton Company.
  • Keynes, J. M. (1936[2013]). The General theory of employment, interest and money (The Collected Writings of John Maynard Keynes, Volume VII). New York, NY: Cambridge University Press.
  • Keynes, J. M. (1938[2012]). My early beliefs (The Collected Writings of John Maynard Keynes. Volume X: Essays in Biography). Cambridge, UK: Royal Economic Society. https://doi. org/10.1017/UPO9781139524230
  • Keynes, J. M. (1919[2002]). The economic consequences of the peace. Retrieved from http:// socserv2.socsci.mcmaster.ca/econ/ugcm/3ll3/keynes/pdf%26filename%3Dpeace3.pdf
  • Keynes, J. M. (1923 [1963]). Social consequences of changes in the value of money. In J. M. Keynes (Eds.), Essays in persuasion (pp. 80–104). New York, NY: W.W. Norton Company.
  • Keynes, J. M. (1925b [1963]). A short view of Russia. In J. M. Keynes (Eds.), Essays in persuasion (pp. 297–311). New York, NY: W.W. Norton Company.
  • Layard, R. (2003) Has social science a clue? What is happiness? Are we getting happier? London, UK: Lionel Robbins Memorial Lecture Series. http://eprints.lse.ac.uk/47425/
  • Layard, R. (2005). Happiness. Lessons from a new science. London, UK: Penguin.
  • Layard, R. (2006). Happiness and public policy: A challenge to the profession. The Economic Journal, 116(510), C24–C33. https://doi.org/10.1111/j.1468-0297.2006.01073.x
  • Marcuzzo, M. C. (2006). Keynes and Cambridge. In R. Backhouse & B. Bateman (Eds.), The Cambridge companion to Keynes (pp.118–135). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Mini, P. V. (1991). Keynes, Bloomsbury and the general theory. London, UK: Palgrave Macmillan.
  • O’Donnell, R. (1989). Keynes: Philosophy, economics and politics: The philosophical foundations of Keynes’s thought and their influence on his economics and politics. New York, NY: Palgrave Macmillan.
  • O’Donnell, R. (1992). The unwritten books and papers of J. M. Keynes. History of Political Economy, 24(4), 765–817. http://dx.doi.org/10.1215/00182702-24-4-767
  • Pecchi, L., & Piga, G. (2008). Revisiting Keynes: Economic possibilities for our grandchildren. Cambridge MA, London, England: The MIT Press.
  • Rosenberg, N. (1963). Mandeville and laissez-faire. Journal of the History of Ideas, 24(2), 183– 196. http://dx.doi.org/10.2307/2707844
  • Skidelsky, E., & Skidelsky, R. (2012). How much is enough? Money and the good life. New York, NY: Other Press.
  • Skidelsky, R. (1993). The role of ethics in Keynes’s economics. In S. Brittan & A. Hamlin (Eds.), Market capitalism and moral values (pp. 88–100). London, England: Edward Elgar.
  • Skidelsky, R. (2009). Keynes: The return of the master. New York, NY: Public Affairs.
  • Skidelsky, R. (2010). Keynes: A very short Introduction. Oxford: Oxford University Press.
  • Stiglitz, J. E. (2008). Toward a general theory of consumerism: Reflections on Keynes’s economic possibilities for our grandchildren. In L. Pecchi & G. Piga (Eds.), Revisiting Keynes: Economic possibilities for our grandchildren (pp. 41–86). Cambridge, MA, London, England: The MIT Press.
  • Stiglitz, J. E. (2012). Serbest düşüş: Amerika, serbest piyasalar ve dünya ekonomisinin çöküşü (B. Özgün, çev.). İstanbul: Gündoğan Yayınları.
  • Ülgener, S. (1981). İslam, tasavvuf ve çözülme devri iktisat ahlakı. İstanbul: Der Yayınları.
  • Verburg, R. (2012). The rise of greed in early economic thought: From deadly sin to social benefit. Journal of the History of Economic Thought, 34(4), 515–539. https://doi.org/10.1017/ S1053837212000508
  • Weisskopf, W. A. (1973). The image of man in economics. Social Research, 40(3), 547–563.
APA MAKALE Ö (2017). Keynes’te Kapitalizmin Ahlaki Eleştirisi. , 275 - 302.
Chicago MAKALE Özgün Keynes’te Kapitalizmin Ahlaki Eleştirisi. (2017): 275 - 302.
MLA MAKALE Özgün Keynes’te Kapitalizmin Ahlaki Eleştirisi. , 2017, ss.275 - 302.
AMA MAKALE Ö Keynes’te Kapitalizmin Ahlaki Eleştirisi. . 2017; 275 - 302.
Vancouver MAKALE Ö Keynes’te Kapitalizmin Ahlaki Eleştirisi. . 2017; 275 - 302.
IEEE MAKALE Ö "Keynes’te Kapitalizmin Ahlaki Eleştirisi." , ss.275 - 302, 2017.
ISNAD MAKALE, Özgün. "Keynes’te Kapitalizmin Ahlaki Eleştirisi". (2017), 275-302.
APA MAKALE Ö (2017). Keynes’te Kapitalizmin Ahlaki Eleştirisi. İş Ahlakı Dergisi, 10(2), 275 - 302.
Chicago MAKALE Özgün Keynes’te Kapitalizmin Ahlaki Eleştirisi. İş Ahlakı Dergisi 10, no.2 (2017): 275 - 302.
MLA MAKALE Özgün Keynes’te Kapitalizmin Ahlaki Eleştirisi. İş Ahlakı Dergisi, vol.10, no.2, 2017, ss.275 - 302.
AMA MAKALE Ö Keynes’te Kapitalizmin Ahlaki Eleştirisi. İş Ahlakı Dergisi. 2017; 10(2): 275 - 302.
Vancouver MAKALE Ö Keynes’te Kapitalizmin Ahlaki Eleştirisi. İş Ahlakı Dergisi. 2017; 10(2): 275 - 302.
IEEE MAKALE Ö "Keynes’te Kapitalizmin Ahlaki Eleştirisi." İş Ahlakı Dergisi, 10, ss.275 - 302, 2017.
ISNAD MAKALE, Özgün. "Keynes’te Kapitalizmin Ahlaki Eleştirisi". İş Ahlakı Dergisi 10/2 (2017), 275-302.