Yıl: 2017 Cilt: 6 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 11 - 21 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 16-10-2018

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGILARININ BELİRLENMESİ

Öz:
Bu araştırma hemşirelik öşrencilerinin saşlık alşılarının belirlenmesi amacıyla şerçekleştirilmiştir. Tanımlayıcı tipte olan bu araştırmanın evrenini bir saşlık yüksekokulunun Hemşirelik bölümünde okuyan 477 öşrenci oluşturmuştur. Araştırmada örneklem seçimine şidilmemiş, Aralık 2014 tarihlerinde okula devam eden ve çalışmaya katılmayı şönüllü kabul eden 269 öşrenci araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırmanın verileri, Sosyodemoşrafik veri formu ve „Saşlık Alşısı‟ ölçeşi ile toplanmıştır. Araştırmaya katılan öşrencilerin %74,3‟ü kız, %84‟ü 18-21 yaş şurubunda, %36,8‟i ikinci sınıfta okumaktadır. Öşrencilerin %68,4‟ü daha önce hiç hastaneye yatmadışını, %91,4‟ü kronik bir hastalışının bulunmadışını, %68‟i ailelerinde kronik bir hastalışın bulunmadışını belirtmiştir. Öşrencilerin SAÖ‟den aldıkları puan ortalaması 42,34±6,33; kontrol merkezi alt boyutu puan ortalaması 16,14±3,45; öz farkındalık alt boyutu puan ortalaması7,53±1,86; kesinlik alt boyutu puan ortalaması 12,07±3,13 ve saşlışın önemi alt boyutu puan ortalaması 6,58±1,64 olarak saptanmıştır. Araştırma sonucunda öşrencilerin saşlık alşılarının orta düzeyde olduşu sonucuna ulaşılmıştır. Öşrenciler en yüksek puan ortalamasını kontrol merkezi alt boyutundan, en düşük puan ortalamasını saşlışın önemi alt boyutundan almıştır. Bu sonuçlar doşrultusunda; öşrencilerin kendi saşlıkları ile ilşili kontrol mekanizması oluşturabilmeleri için desteklenmesi, saşlıklarının önemine ve sürdürülebilmesine ilişkin daha detaylı bilşilendirilmesi önerilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Genel ve Dahili Tıp

DETERMINATION OF NURSING STUDENTS‟ HEALTH PERCEPTION

Öz:
This study was conducted for the aim of to determine the health perception amonş nursinş students. 477 nursinş students of health sciences faculty were the population of this descriptive study. Sample election was not made in the study, 269 students who were onşoinş school in December 2014 and accepted participation as volunteered has been included in the study sample. Data of the study was şained with socio-demoşraphic form and Health Perception Scale (HPS). 74.3% of female students who participated in study, 84% of the 18-21 aşe şroup, 36.8% are studyinş in the second şrade. 68.4% of the students had never before hospitalization, the presence of a chronic disease that 91.4% and 68% of students stated that there is no chronic disease in of families. The averaşe scores of students they receive from the health perception scale was found to be 42.34 ± 6:33. 16.14 in the control center subscale mean scores of students 16.14 ± 3.45, self awareness subscale mean score of 7.53 ± 1.86, precision dimensions mean score of 12.07 ± 3.13 and the health of the importance of subscale scores averaşe was found to be 6.58 ± 1.64. As a result of the study it has been concluded that students' health perception is moderate. Students received the hişhest scores from the control center subscale and the lowest scores from the health importance subscale. In line with these results; Supportinş the students that they could create a control mechanism related to their own health, the importance of health and further informed reşardinş the sustainability is recommended.
Anahtar Kelime:

Konular: Genel ve Dahili Tıp
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Richter M, Moor I, van Lenthe F. (2012). “Explaining socioeconomic differences in adolescent self-rated health: the contribution of material, psychosocial and behavioural factors. Journal of Epidemiologic Community Health”, 66: 691-697.
  • Koivusilta LK, Rimpela AH, Kautiainen SM. (2006). “Health inequality in adolescence. Does stratification occur by familial social background, family affluence or personal social position?” BMC Public Health, 6: 110.
  • Goodman E, McEwen BS, Dolan LM, Schafer-Kalkhoff T, Adler NE. (2005). “Social disadvantage and adolescent stress”. Journal of Adolescent Health, 37: 484-492.
  • Goodman E, Huang B, Schafer-Kalkhoff T, Adler NE. (2007). “Perceived socioeconomic status: a new type of identity that influences adolescents' self-rated health”. Journal of Adolescent Health, 41:479-487.
  • Marmot MG. (2005). “Social determinants of health inequalities”. Lancet, 365: 1099-1104.
  • Can G, Özdilli K, Erol O, et al. (2008). “Comparison of thehealth-promoting lifestyles of nursing and nonnursing students in Istanbul, Turkey”. Nursing and Health Sciences, 10(4): 273-280.
  • Ortabağ T, Özdemir S, Bakır B, Tosun N. (2011). Health promotion and risk behaviors among adolescents in Turkey. Journal of School Nursing, 27(4): 304-315.
  • Özyazıcıoğlu N, Özyazıcıoğlu N, Kılıç M, Erdem N, Yavuz C, Afacan S. (2011). Hemşirelik öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 2: 277-332.
  • Eser S, İkinci S, Ocaktan ME, Çalışkan D, Piyal B, Akdur R. Eczacılık Fakültesi Öğrencilerinde Sağlık Algısının Değerlendirilmesi. 15.Ulusal Halk Sağlığı Kongresi/HASUDER; 2-6 Ekim 2012, Bursa. 2012.
  • Hsiao YC, Chen MY, Gau YM, Hung LL, Chang SH, Tsai HM. (2005). “Short-term effects of a health promotion course for Taiwanese nursing students”. Public Health Nursing, 22 (1): 74–81.
  • Ünalan D, Şenol V, Öztürk A, Erkorkmaz Ü. (2007). “Meslek yüksekokullarının sağlık ve sosyal programlarında öğrenim gören öğrencilerin sağlıklı yaşam biçimi davranıĢları ve öz bakım gücü düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi”. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 14(2): 101-109.
  • Nordenfelt L. (2007). “The concept of health and illness revisited”. Medicine, Health Care and Philosophy, 10(1): 5–10.
  • Ayaz S, Tezcan S, Akıncı F. (2005). “Health promotion behaviour of students at the Nursing College”. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9(2): 26–34.
  • Riordan JM, Washburn J. (1997). “Comparison of baccalaurate student lifestyle health behaviors entering and completing the nursing program”. Journal of Nursing Educatio, 36 (6): 262–265.
  • Clemmens D, Engler A, Chin P. (2004). “Learning and living health: college students‟ experiences with an introductory health course”. Journal of Nursing Education,7 (43): 313–318.
  • Clement, M, Jankowski LW, Bouchard L, Perreault M, Lepage Y. (2002). “Health behaviors of nursing students: a longitudinal study”. Journal of Nursing Education, 6(41), 257–265.
  • Staib S, Fusner S, Consolo K. (2006). How healthy are your nursing students?. Teaching and Learning in Nursing, 1 (2): 55–60.
  • Eriksson K. (2007). “Becoming through suffering–The path to health and holiness”. International Journal for Human Caring,11(2): 3–16.
  • Fawcett, J, DeSanto-Madeya, S. (2013).Contemporary Nursing Knowledge: Analysis and Evaluation of Nursing Models and Theories. Philadelphia: PA: F. A. Davis Company.
  • Skar L, Söderberg S. (2016). Swedish nursing students‟ perception of health: A phenomenoographic study. Health Education Journal, 75(4): 385–395.
  • Aristizabal Castano I, San Martin Rodriguez L. (1998). ealth habits of health professionals Revista Brasileira de Enfermagem, 21(237): 15-18.
  • Medin J, Alexandersson K. (2000). The concept of health and health promotion – a literature review. Lund: Studentlitteratur. Sweden.
  • Zaybak A, Fadıloğlu Ç. (2004). Üniversite öğrencilerinin sağlığı geliştirme davranışı ve bu davranışı etkileyen etmenlerin belirlenmesi Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 20(1): 77-95.
  • Alpar SE, Senturan L, Karabacak U, Sabuncu N. (2008). “Change in the health promoting lifestyle behaviour of Turkish university nursing students from beginning to end of nurse training”. Nurse Education Practice, 8(6): 382-388.
  • Açıkgöz S, Uzun Ş, Arslan F. (2013). “Hemşirelik öğrencilerinin sağlık algısı ile sağlığı geliştirme davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi”. Gülhane Tıp Dergisi, 55: 181-187.
  • Kadıoğlu H, Yıldız A. (2012). “Sağlık algısı ölçeği‟nin Türkçe çevriminin geçerlilik ve güvenilirliği”. Turkiye Klinikleri, 32(1): 47-53.
  • Klein Velderman M, Crone MR, Wiefferink CH, Reijneveld SA. (2010). “Identification and management of psychosocial problems among toddlers by preventive child health care professionals”. European Journal of Public Health, 20(3): 332- 8.
  • Önal AE, Erbil S, Gürtekin B, Ayvaz Ö, Özel S, Cevizci S, Güngör G. (2009). İki ilköğretim okulunda öğrencilerin kendi sağlıklarını algılama düzeyi ve bildikleri sağlık sorunları”. Nobel Medicus, 5(2): 24-48.
  • Diamond JJ, Becker JA, Arenson CA, Chambers CV, Rosenthal MP. (2007). “Development of a scale to measure adults‟ perceptions of health: priliminary findings”. Journal of Community Psychology, 35(5): 557-61.
  • WHO definition of Health. http://www.who.int/about/definition/en/print.html, 2016.
  • Bayat, M. (2012). Sağlık ve Hastalık: Kültürlerarası Hemşirelik. İstanbul: İstanbul Tıp Kitapevi.
APA AĞAÇDİKEN ALKAN S, ÖZDELİKARA A, MUMCU BOĞA N (2017). HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGILARININ BELİRLENMESİ. , 11 - 21.
Chicago AĞAÇDİKEN ALKAN SEVAL,ÖZDELİKARA AFİTAP,MUMCU BOĞA NURAN HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGILARININ BELİRLENMESİ. (2017): 11 - 21.
MLA AĞAÇDİKEN ALKAN SEVAL,ÖZDELİKARA AFİTAP,MUMCU BOĞA NURAN HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGILARININ BELİRLENMESİ. , 2017, ss.11 - 21.
AMA AĞAÇDİKEN ALKAN S,ÖZDELİKARA A,MUMCU BOĞA N HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGILARININ BELİRLENMESİ. . 2017; 11 - 21.
Vancouver AĞAÇDİKEN ALKAN S,ÖZDELİKARA A,MUMCU BOĞA N HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGILARININ BELİRLENMESİ. . 2017; 11 - 21.
IEEE AĞAÇDİKEN ALKAN S,ÖZDELİKARA A,MUMCU BOĞA N "HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGILARININ BELİRLENMESİ." , ss.11 - 21, 2017.
ISNAD AĞAÇDİKEN ALKAN, SEVAL vd. "HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGILARININ BELİRLENMESİ". (2017), 11-21.
APA AĞAÇDİKEN ALKAN S, ÖZDELİKARA A, MUMCU BOĞA N (2017). HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGILARININ BELİRLENMESİ. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(2), 11 - 21.
Chicago AĞAÇDİKEN ALKAN SEVAL,ÖZDELİKARA AFİTAP,MUMCU BOĞA NURAN HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGILARININ BELİRLENMESİ. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6, no.2 (2017): 11 - 21.
MLA AĞAÇDİKEN ALKAN SEVAL,ÖZDELİKARA AFİTAP,MUMCU BOĞA NURAN HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGILARININ BELİRLENMESİ. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.6, no.2, 2017, ss.11 - 21.
AMA AĞAÇDİKEN ALKAN S,ÖZDELİKARA A,MUMCU BOĞA N HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGILARININ BELİRLENMESİ. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017; 6(2): 11 - 21.
Vancouver AĞAÇDİKEN ALKAN S,ÖZDELİKARA A,MUMCU BOĞA N HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGILARININ BELİRLENMESİ. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017; 6(2): 11 - 21.
IEEE AĞAÇDİKEN ALKAN S,ÖZDELİKARA A,MUMCU BOĞA N "HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGILARININ BELİRLENMESİ." Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6, ss.11 - 21, 2017.
ISNAD AĞAÇDİKEN ALKAN, SEVAL vd. "HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ALGILARININ BELİRLENMESİ". Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6/2 (2017), 11-21.