Yıl: 2018 Cilt: 19 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 495 - 506 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 18-09-2018

Öğretmen Eğitiminde Film: Öğretmen Adaylarının ‘Her Çocuk Özeldir’ Filmini Değerlendirmesi

Öz:
Tiyatro, edebiyat, mimari, heykel, müzik ve resme ilaveten bir sanat dalı olarak nitelendirilen sinema eğitimde kullanılan bir yöntemdir ve bununla beraber kültürün iletilmesinde önemli bir araçtır. Sinemanın işlevleri arasında bütün insanlığa hitap edebilme, hareketli resim, yazı veya müzik kullanılarak okuryazar olmayan bireylerin bile anlayabilecekleri anlatım olanağı sunabilme, demokratik gelişim sürecini başlatma, insanları eğlendirmenin yanında bilgilendirme ve harekete geçirme gibi işlevleri de vardır. Bu amaç kapsamında kullanıldığı bir diğer alan ise bireylerin eğitimidir. Bu nedenden dolayı, bireylerin bilinç kazanmalarında sinemanın olumlu etkisinin farkında olan film yapımcıları, insanları etkilemek amacıyla zamanla eğitimde dahaçok sinemanın kullanılmasına ve bu yönde çalışmaların yapmışlardır. Araştırmada eğitimciler tarafından sıklıkla kullanılan ‘Her Çocuk Özeldir’ filminin öğretmen adayları tarafından kendi kişisel ve mesleki gelişimlerinin değerlendirmesinin yapılması amaçlanmıştır. Bu çalışma 2017- 2018 eğitim-öğretim yılında Sosyal Bilgiler Öğretmenliği son sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Filmin öğretmenlik mesleğine ve kişisel gelişimine katkısı sorulmuştur. Araştırmaya katılan öğrencilerin tamamı filmin mesleki ve kişisel gelişimlerine olumlu yönde katkısı olduğunu ifade etmiştir. Ayrıca, öğretmen adayları filmin eğitim sisteminin düzenlenmesinde uygun yöntemlerin seçiminde önemli olduğu, özel gereksinimli bireylere dair farkındalıkların oluşabileceği ve bireysel farklılıklara daha çok saygı duyulacağı şeklinde mesleki ve kişisel gelişimler sağlanabileceğini vurgulamışlardır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Movie in Teacher Education: Pre-Service Teachers' Evaluation of The Movie Of 'Taare Zameen Par'

Öz:
The cinema, which is considered as an art branch in addition to theater, literature, architecture, sculpture, music and painting, is a method used in education and it is an important tool in transmiting culture. Among the functions of the cinema is the ability to address all human beings, to give narratives that even nonliterate individuals can understand using moving pictures, texts or music, to initiate the process of democratic development, to inform and entertain people as well as to motivate them. Another area of use for this purpose is the education of the individual. For this reason, filmmakers who are aware of the positive effect of cinema in providing awareness of individuals, have laid the groundwork for more cinema use and more work in education over time in order to influence people. It was aimed to evaluate the movie of 'Taare Zameen Par' filmin, which is frequently used by educators in the study, by pre-service teachers. This study was carried out with pre-service social studies teachers who are senior in 2017-2018 academic year. The film 'Taare Zameen Par' was gathered with the students and watched in the classroom environment and the contribution to the filmmaking profession and personal development was asked. When the students' answers were examined, all the students who participated in the survey stated that the movie contributed positively to their professional and personal development. It has also been emphasized that professional and personal developments can be achieved in the form of education, which is important in the selection of appropriate methods, in which awareness of special needs individuals can occur and individual differences will be respected. Suggestions are presented within the scope of the research.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Yurdigül, A. (2014). Eğitim olgusunun sinematografik anlatıdaki yeri üzerine bir yaklaşım denemesi (“Bal” Filmi Örneği). EKEV Akademi Dergisi, 18(60), 487-502.
  • Yurdigül, A. (2010). “Recep İvedik: Ötekine karşı gelişen “sorunlu” bir alan olarak gülme edimi”, Ulusal İletişim Kongresi Gülmenin Arkeolojisi ve Medyada Mizah Olgusu Kongresi Bildiriler Kitabı, Erzurum, 769-779.
  • Yıldırım, N., Tüzel, E. ve Yıldırım, V. Y. (2016). Aamir Khan filmlerinin eğitimsel açıdan incelenmesi: 3 Idiots (3 Aptal) ve Taare Zameen Par (Her Çocuk Özeldir) üzerine bir değerlendirme. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, (36), 210-244.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112),7-17
  • Yanmaz, P. (2011). Turizm tanıtımında sinemanın rolü. e-gifder, 2, 112-139.
  • Vincent, G.(1993). Sinemanın Yüz Yılı. İstanbul: Evrensel Kültür Kitaplığı.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(4), 543-559.
  • Topal, M.. (2015). Film incelemesi: Vitus Filmi nin üstün yetenekliler eğitimi açısından incelenmesi. Journal of Gifted Education and Creativity, (2), 23. Doi: 10.18200/JGEDC.2015214249.
  • Topal, M., ve Tortop, H. S. (2016). Film incelemesi: Little Man Tate filmi’nin üstün yetenekliler eğitimi açısından incelenmesi. Üstün Zekâlılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 3(1), 61-65
  • Tezcan, M. (1972). Toplumsal yaşantımızda sinema ve halk eğitimindeki rolü. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(3), 171-204.
  • Şimşek, U. E. (2003). Bilişsel-davranışçı yaklaşımla ve rol değiştirme tekniğiyle bütünleştirilmiş film terapisi uygulamasının işlevsel olmayan düşüncelere ve iyimserliğe etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Saatçioğlu, Ö., Özmen, Ö. ve Sürel Özer, P. (2003). Bilgi okuryazarlığı becerilerinin geliştirilmesinde kütüphanelerin rolü ve Dokuz Eylül Üniversitesi uygulaması. Bilgi Dünyası, 4(1), 45-63.
  • Pektaş, D., Çetin, A., Işık, E. Kırman, A. ve Metin, N. (2017). Üstün yetenekli çocukların konu edildiği filmlerin gelişimsel ve eğitsel açıdan incelenmesi, I. International Scientific and Vocational Studies Congress isimli konferans, Nevşehir, Turkiye
  • Oruç, Ş., ve Sarıbudak, D. (2015). Okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin eğitim içerikli filmlerin eğitim ortamlarına etkisine ilişkin görüşleri. Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi, 1(1), 19-41
  • Onaran, Ş. Â. (1968). Sinematoğrafik Hürriyet özellikle bu hürriyetin filmlerin ve film senaryolarının kontrolü bakımından değerlendirilmesi. Yayımlanmış doktora tezi, Ankara: T.C. İçişleri Bakanlığı Tetkik Kurulu Yayınları.
  • Okur, A., Süğümlü, Ü. ve Göçen, G. (2013). Kitaptan uyarlama sinema filmlerinin ortaokul, lise ve üniversite öğrencilerinin okuma eğilimleri üzerindeki etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(33), 667-685.
  • Nevil, S. A. (2012). Teachers’ perspectives on use of movies in the social studies classroom. Unpublished master's thesis, Ohio University, USA.
  • Kiraz, Z. (2013). Okul örgütü ve yönetimi.. İçinde, Sağlam, A. Ç. (Ed.), Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Maya Akademi.
  • Kamat, P. (2012). Short essay on the ımpact of films. PreserveArticles.com. http://www.preservearticles.com/2012011821120/short-essay-on-the-impact-of-films.html. adresinden elde edilmiştir.
  • Hauser, A. (1984). Sanatın toplumsal tarihi. Rokoko, klasizim, romantizm, naturalizm, empresyonizm ve film çağı. Yıldız Gölönü (Çev.). İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • Gökmen, M. (1989). Başlangıçtan 1950’ye kadar Türk sinema tarihi ve eski İstanbul sinemaları. İstanbul: Denetim Ajans Basımevi.
  • Gök, C. (2007). Sinema ve gerçeklik. Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 112-123.
  • Fraenkel, J., Wallen, N., ve Hyun, H.H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed.). Boston: McGraw Hill
  • Drucker, P. F. (1996). Yeni Gerçekler (5. Baskı). (Çev. B Karanakçı). Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Çalık, T. ve Sezgin, F. (2005). Küreselleşme, bilgi toplumu ve eğitim. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1) 55-66.
  • Çağlar, A. (2010). 21. yüzyılda okulun değişen rolü ve yeni eğilimlere ilişkin iyimser bazı öngörüler. İçinde Orhan Oğuz, Ayla Oktay, Halis Ayhan (Eds.), 21. Yüzyılda eğitim ve Türk eğitim sistemi (1-40) . Ankara: Pegem.
  • Champoux, J. E. (1999). Films as a teaching resource. Journal of Management Inquiry, 8(2), 240-251.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (12. bs.). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Birkök, M. C. (2008). Bir toplumsallaştırma aracı olarak eğitimde alternatif medya kullanımı: Sinema filmleri bildirisi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2), 1-10.
APA SIVACI S (2018). Öğretmen Eğitiminde Film: Öğretmen Adaylarının ‘Her Çocuk Özeldir’ Filmini Değerlendirmesi. , 495 - 506.
Chicago SIVACI Sadık Yüksel Öğretmen Eğitiminde Film: Öğretmen Adaylarının ‘Her Çocuk Özeldir’ Filmini Değerlendirmesi. (2018): 495 - 506.
MLA SIVACI Sadık Yüksel Öğretmen Eğitiminde Film: Öğretmen Adaylarının ‘Her Çocuk Özeldir’ Filmini Değerlendirmesi. , 2018, ss.495 - 506.
AMA SIVACI S Öğretmen Eğitiminde Film: Öğretmen Adaylarının ‘Her Çocuk Özeldir’ Filmini Değerlendirmesi. . 2018; 495 - 506.
Vancouver SIVACI S Öğretmen Eğitiminde Film: Öğretmen Adaylarının ‘Her Çocuk Özeldir’ Filmini Değerlendirmesi. . 2018; 495 - 506.
IEEE SIVACI S "Öğretmen Eğitiminde Film: Öğretmen Adaylarının ‘Her Çocuk Özeldir’ Filmini Değerlendirmesi." , ss.495 - 506, 2018.
ISNAD SIVACI, Sadık Yüksel. "Öğretmen Eğitiminde Film: Öğretmen Adaylarının ‘Her Çocuk Özeldir’ Filmini Değerlendirmesi". (2018), 495-506.
APA SIVACI S (2018). Öğretmen Eğitiminde Film: Öğretmen Adaylarının ‘Her Çocuk Özeldir’ Filmini Değerlendirmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 495 - 506.
Chicago SIVACI Sadık Yüksel Öğretmen Eğitiminde Film: Öğretmen Adaylarının ‘Her Çocuk Özeldir’ Filmini Değerlendirmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 19, no.1 (2018): 495 - 506.
MLA SIVACI Sadık Yüksel Öğretmen Eğitiminde Film: Öğretmen Adaylarının ‘Her Çocuk Özeldir’ Filmini Değerlendirmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.19, no.1, 2018, ss.495 - 506.
AMA SIVACI S Öğretmen Eğitiminde Film: Öğretmen Adaylarının ‘Her Çocuk Özeldir’ Filmini Değerlendirmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 19(1): 495 - 506.
Vancouver SIVACI S Öğretmen Eğitiminde Film: Öğretmen Adaylarının ‘Her Çocuk Özeldir’ Filmini Değerlendirmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 19(1): 495 - 506.
IEEE SIVACI S "Öğretmen Eğitiminde Film: Öğretmen Adaylarının ‘Her Çocuk Özeldir’ Filmini Değerlendirmesi." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, ss.495 - 506, 2018.
ISNAD SIVACI, Sadık Yüksel. "Öğretmen Eğitiminde Film: Öğretmen Adaylarının ‘Her Çocuk Özeldir’ Filmini Değerlendirmesi". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 19/1 (2018), 495-506.