Yıl: 2017 Cilt: 21 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 861 - 877 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 23-10-2018

Akran-Arkadaş Gruplarına Üyelik: Anlamı, Nedenleri, Kriterleri, Çatışma Yaratan Etkenler ve Sürekliliği

Öz:
Bu çalışmada üniversite öğrencileri arasındaki arkadaşlık ilişkilerinde arkadaşlık gruplarına üyeliğin anlamı, nedenleri, kriterleri, çatışma yaratan etkenleri ve sürekliliğine ilişkin öğrenci görüşleri betimlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubundaki öğrencilerin demografik özelliklerine bakıldığında; 11 erkek dokuz kadın olmak üzere toplam 20 katılımcı yer almaktadır. Çalışma grubu maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılarak oluşturulmuştur. Verilerin toplanması sürecinde görüşmecilere açık uçlu sorular yöneltilmiştir. Araştırmaya ilişkin görüşler Ekim - Kasım 2013 tarihleri arasında toplanmıştır. Verilerin analizi aşamasında içerik analizi kullanılmıştır. Öncelikli olarak verilerin incelenmesi ile veriler kodlanmış ve benzer kodların bir tema altında toplanması sağlanmıştır. Kodlar ve temalar tablolar şeklinde ifade edilerek sonuçlara ilişkin yorumlarına yer verilmiştir. Nitel veriler sayısallaştırılarak yorumların daha anlamlı ve anlaşılır olması sağlanmıştır. Araştırma bulgularına göre, akran arkadaşlık gruplarının anlamına ilişkin görüşlerde en yüksek frekansı öncelikli olarak, birlikte paylaşılan ortam, ortak ilgileri olan insan topluluğu, ve amaç birliği kategorilerinin aldığı görülmüştür. Akran-arkadaşlık gruplarına üyelik nedenlerine ilişkin öğrenci görüşlerinde birinci sırada paylaşmak kategorisinin yer aldığı görülmektedir. Diğer önemli iki neden ise yalnızlıktan kaçma ve güzel vakit geçirmedir. Öğrencilerin akran-arkadaşlık gruplarına girişte dikkat ettikleri kriterlerden ilk sırada dürüstlük yer almaktadır. Bu görüşü sırasıyla saygı ve yardımlaşma izlemektedir. Dürüstlük, saygı ve yardımlaşma öğrenciler için önemli özellikler olarak kabul edilmektedir. Akran-arkadaş gruplarında en çok çatışma yaratan etmenler çıkar ilişkileri ve yalancılık olarak yer almaktadır. Akran-arkadaş gruplarının sürekliliğinin sağlayan durumlara ilişkin görüşlerden en yüksek frekansı saygı kategorisinin aldığı görülmektedir. Bu kavramı sırasıyla güven, özverili olmak ve hoşgörü kavramları izlemektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

On Peer-Friend Groups Membership: Definition, Causes, Criteria, Factors Causing Conflict and Continuity

Öz:
The purpose of this study is to examine friendship relations between college students, the meaning of membership in friendship groups, causes, criteria, factors and continuity of conflicting opinions regarding the students. The study group was comprised of 20 participants (11 females; 9 male). The collection of data in the process of open-ended questions was posed to the interviewe. Research concerning data was collected from October to November 2013. Primarily analysis of the data was coded with similar codes, and was gathered under a theme. Codes and themes expressed in the form of tables and the results are given to commentary. Qualitative data was digitized. Provided comments were more meaningful and understandable. According to research findings, the meaning of friendship groups were seen as the highest frequency, with shared environment, a community of people with common interests and unity of purpose categories. It is seen that the “membership to share” in the student opinion on Peer-friendship groups take the first rank. Two other important causes are “a good time” and “escape from loneliness”. Students at the entrance to the attention of the peer - friendship groups are located firstly “honesty”. These opinions are followed by “respect” and “solidarity”. Honesty, respect and cooperation are regarded as important features for students. In group of friends most conflicting factors are located as “interests of conflicting” and “deceit”. In group of friends highest frequency category is seen as “respect”. This concept is followed by trust, selflessness and tolerance.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA KIZILOLUK H, UĞURLU C (2017). Akran-Arkadaş Gruplarına Üyelik: Anlamı, Nedenleri, Kriterleri, Çatışma Yaratan Etkenler ve Sürekliliği. , 861 - 877.
Chicago KIZILOLUK Hakkı,UĞURLU Celal Teyyar Akran-Arkadaş Gruplarına Üyelik: Anlamı, Nedenleri, Kriterleri, Çatışma Yaratan Etkenler ve Sürekliliği. (2017): 861 - 877.
MLA KIZILOLUK Hakkı,UĞURLU Celal Teyyar Akran-Arkadaş Gruplarına Üyelik: Anlamı, Nedenleri, Kriterleri, Çatışma Yaratan Etkenler ve Sürekliliği. , 2017, ss.861 - 877.
AMA KIZILOLUK H,UĞURLU C Akran-Arkadaş Gruplarına Üyelik: Anlamı, Nedenleri, Kriterleri, Çatışma Yaratan Etkenler ve Sürekliliği. . 2017; 861 - 877.
Vancouver KIZILOLUK H,UĞURLU C Akran-Arkadaş Gruplarına Üyelik: Anlamı, Nedenleri, Kriterleri, Çatışma Yaratan Etkenler ve Sürekliliği. . 2017; 861 - 877.
IEEE KIZILOLUK H,UĞURLU C "Akran-Arkadaş Gruplarına Üyelik: Anlamı, Nedenleri, Kriterleri, Çatışma Yaratan Etkenler ve Sürekliliği." , ss.861 - 877, 2017.
ISNAD KIZILOLUK, Hakkı - UĞURLU, Celal Teyyar. "Akran-Arkadaş Gruplarına Üyelik: Anlamı, Nedenleri, Kriterleri, Çatışma Yaratan Etkenler ve Sürekliliği". (2017), 861-877.
APA KIZILOLUK H, UĞURLU C (2017). Akran-Arkadaş Gruplarına Üyelik: Anlamı, Nedenleri, Kriterleri, Çatışma Yaratan Etkenler ve Sürekliliği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(3), 861 - 877.
Chicago KIZILOLUK Hakkı,UĞURLU Celal Teyyar Akran-Arkadaş Gruplarına Üyelik: Anlamı, Nedenleri, Kriterleri, Çatışma Yaratan Etkenler ve Sürekliliği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 21, no.3 (2017): 861 - 877.
MLA KIZILOLUK Hakkı,UĞURLU Celal Teyyar Akran-Arkadaş Gruplarına Üyelik: Anlamı, Nedenleri, Kriterleri, Çatışma Yaratan Etkenler ve Sürekliliği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.21, no.3, 2017, ss.861 - 877.
AMA KIZILOLUK H,UĞURLU C Akran-Arkadaş Gruplarına Üyelik: Anlamı, Nedenleri, Kriterleri, Çatışma Yaratan Etkenler ve Sürekliliği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2017; 21(3): 861 - 877.
Vancouver KIZILOLUK H,UĞURLU C Akran-Arkadaş Gruplarına Üyelik: Anlamı, Nedenleri, Kriterleri, Çatışma Yaratan Etkenler ve Sürekliliği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2017; 21(3): 861 - 877.
IEEE KIZILOLUK H,UĞURLU C "Akran-Arkadaş Gruplarına Üyelik: Anlamı, Nedenleri, Kriterleri, Çatışma Yaratan Etkenler ve Sürekliliği." Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, ss.861 - 877, 2017.
ISNAD KIZILOLUK, Hakkı - UĞURLU, Celal Teyyar. "Akran-Arkadaş Gruplarına Üyelik: Anlamı, Nedenleri, Kriterleri, Çatışma Yaratan Etkenler ve Sürekliliği". Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 21/3 (2017), 861-877.