Yıl: 2018 Cilt: 12 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 1 - 24 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17522/balikesirnef.437352 İndeks Tarihi: 14-11-2018

Ortaokul Öğrencilerinin Yaratıcı Problem Çözme Becerileri

Öz:
Günümüz bilgi çağında öğrencilerin hayatlarını daha sağlıklı sürdürebilmeleri için problem çözme becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlikler yeterli değildir. Bunun yerine öğrencilerin çok boyutlu düşünmesine fırsat tanıyan, üst düzey düşünmelerini sağlayan eğitimlere ihtiyaç duyulmaktadır. Bu ihtiyaçlardan dolayı öğrencilerin üst düzey düşünmelerini sağlayan yaratıcı birer problem çözücü olmaları gerekmektedir. Yaratıcı problem çözme etkinlikleri ile öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin geliştirileceğine olan inanç bu çalışmanın temelini oluşturmaktadır. Çalışma, Türkiye’nin Karadeniz bölgesinde bulunan iki ilden rastgele örnekleme yöntemi ile seçilen toplam 72 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak Price (2006) tarafından geliştirilen bir yaratıcı problem kullanılmıştır. Verilerin analizinde, uygulanan problemlerin çözümleri Mumford ve diğ. (1991)’nin yaratıcı problem çözme adımları göz önünde bulundurularak incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulguların sonucunda, ortaokul öğrencilerinin yaratıcı problem ile ilk defa karşı karşıya kalmaları sebebiyle biraz zorlandıkları belirlenmiştir. Öğrencilerin problemi yapılandırma, kategori seçme ve bilgiyi kodlama basamağında zorlandıkları tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Creative Problem Solving Skills Of Secondary School Students

Öz:
Activities to improve students' problem-solving skills are not enough in the information age. Instead, there is a trend towards modern methods ensuring opportunity to multi-dimensional thinking. Due to this trend, students must be a creative problem solver that enables high-level thinking. It is expected that student creativity will be developed through creative problem-solving activities. We carried out the study by sampling method with a total of 72 students from the two provinces in the Black Sea region of Turkey selected by random. In the study, we used the one creative problems developed by Price (2006) as data collecting tools. In analysing the data, the solutions of applied problems were investigated regardful of Mumford et al. (1991) 's creative problem solving steps. Content analysis of qualitative research methods was conducted in the research. The data obtained were submitted to the views of two experts to achieve reliability and validity of the study and correspondence percentage was calculated. As a result of the findings, we have found out that the middle school students have some difficulties as they have faced with creative problems for the first time. We have determined that students have difficulties in the configuration step of the problems, in the steps of choosing categories and encoding information
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Zimmerman, B. et al. (1999). (Eds.): Kreatives Denken und Innovationen in mathematischen Wissenschaften. Tagungsband zum interdisziplinaeren Symposium an der FriedrichSchiller- Universitaet Jena, Germany
  • Vernon, D., Hocking, L. & Tyler, T. C. (2016). An evidence-based review of creative problem solving tools: A practitioner’s resource. Human Resource Development Review, 15 (2), 230-259. DOI: 10.1177/1534484316641512
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Wei, W. J. & Lee, L. C. (2015). Interactive technology for creativety in early chilhood education. Jurnal Teknologi (Sciences & Engineering) 75(3), 121–126
  • Verschaffel, L., De Corte, E. & Lasure, S. (1999). Learning to Solve Mathematical Application Problems: A Design Experiment with Fifth Graders. Mathematical Thinking and Learning, 1(3), 195-229.
  • Treffinger, D. J. & Isaksen, S. G. (2005). Creative problem solving: The history, development and implications for gifted educaiton and talent developent. The Evalotion of CPS in Difted Education, 49(4). 342- 353.
  • Spraker, H. S. (1960). A Study of the Comparative Emergence of Creative Intellectual Behavior During the Process of Group and Individual Study of Mathematics, Doctoral dissertation, University of Virginia.
  • Soylu, Y. & Soylu, C. (2006). Matematik Derslerinde Başarıya Giden Yolda Problem Çözmenin Rolü. Eğitim Fakültesi Dergisi. 7 (11). 97-111.
  • Taylor, C. W. & Sacks, D. (1981). Facilitating lifetime creative processes-a think piece. Gifted Child Quarterly, 25, 116-118.
  • Sternberg, R. J. (1985). On Testing and Teaching Intelligence: A Conversation with Robert Sternberg. Educational leadership, October, 50-53.
  • Souchkov, V., 1996. TRIZ: A Systematic Approach to Innovative Design URL: http://www.insytec.com/TRIZApproach.htm
  • Torrance, E. P. (Ed.). (2000). On the edge and keeping on the edge. Besenville, IL:Scholastic Testing Press.
  • Redmond, M. R., Mumford, M. D. & Teach, R. (1993). Putting creativity to work: Effects of leader behavior on subordinate creativity. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 55, 120-151.
  • Saracaloğlu, S., Serin, O. & Bozkurt, N. (2001). Dokuz Eylül üniversitesi eğitim bilimleri enstitüsü öğrencilerinin problem çözme becerileri ile başarıları arasındaki ilişki. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi,14, 121-134.
  • Şener, S. D. (2006). TRIZ: Yaratıcı Problem Çözme Teorisi ve Diğer Problem Çözme Yöntemleriyle Karşılaştırma, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Puccio, G. J., Murdock, M. C. & Mance, M. (2005). Current developments in creative problem solving for organization: A focus on thinking skills and styles. The Korean Journal of Thinking & Problem Solving, 15, 43-46.
  • Price, A. (2006). Creative Maths Activities for Able Students. İdeas for Working with Children Ager 11 to 14. London: Paul Chapman Publishing
  • Pithers, R. T. & Soden, R. (2000). Critical thinking in education. Educational Research, 42,237-249. doi:10.1080/001318800440579
  • Piffer, D. (2012). Can Creativity be Measured? An Attempt to Clarify the Notion of Creativity and General Directions for Future Research. Thinking Skills and Creativity. 7(3), 258-264.
  • Mobley, M. I., Doares, L. M. & Mumford, M. D. (1992). Process Analytic Models of Creative Capacities:Evdence for the Comnination and Reorganization process. Creative Research Journal, 5,125-155.
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis: A sourcebook of new methods ( 2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage
  • Larkin, J. H. (1980). Skilled Problem Solving iIn Physics: A Hierarchical Planning Model. Journal of Structural Learning, 1, 271-297.
  • Jensen, L. R. (1973). The relationships among mathematical creativity, numerical aptitude and mathematical achievement. Unpublished doctoral dissertation, The University of Texas, Austin.
  • Parnes, S. J. & Noller, R. B. (1973). Applied creativity: The creative studies project. Part IV:Personality findings and conclusions. Journal of Creative Behavior, 7, 15–36.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative Evaluation and Research Methods. USA: Sage.
  • Osborn, A. F. (1953). Applied imigination. New York: Charles Scribners sons.
  • Özden, Y. (2003). Öğrenme ve Öğretme Kurumları. Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Murdock, M. C. (2003). The effects of teaching programmes intended to stimulate creativity: A disciplinary view. Scandinavian Journal of Educational Research, 47, 339-357.
  • Osborn, A. (1963). Applied imagination: Principles and procedures of creative thinking (3rd. Ed.). New York: Charles Scribners Sons.
  • Mumford, M. D., Mobley, M. I., Uhiman, C. E., Reiter-Palmon, R. & Doares, L. M. (1991).Process analytic models of creative capacities. Creativity Research Journal, 4, 91-122.
  • Mumford, M. D., Supinski, E. P., Threlfall, K. V. & Baughman, W. A. (1996). Process-based measures of creative problem-solving skill: III. Category Selection. Creativity Research Journal, 9,395-406.
  • Mumford, M. D., Baughman, W. A., Threlfall, K. V., Supinski, E. P. & Costanza, D. P. (1996). Process-based measures of creative problem-solving skill: I. Problem Construction. . Creativity Research Journal, 9,63-76.
  • Isaksen, S. G., Dorval, K. B. & Treffinger, D. J. (2011). Creative approaches to problem solving: A framework for innovation and change (3rd ed.). London, England: SAGE.
  • Isaksen, S. G. & Treffinger, D. J. (2004). Celebrating 50 years of reflective practice: Versions of creative problem solving. Journal of Creative Behavior, 38, 75-101. doi:10.1002/j.2162-6057.2004.tb01234.x
  • Denzin, N. K. ve Lincoln, Y. S. (1996). Strategies of Qualitative Inquiry. London: Sage Publications.
  • Cohen, L. & Manion, L. (1997). Research Methods In Education. London: Routledge.
  • Haylock, D. W. (1985). High Mathematical Creativity in a Deir of Identical Twins. Journal of Genetic Psychology, 146(4), 557-560.
  • Isaksen, S. G. & Treffinger, D. J. (1987). Creative problem solving: Three components and six specific stages. Buffalo, NY: Centre for Studies in Creativity.
  • Ersoy, E. & Güner, P. (2014). Matematik Öğretimi ve Matematiksel düşünme. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 3 (2). 102-112.
  • Fogler, H. S., LeBlanc, S., & Rizzo, B. (2014). Strategies for creative problem solving (3rd ed.). New York, NY: Prentice Hall.
  • Chi, M.T.H., Feltovich, P.S., & Glaser, R. (1981). Categorization and Representation of Physics Problems By Experts And Novices. Cognitive science, 5, 121-152.
  • Chen, L.A. (1986). Torrance Figural Creative Thinking Test. Taipei: Taipei Municipal Teachers College.
  • Branch J. L. (2000) The Trouble with Think Alouds: Generating Data Using Concurrent Verbal Protocols. CAIS 2000: Dimensions of a Global Information Science. Canadian Association for Information Science Proceedings of the 28th Annual Conference.
  • Bassey, M. (1999). Case Study Research In Educational Settings. USA: Open University.
  • Bal-İncebacak, B. & Ersoy, E. (2016a). 7. sınıf öğrencilerinin matematiksel muhakeme becerilerinin TIMSS’e göre analizi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(46), 474- 481.
  • Aslan, E. A. (2002). Örgütte Kişisel Gelişim. (Edt) Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Bal-İncebacak, B. & Ersoy, E. (2015). Problem Solving Skills of Secondary School Students, International Conference on Best Practices and Innovations in Education, Ekim 26-28, İzmir.
  • Bal-İncebacak, B. & Ersoy, E. (2016b). Problem solving skills of secondary school students, China-USA Business Review, 15(6), 275-285 doi: 10.17265/1537-1514/2016.06.002
  • Baer, J. M. (1988). Long-term effects of creativity training with middle school students. Journal of Early Adolescence, 8, 183-193.
  • Anzai, Y. & Yokoyoma, T. (1984). Internal Models in Physics Problem Solving. Cognition and Instruction, 1(4), 397-450.
  • Altun, M., Sezgin Memnun, D. & Yazgan, Y. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının rutin olmayan matematiksel problemleri çözme becerileri ve bu konudaki düşünceleri, İlköğretim Online, 6 (1), 127-143.
APA Bal İncebacak B, ERSOY A (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Yaratıcı Problem Çözme Becerileri. , 1 - 24. 10.17522/balikesirnef.437352
Chicago Bal İncebacak Belgin,ERSOY Assist. Prof. Dr. Esen Ortaokul Öğrencilerinin Yaratıcı Problem Çözme Becerileri. (2018): 1 - 24. 10.17522/balikesirnef.437352
MLA Bal İncebacak Belgin,ERSOY Assist. Prof. Dr. Esen Ortaokul Öğrencilerinin Yaratıcı Problem Çözme Becerileri. , 2018, ss.1 - 24. 10.17522/balikesirnef.437352
AMA Bal İncebacak B,ERSOY A Ortaokul Öğrencilerinin Yaratıcı Problem Çözme Becerileri. . 2018; 1 - 24. 10.17522/balikesirnef.437352
Vancouver Bal İncebacak B,ERSOY A Ortaokul Öğrencilerinin Yaratıcı Problem Çözme Becerileri. . 2018; 1 - 24. 10.17522/balikesirnef.437352
IEEE Bal İncebacak B,ERSOY A "Ortaokul Öğrencilerinin Yaratıcı Problem Çözme Becerileri." , ss.1 - 24, 2018. 10.17522/balikesirnef.437352
ISNAD Bal İncebacak, Belgin - ERSOY, Assist. Prof. Dr. Esen. "Ortaokul Öğrencilerinin Yaratıcı Problem Çözme Becerileri". (2018), 1-24. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.437352
APA Bal İncebacak B, ERSOY A (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Yaratıcı Problem Çözme Becerileri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 12(1), 1 - 24. 10.17522/balikesirnef.437352
Chicago Bal İncebacak Belgin,ERSOY Assist. Prof. Dr. Esen Ortaokul Öğrencilerinin Yaratıcı Problem Çözme Becerileri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 12, no.1 (2018): 1 - 24. 10.17522/balikesirnef.437352
MLA Bal İncebacak Belgin,ERSOY Assist. Prof. Dr. Esen Ortaokul Öğrencilerinin Yaratıcı Problem Çözme Becerileri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, vol.12, no.1, 2018, ss.1 - 24. 10.17522/balikesirnef.437352
AMA Bal İncebacak B,ERSOY A Ortaokul Öğrencilerinin Yaratıcı Problem Çözme Becerileri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2018; 12(1): 1 - 24. 10.17522/balikesirnef.437352
Vancouver Bal İncebacak B,ERSOY A Ortaokul Öğrencilerinin Yaratıcı Problem Çözme Becerileri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2018; 12(1): 1 - 24. 10.17522/balikesirnef.437352
IEEE Bal İncebacak B,ERSOY A "Ortaokul Öğrencilerinin Yaratıcı Problem Çözme Becerileri." Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 12, ss.1 - 24, 2018. 10.17522/balikesirnef.437352
ISNAD Bal İncebacak, Belgin - ERSOY, Assist. Prof. Dr. Esen. "Ortaokul Öğrencilerinin Yaratıcı Problem Çözme Becerileri". Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 12/1 (2018), 1-24. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.437352