Yıl: 2018 Cilt: 17 Sayı: 67 Sayfa Aralığı: 1206 - 1221 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 19-11-2018

OKUL ÖNCESI ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇOCUK EDEBİYATI VE RESİMLİ ÇOCUK KİTAPLARI İLE İLGİLİ METAFORLARI

Öz:
Bu çalışmada okul öncesi öğretmeni adaylarının çocuk edebiyatı ve resimli çocuk kitapları hakkındaki algıları metaforlar aracılığıyla incelenmiştir. Araştırmaya çocuk edebiyatı dersini almış ve okul öncesi eğitimi anabilim dalının 2.sınıfında öğrenim gören 55 öğretmen adayı katılmıştır. Katılımcılardan çocuk edebiyatı dersini aldıkları dönem sonunda dağıtılan formlar üzerine el yazıları ile çocuk edebiyatı, hikâye, resimli çocuk kitabı, basılı hikâye kitabı ve elektronik hikâye kitabı kavramları hakkında metaforlar üretmeleri ve gerekçelerini açıklamaları istenmiştir. Sonuçlar her bir kavram için tablolar halinde sunulmuştur. En fazla sayıda kavramsal kategori çocuk edebiyatı için oluşturulurken, en az sayıda kategori resimli çocuk kitapları hakkında oluşturulmuştur. Öğretmen adayları metaforlar aracılığıyla basılı kitapların somutluk ve kalıcılık özelliklerini ön plana çıkarıp, elektronik kitapların ise birden fazla duyuya hitap etme ve ilgi çekici olma özelliklerini vurgulamışlardır. Bu çalışma okul öncesi öğretmeni adaylarının çocuk edebiyatı ve resimli çocuk kitaplarına ilişkin anlayışlarını inceleyen ilktanımlayıcı bulguları sunması açısından önemli olmakla birlikte, literatürde öğretmen, öğretmen adayı ve aileleri kapsayan farklı çalışmalara ihtiyaç olduğu da düşünülmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Pediatri

PRESCHOOL TEACHER CANDIDATES’ METAPHORS ABOUT CHILDREN’S LITERATURE AND PICTUREBOOKS

Öz:
This study investigated pre-service preschool teachers’ perceptions about children's literature and picturebooks through metaphors. The participants of the study were 55 second grade pre-service teachers who took children's literature course. At the end of the academic term, the pre-service teachers produced metaphors about children’s literature, story, children’s picturebooks, printed story book, electronic story book and wrote their explanations on the form that were provided by the researchers. The findings presented in tables for each concept. The results showed that the largest number of category constructed for the children's literature, whereas the least number of category constructed for the children’s picturebooks. Pre-service teachers most frequently described tangibility and permanence features of printed books while they emphasized the multi-sensory and attractive features of electronic books. This study is an important first step to present descriptive findings about preschool teacher candidates' perceptions of children's literature and picturebooks. In addition, there is a need for additional studies involving in-service teachers and parents.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Pediatri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Wang, C., & Goldberg, T. S. (2017). Using children's literature to decrease moral disengagement and victimization among elementary school students. Psychology in the Schools, 54(9), 918-931.
  • Ulusoy, M. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının Türkçe ve öğrenme alanları ile ilgili metaforları. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14, 1-18.
  • Tompkins, G. E. (2005). Language arts: Patterns of practices. New Jersey: Pearson
  • Stylianou, M., Kulinna, P. H., Cothran, D., &Kwon, J. Y. (2013). Physical education teachers’ metaphors of teaching and learning. Journal of Teaching in Physical Education, 32(1), 22-45.
  • Snell, E. K., Hindman, A. H., &Wasik, B. A. (2015). How can book reading close the word gap? Five key practices from research. The Reading Teacher, 68(7), 560-571.
  • Smith G.G. (2012). Computer game play as imaginary stage for reading: Implicit spatial effects of computer games embedded in hard copybooks. Journal of Research in Reading, 35, 1-19,
  • Shaw, D. M.,&Mahlios, M. (2008). Pre-service teachers' metaphors of teaching and literacy. Reading Psychology, 29(1), 31-60.
  • Shaw, D. M.,Barry, A., &Mahlios, M. (2008). Preservice teachers’ metaphors of teaching in relation to literacy beliefs. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 14(1), 35-50.
  • Saracho, O. N. (2017). Parents’ shared storybook reading–learning to read. Early Child Development and Care, 187(3-4), 554-567.
  • Saban, A. (2011). Prospective computer teachers' mental images about the concepts of "school" and" computer teacher". Educational Sciences: Theory and Practice, 11(1), 435-446.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459- 496.
  • Rusznyak, L., & Walton, E. (2014). Using metaphors to gain insight into South African student teachers' initial and developing conceptions of ‘being a teacher’. Education as Change, 18(2), 335-355.
  • Paivio, A. (1986). Mental representations: A dual coding approach. Oxford: Oxford University Press.
  • Özer, S., & Türel, Y. K. (2015). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının e-kitap ve etkileşimli e-kitap kavramına ilişkin metaforik algıları. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(2), 1-23.
  • Nartgün, Ş. S., & Özen, R. (2015). Investigating pedagogical formation students’ opinions about ideal teacher, teaching profession, curriculum, responsibility, public personnel selection examination (ppse) and employment: A metaphor study. Procedia-Social and Sciences, 174(12), 2674-2683.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M. (1984). Qualitative data analysis: A sourcebook of new methods. London: SAGE.
  • Mert, E. L. (2013). Türkçe öğretmen adaylarının dört temel dil becerisine ilişkin algılarının metaforlar aracılığıyla analizi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(27), 357- 372.
  • Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2015). Qualitative research: A guide to design and implementation. San Francisco: John Wiley & Sons.
  • MEB. (2013). Okul öncesi eğitim programı. https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ ooproram.pdf adresinden 17.10.2017 tarihinde erişildi.
  • Mason, J. M. (1990). Reading stories to preliterate children: A proposed connection to reading. Center for the Study of Reading Technical Report. (ERIC Document Reproduction Service No. 322 494).
  • Malloy , A. , Marinak , B.A. , Gambrell , L.B. , & Mazzoni , S.A. ( 2013 ). Assessing motivation to read: The Motivation to read profile-revised. The Reading Teacher, 67(4), 273 – 282.
  • Lwin, S. M. (2016). It's story time!: Exploring the potential of multimodality in oral storytelling to support children's vocabulary learning. Literacy, 50(2), 72-82.
  • Kolaç, E., Demir, T., & Karadağ, R. (2012). Öğretmen adaylarının dil eğitiminde çocuk edebiyatı metinlerinin kullanımına yönelik görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 161, http://dergipark.ulakbim.gov.tr/ tsadergisi/article/ view/ 5000146714/ 5000133869 adresinden 10.10.2017 tarihinde erişildi
  • Koç, E. S. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen ve öğretmenlik mesleği kavramlarına ilişkin metaforik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 47-72.
  • Kiefer, B. Z.,Hepler, S. I., &Hickman. (2007). Charlotte Huck's children's literature. New York: McGraw-Hill Companies
  • Kıbrıs, İ. (2010). Çocuk edebiyatı. Ankara: KÖK Yayıncılık.
  • Karatay, H. (2007). Dil edinimi ve değer öğretimi sürecinde masalın önemi ve işlevi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 463-475.
  • Karakuş, N.,&Kozçetin, K. (2016). Türkçe öğretmeni adaylarının okuma kavramına yönelik metaforik algılarının incelenmesi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 387-404.
  • Karabay, A. (2016). An investigation of prospective teachers' views regarding teacher identity via metaphors. Eurasian Journal of Educational Research, 65, 1-18.
  • Jimenez, S. R., & Saylor, M. M. (2017). Preschoolers’ word learning and story comprehension during shared bookreading. Cognitive Development, 44, 57-68.
  • Isbell, R., Sobol, J., Lindauer, L., & Lowrance, A. (2004). The effects of storytelling and storyreading on the oral language complexity and story comprehension of young children. Early Childhood Education Journal, 32(3), 157-163.
  • Huck, C., Kiefer, B., Hepler, S., &Hickman, J. (2004). Children’s literature (8th Ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Hasircı, S. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarının çocuk edebiyatına ilişkin algılarının metaforlar aracılığıyla analizi. Journal of International Social Research, 10(51), 717- 728.
  • Gönen, M., & Veziroğlu, M. (2016). Çocuk edebiyatının genel hedefleri. M. Gönen (Ed.), Çocuk Edebiyatı (s. 1-12). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Galda, L.,Liang, L. A., & Cullinan, B. E. (2017). Literature and the child. Boston: Cengage Learning.
  • Egan, K. (2008). The future of education: Reimaginig our schools from the ground up. New Haven: Keystone Typesetting.
  • Dewey, J. (1938). Experience and education. New York: Basic Books
  • De Guerrero, M. C., & Villamil, O. S. (2002). Metaphorical conceptualizations of ESL teaching and learning. Language Teaching Research, 6(2), 95-120.
  • Creswell, J.W. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among 5 traditions. San Francisco: Sage Publications.
  • Craig, C. J. (2018). Metaphors of knowing, doing and being: Capturing experience in teaching and teacher education. Teaching and Teacher Education, 69, 300-311.
  • Bus, A. G., Van Ijzendoorn, M. H., & Pellegrini, A. D. (1995). Joint book reading makes for success in learning to read: A meta-analysis on intergenerational transmission of literacy. Review of Educational Research, 65(1), 1-21.
  • Bus, A. G., Takacs, Z. K., & Kegel, C. A. (2015). Affordances and limitations of electronic storybooks for young children's emergent literacy. Developmental Review, 35, 79-97.
  • Berk, L. E. (2009). Child development. Boston: Pearson.
  • Beaty, J. J.,&Pratt, L. (2003). Early literacy in preschool and kindergarten. New York : Merrill Prencite Hall.
  • Bayram, B. (2010). Söz varlığının oluşumu ve gelişiminde çocuk edebiyatının rolü. Türklük Bilimi Araştırmaları, 27, 137-159.
  • Bağcı-Ayrancı, B., & Aytaş, G. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının çocuk edebiyatının eğitimde işlevselliği üzerine görüşleri. Journal of Human Sciences, 14(4), 4226-4240.
  • Aytaş, G. (2003). Okuma gelişiminde çocuk edebiyatının rolü. Türklük Bilimi Araştırmaları, 13, 155-160.
  • Arslan, M. M., & Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitimöğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 35(171), 100-108.
  • Altun, D., & Ulusoy, M. (2017). Basılı ve elektronik resimli çocuk kitaplarının eğitim sürecinde kullanımı: sınıf eğitimi ve okul öncesi öğretmen adaylarının okuma prozodileri, tutum ve öz-değerlendirmelerinin incelenmesi. 26. Uluslararası Eğitim Bilimleri Konferansı, (s. 2732- 2733). Ankara: PegemA Yayınları.
  • Altun, D. (2013). An investigation of the relationship between preschoolers’ reading attitudes and home literacy environment. Yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara
  • Almerico, G. M. (2014). Building character through literacy with children's literature. Research in Higher Education Journal, 26, 1-13
APA ulusoy M, Altun D (2018). OKUL ÖNCESI ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇOCUK EDEBİYATI VE RESİMLİ ÇOCUK KİTAPLARI İLE İLGİLİ METAFORLARI. , 1206 - 1221.
Chicago ulusoy Mustafa,Altun Dilek OKUL ÖNCESI ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇOCUK EDEBİYATI VE RESİMLİ ÇOCUK KİTAPLARI İLE İLGİLİ METAFORLARI. (2018): 1206 - 1221.
MLA ulusoy Mustafa,Altun Dilek OKUL ÖNCESI ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇOCUK EDEBİYATI VE RESİMLİ ÇOCUK KİTAPLARI İLE İLGİLİ METAFORLARI. , 2018, ss.1206 - 1221.
AMA ulusoy M,Altun D OKUL ÖNCESI ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇOCUK EDEBİYATI VE RESİMLİ ÇOCUK KİTAPLARI İLE İLGİLİ METAFORLARI. . 2018; 1206 - 1221.
Vancouver ulusoy M,Altun D OKUL ÖNCESI ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇOCUK EDEBİYATI VE RESİMLİ ÇOCUK KİTAPLARI İLE İLGİLİ METAFORLARI. . 2018; 1206 - 1221.
IEEE ulusoy M,Altun D "OKUL ÖNCESI ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇOCUK EDEBİYATI VE RESİMLİ ÇOCUK KİTAPLARI İLE İLGİLİ METAFORLARI." , ss.1206 - 1221, 2018.
ISNAD ulusoy, Mustafa - Altun, Dilek. "OKUL ÖNCESI ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇOCUK EDEBİYATI VE RESİMLİ ÇOCUK KİTAPLARI İLE İLGİLİ METAFORLARI". (2018), 1206-1221.
APA ulusoy M, Altun D (2018). OKUL ÖNCESI ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇOCUK EDEBİYATI VE RESİMLİ ÇOCUK KİTAPLARI İLE İLGİLİ METAFORLARI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 17(67), 1206 - 1221.
Chicago ulusoy Mustafa,Altun Dilek OKUL ÖNCESI ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇOCUK EDEBİYATI VE RESİMLİ ÇOCUK KİTAPLARI İLE İLGİLİ METAFORLARI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 17, no.67 (2018): 1206 - 1221.
MLA ulusoy Mustafa,Altun Dilek OKUL ÖNCESI ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇOCUK EDEBİYATI VE RESİMLİ ÇOCUK KİTAPLARI İLE İLGİLİ METAFORLARI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), vol.17, no.67, 2018, ss.1206 - 1221.
AMA ulusoy M,Altun D OKUL ÖNCESI ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇOCUK EDEBİYATI VE RESİMLİ ÇOCUK KİTAPLARI İLE İLGİLİ METAFORLARI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2018; 17(67): 1206 - 1221.
Vancouver ulusoy M,Altun D OKUL ÖNCESI ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇOCUK EDEBİYATI VE RESİMLİ ÇOCUK KİTAPLARI İLE İLGİLİ METAFORLARI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2018; 17(67): 1206 - 1221.
IEEE ulusoy M,Altun D "OKUL ÖNCESI ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇOCUK EDEBİYATI VE RESİMLİ ÇOCUK KİTAPLARI İLE İLGİLİ METAFORLARI." Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 17, ss.1206 - 1221, 2018.
ISNAD ulusoy, Mustafa - Altun, Dilek. "OKUL ÖNCESI ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇOCUK EDEBİYATI VE RESİMLİ ÇOCUK KİTAPLARI İLE İLGİLİ METAFORLARI". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 17/67 (2018), 1206-1221.