Yıl: 2017 Cilt: 12 Sayı: 48 Sayfa Aralığı: 175 - 198 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.14783/maruoneri.vi.331668 İndeks Tarihi: 12-11-2018

Instagram’dan Alışveriş Yapan Tüketicilerin Satın Alma Davranışları: Keşifsel Bir Çalışma

Öz:
Teknolojinin gelişmesi, tüketicilerin satın alma davranışlarında değişikliklerin yaşanmasına neden olmuştur. Tüketiciler, diğer geleneksel mecraların yanı sıra, internet ve sosyal medya gibi mecralardan da alışveriş yapmaya başlamışlardır. Bu yeni mecralardan birisi de Instagram’dır. Instagram, birçok tüketici için yeni bir mecra olmasına rağmen, Instagram’dan alışveriş yapan tüketicilerin sayısı gün geçtikçe artmaktadır. Bu nedenle, bu araştırmanın amacı, Instagram’dan alışveriş yapan tüketicilerin profillerini ve satın alma davranışlarını ortaya çıkartmaktır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan derinlemesine görüşme yöntemi kullanılmıştır. Adana’da oturan 22 katılımcı ile derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Bu katılımcılara, kartopu örneklem yöntemi vasıtasıyla ulaşılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, Instagram’dan alışveriş yapan tüketicilerin büyük çoğunluğu kadındır. Katılımcıların yarısı 2 yıldır Instagram hesabına sahiptir ve gün içerisinde 10-15 defa Instagram hesabına bakmaktadırlar. Katılımcıların hepsi öncelikle, işletme ve işletmenin ürünleri hakkında bilgi sahibi olmak için hesapları takip etmekte ve genellikle Instagram’dan kıyafet, ayakkabı, takı ve saat almaktadırlar. Katılımcılar sırasıyla kapıda ödeme kolaylığı, ürün çeşitliliği, fiyatının uygun olması gibi özelliklerinden dolayı Instagram’dan alışveriş yapmayı tercih etmektedirler. Katılımcıların yaklaşık yarısı ürünün altında fiyatının yazmasını istemektedir.
Anahtar Kelime:

Determining The Buying Behaviours Of The Consumers Shopping From The Instagram: An Exploratory Study

Öz:
The development of technology has caused changes in consumers’ buying behaviours. The consumers have also started shopping from channels such as the Internet and social media besides other traditional channels. The Instagram is one of these new channels. Although the Instagram is a new channel for many consumers, The number of consumers shopping from the Instagram has increased everyday. Therefore, the aim of this research is to determine the buying behaviors of consumer’s from Instagram. The in depth interview method, which is one of the qualitative research methods , was used. In depth interviews were conducted with 22 participants living in Adana. These participants were reached out by the snowball sampling method. According to the research results, a great majority of consumers shopping from the Instagram are females. Half the participants have had the Instagram accounts for two years and they look at their Instagram accounts 10-15 times during the day. All the participants follow the Instagram accounts to have information about the businesses and their products and they usually buy clothes, shoes, jewellry and watches. The participants prefer shopping from the Instagram due to features such as ease of payment at the door, the products range and reasonable prices. About half the participants want the prices be shown under the product pictures
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Yıldırım, K.(2010). Nitel Araştırmalarda Niteliği Artırma.İlköğretim Online, 9(1), 79-92.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Weinberg, T. (2009), The New Community Rules: Marketing On The Social İnternet, Oreilly Free Online Edition. , ISBN: 978-0-596-15681-7.
  • Wally, E. ve Koshy, S. (2014). The Use Of Instagram As A Marketing Tool By Emirati Female Entrepreneurs: An Exploratory Study, 29th International Business Research Conference, World Business Institute Australia, Australia, 1-19.
  • Wallsbeck, F.E. ve Johansson, U. (2014), Instagram Marketing- When Brands Want To Reach Generation Y With Their Communication, Bachelor thesis, School of Business and Engineering, Halmstad University.
  • Ünlü, U. (2014). E-ticaretin İlham Alması Gereken Sosyal Ağ: Instagram, http://eticaretmag.com/ e-ticaretin-ilham-almasi-gerekek-sosyal-ag-instagram (08.12.2015).
  • Tutgun-Ünal,A. (2015). Sosyal Medya Bağımlılığı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik Ana Bilim Dalı Bilişim Bilim Dalı, Yayımlanmamış Doktora tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi
  • Şener, E. (212). Instagram’ın Kısa Tarihi [İnfografik]. http://sosyalmedya.co/instagram-infografik (04.01.2016).
  • Stelzner, M.A. (2014). 2014 Social Media Marketing Industry Report How Marketers Are Using Social Media To Grow Their Businesses, 2014 Social Media Marketing, http://www. socialmediaexaminer.com/SocialMediaMarketingIndustryReport2014.pdf (10.12.2015).
  • Solomon, M. R. (2013). Consumer Behavior: Buying, Having and Being (12th Edition), Prentice Hall, Inc.,.
  • Peelan,E. ve Beltman, R. (2013). Customer Relationship Management, Second edition, Pearson.
  • Özkömürcü, H. (2015). Instagram’da Türk Kadınlarının Alışveriş Alışkanlıkları – Araştırma. http://www.pazarlamasyon.com/sosyal-medya-pazarlama/turk-kadinlarinin-alisverisaliskanliklari/ (06.01.2016).
  • Özeltürkay, Y.E., (2014). Pazarlama Teorileri: Sosyal Ağlar Yönetimi, Medicat yayınları.
  • Özeltürkay Y. E., Bozyiğit S. ve Gülmez M. (2015). Instagram’dan Alışveriş Yapan Tüketicilerin Profillerini ve Satın Alma Davranışlarına Etki Eden Faktörleri Belirlemeye Yönelik Keşifsel Bir Çalışma. 20.Ulusal Pazarlama Kongresi (Özet bildiri),10-13 Haziran 2015, Eskişehir.
  • Otrar, M. ve Argın,F.S., (2014). Öğrencilerin Sosyal Medyaya İlişkin Tutumlarının Kullanım Alışkanlıkları Bağlamında İncelenmesi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching, 3(3), ISSN: 2146-9199.
  • O’Reilly, T. (2005). What Is Web 2.0, Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software, http://oreilly.com/lpt/a/6228. (26.12.2015).
  • Ong, J. (2013), The Best Social Media Service For Businesses? Instagram, According To Sumall YearEnd Report, http://thenextweb.com/facebook/2013/12/05/sumall-annual-report-findsinstagram-best-social-media service-businesses (08.12. 2015).
  • McGaw, D. (2015). How to Use Instagram to Promote Your Brand and Drive Sales. https://blog. kissmetrics.com/drive-sales-with-instagram/ (04.01.2016).
  • McCorkindale, T. (2010). Can You See The Writing On My Wall? A Content Analysis Of The Fortune 100’s Facebook Social Networking Sites. Public Relations Journal, 4(3).
  • Mancar, B. (2014). Instagram’ın Aylık Aktif Kullanıcı Sayısı 200 Milyona Ulaştı, http://www. webmasto.com/Instagram-aylik-aktif-kullanici-sayisi-200-milyona-ulasti (13.12.2015).
  • Kutluğ, N. (2014), Hafif ve Akışkan, http://www.nesetkutlug.com/blog/2014/9/hafif-ve-akışkan (25.12.2015).
  • Kulaksız,İ. (2014). Instagram, https://ilkerkulaksiz.wordpress.com/ (25.12.2015).
  • Kaya, N. (2015). 300 Milyon Kullanıcıya Ulaşan Instagram, Twitter’ı Geride Bıraktı, http://www. naimkaya.com/2015/08/04/300-milyon-kullaniciya-ulasan-instagram-twitteri-geridebirakti/ (13.12.2015).
  • Karakütük, B. (2014). Instagram’ın En Başarılı Markaları Hangileri?, http://www.pazarlamasyon. com/sosyal-medya-pazarlama/instagramin-en-basarili-markalari-hangileri/ (14.12.2015).
  • İşlek, M.S. (2012). Sosyal Medyanın Tüketici Davranışlarına Etkileri: Türkiye’deki Sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman.
  • Gürel, D. (2011). Instagram Nedir? Nasıl Kullanılır? http://www.denizergurel.net /Instagramnedir-nasil-kullanilir/ (20.04.2015).
  • Goor, M. (2012). Instamarketing: A Content Analysis into Marketing on Instagram. Master’s Programme Communication Science, Master’s Thesis, Amsterdam: Amsterdam University
  • Gegez, E. (2007), Pazarlama Araştırmaları, İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Ferah, A.B. (213). Instagram’ın İlk Reklam Vereni Michael Kors Oldu, http://webrazzi.com/2013/11/04/instagramin-ilk-reklam-vereni-michael-kors-oldu/ (12.12.2015).
  • Erdoğmuş E, İ. (2015). Sosyal Medyada Ticaret: Instagram Üzerinde Satış, Çevrimiçi Satış Bugünden Geleceğe Bir Potansiyel içinde, (Editörler: Mehtap Sümersan Köktürk, Emine Çobanoğlu, Taşkın Dirhesan), İstanbul: Nobel kitabevi.
  • Ergün, M. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Nitel Araştırma Yöntemleri). http://www.egitim. aku.edu.tr/nitelarastirma.ppt (07.12.2015).
  • Dariswan, P.P. ve Indriani, M.T.D. (2014). Consumers’ Attitude Toward Shopping Through Instagram Social Media, Proceedings of 7th Asia-Pacific Business Research Conference 25 - 26 August 2014, Bayview Hotel, Singapore ISBN: 978-1-922069-58-0, 1-16.
  • Çevik, M. (2015), Arama Motoru Optimizasyonu, Çevrimiçi Satış Bugünden Geleceğe Bir Potansiyel, (Editörler: Mehtap Sümersan Köktürk, Emine Çobanoğlu, Taşkın Dirhesan), İstanbul: Nobel kitabevi.
  • Coşkun, O. (2013). Instagram’da En Beğenilen Videoların %40’ı Markaların, http://www. pazarlamasyon.com/sosyal-medya-pazarlama/instagramda-en-begenilen-videolarin-imarkalarin/ (13.12.2015).
  • Bosca, S. (2015), Instagram’da En Çok Satılan Ürünler Neler?, http://www.salihbosca.com/ instagramda-en-cok-satilan-urunler-neler/ (15.12.2015).
  • Bülbül, K., Özipek, B.B ve Kalın, İ. (2008). Aşk İle Nefret Arasında Türkiye’de Toplumun Batı Algısı. Ankara: Seta
  • Bergström, T. ve Bäckman, L. (2013). Marketing and PR in Social Media How The Utilization Of Instagram Builds And Maintains Customer Relationships, Department of Journalism, Media and Communication, Bachelor Thesis, Stockholm: Stockholm University.
APA YAŞA ÖZELTÜRKAY E, BOZYIGIT S, GÜLMEZ M (2017). Instagram’dan Alışveriş Yapan Tüketicilerin Satın Alma Davranışları: Keşifsel Bir Çalışma. , 175 - 198. 10.14783/maruoneri.vi.331668
Chicago YAŞA ÖZELTÜRKAY EDA,BOZYIGIT SEZEN,GÜLMEZ MURAT Instagram’dan Alışveriş Yapan Tüketicilerin Satın Alma Davranışları: Keşifsel Bir Çalışma. (2017): 175 - 198. 10.14783/maruoneri.vi.331668
MLA YAŞA ÖZELTÜRKAY EDA,BOZYIGIT SEZEN,GÜLMEZ MURAT Instagram’dan Alışveriş Yapan Tüketicilerin Satın Alma Davranışları: Keşifsel Bir Çalışma. , 2017, ss.175 - 198. 10.14783/maruoneri.vi.331668
AMA YAŞA ÖZELTÜRKAY E,BOZYIGIT S,GÜLMEZ M Instagram’dan Alışveriş Yapan Tüketicilerin Satın Alma Davranışları: Keşifsel Bir Çalışma. . 2017; 175 - 198. 10.14783/maruoneri.vi.331668
Vancouver YAŞA ÖZELTÜRKAY E,BOZYIGIT S,GÜLMEZ M Instagram’dan Alışveriş Yapan Tüketicilerin Satın Alma Davranışları: Keşifsel Bir Çalışma. . 2017; 175 - 198. 10.14783/maruoneri.vi.331668
IEEE YAŞA ÖZELTÜRKAY E,BOZYIGIT S,GÜLMEZ M "Instagram’dan Alışveriş Yapan Tüketicilerin Satın Alma Davranışları: Keşifsel Bir Çalışma." , ss.175 - 198, 2017. 10.14783/maruoneri.vi.331668
ISNAD YAŞA ÖZELTÜRKAY, EDA vd. "Instagram’dan Alışveriş Yapan Tüketicilerin Satın Alma Davranışları: Keşifsel Bir Çalışma". (2017), 175-198. https://doi.org/10.14783/maruoneri.vi.331668
APA YAŞA ÖZELTÜRKAY E, BOZYIGIT S, GÜLMEZ M (2017). Instagram’dan Alışveriş Yapan Tüketicilerin Satın Alma Davranışları: Keşifsel Bir Çalışma. ÖNERİ, 12(48), 175 - 198. 10.14783/maruoneri.vi.331668
Chicago YAŞA ÖZELTÜRKAY EDA,BOZYIGIT SEZEN,GÜLMEZ MURAT Instagram’dan Alışveriş Yapan Tüketicilerin Satın Alma Davranışları: Keşifsel Bir Çalışma. ÖNERİ 12, no.48 (2017): 175 - 198. 10.14783/maruoneri.vi.331668
MLA YAŞA ÖZELTÜRKAY EDA,BOZYIGIT SEZEN,GÜLMEZ MURAT Instagram’dan Alışveriş Yapan Tüketicilerin Satın Alma Davranışları: Keşifsel Bir Çalışma. ÖNERİ, vol.12, no.48, 2017, ss.175 - 198. 10.14783/maruoneri.vi.331668
AMA YAŞA ÖZELTÜRKAY E,BOZYIGIT S,GÜLMEZ M Instagram’dan Alışveriş Yapan Tüketicilerin Satın Alma Davranışları: Keşifsel Bir Çalışma. ÖNERİ. 2017; 12(48): 175 - 198. 10.14783/maruoneri.vi.331668
Vancouver YAŞA ÖZELTÜRKAY E,BOZYIGIT S,GÜLMEZ M Instagram’dan Alışveriş Yapan Tüketicilerin Satın Alma Davranışları: Keşifsel Bir Çalışma. ÖNERİ. 2017; 12(48): 175 - 198. 10.14783/maruoneri.vi.331668
IEEE YAŞA ÖZELTÜRKAY E,BOZYIGIT S,GÜLMEZ M "Instagram’dan Alışveriş Yapan Tüketicilerin Satın Alma Davranışları: Keşifsel Bir Çalışma." ÖNERİ, 12, ss.175 - 198, 2017. 10.14783/maruoneri.vi.331668
ISNAD YAŞA ÖZELTÜRKAY, EDA vd. "Instagram’dan Alışveriş Yapan Tüketicilerin Satın Alma Davranışları: Keşifsel Bir Çalışma". ÖNERİ 12/48 (2017), 175-198. https://doi.org/10.14783/maruoneri.vi.331668