YABANCI ÖĞRENCİLERE KARŞI TUTUM VE DAVRANIŞSAL EĞILIMLER: ULUSAL KIMLIKLER VE SOSYAL BASKINLIK YÖNELIMININ YORDAYICI ROLÜ

Yıl: 2018 Cilt: 17 Sayı: 67 Sayfa Aralığı: 1167 - 1180 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 19-11-2018

YABANCI ÖĞRENCİLERE KARŞI TUTUM VE DAVRANIŞSAL EĞILIMLER: ULUSAL KIMLIKLER VE SOSYAL BASKINLIK YÖNELIMININ YORDAYICI ROLÜ

Öz:
Bu çalışmanın amacı Türkiye’deki yabancı uyruklu öğrencilere karşı tutum ve davranışsal eğilimleri, sosyal kimlik ve sosyal baskınlık kuramları açısından incelemektir. Çalışmanın örneklemi 151 Türk öğrenciden oluşmaktadır (93 Kadın, 58 Erkek, Ort. Yaş = 21.56, SS = 2.21). Katılımcılar, demografik form, ulusal kimlikle özdeşleşme ölçeği, sosyal baskınlık yönelimi ölçeği, dış gruba yönelik tutumlar ve davranışsal eğilimler ölçekleri içeren very toplama araçlarını online olarak doldurmuşlardır. Bulgular, ulusal kimlikle özdeşleşmenin tutumları olumlu yönde yordadığını, ancak sosyal baskınlık yöneliminin iki bağımlı değişkenin de anlamlı bir yordayıcısı olmadığını göstermiştir. Bunun yanında, ulusal kimlik ile dış gruba yönelik tutum ve davranışsal eğilimler arasındaki ilişki sosyal baskınlık yönelimi tarafından düzenlenmektedir. Buna göre, ulusal kimlik ile bağımlı değişkenler arasındaki ilişki yanlızca sosyal baskınlık eğilimi yüksek olan kişiler arasında olumsuzdur. Bulgular yabancı öğrencilere yönelik tutum ve davranışların yordanmasında ulusal kimliklerin rolünün sosyal baskınlık yönelimine bağımlı olarak değişebileceğini göstermektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Sosyoloji Kadın Araştırmaları Psikoloji Aile Çalışmaları Davranış Bilimleri

ATTITUDES AND BEHAVIORAL TENDENCIES TOWARDS FOREIGN STUDENTS: THE PREDICTIVE ROLE OF NATIONAL IDENTITY AND SOCIAL DOMINANCE ORIENTATION

Öz:
The aim of this study was to investigate attitudes and behavioral tendencies toward foreign students in Turkey in the light of social identity and social dominance theories. The sample of the study included 151 Turkish students (93 women, 53 men, Mean Age = 21.56, SD = 2.21). Participants filled out online questionnaires which included the demographic form, national identity scale, social dominance orientation scale, attitudes toward outgroups and behavioral tendencies scales. Findings showed that identification with national identity predicted attitudes positively, while social dominance orientation did not significantly predict the two dependent variables. Besides, the relationship between national identities and attitudes toward the outgroup and behavioral tendencies were moderated by social dominance orientation such that the relationships between national identities and dependent variables were negative only among people with high levels of social dominance orientation. Findings imply that the predictive role of national identification on outgroup attitudes and behaviors is contingent upon social dominance orientation levels
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Sosyoloji Kadın Araştırmaları Psikoloji Aile Çalışmaları Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Zhong, J. & Batalova, J. (2016). International students in the United States. Online kaynak: https://www.migrationpolicy.org/article/international-students-united-states.
  • Wright, S. C., Aron, A., McLaughlin-Volpe, T., & Ropp, S. A. (1997). The extended contact effect: Knowledge of cross-group friendships and prejudice. Journal of Personality and Social Psychology, 73(1), 73-90.
  • Vollhardt, J., Migacheva, K., & Tropp, L. R. (2009). Social cohesion and tolerance for group differences. J. De Rivera (Ed.), Handbook on building cultures of peace (s.139-152) içinde, New York: Springer.
  • Vezzali, L., Stathi, S., & Giovannini, D. (2012). Indirect contact through book reading: Improving adolescents' attitudes and behavioral intentions toward immigrants. Psychology in the Schools, 49(2), 148-162.
  • Verkuyten, M., & Yildiz, A. A. (2007). National (dis)identification and ethnic and religious identity: A study among Turkish-Dutch Muslims. Personality and Social Psychology Bulletin, 33, 1448-1462.
  • Verkuyten, M., & Brug, P. (2004). Multiculturalism and group status: The role of ethnic identification, group essentialism and protestant ethic. European Journal of Social Psychology, 34(6), 647-661.
  • Verkuyten, M. (2006). Multicultural recognition and ethnic minority rights: A social identity perspective. European Review of Social Psychology, 17(1), 148-184.
  • Turner, R. N., West, K., & Christie, Z. (2013). Out‐ group trust, intergroup anxiety, and outgroup attitude as mediators of the effect of imagined intergroup contact on intergroup behavioral tendencies. Journal of Applied Social Psychology, 43(52), E196-E205.
  • Thomsen, L., Green, E. G., & Sidanius, J. (2008). We will hunt them down: How social dominance orientation and right-wing authoritarianism fuel ethnic persecution of immigrants in fundamentally different ways. Journal of Experimental Social Psychology, 44(6), 1455-1464.
  • Tajfel, H., & Turner, J. (1979). An integrative theory of intergroup conflict. W. Austin &S. Worchel (Eds.) içinde, The social psychology of intergroup relations. Monterey, CA: Brooks/Cole.
  • Swart, H., Hewstone, M., Christ, O., & Voci, A. (2010). The impact of crossgroup friendships in South Africa: Affective mediators and multigroup comparisons. Journal of Social Issues,66(2), 309-333.
  • Summers, M., & Volet, S. (2008). Students’ attitudes towards culturally mixed groups on international campuses: impact of participation in diverse and non‐ diverse groups. Studies in Higher Education, 33(4), 357-370.
  • Sniderman, P. M., & Hagendoorn, A. (2007). When ways of life collide: Multiculturalism and its discontents in the Netherlands. Princeton University Press.
  • Sidanius, J., Pratto, F., & Mitchell, M. (1994). In-group identification, social dominance orientation, and differential intergroup social allocation. The Journal of Social Psychology, 134(2), 151-167.
  • Sidanius, J., & Pratto, F. (2001). Social dominance: An intergroup theory of social hierarchy and oppression. Cambridge University Press.
  • Searle, W., & Ward, C. (1990). The prediction of psychological and sociocultural adjustment during cross-cultural transitions. International Journal of Intercultural Relations, 14(4), 449-464.
  • Schneider, S. L. (2008). Anti-immigrant attitudes in Europe: Outgroup size and perceived ethnic threat. European Sociological Review, 24(1), 53-67.
  • Sağlam, M. (1985). Yurt dışından dönen öğrenciler için uyum programı modeli. Yayınlamamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Pratto, F., Stallworth, L. M., Sidanius, J., & Siers, B. (1997). The gender gap in occupational role attainment: a social dominance approach. Journal of Personality and Social Psychology, 72(1), 37-53.
  • Phinney, J. S., Jacoby, B., & Silva, C. (2007). Positive intergroup attitudes: The role of ethnic identity. International Journal of Behavioral Development, 31(5), 478-490.
  • Phinney, J. S., Ferguson, D. L., & Tate, J. D. (1997). Intergroup attitudes among ethnic minority adolescents: A causal model. Child Development, 68(5), 955-969.
  • Pettigrew, T. F., & Tropp, L. R. (2006). A meta-analytic test of intergroup contact theory. Journal of Personality and Social Psychology, 90(5), 751-783.
  • Pettigrew, T. F. (1998). Intergroup contact theory. Annual Review of Psychology, 49(1), 65- 85.
  • Pehrson, S., Vignoles, V. L., & Brown, R. (2009). National identification and anti-immigrant prejudice: Individual and contextual effects of national definitions. Social Psychology Quarterly, 72(1), 24-38.
  • Özoğlu, M., Gür, B. S., & Coşkun, İ. (2015). Factors influencing international students’ choice to study in Turkey and challenges they experience in Turkey. Research in Comparative and International Education, 10(2), 223-237.
  • Meeus, J., Duriez, B., Vanbeselaere, N., & Boen, F. (2010). The role of national identity representation in the relation between in‐ group identification and out‐ group derogation: Ethnic versus civic representation. British Journal of Social Psychology, 49(2), 305-320.
  • Martínez, M. F., Calzado, V., & Martínez, J. (2011). Social dominance orientation and national identity on attitudes toward immigration policies: The mediating role of perceived threat and outgroup size. Revista de Psicología Social, 26(1), 21-32.
  • Levin, S., & Sidanius, J. (1999). Social dominance and social identity in the United States and Israel: Ingroup favoritism or outgroup derogation?. Political Psychology, 20(1), 99- 126.
  • Kondakci, Y. (2011). Student mobility reviewed: Attraction and satisfaction of international students in Turkey. Higher Education, 62(5), 573-592.
  • Hinkle, S., ve Brown, R. J. (1990). Intergroup differentiation and social identity: Some links and lacunae. D. Abrams & M. A. Hogg (Eds.), Social identity theory: Constructive and critical advances (s. 48–70) içinde. New York: Springer-Verlag.
  • Jasinskaja‐ Lahti, I., Mähönen, T. A., & Ketokivi, M. (2012). The dynamics of ethnic discrimination, identities and outgroup attitudes: A pre–post longitudinal study of ethnic migrants. European Journal of Social Psychology, 42(7), 904 914.
  • Jackson, J. S., Brown, K. T., Brown, T. N., & Marks, B. (2001). Contemporary immigration policy orientations among dominant‐ group members in Western Europe. Journal of Social Issues, 57(3), 431-456.
  • Hayes, A. F. (2012). PROCESS: A versatile computational tool for observed variable mediation, moderation, and conditional process modeling [White paper]. Retrieved from www.afhayes.com/public/process2012.pdf.
  • Esses, V. M., Dovidio, J. F., Jackson, L. M., & Armstrong, T. L. (2001). The immigration dilemma: The role of perceived group competition, ethnic prejudice, and national identity. Journal of Social issues, 57(3), 389-412.
  • Ekehammar, B., Akrami, N., Gylje, M., & Zakrisson, I. (2004). What matters most to prejudice: big five personality, social dominance orientation, or right‐ wing authoritarianism?. European Journal of Personality, 18(6), 463-482.
  • Duckitt, J. (2006). Differential effects of right wing authoritarianism and social dominance orientation on outgroup attitudes and their mediation by threat from and competitiveness to outgroups. Personality and Social Psychology Bulletin, 32(5), 684- 696.
  • Dovidio, J. F., Gaertner, S. L., & Saguy, T. (2008). Another view of “we”: Majority and minority group perspectives on a common ingroup identity. European Review of Social Psychology, 18(1), 296-330.
  • Dixon, J. C., & Ergin, M. (2010). Explaining anti‐ Kurdish beliefs in Turkey: Group competition, identity, and globalization. Social Science Quarterly, 91(5), 1329-1348.
  • Çevik, Z. (2015). Türkiye’de yaşayan yabanci uyruklu öğrenciler ile türk uyruklu öğrencilerin özgüven düzeylerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Çetinsaya, G. (2014) Büyüme, kalite, uluslararasılaşma: Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası. Eskişehir: Yükseköğretim Kurulu.
  • Cetinkaya-Yildiz, E., Cakir, S. G., & Kondakci, Y. (2011). Psychological distress among international students in Turkey. International Journal of Intercultural Relations, 35(5), 534-539.
  • Brewer, M. B. (1999). The psychology of prejudice: Ingroup love and outgroup hate?. Journal of Social Issues, 55(3), 429-444.
  • Boztas, A., & Köse, D. T. (2016). Yüksekögrenimde Afrikali ögrencilerin tarihsel ve son dönem Türkiye algisi: Sakarya Üniversitesi örnegi. TURAN: Stratejik Arastirmalar Merkezi, 8(29), 92.
  • Bilali, R. (2014). The downsides of national identification for minority groups in intergroup conflicts in assimilationist societies. British Journal of Social Psychology, 53(1), 21- 38.
  • Bagci, S. C., Piyale, Z. E., Bircek, N. I., & Ebcim, E. (2017). Think beyond contact: Reformulating imagined intergroup contact theory by adding friendship potential. Group Processes & Intergroup Relations.
  • Bagci, S. C. & Çelebi, E. (2017). Etnik ve ulusal kimlikler ile dış grup tutumları ilişkisinde çatışma algısı ve dış gruba sorumluluk yükleme [Ethnic and national identities: Links to outgroup attitudes via attribution of responsibility and perceived interethnic conflict]. Türk Psikoloji Dergisi, 32, 63-74.
  • Asari, E. M., Halikiopoulou, D., & Mock, S. (2008). British national identity and the dilemmas of multiculturalism. Nationalism and Ethnic Politics, 14(1), 1-28.
  • Aliyev, R., & Öğülmüş, S. (2016). Yabancı uyruklu öğrencilerin kültürlenme düzeylerinin incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 89-23.
  • Akbaş, G. (2010). Social identity and intergroup relations: The case of Alevis and Sunnis in Amasya. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. METU, Ankara.
APA BAĞCI S, GÜRLER C (2018). YABANCI ÖĞRENCİLERE KARŞI TUTUM VE DAVRANIŞSAL EĞILIMLER: ULUSAL KIMLIKLER VE SOSYAL BASKINLIK YÖNELIMININ YORDAYICI ROLÜ. , 1167 - 1180.
Chicago BAĞCI Sabahat Çiğdem,GÜRLER Ceren Nur YABANCI ÖĞRENCİLERE KARŞI TUTUM VE DAVRANIŞSAL EĞILIMLER: ULUSAL KIMLIKLER VE SOSYAL BASKINLIK YÖNELIMININ YORDAYICI ROLÜ. (2018): 1167 - 1180.
MLA BAĞCI Sabahat Çiğdem,GÜRLER Ceren Nur YABANCI ÖĞRENCİLERE KARŞI TUTUM VE DAVRANIŞSAL EĞILIMLER: ULUSAL KIMLIKLER VE SOSYAL BASKINLIK YÖNELIMININ YORDAYICI ROLÜ. , 2018, ss.1167 - 1180.
AMA BAĞCI S,GÜRLER C YABANCI ÖĞRENCİLERE KARŞI TUTUM VE DAVRANIŞSAL EĞILIMLER: ULUSAL KIMLIKLER VE SOSYAL BASKINLIK YÖNELIMININ YORDAYICI ROLÜ. . 2018; 1167 - 1180.
Vancouver BAĞCI S,GÜRLER C YABANCI ÖĞRENCİLERE KARŞI TUTUM VE DAVRANIŞSAL EĞILIMLER: ULUSAL KIMLIKLER VE SOSYAL BASKINLIK YÖNELIMININ YORDAYICI ROLÜ. . 2018; 1167 - 1180.
IEEE BAĞCI S,GÜRLER C "YABANCI ÖĞRENCİLERE KARŞI TUTUM VE DAVRANIŞSAL EĞILIMLER: ULUSAL KIMLIKLER VE SOSYAL BASKINLIK YÖNELIMININ YORDAYICI ROLÜ." , ss.1167 - 1180, 2018.
ISNAD BAĞCI, Sabahat Çiğdem - GÜRLER, Ceren Nur. "YABANCI ÖĞRENCİLERE KARŞI TUTUM VE DAVRANIŞSAL EĞILIMLER: ULUSAL KIMLIKLER VE SOSYAL BASKINLIK YÖNELIMININ YORDAYICI ROLÜ". (2018), 1167-1180.
APA BAĞCI S, GÜRLER C (2018). YABANCI ÖĞRENCİLERE KARŞI TUTUM VE DAVRANIŞSAL EĞILIMLER: ULUSAL KIMLIKLER VE SOSYAL BASKINLIK YÖNELIMININ YORDAYICI ROLÜ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 17(67), 1167 - 1180.
Chicago BAĞCI Sabahat Çiğdem,GÜRLER Ceren Nur YABANCI ÖĞRENCİLERE KARŞI TUTUM VE DAVRANIŞSAL EĞILIMLER: ULUSAL KIMLIKLER VE SOSYAL BASKINLIK YÖNELIMININ YORDAYICI ROLÜ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 17, no.67 (2018): 1167 - 1180.
MLA BAĞCI Sabahat Çiğdem,GÜRLER Ceren Nur YABANCI ÖĞRENCİLERE KARŞI TUTUM VE DAVRANIŞSAL EĞILIMLER: ULUSAL KIMLIKLER VE SOSYAL BASKINLIK YÖNELIMININ YORDAYICI ROLÜ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), vol.17, no.67, 2018, ss.1167 - 1180.
AMA BAĞCI S,GÜRLER C YABANCI ÖĞRENCİLERE KARŞI TUTUM VE DAVRANIŞSAL EĞILIMLER: ULUSAL KIMLIKLER VE SOSYAL BASKINLIK YÖNELIMININ YORDAYICI ROLÜ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2018; 17(67): 1167 - 1180.
Vancouver BAĞCI S,GÜRLER C YABANCI ÖĞRENCİLERE KARŞI TUTUM VE DAVRANIŞSAL EĞILIMLER: ULUSAL KIMLIKLER VE SOSYAL BASKINLIK YÖNELIMININ YORDAYICI ROLÜ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2018; 17(67): 1167 - 1180.
IEEE BAĞCI S,GÜRLER C "YABANCI ÖĞRENCİLERE KARŞI TUTUM VE DAVRANIŞSAL EĞILIMLER: ULUSAL KIMLIKLER VE SOSYAL BASKINLIK YÖNELIMININ YORDAYICI ROLÜ." Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 17, ss.1167 - 1180, 2018.
ISNAD BAĞCI, Sabahat Çiğdem - GÜRLER, Ceren Nur. "YABANCI ÖĞRENCİLERE KARŞI TUTUM VE DAVRANIŞSAL EĞILIMLER: ULUSAL KIMLIKLER VE SOSYAL BASKINLIK YÖNELIMININ YORDAYICI ROLÜ". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 17/67 (2018), 1167-1180.