Yıl: 2018 Cilt: 19 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 154 - 177 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 17-09-2018

Farklı Ülkelerin Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Değerler Eğitimi Boyutunda Karşılaştırılması

Öz:
Karşılaştırmalı eğitim araştırmalarının temel alanlarından biri, benzer ve/veya farklı ortam ve süreçlerde gelişen eğitim sistemlerinin belli bir zaman dilimindeki durumlarını mukayese etmektir. Bu araştırmada, üç ülkede (Türkiye, ABD ve Fransa) uygulanmakta olan sosyal bilgiler ve muadili derslerin (ahlak-vatandaşlık eğitimi) öğretim programları değerler öğretimine ilişkin unsurlar bakımından karşılaştırmak amaçlanmaktadır. Araştırma nitel araştırma yaklaşımına göre tasarlanmış olup, araştırma bulguları doküman analizi aracılığıyla elde edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örneklemesine göre belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; program vizyonlarında sıklıkla Türkiye ve ABD (New York)’de;özyönelim-düşünce, Fransa’da ise özyönelim-davranış. Genel amaçlarda ise; sıklıkla Türkiye’de; evrenselcilik-ilgi, güvenlik-toplumsal, ABD (New York)’da geleneksellik, Fransa ‘da evrenselcilik-ilgi, uyma-kişilerarası, program içeriklerinde ise; Türkiye ve ABD (New York) sıklıkla; geleneksellik nadiren ise uyma-kişilerarası, güvenlik-kişisel, Fransa ise evrenselcilik-ilgi nadiren ise; güvenlik-kişisel kategorilerinde değerlerin yer aldığı saptanmıştır. Öğrenme-öğretme sürecinde; ABD (New York) ve Fransa’da sıklıkla; değer açıklama, Türkiye’de ise değer analizi; nadiren ise, Türkiye ile Fransa’da ahlaki muhakeme; ABD (New York)’da ise gözlem yoluyla değer öğretim yaklaşımına yer verildiği tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Comparison of the Social Studies Curricula of Different Countries in terms of Values Education

Öz:
One of the main areas of comparative education research is to compare educational systems that have developed in similar and / or different environments over a specific period of time and how they function. This research aims to compare teaching programs in Social Studies or equivalent courses (e.g. Moral-Citizenship education) in three countries’ (Turkey, the USA and France) in terms of values education. The research was designed following a qualitative research approach and findings were obtained through document analysis. The study group was determined according to the criterion sampling method. According to the results of the research, for program vision in Turkey and USA (New York); the category of self-direction-thoughts were common while in France self-direction-action was frequently found. For general purposes; categories of universalism-concern, securitysocieatal in Turkey, tradition in USA (New York), universalism-concern, conformity-interpersonal in France were frequently found. In terms of program content category of tradition Turkey and USA (New York) was frequently found while the categories conformity-interpersonal and security-personal were rarely found. In France category of universalism-concern were frequently found and the categoryof security-personal was rarely found. During the learning-teaching process, category of value explanation in the United States (New York) and France and the category of value analysis in Turkey were found frequently and the category of ethical reasoning in France and Turkey was rarely found and in the USA (New York), it was determined that the approach of teaching values.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • http://www.education.gouv.fr/pid25535/bulletin_officiel.html?cid_bo=90158 adresinden 12/06/2017 tarihinde erişilmiştir.
  • http://www.p12.nysed.gov/ciai/socst/frameworkhome.html adresinden 12/06/2017 tarihinde erişilmiştir.
  • https://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72 adresinden 12/06/2017 tarihinde erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011).Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Ülken, H.Z. (2001). Bilgi ve değer. İstanbul: Ülken Yayınları.
  • Tay, B. (2013). The views of prospective social studies and classroom teachers about values and values education. Educational Research and Reviews, 8(9), 560-567. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=EJ1017226
  • Schwartz, S.H., Cieciuch, J., Vecchione, M., Davidov, E., Fischer, R., Beierlein, C., … Konty, M. (2012). Refining the theory of basic individual values. Journal of personality and social psychology, 103, 663-688. Retrieved from https://www.researchgate.net/profile/Shalom_Schwartz
  • Schwartz, S. H., Melech, G., Lehmann, A., Burgess, S., Harris, M., & Owens, V. (2001). Extending the cross-cultural validity of the theory of basic human values with a different method of measurement. Journal of cross-cultural psychology, 32(5), 519-542. Retrieved from https://www.researchgate.net/profile/Shalom_Schwartz
  • Schwartz, S.H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. Advances in experimental social psychology, 25(1), 1-65.Retrieved from https://www.researchgate.net/profile/Shalom_Schwartz
  • Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York: Free Press
  • Prencipe, A. (2001). Cildren’s reasoning about the teaching of values(Master Thesis, University of Toronto, Toronto, USA).https://tspace.library.utoronto.ca/bitstream/1807/16604/1/MQ58877.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research& Evaluation Methods. United States of America: Sage Publications
  • Paterson, R. W. K. (2010). Values, education and the adult. London and New York: Routledge.
  • Öztürk, C. (2009). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinlerarası bir bakış. C. Öztürk (Edt.). Sosyal bilgiler öğretimi demokratik vatandaşlık eğitimi İçinde(1-31). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Oğuz, E. (2012). Views of pre-service teachers on values and value education. Educational Sciences: Theory and Practice, 12 (2), 1309-1325. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=EJ987847
  • Miller, T. W., Kraus, R. F., & Veltkamp, L. J. (2005). Character education as a prevention strategy in school-related violence. Journal of Primary Prevention, 26 (5), 455-466. Retrieved from https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-0-387-77119-9_19
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage Publications.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research. A guide to design and implementation. San Francisco: JosseyBass.
  • Merey, Z., Kuş Z. & Karatekin, K. (2012). Türkiye ve ABD ilköğretim sosyal bilgiler öğretim programlarının değerler eğitimi açısından karşılaştırılması. Educational Sciences: Theory & Practice, 12 (2) [Ek Özel Sayı/Supplementary Special Issue],1613-1632.
  • Lovat, T., Toomey, R., & Clement, N. (2010). International research handbook on values education and student wellbeing. Dordrecht: Springer.
  • Katılmış, A. (2010). Sosyal bilgiler derslerindeki bazı değerlerin kazandırılmasına yönelik bir karakter eğitimi programının geliştirilmesi (Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Huitt, W. (2004). Moral and character development. Educational psychology interactive. Valdosta, GA: Valdosta State University. Retrieved from http://www.edpsycinteractive.org/
  • Hogan, M. G. (1996). Increasing the responsibility levels of fourth grade gifted children by promoting positive character traits and caring behaviors (Doctorate Theses, Nova Southeastern University). https://eric.ed.gov/?id=ED399716 adresinden edinilmiştir.
  • Hertzberg, H. W. (1981). Social studies reform 1880-1980. SSEC Publications, 855 Broadway, Boulder, CO 80302. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=ED211429
  • Haydon, G. (2007). Values for educational leadership. Sage Publishing.
  • Halstead, J. M. (1996). Values and values education in schools. J. M. Halstead, & M. J.Taylor (Eds.), Values in education and education in values (1-14). London and Washington: Routledge Falmer
  • Güngör, E. (1993). Değerler psikolojisi. Amsterdam: Hollanda Türk Akademisyenler Birliği Vakfı Yayınları.
  • Evans, R. W. (2004). The social studies wars: What should we teach the children? New York: Teachers College Press.
  • Ekşi, H. & Katılmış, A. (2016). Uygulama örnekleriyle değerler eğitimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Duer, M., Parisi, A., & Valintis, M. (2002). Character education effectiveness (Master Theses, Saint Xavier University). https://eric.ed.gov/?id=ED471100 adresinden edinilmiştir.
  • Doğanay, A. (2008). Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı ışığında yeni sosyal bilgiler programının değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (2), 77-96.
  • Doğanay, A. (2006). Değerler eğitimi. İçinde: C. Öztürk (Edt), Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • Dilmaç, B., Bozgeyikli, H., & Çıkılı, Y. (2008). Öğretmen adaylarının değer algılarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 6 (16), 69-91.
  • Demirhan İşcan, C. (2007). İlköğretim düzeyinde değerler eğitimi programının etkililiği. (Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara).https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Cheung, C. K., & Lee, T. Y. (2010). Improving social competence through character education. Evaluation and Program Planning, 33(3), 255-263. Retrieved from http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0149718909000858
  • Carlson, S., Johnson, J., & Swift, V. (2000). Improving student social skills through character education. (Master Theses, Saint Xavier University). https://eric.ed.gov/?id=ED444925 adresinden edinilmiştir.
  • Benninga, J. S., Berkowitz, M. W., Kuehn, P., & Smith, K. (2003). The relationship of character education implementation and academic achievement in elementary schools. Journal of Research in Character Education, 1(1), 19-32. Retrieved from https://search.proquest.com/openview/9a3a533ddc8d8a61f0cab25140cbbe6f/1?pqorigsite=gscholar&cbl=27598
  • Begley, P., & Leonard, P. (Eds.). (2005). The values of educational administration: A book of readings. London and NewYork: Routledge Falmer.
  • Baloğlu Uğurlu, N. (2014). Important values of American and Turkish students. Eurasian Journal of Educational Research, 55, 91-108. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=EJ1060473
  • Akbaş, O. (2004). Türk milli eğitim sisteminin duyuşsal amaçlarının ilköğretim II. kademedeki gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi (Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara).https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
APA Kafadar T, ÖZTÜRK C, AHMET K (2018). Farklı Ülkelerin Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Değerler Eğitimi Boyutunda Karşılaştırılması. , 154 - 177.
Chicago Kafadar Tuğba,ÖZTÜRK Cemil,AHMET KATILMIŞ Farklı Ülkelerin Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Değerler Eğitimi Boyutunda Karşılaştırılması. (2018): 154 - 177.
MLA Kafadar Tuğba,ÖZTÜRK Cemil,AHMET KATILMIŞ Farklı Ülkelerin Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Değerler Eğitimi Boyutunda Karşılaştırılması. , 2018, ss.154 - 177.
AMA Kafadar T,ÖZTÜRK C,AHMET K Farklı Ülkelerin Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Değerler Eğitimi Boyutunda Karşılaştırılması. . 2018; 154 - 177.
Vancouver Kafadar T,ÖZTÜRK C,AHMET K Farklı Ülkelerin Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Değerler Eğitimi Boyutunda Karşılaştırılması. . 2018; 154 - 177.
IEEE Kafadar T,ÖZTÜRK C,AHMET K "Farklı Ülkelerin Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Değerler Eğitimi Boyutunda Karşılaştırılması." , ss.154 - 177, 2018.
ISNAD Kafadar, Tuğba vd. "Farklı Ülkelerin Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Değerler Eğitimi Boyutunda Karşılaştırılması". (2018), 154-177.
APA Kafadar T, ÖZTÜRK C, AHMET K (2018). Farklı Ülkelerin Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Değerler Eğitimi Boyutunda Karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 154 - 177.
Chicago Kafadar Tuğba,ÖZTÜRK Cemil,AHMET KATILMIŞ Farklı Ülkelerin Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Değerler Eğitimi Boyutunda Karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 19, no.1 (2018): 154 - 177.
MLA Kafadar Tuğba,ÖZTÜRK Cemil,AHMET KATILMIŞ Farklı Ülkelerin Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Değerler Eğitimi Boyutunda Karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.19, no.1, 2018, ss.154 - 177.
AMA Kafadar T,ÖZTÜRK C,AHMET K Farklı Ülkelerin Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Değerler Eğitimi Boyutunda Karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 19(1): 154 - 177.
Vancouver Kafadar T,ÖZTÜRK C,AHMET K Farklı Ülkelerin Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Değerler Eğitimi Boyutunda Karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 19(1): 154 - 177.
IEEE Kafadar T,ÖZTÜRK C,AHMET K "Farklı Ülkelerin Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Değerler Eğitimi Boyutunda Karşılaştırılması." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, ss.154 - 177, 2018.
ISNAD Kafadar, Tuğba vd. "Farklı Ülkelerin Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Değerler Eğitimi Boyutunda Karşılaştırılması". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 19/1 (2018), 154-177.