Yıl: 2018 Cilt: 43 Sayı: 195 Sayfa Aralığı: 19 - 40 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.15390/EB.2018.7268 İndeks Tarihi: 06-11-2018

Çocuklarla Felsefe Öğretim Programı’nın Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Eleştirel Düşünme Becerileri Üzerindeki Etkililiği

Öz:
1970li yıllarda çocuklar için felsefe ‘philosophy for children (P4C)’ terimi ile hayatımıza giren bu yaklaşım Amerikan felsefeci Matthew Lipman tarafından önerilen, felsefi diyalog yoluyla çocuklarda eleştirel düşünmenin geliştirilmesi yöntemidir. Çocuklar için felsefe yaklaşımı Lipman’ın çalışmalarına ek olarak faklı felsefecilerin de bu alanda çalışması ile günümüzde çocuklarla felsefe ‘philosophy for children (PhwC)’ olarak da bilinmektedir. Bu araştırmanın amacı çocuklarla felsefe öğretim programının eleştirel düşünme üzerindeki etkililiğini ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır: “‘Çocuklarla Felsefe’ eğitim programının çocukların eleştirel düşünme becerilerinin gelişimi üzerindeki etkileri nasıldır?”, “‘Çocuklarla Felsefe’ öğretim programının etkililiği çocukların devam ettiği okul türüne göre farklılık göstermekte midir?”, “‘Çocuklarla Felsefe’ öğretim programına katılan çocukların bu programa ilişkin görüşleri nelerdir?”. Çalışmada kontrol grupsuz yarı deneysel desen kullanılmıştır. Grupların ön test ve son test verileri, araştırma kapsamında okul öncesi dönemdeki çocuklar için geliştirilen “Felsefi Sorgulama Yoluyla Eleştirel Düşünmenin Değerlendirilmesi Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Buna ek olarak, çalışmanın sosyal geçerliğini sağlamak amacıyla çalışma grubu ve çalışma süresince gözlemci olarak yer alan 3 öğretmenle yarı yapılanmış görüşme yapılmıştır. Bulgulara göre ‘çocuklarla felsefe’ öğretim programının eleştirel düşünme becerileri üzerine etkili olduğu görülmüştür. Ön test verilerine göre, programın uygulanmasından önce özel ve devlet okuluna devam eden çocukların eleştirel düşünme becerileri puanları arasında anlamlı farklılık bulunamamıştır. Uygulanan program sonrasında son test puanları ışığında her iki grubun da eleştirel düşünme becerileri puanlarının yükseldiği görülmüştür. Her iki deney grubunda eleştirel düşünme becerisi puanlarının ölçeğin tamamında ve alt ölçeklerde ön testte “orta” düzey iken son testte “yüksek” düzey olduğu . Öğrenci ve öğretmenlerin çalışmaya yönelik görüşleri incelendiğinde genel olarak olumlu bir izlenime sahip oldukları görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

The Effectiveness of The Philosophy with Children Curriculum on Critical Thinking Skills of Pre-School Children

Öz:
The construct that came into our lives with the term ‘philosophy for children’ (P4C) in 1970s is a method of developing critical thinking in children through philosophical dialogue created by the American philosopher Matthew Lipman. This approach is improved in cooperation with the enrichment of a group’s point of view. The approach of philosophy for children is also known as ‘philosophy with children’ (PwC) promoted by different philosophers who have worked in this field in addition to Lipman’s studies. The purpose of this study is to understand the effectiveness of philosophy with children curriculum on critical thinking. With this purpose, the following questions were asked: “What are the effects of the ‘philosophy with children’ curriculum on development of children’s critical thinking skills?”, “Does the effectiveness of the ‘philosophy with children’ curriculum vary based on the type of school they attend?”, “What are the opinions of the children who participated in the ‘philosophy with children’ curriculum regarding this program?” The study used a quasiexperimental design without a control group. The pre-test and post-test data of the groups were collected using the “Scale of Critical Thinking through Philosophical Inquiry” developed for pre-school children. Additionally, in order to achieve social validity for the research, semi-structured interviews were conducted with the study group and the 3 teachers who acted as observers along the study. According to the findings, it was seen that the ‘philosophy with children’ curriculum was effective on critical thinking skills. According to the pre-test data, there was no significant difference between the critical thinking scores of the children at state school and the children at private school before the start of the program. After the implemented program, in the light of the post-test outcomes, the critical thinking scores of both groups were observed to increase. In both experimental groups, the overall scores and sub-scale scores of critical thinking were found “medium” in the pre-test, and “high” in the post-test. The analysis on the opinions of the students and the teachers on the program revealed that they generally had positive impressions.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Zongjin, Y. (2007). Native philosophy thoughts in children's inquiry. Studies in Preschool Education, 5, 006.
  • Xiaodong, L. (2006). On the change of Chinese preschool education's value trend: From learning to development. Studies in Preschool Education, 4, 003.
  • Wolf, M. M. (1978). Social validity: The case for subjective measurement or how applied behavior analysis is finding its heart. Journal of Applied Behavior Analysis, 11(2), 203-214.
  • Williams, S. (1993). Evaluating the effects of Philosophical Enquiry in a secondary school. Derbyshire, England: Derbyshire County Council.
  • Vansieleghem, N. ve Kennedy, D. (2011). What is philosophy for children, what is philosophy with children-after Matthew Lipman. Journal of Philosophy of Education, 45(2), 171-182.
  • Vansieleghem, N. (2005). Philosophy for children as the wind of thinking. Journal of Philosophy of Education, 39(1), 19-35.
  • van der Leeuw, K. (1993). Experiences with Kio & Gus. Thinking: The Journal of Philosophy for Children, 11(1), 31-38.
  • UNESCO. (2006). Intersectoral strategy on philosophy. UNESCO Baskısı, Paris.
  • Trickey, S. ve Topping, K. J. (2004). ‘Philosophy for children’: A systematic review. Research Papers in Education, 19(3), 365-380.
  • Trickey, S. (2007). Promoting social and cognitive development in schools: An evaluation of ‘thinking through philosophy’. The 13th international conference on thinking norrköping; Sweden June 17-21; 2007 içinde (s. 187-191). Linköping Üniversitesi Elektronik Baskı.
  • Topping, K. J. ve Trickey, S. (2007). Collaborative philosophical inquiry for schoolchildren: Cognitive gains at 2‐year follow‐up. British Journal of Educational Psychology, 77(4), 787-796.
  • Tongco, M. D. C. (2007). Purposive sampling as a tool for ınformant selection. Ethnobotany Research & Applications, 5, 147-158.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidel, L. S. (2001). Using multivarite statistics, MA: Allyn ve Bacon.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74.
  • Sucuoğlu, H., Özkal, N., Demirtaş, V. Y. ve Güzeller, C. O. (2015). Çocuğa yönelik anne-baba ilgisi ölçeğinin geliştirme çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1).
  • Splitter, L. J. ve Sharp, A. M. (1995). Teaching for better thinking: the classroom community of inquiry. Melbourne, Australia: Australian Council for Educational Research.
  • Sigurborsdottir, I. (1998). Philosophy with children in Foldaborg: Development project in Foldaborg, a preschool in Reykjavik for children from 1-6 years. International Journal of Early Childhood, 30(1), 14.
  • Seferoğlu, S. S. ve Akbıyık, C. (2006). Eleştirel düşünme ve öğretimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(30).
  • Sasseville, M. (1994). Self-esteem, logical skills and philosophy for children. Thinking, 4(2), 30-32.
  • Salıcı Ahioğlu, Ş. (2006). Öğretmen ve veli görüşlerine göre farklı sosyoekonomik düzeydeki ailelerin ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okuma yazma sürecini etkileme biçiminin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Pourtaghia, V., Hosseini, A. ve Hejazi, E. (2014). Effectiveness of implementing philosophy for children program on students’ creativity.
  • Potts, B. (1994). Strategies for teaching critical thinking. ERIC veritabanında erişildi (ED385606).
  • Pena, D. (2000). Parent involvement: Influencing factors and implications. The Journal of Educational Research, 94(1), 42-54.
  • Pallant, J. (2001). SPSS survival manual: A step by step to data analysis using SPSS. Australia: Allen & Unwin.
  • Okur, M. (2008). Çocuklar için felsefe eğitim programının altı yaş grubu çocuklarının atılganlık, işbirliği ve kendini kontrol sosyal becerileri üzerindeki etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Okpala, C. O., Okpala, A. O. ve Smith, F. E. (2001). Parental involvement, instructional expenditures, family socioeconomic attributes, and student achievement. The Journal of Educational Research, 95(2), 110-115.
  • Naraghi, M. S., Ghobadiyan, M., Naderi, E. A. ve Shariatmadari, A. (2013). Philosophy for children (P4C) program and social growth. Journal of Basic and Applied Scientific Research, 3(5), 398-406.
  • Murris, K. (2014). Philosophy with children as part of the solution to the early literacy education crisis in South Africa. European Early Childhood Education Research Journal, 1-16.
  • Murris, K. (2000). Can children do philosophy?. Journal of Philosophy of Education, 34(2), 261-279.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı, Ankara.
  • Miles, M. B. ve Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London: Sage
  • McNeal Jr, R. B. (2001). Differential effects of parental involvement on cognitive and behavioral outcomes by socioeconomic status. The Journal of Socio-Economics, 30(2), 171-179.
  • McCall, C. C. (2009). Transforming thinking: Philosophical inquiry in the primary and secondary classroom. Routledge.
  • Lipman, M., Sharp, A. M. ve Oscanyan, F. (1980). Philosophy in the classroom. Philadelphia: Temple University Press.
  • Lipman, M. ve Sharp, A. M. (1980). Social inquiry: Instructional manual to accompany MARK. First Mountain Foundation, Montclair.
  • Lipman, M. ve Bierman, J. (1970). Appendix B: experimental research in philosophy for children. M. Lipman, A. M. Sharp ve F. Oscanyon (Ed.), Philosophy in the classroom. Temple University Press Philadelphia.
  • Lipman, M. (Ed.). (1993). Thinking children and education. Dubuque, Iowa: Kendall/Hunt.
  • Lipman, M. (2003) Thinking in education (2. bs.). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Lipman, M. (1996). Natasha: Vygotskian Dialogues. New York: Teachers College Press.
  • Lipman, M. (1995). Caring as thinking. Inquiry: Critical Thinking Across the Disciplines, 15(1), 1-13.
  • Lipman, M. (1991). Thinking in education. Cambridge University Press.
  • Lipman, M. (1988). Philosophy goes to school. Temple University Press.
  • Lipman, M. (1985). Thinking skills fostered by philosophy for children. Thinking and Learning Skill Relating Instruction to Research, 1, 83-108.
  • Kline, R. B. (2005) Principles and practice of structural equation modelling (2. bs.). New York: The Guilford Press.
  • Kennedy, N. ve Kennedy, D. (2011). Community of philosophical inquiry as a discursive structure, and its role in school curriculum design. Journal of Philosophy of Education, 45(2), 265-283.
  • Kennedy, D. (1999). Philosophy for children and the reconstruction of philosophy. Metaphilosophy, 30(4), 338-359.
  • Kennedy, C. H. (2005). Single-case designs for educational research. USA: Pearson.
  • Keçeli Kaysılı, B. (2008). Akademik başarının arttırılmasında aile katılımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 9(01), 69-83.
  • Karakaya, Z. (2006). Çocuk felsefesi ve çocuk eğitimi. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 6(4), 23- 37.
  • Karadağ, F., Demirtaş, Y. V. ve Yıldız, T. (2017). 5-6 yaş çocuklar için felsefi sorgulama yoluyla eleştirel düşünmenin değerlendirilmesi ölçeğinin geliştirilmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 9(4), 1025-1037. doi:10.15345/iojes.2017.04.010
  • Jöreskog, K. G. ve Sörborm, D. (1993). LISREL Ⅶ user's reference guide. Mooreville, Ind, Scientific Software.
  • Jeynes, W. H. (2007). The relationship between parental involvement and urban secondary school student academic achievement: A meta-analysis. Urban Education, 42(1), 82-110.
  • Institute for the Advancement of Philosophy for Children. (2002). IAPC research: experimentation and qualitative information. 15 Ocak 2017 tarihinde http://www.montclair.edu/pages/iapc/experimentalinfo.html adresinden erişildi.
  • Imani, H., Ahghar, G. ve Naraghi, M. S. (2016). The role of philosophy for children (P4C) teaching approach for improving the reading comprehension skills of guidance school female students. Interdisciplinary Journal of Education, 44.
  • Hu, L. ve Bentler, P. M. (1998). Fit indices in covariance structure modeling: Sensitivity to under parameterized model misspecification. Psychological Methods, 3, 424-453.
  • Hirose, S. (1992). Critical thinking in community colleges. ERIC Clearinghouse for Junior Colleges Los Angeles CA.
  • Hill, N., E. ve Craft, S. A. (2003). Parent-school involvement and school performance: Mediated pathways among socioeconomically comparable African American and Euro-American Families. Journal of Educational Psychology, 95(1), 74-83.
  • Haynes, J. (2002). Children as philosophers. Routledge Falmer, London.
  • Haas, H. (1980) Appendix B: Experimental research in philosophy for children. M. Lipman, A. M. Sharp ve F. Oscanyon (Ed.), Philosophy in the classroom. Philadelphia, PA, Temple University Press.
  • Gürşimşek, I. (2003). Okul öncesi eğitime aile katılımı ve psikosoyal gelişim. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(1), 125-144.
  • Gür, Ç., Koçak, N. ve Sağlar, M. (2017). Çok boyutlu bakış açılarıyla düşünme eğitimi programının 5 ve 6 yaş grubu çocukların okul olgunluğu üzerindeki etkisinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 42(189), 153-165.
  • Gülenç, K. (2006). Polemikçi bir gelenek olarak felsefe. B. Çotuksöken ve S. İyi (Ed.), Felsefe nedir acaba: Kimin için felsefe içinde (s. 60-61). İstanbul: Heyamola Yayınları.
  • Green, L. (1997). Philosophy for children. Thinking: The Journal of Philosophy for Children, 13(2), 20-22.
  • Giménez-Dasí, M., Quintanilla, L. ve Daniel, M. F. (2013). Improving emotion comprehension and social skills in early childhood through philosophy for children. Childhood & Philosophy, 9(17), 63-89.
  • Ghaedi, Y., Mahdian, M. ve Fomani, F. K. (2015). Identifying dimensions of creative thinking in preschool children during implementation of philosophy for children (P4C) program: A directed content analysis. American Journal of Educational Research, 3(5), 547-551.
  • Gazzard, A. (2000). What does philosophy for children have to do with emotional intelligence?. Thinking: The Journal of Philosophy for Children, 15(1), 39-45.
  • Foster, S. L. ve Mash, E. J. (1999). Assessing social validity in clinical treatment research issues and procedures. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 67(3), 308-319.
  • Fisher, R. (2005). Teaching children to think. Nelson Thornes.
  • Fields, J. (1995). Empirical data research into the claims for using philosophy techniques with young children, Early Child Development and Care, 107, 115-128.
  • Ennis, R. (1985). Goals for critical thinking curriculum. A. Costa (Ed.), Developing minds içinde (s. 54-57). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Englund, M. M., Luckner, A. E., Whaley, G. J. L. ve Egeland, B. (2004). Children’s achievement in early elementary school: Longitudinal effects of parental involvement, expectations, and quality of assistance. Journal of Educational Psychology, 96(4), 723-730.
  • Dyfed County Council (1994). Improving reading standards in primary schools project. Wales: Dyfed County Council.
  • Doherr, E. A. (2000). The demonstration of cognitive abilities central to cognitive behaviour therapy in young children: Examining the influence of age and teaching method on degree of ability (Yayımlanmamış doktora tezi). University of East Anglia.
  • Daniel, M. ve Auriac, E. (2011). Philosophy, critical thinking and philosophy for children. Educational Philosophy and Theory, 43(5), 415-435.
  • Creswell, J. W. (2013). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage Publications.
  • Creswell, J. W. (2012). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage Publications.
  • Cassidy, C. ve Christie, D. (2013). Philosophy with children: Talking, thinking and learning together. Early Child Development and Care, 183(8), 1072-1083.
  • Cassidy, C. (2007). Thinking children. London: Continuum.
  • Cam, P. (1995). Thinking together: Philosophical inquiry for the classroom. Primary English Teaching Association and Hale & Iremonger.
  • Brenifier, O. (2004). Regard critique sur la méthode Lipman. Diotime L’Agora, 21, 1-17.
  • Benade, L. (2011). Philosophy for children (P4C): A New Zealand school-based action research case study. New Zealand Journal of Teachers’ Work, 8(2), 141-155.
  • Akkocaoğlu Çayır, N. (2015). Çocuklar için felsefe eğitimi üzerine nitel bir araştırma (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
APA KARADAG F, YILDIZ DEMİRTAŞ V (2018). Çocuklarla Felsefe Öğretim Programı’nın Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Eleştirel Düşünme Becerileri Üzerindeki Etkililiği. , 19 - 40. 10.15390/EB.2018.7268
Chicago KARADAG FILIZ,YILDIZ DEMİRTAŞ VESİLE Çocuklarla Felsefe Öğretim Programı’nın Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Eleştirel Düşünme Becerileri Üzerindeki Etkililiği. (2018): 19 - 40. 10.15390/EB.2018.7268
MLA KARADAG FILIZ,YILDIZ DEMİRTAŞ VESİLE Çocuklarla Felsefe Öğretim Programı’nın Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Eleştirel Düşünme Becerileri Üzerindeki Etkililiği. , 2018, ss.19 - 40. 10.15390/EB.2018.7268
AMA KARADAG F,YILDIZ DEMİRTAŞ V Çocuklarla Felsefe Öğretim Programı’nın Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Eleştirel Düşünme Becerileri Üzerindeki Etkililiği. . 2018; 19 - 40. 10.15390/EB.2018.7268
Vancouver KARADAG F,YILDIZ DEMİRTAŞ V Çocuklarla Felsefe Öğretim Programı’nın Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Eleştirel Düşünme Becerileri Üzerindeki Etkililiği. . 2018; 19 - 40. 10.15390/EB.2018.7268
IEEE KARADAG F,YILDIZ DEMİRTAŞ V "Çocuklarla Felsefe Öğretim Programı’nın Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Eleştirel Düşünme Becerileri Üzerindeki Etkililiği." , ss.19 - 40, 2018. 10.15390/EB.2018.7268
ISNAD KARADAG, FILIZ - YILDIZ DEMİRTAŞ, VESİLE. "Çocuklarla Felsefe Öğretim Programı’nın Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Eleştirel Düşünme Becerileri Üzerindeki Etkililiği". (2018), 19-40. https://doi.org/10.15390/EB.2018.7268
APA KARADAG F, YILDIZ DEMİRTAŞ V (2018). Çocuklarla Felsefe Öğretim Programı’nın Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Eleştirel Düşünme Becerileri Üzerindeki Etkililiği. Eğitim ve Bilim, 43(195), 19 - 40. 10.15390/EB.2018.7268
Chicago KARADAG FILIZ,YILDIZ DEMİRTAŞ VESİLE Çocuklarla Felsefe Öğretim Programı’nın Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Eleştirel Düşünme Becerileri Üzerindeki Etkililiği. Eğitim ve Bilim 43, no.195 (2018): 19 - 40. 10.15390/EB.2018.7268
MLA KARADAG FILIZ,YILDIZ DEMİRTAŞ VESİLE Çocuklarla Felsefe Öğretim Programı’nın Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Eleştirel Düşünme Becerileri Üzerindeki Etkililiği. Eğitim ve Bilim, vol.43, no.195, 2018, ss.19 - 40. 10.15390/EB.2018.7268
AMA KARADAG F,YILDIZ DEMİRTAŞ V Çocuklarla Felsefe Öğretim Programı’nın Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Eleştirel Düşünme Becerileri Üzerindeki Etkililiği. Eğitim ve Bilim. 2018; 43(195): 19 - 40. 10.15390/EB.2018.7268
Vancouver KARADAG F,YILDIZ DEMİRTAŞ V Çocuklarla Felsefe Öğretim Programı’nın Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Eleştirel Düşünme Becerileri Üzerindeki Etkililiği. Eğitim ve Bilim. 2018; 43(195): 19 - 40. 10.15390/EB.2018.7268
IEEE KARADAG F,YILDIZ DEMİRTAŞ V "Çocuklarla Felsefe Öğretim Programı’nın Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Eleştirel Düşünme Becerileri Üzerindeki Etkililiği." Eğitim ve Bilim, 43, ss.19 - 40, 2018. 10.15390/EB.2018.7268
ISNAD KARADAG, FILIZ - YILDIZ DEMİRTAŞ, VESİLE. "Çocuklarla Felsefe Öğretim Programı’nın Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Eleştirel Düşünme Becerileri Üzerindeki Etkililiği". Eğitim ve Bilim 43/195 (2018), 19-40. https://doi.org/10.15390/EB.2018.7268