Yıl: 2017 Cilt: 0 Sayı: 80 Sayfa Aralığı: 123 - 146 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 28-09-2018

Values of Honesty and Integrity in Kutadgu Bilig

Öz:
This study aims to examine the couplets in the KutadguBilig written by Yusuf Has Hajib in terms of the values ofhonesty and integrity from the perspective of values education.The study has been conducted using documentanalysis and content analysis techniques in accordancewith the qualitative research methods. The work has beenexamined by determining the words on integrity, truthfulnessand being honest. It can be said that honesty andintegrity are one of the most important issues discussedthroughout the work. Based on the findings of this study,it can be said that the Kutadgu Bilig is extremely importantfor the values education, which has recently gainedimportance in education policies and it can be easily usedin values education.
Anahtar Kelime:

Честность и порядочность как ценности в поэме «Кутадгу билиг»

Öz:
В настоящей работе строфы о честности и порядочности, содержащиеся в поэме Юсуфа Баласагуни «Кутадгу билиг», рассмотрены с точки зрения воспитания ценностей. Как метод исследования авторами использованы анализ текста и анализ содержания произведения. В тексте выявлено и исследовано применение слов, связанных с понятиями честности, правдивости, порядочности и добросовестности. Исследование текста произведения показывает, что основными его темами, которым автор придает наибольшее значение, являются честность и порядочность. Исходя из результатов исследования, можно сделать вывод, что «Кутадгу билиг» имеет важнейшее значение с точки зрения получившей распространение образовательной политики воспитания ценностей, и может быть использовано в образовательных целях.
Anahtar Kelime:

Kutadgu Bilig’de Değer Olarak Doğruluk ve Dürüstlük

Öz:
Bu çalışma Yusuf Has Hacip tarafından kaleme alınan Kutadgu Bilig’te yer alan doğruluk ve dürüstlük ile ilgili beyitleri değer eğitimi perspektifinde incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışma nitel araştırma tekniklerinden doküman analizi ve içerik analizi teknikleri kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Eserde doğruluk, doğru sözlü olmak, doğru ve dürüst olmak ile ilgili sözler tespit edilerek incelenmiştir. Eserin bütünü incelendiğinde de en fazla önem verilen konuların başında doğruluk ve dürüstlüğün geldiği söylenebilir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulardan hareketle Kutadgu Bilig’in son dönemde eğitim politikalarında ağırlık kazandığı görülen değerler eğitimi adına son derece önemli olduğu ve değerler eğitiminde rahatlıkla kullanılabileceği söylenebilir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acun, İ, Demir, M., Göz, L. (2010). Öğretmen adaylarının vatandaşlık yeterlilikleri ile eleştirel düşünme becerileri arasındaki ilişki, Journal of Social Studies Education Research, 1(1), 107-123
  • Acun, İ., Yücel, C., Önder, A. & Tarman, B. (2013). Değerler: Kim ne kadar değer veriyor? Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Kış (6/1), 194-196.
  • Arat, Reşit Rahmeti. (1971). Kutadgu Bilig’de eğitim mesajı. Türk Yurdu, Sayı: 46
  • Arat, Reşit Rahmeti. (2008). Kutadgu Bilig/Yusuf Has Hacib, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Arslan, A. (2012). Kutadgu Bilig’de dinleme ve konuşma becerisine ilişikin sözler, Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 7, s. 1-16
  • Bacanlı, H. (2012). “Dört katlı düşünme modeli”. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 146, s. 29-36.
  • Başaran, F. (1993). “Üniversite eğitim süresi içerisinde öğrencilerin değer tercih sıralamalarında değişme”. R. Bayraktar & İ. Dağ (Ed.), VII. Ulusal Psikoloji Kongresi Bilimsel Çalışmaları içinde (s. 49-58). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayını.
  • Başaran, İ. E. (1974). Eğitim Psikolojisi. Ankara: AÜ Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Baydar, P. (2009). “İlköğretim beşinci sınıf sosyal bilgiler programında belirlenen değerlerin kazanım düzeyleri ve bu süreçte yaşanılan soruların değerlendirilmesi”. Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Beslen, K. (1985). “Kutadgu Bilig’de eğitim”. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bilsky, W. & Schwartz, S. H. (1994). Values and personality, European journal of personality, vol 8. 163-181
  • Bozkırlı, K. Ç. (2015). “Kutadgu Bilig’deki eğitsel ögelerin tespiti ve bu ögelere yönelik Türkçe öğretmeni adaylarının görüşlerinin incelenmesi”. Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Cihan, Nazlı. (2014). Okullarda değerler eğitimi ve Türkiye’deki uygulamaya bir bakış Turkish Studies, C. 9, S. 2, s. 429-436
  • Çağıran, L. (1995). “Kutadgu Bilig’de eğtim ve öğretim”. Yüksek Lisans Tezi. Edirne: Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çağlar, A. (2005). Okul Öncesi Dönemde Değerler Eğitimi. Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar 2. (Ed. Sevinç). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Demircioğlu, İ. H. & Tokdemir, M. A. (2008). Değerlerin oluşturulma sürecinde tarih eğitimi: amaç, işlev ve içerik. Değerler Eğitimi Dergisi, 6 (15), s. 69-88.
  • Doğan, İ. (2004). Sosyoloji Kavramlar ve Sorunlar. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Emiroğlu, S. (2012). Kutadgu Bilig’de çocuk eğitimi, Turkish Studies, Sayı: 7/1, s. 1027-1041.
  • Güngör, E. (1998). Değerler psikolojisi üzerinde araştırmalar. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Güven, A. Z. (2014). Türk efsanelerinin değerler eğitimi bakımından incelenmesi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 ( 26), s. 225-246
  • Halstead, J. M. & Taylor, M. J. (1996). Learning and teaching about values: a review of recent researc. Cambridge Journal of Education, 30 (2), 169-203.
  • Hill, B.V. (1991). Values education in Australian schools. Melbourne: ACER.
  • Kocasavaş, Y. (2006). Kutadgu Bilig’de eğitim ve öğretim, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 3/2, s. 53-66.
  • Kohlberg, L. (1981). The philosophy of moral development: Moral stages and the idea of justice. San Francisco: Harper and Row.
  • MEB, (2005). Sosyal Bilgiler Programı 4-5. Sınıflar, Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB, (2009). Türkçe Programı 4-5. Sınıflar. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB, (2015). Hayat Bilgisi Programı, Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Morrow, W. (1989). Chains of thought. Johannesburg: Southern Book Publishers.
  • Odacı, H. (1997). Eski Türklerde eğitim ve Kutadgu Bilig’in Türk eğitim tarihindeki yeri ve önemi, Milli Eğitim, S: 134, s. 36-38
  • Oğuzkan, A. F. (1993). Eğitim terimleri sözlüğü (3. Baskı). Ankara: Gül Yayınevi.
  • Özcan, O. A. (1988). Kutadgu Bilig‘de eğitim anlayışı, Türk Yurdu, Sayı: 9/18, s. 31-37
  • Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York: The Free Press
  • Schwartz, S., Melech, H., Lehmann G., Burgess, A., Haris M. & Owens, V. (2001). Extending the cross-cultural validity of the theory of basic human values with a different method of measurement. Journal of Cross-Cultural Psychology, 32, 519-542
  • Tay, B., Durmaz F., & Şanal, M. (2013). Sosyal bilgiler dersi kapsamında öğrencilerin değer ve değerler eğitimine ilişkin görüşleri. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi GEFAD / GUJGEF 33(1), 67-93.
  • Theodorson, G. A. & Theodorson, A. (1979). A modern dictionary of sociology. New York: Barnes & Noble.
  • Tekşan, K. (2012). Türkçe dersi değerler eğitiminde Kutadgu Bilig’in kullanımı, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 13/3, s. 1-17.
  • Temizyürek, F. (2013). Kutadgu Bilig’in Türkçe öğretimi açısından önemi, Yeni Türkiye Türkçe Özel Sayısı, Sayı: 55, s. 304-310
  • Ünal, F. (2011). Öğretmenlerin öğrencilere kazandırmak istedikleri değerlere yönelik bir inceleme. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 2 (4), s. 3-24.
  • Veugelers, W (2000). “Different ways of teaching values.” Educational Review, 52, 37-45.
  • Veugelers, W. & Vedder P. (2003). Values in teaching. Teachers and Teaching: theory and practice, 9, 377-389
  • Yapıcı, A. & Zengin, Z. S. (2003). İlahiyat fakültesi öğrencilerinin değer tercih sıralaması üzerine psikolojik bir araştırma: Çukurova üniversitesi, ilahiyat fakültesi örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 1 (4), s. 173-206.
  • Yeşil, R. & Aydın, D. (2007). Demokratik değerlerin eğitiminde yöntem ve zamanlama. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11 (2), s. 65-84.
  • Yeşil, R. (2002). Okul ve ailede insan hakları ve demokrasi eğitimi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Yiğit, M. F., Tarman, B. (2013). Değerler eğitimimin ilköğretim 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarındaki yeri ve önemi. Journal of Social Studies Education Research Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi. 4(2), 79-102
APA AKAR C, Özkan Ö (2017). Values of Honesty and Integrity in Kutadgu Bilig. , 123 - 146.
Chicago AKAR Cüneyt,Özkan Ömer Values of Honesty and Integrity in Kutadgu Bilig. (2017): 123 - 146.
MLA AKAR Cüneyt,Özkan Ömer Values of Honesty and Integrity in Kutadgu Bilig. , 2017, ss.123 - 146.
AMA AKAR C,Özkan Ö Values of Honesty and Integrity in Kutadgu Bilig. . 2017; 123 - 146.
Vancouver AKAR C,Özkan Ö Values of Honesty and Integrity in Kutadgu Bilig. . 2017; 123 - 146.
IEEE AKAR C,Özkan Ö "Values of Honesty and Integrity in Kutadgu Bilig." , ss.123 - 146, 2017.
ISNAD AKAR, Cüneyt - Özkan, Ömer. "Values of Honesty and Integrity in Kutadgu Bilig". (2017), 123-146.
APA AKAR C, Özkan Ö (2017). Values of Honesty and Integrity in Kutadgu Bilig. Bilig / Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 0(80), 123 - 146.
Chicago AKAR Cüneyt,Özkan Ömer Values of Honesty and Integrity in Kutadgu Bilig. Bilig / Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi 0, no.80 (2017): 123 - 146.
MLA AKAR Cüneyt,Özkan Ömer Values of Honesty and Integrity in Kutadgu Bilig. Bilig / Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, vol.0, no.80, 2017, ss.123 - 146.
AMA AKAR C,Özkan Ö Values of Honesty and Integrity in Kutadgu Bilig. Bilig / Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi. 2017; 0(80): 123 - 146.
Vancouver AKAR C,Özkan Ö Values of Honesty and Integrity in Kutadgu Bilig. Bilig / Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi. 2017; 0(80): 123 - 146.
IEEE AKAR C,Özkan Ö "Values of Honesty and Integrity in Kutadgu Bilig." Bilig / Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 0, ss.123 - 146, 2017.
ISNAD AKAR, Cüneyt - Özkan, Ömer. "Values of Honesty and Integrity in Kutadgu Bilig". Bilig / Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi 80 (2017), 123-146.