ORTAÖĞRETİMDE FİZİKİ COĞRAFYA KAZANIMLARINA UYGUN ARAZİ ÇALIŞMALARININ PLANLANMASI (İSTANBUL İLİ ÖRNEĞİ)

Yıl: 2018 Cilt: 0 Sayı: 37 Sayfa Aralığı: 49 - 62 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 27-11-2018

ORTAÖĞRETİMDE FİZİKİ COĞRAFYA KAZANIMLARINA UYGUN ARAZİ ÇALIŞMALARININ PLANLANMASI (İSTANBUL İLİ ÖRNEĞİ)

Öz:
Bu araştırma ortaöğretim coğrafya öğretim programındaki kazanımlara uygun arazi çalışmalarının planlanmasını amaçlamıştır. Böylece İstanbul ili içerisinde kazanımlara uygun arazi çalışması yapılabilecek örneklem alanları belirlenerek bir uygulama açığı kapatılmış olacaktır. Arazi çalışmaları ile sınıf ortamında teorik olarak anlatılan coğrafi bilgiler pratiğe dönüştürülmüş olur. Araştırmamız da nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Veri toplama tekniği olarak gözlem kullanılmıştır. Veriler örneklem yoluyla analiz edilmiştir. Arazi çalışması planlamalarını yapmak öğretmenlere bırakılmıştır. Araştırmamızın ana problemi coğrafya öğretim programında kazanımlara uygun arazi çalışmalarının nerelerde yapılacağının belirtilmemesidir. Hangi kazanımlar için arazi çalışmasının yürütüleceği coğrafya öğretim programında belirtilmiştir. Daha sonra İstanbul ilinin coğrafi özellikleri dikkate alınarak örneklemler belirlenmiştir. Belirlenen yerlerin konum bilgileri ayrıntılı olarak belirtilmiş ve fotoğraflar çekilerek arazi çalışma sahaları gösterilmiştir. Elde edilen bulgular İstanbul ilinde arazi çalışmasına uygun birçok konumun olduğunu göstermektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Planning of Fieldwork which is Suitable for Outcomes of Physical Geography in High-Schools Education (Istanbul Sample)

Öz:
This research aims to plan the fieldwork that are suitable to the outcomes in the geography-teaching program of high schools. In the end, by determining locations in Istanbul city on which fieldwork can be carried out that are suitable to these outcomes, an important practise gap will be filled up. Geographical information that are theoretically mentioned in a classroom environment will be transformed in to practise. In our research, document review which is one of the qualitative research methods was adopted. Observation was used as the data collection method. Data was analysed through sampling method. Planning the schedule of the fieldwork will be up to the teachers. That, where fieldwork suitable to outcomes within geography teaching programs will be carried out was not mentioned previously, this case constitutes the main problem. For which outcomes the fieldwork will be carried out is mentioned in the geography, teaching program. Next, by taking the Istanbul’s geographical conditions in to account, samples were determined. Location information of the determined lands were identified in data land study fields were showed by photos taken before. Data collected revels that there are many locations suitable for carrying out geographical fieldwork.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Yavuz, O. & Yılmaz, Y. (2010). İstanbul kuzeyi volkanitlerinin jeolojik, petrografik ve mineralojik özellikleri. İTÜ Dergisi, 9(3), 38-46.
  • Yalçınlar, İ. (1985). Strüktüral Jeomorfoloji.(Cilt-I. Üçüncü baskı). İstanbul: İ.Ü. Edebiyat Fakültesi yayınları, No 800.
  • Ünlü, M. (2014). Coğrafya Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi yayınları.
  • Ulusoy, Y. (2006). Üretimi bitmiş açık maden ocaklarının rehabilitasyonu ve doğaya yeniden kazandırılmasının ‘Şile-Avcıkoru’ örneğinde irdelenmesi.(Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul).
  • Sezgin, A. (2017). Sazlıdere baraj gölünde yaşayan balık türlerinde Aeromonas Salmonicida varlığının araştırılması.(Yüksek Lisans Tezi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul).
  • Paşaoğlu, A. (2013). Eyüp Hasdal-Kemerburgaz yolu Göktürk mevkiinde otoyoldan kaynaklanan çevresel gürültünün değerlendirilmesi, gürültü haritasının hazırlanması ve gürültü perdesi modeli.(Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul).
  • Özdemir, F. (2017) Ortaöğretim coğrafya öğretim programındaki kazanımlara uygun arazi çalışmalarının planlanması (İstanbul İli Örneği).(Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul).
  • Özcan, M. (2009). Belgrat ormanı bentler serisindeki rekreasyon alanlarının orman amenajmanı açısından değerlendirilmesi.(Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul).
  • MEB. (2017). Coğrafya öğretim programı. Ankara.
  • Maskall, J. ve Stokes, A. (2008). Designing effective fieldwork for the environmental and natural sciences. Gees Subject Centre Learning And Teaching Guide.
  • Karakaya, İ. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. Tanrıöğen (Ed), Bilimsel araştırma yöntemleri içinde (s.57-87). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Hoşgören, M. Y. (1994). Türkiye’nin gölleri. Türk Coğrafya Dergisi, 29, 19-51.
  • Genç İ. (2003). Çatalca (İstanbul) ve çevresinin florası, (Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir).
  • Gaygusuz, Ö.,Gaygusuz, Ç. G. &Dorak, Z. (2017). Darlık deresi (Şile-İstanbul) ve kollarının balık türleri çeşitliliği. Turkish Journal Of Biosience And Collections, 1, 29-37.
  • Ertek, T. A. (1997). İnkese Mağarası (Şile İstanbul). İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Coğrafya Dergisi, 5, 55-68.
  • Doğanay, H. (2002). Coğrafya’yaGiriş 1. Genel ve Fiziki Coğrafya. İstanbul: Aktif Yayınevi.
  • Dinç H. & Bölen, F. (2014). İstanbul derelerinin fiziki yapısı. TMMOB Şehir Plancıları Odası Planlama Dergisi, 24 (2) ,107-120.
  • Delibay, A. S. (2014). Kentsel büyüme yönetimi ve mega projeler: İstanbul 3. hava limanı etkileşiminde Göktürk yerleşmesi örneği.(Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul).
  • Cook, V., Phillips, D. ve Holden, J. (2006). Geography fieldwork in a ‘risk society’. Area, 38(4), 413-420.
  • Baylan, E. & Karadeniz, E. (2006). Terkos gölü (İstanbul) örneğinde doğal ve kültürel çevrenin korunması ve geliştirilmesi üzerine bir araştırma. Tarım Bilimleri Dergisi, 12(2), 151-161.
  • Aydoğdu, Y. V. (2006). İstanbul boğazı yoğun trafik bölgesinde risk analizi.(Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul).
  • Aydıngün, Ş., Eğilmez, E.H., Aydıngün, H., Gürbüz, İ., Gürbüz, G., Albukrek, M. vd. (2015). İstanbul Çatalca/İnceğiz-Maltepe’deki yer altı yapıları. Arkeoloji ve Sanat Dergisi, 149, 115-126.
  • Aydın, B. (2010). Gelişme alanlarında ekolojik kentsel yerleşim kriterlerinin belirlenmesi ve imar planı kapsamında yorumlanması: Ömerli havzası - Sancaktepe örneği.(Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul).
  • Ayat, B. (2010). İstanbul boğazı su kalitesinin modellenmesi.(Doktora Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul).
  • Arslangündoğdu, Z. (2005). İstanbul Belgrat ormanının ornitofaunası üzerinde araştırmalar.(Doktora Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul).
  • Arsebük, G.,Howell, F. C. &Özbaşaran, M. (1991). Yarımburgaz ‘1990’. VIII. Kazı Sonuçları toplantısı-I içinde(s.1-21). T.C. Kültür Bakanlığı: Anıtlar ve Müzeler Genel Müdürlüğü.
  • Akça, A. (2005). Sazlıdere havzası su kalitesi, atıksu uzaklaştırma optimizasyonu ve sulak alan maliyetlerinin değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul).
APA Ünlü M, Özdemir F (2018). ORTAÖĞRETİMDE FİZİKİ COĞRAFYA KAZANIMLARINA UYGUN ARAZİ ÇALIŞMALARININ PLANLANMASI (İSTANBUL İLİ ÖRNEĞİ). , 49 - 62.
Chicago Ünlü Mehmet,Özdemir Fatih ORTAÖĞRETİMDE FİZİKİ COĞRAFYA KAZANIMLARINA UYGUN ARAZİ ÇALIŞMALARININ PLANLANMASI (İSTANBUL İLİ ÖRNEĞİ). (2018): 49 - 62.
MLA Ünlü Mehmet,Özdemir Fatih ORTAÖĞRETİMDE FİZİKİ COĞRAFYA KAZANIMLARINA UYGUN ARAZİ ÇALIŞMALARININ PLANLANMASI (İSTANBUL İLİ ÖRNEĞİ). , 2018, ss.49 - 62.
AMA Ünlü M,Özdemir F ORTAÖĞRETİMDE FİZİKİ COĞRAFYA KAZANIMLARINA UYGUN ARAZİ ÇALIŞMALARININ PLANLANMASI (İSTANBUL İLİ ÖRNEĞİ). . 2018; 49 - 62.
Vancouver Ünlü M,Özdemir F ORTAÖĞRETİMDE FİZİKİ COĞRAFYA KAZANIMLARINA UYGUN ARAZİ ÇALIŞMALARININ PLANLANMASI (İSTANBUL İLİ ÖRNEĞİ). . 2018; 49 - 62.
IEEE Ünlü M,Özdemir F "ORTAÖĞRETİMDE FİZİKİ COĞRAFYA KAZANIMLARINA UYGUN ARAZİ ÇALIŞMALARININ PLANLANMASI (İSTANBUL İLİ ÖRNEĞİ)." , ss.49 - 62, 2018.
ISNAD Ünlü, Mehmet - Özdemir, Fatih. "ORTAÖĞRETİMDE FİZİKİ COĞRAFYA KAZANIMLARINA UYGUN ARAZİ ÇALIŞMALARININ PLANLANMASI (İSTANBUL İLİ ÖRNEĞİ)". (2018), 49-62.
APA Ünlü M, Özdemir F (2018). ORTAÖĞRETİMDE FİZİKİ COĞRAFYA KAZANIMLARINA UYGUN ARAZİ ÇALIŞMALARININ PLANLANMASI (İSTANBUL İLİ ÖRNEĞİ). MARMARA COĞRAFYA DERGİSİ, 0(37), 49 - 62.
Chicago Ünlü Mehmet,Özdemir Fatih ORTAÖĞRETİMDE FİZİKİ COĞRAFYA KAZANIMLARINA UYGUN ARAZİ ÇALIŞMALARININ PLANLANMASI (İSTANBUL İLİ ÖRNEĞİ). MARMARA COĞRAFYA DERGİSİ 0, no.37 (2018): 49 - 62.
MLA Ünlü Mehmet,Özdemir Fatih ORTAÖĞRETİMDE FİZİKİ COĞRAFYA KAZANIMLARINA UYGUN ARAZİ ÇALIŞMALARININ PLANLANMASI (İSTANBUL İLİ ÖRNEĞİ). MARMARA COĞRAFYA DERGİSİ, vol.0, no.37, 2018, ss.49 - 62.
AMA Ünlü M,Özdemir F ORTAÖĞRETİMDE FİZİKİ COĞRAFYA KAZANIMLARINA UYGUN ARAZİ ÇALIŞMALARININ PLANLANMASI (İSTANBUL İLİ ÖRNEĞİ). MARMARA COĞRAFYA DERGİSİ. 2018; 0(37): 49 - 62.
Vancouver Ünlü M,Özdemir F ORTAÖĞRETİMDE FİZİKİ COĞRAFYA KAZANIMLARINA UYGUN ARAZİ ÇALIŞMALARININ PLANLANMASI (İSTANBUL İLİ ÖRNEĞİ). MARMARA COĞRAFYA DERGİSİ. 2018; 0(37): 49 - 62.
IEEE Ünlü M,Özdemir F "ORTAÖĞRETİMDE FİZİKİ COĞRAFYA KAZANIMLARINA UYGUN ARAZİ ÇALIŞMALARININ PLANLANMASI (İSTANBUL İLİ ÖRNEĞİ)." MARMARA COĞRAFYA DERGİSİ, 0, ss.49 - 62, 2018.
ISNAD Ünlü, Mehmet - Özdemir, Fatih. "ORTAÖĞRETİMDE FİZİKİ COĞRAFYA KAZANIMLARINA UYGUN ARAZİ ÇALIŞMALARININ PLANLANMASI (İSTANBUL İLİ ÖRNEĞİ)". MARMARA COĞRAFYA DERGİSİ 37 (2018), 49-62.