Yıl: 2017 Cilt: 0 Sayı: 7 Sayfa Aralığı: 207 - 226 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

EGZOTİZM VE KÜLTÜRALİZM ARASINDA ORTADOĞU’DA ÇAĞDAŞ SANAT

Öz:
Bu çalışma Napolyon'un Mısır Seferi ardından Kahire'de başlayarak bütün bir coğrafyaya yayılan modernleşme ya da modernleştirme sürecinin etkilerini, sanat ve tarihsel bağları üzerinden sürmeyi amaçlamaktadır. Öncelikle oryantalist algının bölgede üretilen sanata ne şekilde etki ettiği, ardından ulus devlet döneminde izlenen stratejiler ve diaspora sanatçılarının kimlik kavramı merkezinde ürettikleri çalışmalar ve özellikle yakın zamanda bölgede üretilen sanatın bu tarihselliği ne şekilde okuduğu üzerinde durulacaktır. Son bölümde bölgede izlenen çağdaş sanat stratejilerinin, bu coğrafyaya dair algıyı nasıl bir zemin olarak kullandıkları ve sanat yoluyla yeni bir anlatının nasıl kurulabileceği tartışılacaktır
Anahtar Kelime:

Konular: Sanat

BETWEEN EXOTICISM AND CULTURALISM CONTEMPORARY ART IN THE MIDDLE EAST

Öz:
This study aims to examine the impact of modernization, which spread in the whole region starting from Kahire upon Napoleon’s Egypt excursion. The processes of this modernization are examined in the light of its artistic and historical ties. Primarily, how the Orientalist perception affected the art produced in the region is studied. Secondly, the strategies followed during the nation state and the works that diaspora artists created over the concept of identity are examined, and finally and particularly how the recent contemporary art produced in the region read this historicity is questioned. In the final section, how the contemporary art strategies pursued in the region is used as a base in the perception of the region and the ways to build a new narrative through art is discussed
Anahtar Kelime:

Konular: Sanat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bayraktar, Mehmet.2013. “Hayy Bin Yakzân’ın Çevirmeni Olarak Spinoza“, Beytulhikme An International Journal of Philosophy 3:1, June.
  • Beasley, Mark.2006. “Walid Raad/The Atlas Group”, Frieze Magazine, 97, March. Belting, Hans.2012. Floransa ve Bağdat, Doğu’da ve Batı’da Bakışın Tarihi, çev: Zehra Aksu
  • Yılmazer, İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Benjamin, Walter .2006. Moskova Günlüğü, çev. Cemal Ener, İstanbul: Metis.
  • Bernmann, Sandra and Wood, Michael .2005. Nation, Language and the Ethics of Translation, New Jersey: Princeton University Press.
  • Borgdorff, Henk.2011. “The Production Of Knowledge in Artistic Research”, The Routledge Companion to Research in the Arts, ed: Michael Biggs-Henrik Karlsson, New York: Routledge, 44-64.
  • Boullata, Kamal (2003) “Artist Re-member Palestine ın Beirut”, Journal of Palestine Studies 32 (4): 22-38.
  • Bourriaud, Nicolas.2005. İlişkisel Estetik, çev. Saadet Özen, İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Carl, F. Petry.1998. The Cambridge History Of Egypt, ed. Carl F. Petry, s:119. London: Cambridge University Press.
  • Cole, Juan.2008. Napoleon’s Egypt: Invading The Middle East, Hampshire: Palgrave Macmillan.
  • De Guerville, Amédée Baillot.1906. New Egypt, London: W. Heinemann.
  • Dina A. Ramadan. 2013. “One of the Best Tools for Learning Rethinking the Role of ‘Abduh’s Fatwa in Egyptian Art History”, A Companion to Modern African Art, First Edition, ed. Gitti Salami, Monica Blackmun Visonà, John Wiley & Sons, Inc, 137-153.
  • Freud, Sigmund. 1996. Günlük Yaşamın Psikopatolojisi, çev: Şemsa Yeğin, İstanbul: Payel Foster, Hal (2009) Gerçeğin Geri Dönüşü: Yüzyılın Sonunda Avangard, çev: Esin Hoşsucu, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Gumpert, Lynn., Balaghi, Shiva. 2002. Picturing Iran. Art, Society and Revolution, London: I.B. Tauris.
  • Gutman, Judith Mara.1982. “Through Indian Eyes” Populer Photography, 89 (6), June.
  • Hentsch, Thierry. 1996. Hayali Doğu, Batı'nın Akdenizli Doğu'ya Politik Bakışı, çev. Aysel Bora, İstanbul: Metis Yayınları
  • Huyssen, Andreas. 1999. Alacakaranlık Anıları, Bellek Yitimi Kültüründe Zamanı Belirlemek, çev. Kemal Atakay, İstanbul: Metis.
  • Jameson, Frederic. 1991. Postmodernism or The Cultural Logic of Late Capitalism, London: Verso.
  • Kreft. L. 2008. “Sanat ve Siyaset: Sanatın Siyaseti ve Siyasetin Sanatı” çev. Elçin Gen, Sanat Siyaset, Kültür Çağında Sanat ve Politika, İstanbul: İletişim, 9-46.
  • McLynn, Frank. 1998. Napoleon: A Biography, London: Pimlico.
  • Özalp, Ahmet. 2014. “İbn Tufeyl ve Hay bin Yakzan Üzerine”, Hay bin Yakzan, İstanbul: YKY, 55-67.
  • Rogers, Sarah A. 2012 “Culture ’45 and the Rise of Beirut’s Contemporary Art Scene.” Six Lines of Flight: Shifting Geographies in Contemporary Art, ed. Apsara Diquinzio, Berkeley: University of California Press.
  • Said, Edward. 2006. Kış Ruhu Edward W.Said’den Seçme Yazılar, çev. Tuncay Birkan, İstanbul: Metis. ________________. 2010. The Art of Displacement: Mona Hatoum’s Logic of Irreconcilables, Londan Tate Gal1ery Publishing.
  • ________________. 2013. Şarkiyatçılık, çev. Berna Ülner, İstanbul: Metis.
  • Ranciere, Jacques. 2012. Estetiğin Huzursuzluğu, Sanat Rejimi ve Politika, çev. Aziz Ufuk Kılıç, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Scheid, Kirsten. 2010. “Necessary Nudes Hadatha and Muasıra in The Lives of Modern Lebanese” International. J. Middle East Studies, 42: 203–230.
  • Shabout, Nada. 2006. “Historiographic Invisibilities The Case of Contemporary Iraqi Art”, International Journal of The Humanities, 3 (9).
  • Seggerman, Alexandra Dika. 2014. “Mahmoud Mukhtar: ‘The first sculptor from the land of Sculpture”, World Art, 4 (1): 27-46.
  • Sutton, Damian and Jones, David-Martin. 2012. Yeni Bir Bakışla Deleuze, çev:Murat Özbank, Yetkin Başkavak, İstanbul: Kolektif Kitap.
  • Toufic, Jalal. 2014. Forthcoming, Second Edition, Sternberg Press, Berlin.
  • Yuki, Terada. 2013. “Exhibition of Art in Iran and The Tehran Museum Of Contemporary Art”, Translation, History and Arts: New Horizons in Asian Interdisciplinary Humanities Research, ed. Meng Ji, Atsuko Ukai, Newcastle: Cambridge Scholar Publishing, 89-107.
  • İnternet Kaynakları Asraf, Ali, and Diba, Layla. 2010. “Kamal-Al-Molk, Mohammad Ḡaffari”, Encyclopædia Iranica XV (4): 417-433. http://www.iranicaonline.org/articles/kamal-al-molkmohammad-gaffari#pt2 (Erişim Tarihi: 11/12/2015).
  • Ekhtiar, Maryam and Marika, Sardar. 2004. “Modern and Contemporary Art in Iran.”
  • Heilbrunn Timeline of Art History, New York: The Metropolitan Museum of Art. http://www.metmuseum.org/toah/hd/ciran/hd_ciran.htm (Erişim Tarihi: 11/12/2015).
  • Goldie, Kaelen Wilson. 2004. “Walid Raad and The Atlas Group”, Bidoun Magazine, 2, Fall.
  • http://bidoun.org/issues/2-we-are-old (Erişim Tarihi: 21/12/2015).
  • Hadid, Zaha.2012. I’m a feminist, because I see all women as smart, gifted and tough. http://www.interviewrussia.ru/en/zaha-hadid-im-feminist-because-i-see-all-womensmart-gifted-and-tough (Erişim Tarihi:18/12/2015.)
  • Higgins, Charlotte. 2011 .“Venice Biennale gives voice to Iraqi diaspora and struggling younger artists“ The Guardin, June 2.
  • http://www.theguardian.com/artanddesign/2011/jun/02/venice-biennale-iraqi-voice (Erişim Tarihi: 18/12/2015).
  • ______________________2013. “Venice Biennale: Iraq's art world emerges from the ruins” The Guardian, May 29.
  • http://www.theguardian.com/artanddesign/2013/may/29/venicebiennale-iraq-pavilion (Erişim Tarihi:18/12/2015).
  • Momayyez, Mortaza. 1999. “Faculties of the University of Tehran”, Encyclopædia Iranica, IX (2): 142-143. http://www.iranicaonline.org/articles/faculties-ii (Erişim Tarihi: 11/12/2015).
  • Schreve, Floris. 2011. Modern and Contemporary Art Of The Middle East and North Africa. https://onglobalandlocalart.wordpress.com/2011/12/07/modern-and-contemporaryart-of-the-middle-east-and-north-africa-2/ (Erişim Tarihi:14/12/2015).
  • Schroth, Mary Angela and Assaf, Ali. 2010. “Acqua Ferita” (Wounded Water) 6 Iraqi artists interpret the theme of water”.
  • http://www.contemporarypractices.net/essays/volumeVIII/Pavilion%20of%20Iraqforth e54thVeniceBiennale2011.pdf (Erişim Tarihi: 18/12/2015).
  • Shabout, Nada. 2015. „Arab Spring: Modern Middle Eastern Art Finds a New Audience in the West“, Artnews, April. http://www.artnews.com/2015/04/02/modern-middleeastern-art-finds-new-audience-in-the west/ (Erişim Tarihi: 10/12/2015).
  • Sherbiny ,Naiem. 1985. Oil and The Internationalization of Arap Banks, Oxford Institute for Energy Studies. http://www.oxfordenergy.org/author/n-sherbiny/ (Erişim Tarihi 14/12/2015).
APA KURU A (2017). EGZOTİZM VE KÜLTÜRALİZM ARASINDA ORTADOĞU’DA ÇAĞDAŞ SANAT. , 207 - 226.
Chicago KURU Ali Şahan EGZOTİZM VE KÜLTÜRALİZM ARASINDA ORTADOĞU’DA ÇAĞDAŞ SANAT. (2017): 207 - 226.
MLA KURU Ali Şahan EGZOTİZM VE KÜLTÜRALİZM ARASINDA ORTADOĞU’DA ÇAĞDAŞ SANAT. , 2017, ss.207 - 226.
AMA KURU A EGZOTİZM VE KÜLTÜRALİZM ARASINDA ORTADOĞU’DA ÇAĞDAŞ SANAT. . 2017; 207 - 226.
Vancouver KURU A EGZOTİZM VE KÜLTÜRALİZM ARASINDA ORTADOĞU’DA ÇAĞDAŞ SANAT. . 2017; 207 - 226.
IEEE KURU A "EGZOTİZM VE KÜLTÜRALİZM ARASINDA ORTADOĞU’DA ÇAĞDAŞ SANAT." , ss.207 - 226, 2017.
ISNAD KURU, Ali Şahan. "EGZOTİZM VE KÜLTÜRALİZM ARASINDA ORTADOĞU’DA ÇAĞDAŞ SANAT". (2017), 207-226.
APA KURU A (2017). EGZOTİZM VE KÜLTÜRALİZM ARASINDA ORTADOĞU’DA ÇAĞDAŞ SANAT. Art-Sanat Dergisi, 0(7), 207 - 226.
Chicago KURU Ali Şahan EGZOTİZM VE KÜLTÜRALİZM ARASINDA ORTADOĞU’DA ÇAĞDAŞ SANAT. Art-Sanat Dergisi 0, no.7 (2017): 207 - 226.
MLA KURU Ali Şahan EGZOTİZM VE KÜLTÜRALİZM ARASINDA ORTADOĞU’DA ÇAĞDAŞ SANAT. Art-Sanat Dergisi, vol.0, no.7, 2017, ss.207 - 226.
AMA KURU A EGZOTİZM VE KÜLTÜRALİZM ARASINDA ORTADOĞU’DA ÇAĞDAŞ SANAT. Art-Sanat Dergisi. 2017; 0(7): 207 - 226.
Vancouver KURU A EGZOTİZM VE KÜLTÜRALİZM ARASINDA ORTADOĞU’DA ÇAĞDAŞ SANAT. Art-Sanat Dergisi. 2017; 0(7): 207 - 226.
IEEE KURU A "EGZOTİZM VE KÜLTÜRALİZM ARASINDA ORTADOĞU’DA ÇAĞDAŞ SANAT." Art-Sanat Dergisi, 0, ss.207 - 226, 2017.
ISNAD KURU, Ali Şahan. "EGZOTİZM VE KÜLTÜRALİZM ARASINDA ORTADOĞU’DA ÇAĞDAŞ SANAT". Art-Sanat Dergisi 7 (2017), 207-226.