Yıl: 2018 Cilt: 7 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 70 - 76 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 05-12-2018

Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürel Zekalarının Değerlendirilmesi

Öz:
Bu çalışma, kültürlerarası farklılıkları yönetmede kullanılan stratejilerden biri olan kültürel zekâ kavramını tanıtmak ve hemşire adaylarının kültürel zekâ seviyelerini deşerlendirmek amacı ile yapıldı. Tanımlayıcı tipte yapılan araştırma şubat-Mart 2017 tarihleri arasında şerçekleştirildi. Araştırmanın evrenini, şümüşhane Üniversitesi Saşlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü öşrencileri (n=350) oluşturdu ve çalışma anketini doldurmayı kabul eden öşrenciler (n=274) ile çalışma yürütüldü. Veriler, çalışmacılar tarafından oluşturulan sosyo-demoşrafik özellikler ve kültürel zeka sorularının bulunduşu anket formu aracılışı ile toplandı. Verilerin analizi SPSS 23.0 paket proşramında önemlilik seviyesi p<0,05 dikkate alınarak yapıldı. Verilerin deşerlendirilmesinde sayı-yüzdelik daşılımı ile başımsız örneklemler t-testi kullanıldı. Araştırmaya katılan hemşire adaylarının %67,5‟i kadın, %50,7‟si 15-20, %49,3‟ü ise 21-30 yaş arasında, %78,5‟i çekirdek ailede yaşayan, %97,1‟i bekar, %22,6‟sı şüneydoşu Anadolu ve %21,5‟i Karadeniz Bölşesinde yaşadışını bildirmiştir. Çalışmada sosyodemoşrafik özellikler ve kültürel zeka soruları karşılaştırıldışında, cinsiyet açısından p=0,009 (p<0,05) olup aradaki fark istatistiksel olarak anlamlı ve erkeklerin kültürel zekalarının daha yüksek olduşu şörülmüştür. Bu sonuçlar açısından bakıldışında, hemşire adaylarına eşitim-öşretim dönemlerinde kültürlerarası farklılıkları yönetmede kullanılan stratejilerinden biri olan kültürel zekâ kavramını tanıtmak amacı ile dersler açılabilir. Bu tarz çalışmalar daha büyük evrenlerde tekrarlanabilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Genel ve Dahili Tıp

Evaluation of Cultural Intelligence of Nursing Students

Öz:
In this study, the aim was to introduce the concept of cultural intellişence which is a strateşy used in manaşement of cross-cultural differences and evaluate the cultural intellişence levels of candidates for nursinş. Descriptive research was occurred between February and March in 2017. The research area for this study included 350 students from şumushane University Health Science Faculty Nursinş Department and it was carried out with 250 students who accepted to participate in our survey. Data was obtained by the researchers throuşh the survey which included socio-demoşraphic characteristics and cultural intellişence questions. The obtained data was analyzed in SPSS 23.0 proşram depended on sişnificance level, p<0.05. For data evaluation, number-percentaşe distribution and independent samples t-test were used. Accordinş to the result of survey, 67,5 % of the candidates for nursinş participated in the survey were women, 50,7 % of them were between 15 and 20 years old and 49,3 % were between 21 and 30 years old. Also, 78,5 % of them have a nuclear family, 97,1 % are unmarried, 22,6 % of the students remarked that they are from Southeast Anatolia and 21,5 % are from Blacksea Reşion. When socio-demoşraphic and cultural intellişence questions were compared, p value was equal to 0.009 (p<0.05) in terms of şender, which is statistically meaninşful and it was understood that men‟s cultural intellişence are hişher than women. With reşard to the results, new courses should be opened to introduce the concept of cultural intellişence and various studies similar to this can be done in bişşer areas.
Anahtar Kelime:

Konular: Genel ve Dahili Tıp
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Taş, F. Oktay, A. Gülpak, M. (2017). „‟1. Uluslararası 4.Ulusal Kültürlerarası Hemşirelik Kongresi‟‟, Kültürlerarası İletişimde Hemşirelerin Yeterlilikleri, 320-325. Şanlıurfa
  • Tortumluoğlu, G. Okanlı, A. ve Özer, N. (2004). Hemşirelik bakımında kültürel yaklaşım ve önemi. insan Bilimleri Dergisi;9
  • Desmond, J. Copeland, L. R. Günümüz Hastasıyla İletişim Zaman Tasarrufu Riskin Azaltılması ve Hasta Uyumunun Artırılmasının Temelleri. Çevirenler: Deniz Yamaç, Ercüment Tekin, Efil Yayınevi, I. Basım, Ankara 2010
  • Demircioğlu, E. ve Özdemir, M. (2014). Pedagojik formasyon öğrencilerinin çok kültürlü eğitime yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 15(1), 211-232
  • Van Dyne, L., Ang, S., & Koh, C.K.S. (2009). Cultural intelligence: Measurement and scale development. In M.A. Moodian (Ed.), Contemporary leadership and intercultural competence: Exploring the cross-cultural dynamics within organizations (pp.233-254) Thousand Oaks, CA: Sage,
  • Çoban, A.E. Karaman, N.ş. ve Doğan, T. (2010). Ögretmen adaylarının kültürel farklılıklara yönelik bakış açılarının çeşitli değişkenlere ğöre incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(1), 125-131.
  • Koçak, S. ve Özdemir, M. (2015). Öğretmen adaylarının Çok Kültürlü Eğitime Yönelik Tutumlarında Kültürel Zekânın Rolü. İlköğretim Online, (14) 4, 1352-1369
  • Öztürk, E. Öztaş, D. (2012) Trans kültürel hemşirelik. Batman unıversity journal of life sciences, 1(1):293-300
  • Temel-Bayık, A. (2008). Kültürlerarası ( Çok kültürlü) Hemşirelik Eğitimi* Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi; 11,2
  • Asunakutlu, T. Ve Safran, B. (2004). Kültürel Farklılıklardan Kaynaklanan Çatışmalara Yönelik Bir Araştırma (Marmaris Turizm Sektörü Örneği), Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1):26-49.
  • Şahin, F. (2011) „‟ Liderin Kültürel Zekâsının Astların Örgütsel Vatandaşlık Davranışı ile İş Doyumu Üzerine Etkisi‟‟, Savunma Bilimleri Dergisi, 10(2), 83-84
  • Mercan N. Çok kültürlü ortamlarda Kültürel Zekânın Kültürler Arası Duyarlılık ile ilişkisine yönelik bir araştırma. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Yıl: Ocak 2016 Cilt-Sayı:9(1) ss:1-13
  • Van Dyne, L. Ang, S. & Nielsen, T.M. (2007).Cultural intelligence. In S. Clegg & J. Bailey, (Eds.), International encyclopedia of organization studies, 1: 345-350. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Ng, K.-Y. Van Dyne, L. & Ang, S. (2009). From experience to experiential learning: Cultural intelligence as a learning capability for global leader development. Academy of Management Learning & Education, . 8(4), 5115
  • Ang, S. & Van Dyne, L. (2008). Conceptualization of cultural intelligence: Definition, distinctiveness, and nomological network. In S. Ang, & L. Van Dyne, (Ed.), Handbook on cultural intelligence: Theory, measurement and applications (pp. 3-15). Armonk, NY: M.E Sharpe.
  • Cırık, İ. ( 2008).Çok kültürlü eğitim ve yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (H. U. Journal of Education) 34: 27-40.
  • Ünlü, İ. & Örten, H. (2013). Öğretmen adaylarının çokkültürlülük ve çokkültürlü eğitime yönelik algılarının incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, . . 21, 287-302.
  • Başbay, A. ve Kağnıcı, D. (2011). Çok kültürlü yeterlik algıları ölçeği: Bir ölçek geliştirme çalışması. Eğitim ve Bilim, . 36(161), 199-212.
  • Sternberg, R.J. & Grigorenko, E.L(2006). Cultural intelligence and successful intelligence. Group and Organization Management, . 31, 27-39.
  • Ng, K.-Y. & Earley, P.C. (2006). Culture + intelligence: Old constructs, new frontiers. Group & Organization Management, . 31(1), 4-19.
  • Berry, J. W. ve Ward, C. (2006). Commentary on redefining interactions across cultures and organizations. Group & Organization Management, . 31(1), 64-78.
  • Earley, P.C. & Ang, S. (2003). Cultural intelligence: Individual interactions across cultures. Palo Alto, CA: Stanford University Press.
  • Ang, S. Van Dyne, L., Koh, C., Ng, K.Y., Templar, K.J., Tay, C., & Chandrasekar, N.A. (2007) Cultural intelligence: Its measurement and effects on cultural judgment and decision making, cultural adaptation and task performance. Management and Organization Review, 3(03), 335–71
  • Thomas, D.C. & Inkson, K. ( 2004). Cultural intelligence: People skills for global business. San Francisco: BerrettKoehler.
  • Thomas, D.C. ( 2006) .Domain and development of cultural intelligence: The importance of mindfulness. Group & Organization Management, 31(1), 78-99.
  • Earley, P.C. & Ang, S. (2003). Cultural intelligence: Individual interactions across cultures. Palo Alto, CA: Stanford University Press.
  • Ang, S. Van Dyne, L., & Koh, C. (2006) Personality correlates of the four factor model of cultural intelligence. Group & Organization Management, 31(1), 100-123.
  • Ng, K.-Y. & Earley, P.C. (2006). Culture + intelligence: Old constructs, new frontiers. Group & Organization Management, . 31(1), 4-19.
  • Earley, P.C., & Ang, S. (2003). Cultural intelligence: Individual interactions across cultures. Palo Alto, CA: Stanford University Press.
  • Earley, P.C. (2002). Redefining interactions across cultures and organizations: Moving forward with cultural intelligence. Research in Organizational Behavior, 24, 271–99.
  • Ang, S. Van Dyne, L. Yee, N.K. & Koh, C. (2004). The measurement of cultural intelligence. Paper Presented at the Annual Meeting of the Academy of Management, New Orleans, LA.
  • Alon, I. & Higgins, J.M. (2005). Global leadership success through emotional and cultural intelligences. Business Horizons, 48(6), 501-512.
  • Berry, J. W. ve Ward, C. (2006). Commentary on redefining interactions across cultures and organizations. Group & Organization Management, . 31(1), 64-78
  • Spradley, B.W. (1981). Communıty health nursing concepts and practice. Little Brown And Company, Boston
  • Demirtaş, H., & Güneş, H. (2002).Eğitim yönetimi ve denetimi sözlüğü. Ankara: anı yayıncılık.
  • Mercan, N. (2016). Çok kültürlü ortamlarda kültürlerarası farklılıkları yönetme sanatı: kültürel zekâ. 2 (2), 32-49
  • Saban, A. (2009). Öğretme ve öğrenme süreci. Ankara: Nobel yayın dağıtım.
APA uludağ E, DEVECİ G (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürel Zekalarının Değerlendirilmesi. , 70 - 76.
Chicago uludağ Elanur,DEVECİ Gizem Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürel Zekalarının Değerlendirilmesi. (2018): 70 - 76.
MLA uludağ Elanur,DEVECİ Gizem Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürel Zekalarının Değerlendirilmesi. , 2018, ss.70 - 76.
AMA uludağ E,DEVECİ G Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürel Zekalarının Değerlendirilmesi. . 2018; 70 - 76.
Vancouver uludağ E,DEVECİ G Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürel Zekalarının Değerlendirilmesi. . 2018; 70 - 76.
IEEE uludağ E,DEVECİ G "Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürel Zekalarının Değerlendirilmesi." , ss.70 - 76, 2018.
ISNAD uludağ, Elanur - DEVECİ, Gizem. "Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürel Zekalarının Değerlendirilmesi". (2018), 70-76.
APA uludağ E, DEVECİ G (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürel Zekalarının Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 70 - 76.
Chicago uludağ Elanur,DEVECİ Gizem Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürel Zekalarının Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 7, no.1 (2018): 70 - 76.
MLA uludağ Elanur,DEVECİ Gizem Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürel Zekalarının Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.7, no.1, 2018, ss.70 - 76.
AMA uludağ E,DEVECİ G Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürel Zekalarının Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018; 7(1): 70 - 76.
Vancouver uludağ E,DEVECİ G Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürel Zekalarının Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018; 7(1): 70 - 76.
IEEE uludağ E,DEVECİ G "Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürel Zekalarının Değerlendirilmesi." Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7, ss.70 - 76, 2018.
ISNAD uludağ, Elanur - DEVECİ, Gizem. "Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürel Zekalarının Değerlendirilmesi". Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 7/1 (2018), 70-76.