Ortaokul Öğretmenlerinin Sınıf İçi Lider Öğretmenlik Becerilerine İlişkin Algılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl: 2018 Cilt: 19 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 1 - 28 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29299/kefad.2018.19.002 İndeks Tarihi: 17-09-2018

Ortaokul Öğretmenlerinin Sınıf İçi Lider Öğretmenlik Becerilerine İlişkin Algılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğretmenlerinin sınıf içi lider öğretmenlik becerilerine ilişkin algılarını bazı değişkenler açısından incelemektir. Nicel olan bu çalışma, tarama modellidir. Evren, 2016-2017 Eğitim ve Öğretim Yılı’nda, Kırşehir’in bütün ilçelerinde görev yapmakta olan 850 ortaokul öğretmeninden, örneklem ise 646 ortaokul öğretmeninden oluşmaktadır. Değerlendirmeye 614 veri toplam aracı alınmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından bu araştırma için geliştirilen “Sınıf İçi Lider Öğretmenlik Becerileri Algı Ölçeği (SİLÖBAÖ)” kullanılmıştır. Araştırmadan, ortaokul öğretmenlerinin “Sınıf İçi Lider Öğretmenlik Becerileri Algı Ölçeği”nin geneline ve ölçeğin “Olumlu Sınıf Atmosferi Yaratma / Sınıf İçi İlişkileri Geliştirme”, “Öğrencileri Etkileme” ve “Etkili Öğretim” alt boyutlarına ilişkin algılarının düzeyinin çok yüksek olduğu, ölçeğin “Öğrencileri Geliştirme / Öğrencilere Rehberlik” alt boyutuna ilişkin algılarının düzeyinin ise yüksek olduğu bulgusu elde edilmiştir. “Medeni durum”, “eğitim düzeyi”, “liderlik ya da sınıf yönetimi ile ilgili herhangi bir eğitim alıp almama durumu” ve “mesleki kıdem” değişkenlerinin ise öğretmenlerin sınıf içi lider öğretmenlik becerilerine ilişkin algıları arasında anlamlı farklılık yaratan değişkenler olduğu araştırmada ulaşılan diğer önemli sonuç olmuştur
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel

Analysis of Middle School Teachers’ Perceptions of Their In-class Leader Teaching Skills in terms of Certain Variables

Öz:
The purpose of this study is to analyze the perceptions of middle school teachers in regard to their in-class leader teaching skills in terms of certain variables. This quantitative study uses a survey model. The population comprises 850 middle school teachers working in all the districts of the city of Kırşehir in the school year 2016-2017, while the sample consists of 646 middle school teachers. There were 614 data collection tools included in the study. The “Perception Scale for In-class Leader Teaching Skills (PSICLT) was developed by the researcher for this research as a data collection tool. The findings revealed that the perceptions of middle school teachers for the PSICLT in general and the sub-dimensions of "Creating a Positive Class Atmosphere/Developing In-class Relationships", "Influencing Students" and "Effective Teaching" were very high, whereas their perception in the sub-dimension of "Improving Students/Student Guidance" of the scale were high. The fact that “marital status”, “educational level”, “status of training received in leadership or class management” and “professional seniority” were variables that made a significant difference to the teachers’ perceptions of teachers of their in-class leader teaching skills was another important result.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Zinn, L. F. (1997). Supports and barriers to teacher leadership. reports of teacher leaders. Paper presented in the Annual Meeting of American Educational Research Association. Chicago, IL, (24-28 Mart, 1997).
  • York-Barr, J. ve Duke, K. (2004). What do we know about teacher leadership? findings from two decades of scholarship. Review of Educational Research, 74, 3; ProQuest Education Journals pg. 255.
  • Yiğit, Y., Doğan, S. ve Uğurlu, C. T. (2013). Öğretmenlerin öğretmen liderliği davranışlarına ilişkin görüşleri. Cumhuriyet International Journal of Education, 2(2), 93-105.
  • Xie, D. (2008). A study of teacher leadership and its relationship with school climate in american public schools: findings from sass 2003-2004 (doctoral dissertation). Proquest Dissertations and Thesis Database’den (UMI No. 3303476) erişilmiştir.
  • Waters, T., Marzano, R.J., ve McNulty, B.(2008). Balanced leadership: what 30 years of research tells us about the effect of leadership on student achievement. Denver, CO: Mid-Continent Research for Education and Learning.
  • Turan, S. (2010). Eğitim yönetimi teori, araştırma ve uygulama. Ankara: Nobel Yayın, Dağıtım.
  • TDK (2017). Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük. 11.10.2017 tarihinde http://www.tdk.gov.tr. adresinden erişilmiştir.
  • Tan, Ş. (2016). Spss ve excel uygulamalı temel istatistik 1. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2001). Using Multivariale Statistics. Cambridge: Harper & Row.
  • Schunk, D.H. ve Gunn, T.P. (1986). Self-efficacy and skill development: influence of task strategies and attributions. Journal of educational research. 79(4), 238-244.
  • Robbins, P. (1994). Örgütsel davranışın temelleri. Çev.: S.A. Öztürk. Eskişehir: Etam AŞ.
  • Northouse, P.G. (2014). Liderlik: kuram ve uygulamalar. Çev.: C. Şimşek. İzmir: Sürat Üniversite Yayınları.
  • Nolan, B. ve Palazzolo, L. (2011). New teacher perceptions of the teacher leader movement. NASP Bulletin, 95(4), 302-318.
  • Murphy, J. (2005). Connecting Teacher Leadership and School Improvment. Thousand Oaks, London, New Delhi: Corwin Press, Sage.
  • Muijs, D. ve Harris, A. (2007). Teacher leadership in action. three case studies of contrasting schools. Educational Management Administration ve Leadership, 35(1), 111-134
  • Morgan, G. A., Leech, N. L., Gloeckner, G. W., ve Barrett, K. C. (2004). SPSS for introductory statistics: Use and interpretation. Psychology Press.
  • Mayo, K.E. (2002). Teacher leadership: the master teacher model. Management in Education, 16, 29-33.
  • Mangin, M. M. (2007). Facilitating elementary principals’ support for instructional teacher leadership. Educational Administration Quarterly, 43(3), 319-357.
  • Mangin, M. M. (2005). Distributed leadership and culture of schools: teacher leaders’ strategies for gaining access to classrooms. Journal of Scool Leadership, 15(4), 456-484.
  • Lemlech, J.K. (1988). Classroom management. Second Edition. New York: Longman Inc.
  • Kölükçü, D. (2011). İlköğretim okulu öğretmenlerinin öğretmen liderliğini gösteren davranışlarının gereklilik ve sergilenme derecesine ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Başkent Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Köklü, N., Büyüköztürk, Ş. ve Bökeoğlu, Ç. Ö. (2007). Sosyal bilimler için istatistik. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kılınç, A. Ç. ve Recepoğlu E. (2013). Ortaöğretim okul öğretmenlerinin öğretmen liderliğine ilişkin algı ve beklentileri. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 3(2), 175-215.
  • Kılınç, A. Ç. (2016). Çağdaş liderlik yaklaşımları: öğretim liderliği, öğretmen liderliği, dağıtımcı liderlik. İçinde, Güçlü, N. (Ed.), Eğitim yönetiminde liderlik: teori, araştırma ve uygulama (ss.69-96). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Katzenmeyer, M. ve Moller, G. (2013). Uyuyan devi uyandırmak: lider öğretmenler yetiştirmek. Çev.: A. Ç. Kılınç. Ankara: Nobel Akademi Yayınları.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (24. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Hook, D. P. (2006). The ımpact of teacher leadership on school effec-tiveness in selected exemplary secondary schools. doctoral dissertation, Texas AveM University. ProQuest Dissertations and Thesis da-tabase. (UMI No. 3219160).
  • Heron, J. (1999). The complete facilitator’s handbook. London: Kogan Page.
  • Harris, A. ve Muijs, D. (2005). Improving schools through teacher leadership. London: Open University Press.
  • Gülbahar, B. (2017). Investigation of perceptions regarding teacher leadership among secondary school teachers in Turkey. Journal of Education and Training Studies [Redfame], Vol. 5, No.2, 111-119.
  • Gül, R. (2010). Cumhuriyet’ten günümüze öğretmenin liderliğine ilişkin öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Grant, C. (2006). Emerging voices on teacher leadership: some south african view. Educational Management Administration ve Leadership, 34(4), 511-532.
  • Gehrke, N. (1991). Developing teachers’ leadership skills. ERIC Digest ED330691.
  • Gabriel, J. G. (2005). How to thrive as a teacher leader. Alexandria: ASCD.
  • Frost, D. ve Harris, A. (2003). Teacher leadership: towards a research agenda. Cambridge Journal of Education, 33(3), 479-498.
  • Freadman, J.L., Sears D.O. ve Carlsmith J.M. (2003). Sosyal psikoloji. Çev.: A. Dönmez. Ankara: İmge Yayıncılık.
  • Fraser, R.J. (2008). Demystifying teacher leadership in comprehensive high schools (doctoral dissertation). Retrieved from ProQuest Dissertations and Thesis database (UMI No. 3311546).
  • Fraenkel, J., Wallen, N., ve Hyun, H. (2012). How to design and evaluate research in education. Columbus, OH: McGraw-Hill.
  • Dozier, T. K. (2007). Turning good teachers into great leaders. Educational Leadership, September, 54-58.
  • Derrington, M.L. ve Angelle, P.S. (2013). Teacher leadership and collective efficacy: connections and links. International Journal of Teacher Leadership, 4(1), 1-13.
  • Demirtaş, H. (2009). Sınıf yönetiminin temelleri. İçinde, K. H. (Ed.). Etkili sınıf yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Demir, K. (2014). Öğretmen liderliği kültürü ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 13(2), 334-344.
  • Dağ, İ. ve Göktürk, T. (2014). Sınıf yönetiminde liderlik ve liderliğin sınıf yönetimine katkıları. International Journal of Social Science. 27 , 171-184.
  • Çeküç, S. (2008). Lider öğretmen yeterliliklerinin incelenmesi üzerine empirik bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Can, N. (2009b). Öğretmenlerin sınıfta ve okulda liderlik davranışları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 385-399.
  • Can, N. (2009a). Öğretmen liderliği. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Can, N. (2007). Öğretmen liderliği becerileri ve bu becerilerin gerçekleştirilme düzeyi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22 (1), 263-288.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bursalıoğlu, Z. (1994). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Burgess, C.A. (2012). Teachers’ Perceptions of teacher leadership and teacher efficacy (doctoral dissertation). Retrieved from ProQuest dissertations and Thesis database (UMI No. 3493784).
  • Brophy, J. (1988). Educating teachers about managing classrooms and students. Teaching and Teacher Education, 4 (1), 1-18.
  • Beycioğlu, K. (2015). Öğretmen liderliği. İçinde, Konan, N. (Ed.), Eğitim yönetiminde yeni liderlik yaklaşımları (ss.157-180). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Beycioğlu, K. ve Aslan, B. (2012). Öğretmen ve yöneticilerin öğretmen liderliğine ilişkin görüşleri: bir karma yöntem çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 18(2), 191-223.
  • Beycioğlu, K. ve Aslan, B. (2010). Öğretmen liderliği ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlkoğretim Online, 9(2), 764-775.
  • Beycioğlu, K. (2009). İlköğretim okullarında öğretmenlerin sergiledikleri liderlik rollerine ilişkin bir değerlendirme. Yayımlanmamış doktora tezi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Beachum F. ve Dentith, A.M. (2004). Teacher leaders creating cultures of school renewal and transformation. The Educational Forum, 68 (3), 276-286.
  • Bayuk, K. (2013). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin liderlik davranışlarının sınıf yönetme becerileri ile ilişkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Baykul, Y., ve Güzeller, C. O. (2014). Sosyal bilimler için istatistik: SPSS uygulamalı (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Atman, B. R. (2010). Öğretmenlerin liderlik niteliklerinin sınıf yönetme becerilerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Anderson, K. D. (2004). The nature of teacher leadership in schools as reciprocal ınfluences between teachers and principals. School Effectiveness and School Leadership, 15 (1), 97-113
  • Angelle, P.S. ve Dehart, C.A. (2011). Teacher perceptions of teacher leadership: examining differences by experience, degree and position. NASP Bulletin, 95(2), 141-160.
APA Gülbahar B (2018). Ortaokul Öğretmenlerinin Sınıf İçi Lider Öğretmenlik Becerilerine İlişkin Algılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. , 1 - 28. 10.29299/kefad.2018.19.002
Chicago Gülbahar Bahadır Ortaokul Öğretmenlerinin Sınıf İçi Lider Öğretmenlik Becerilerine İlişkin Algılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. (2018): 1 - 28. 10.29299/kefad.2018.19.002
MLA Gülbahar Bahadır Ortaokul Öğretmenlerinin Sınıf İçi Lider Öğretmenlik Becerilerine İlişkin Algılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. , 2018, ss.1 - 28. 10.29299/kefad.2018.19.002
AMA Gülbahar B Ortaokul Öğretmenlerinin Sınıf İçi Lider Öğretmenlik Becerilerine İlişkin Algılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. . 2018; 1 - 28. 10.29299/kefad.2018.19.002
Vancouver Gülbahar B Ortaokul Öğretmenlerinin Sınıf İçi Lider Öğretmenlik Becerilerine İlişkin Algılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. . 2018; 1 - 28. 10.29299/kefad.2018.19.002
IEEE Gülbahar B "Ortaokul Öğretmenlerinin Sınıf İçi Lider Öğretmenlik Becerilerine İlişkin Algılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi." , ss.1 - 28, 2018. 10.29299/kefad.2018.19.002
ISNAD Gülbahar, Bahadır. "Ortaokul Öğretmenlerinin Sınıf İçi Lider Öğretmenlik Becerilerine İlişkin Algılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi". (2018), 1-28. https://doi.org/10.29299/kefad.2018.19.002
APA Gülbahar B (2018). Ortaokul Öğretmenlerinin Sınıf İçi Lider Öğretmenlik Becerilerine İlişkin Algılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 1 - 28. 10.29299/kefad.2018.19.002
Chicago Gülbahar Bahadır Ortaokul Öğretmenlerinin Sınıf İçi Lider Öğretmenlik Becerilerine İlişkin Algılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 19, no.1 (2018): 1 - 28. 10.29299/kefad.2018.19.002
MLA Gülbahar Bahadır Ortaokul Öğretmenlerinin Sınıf İçi Lider Öğretmenlik Becerilerine İlişkin Algılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.19, no.1, 2018, ss.1 - 28. 10.29299/kefad.2018.19.002
AMA Gülbahar B Ortaokul Öğretmenlerinin Sınıf İçi Lider Öğretmenlik Becerilerine İlişkin Algılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 19(1): 1 - 28. 10.29299/kefad.2018.19.002
Vancouver Gülbahar B Ortaokul Öğretmenlerinin Sınıf İçi Lider Öğretmenlik Becerilerine İlişkin Algılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 19(1): 1 - 28. 10.29299/kefad.2018.19.002
IEEE Gülbahar B "Ortaokul Öğretmenlerinin Sınıf İçi Lider Öğretmenlik Becerilerine İlişkin Algılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, ss.1 - 28, 2018. 10.29299/kefad.2018.19.002
ISNAD Gülbahar, Bahadır. "Ortaokul Öğretmenlerinin Sınıf İçi Lider Öğretmenlik Becerilerine İlişkin Algılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 19/1 (2018), 1-28. https://doi.org/10.29299/kefad.2018.19.002