Yıl: 2018 Cilt: 18 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 702 - 735 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 25-12-2018

2018 FEN BİLİMLERİ ÖĞRETİM PROGRAMI KAZANIMLARINDAKİ DEĞİŞİMLER VE FEN TEKNOLOJİ MATEMATİK MÜHENDİSLİK (STEM) ENTEGRASYONU

Öz:
Bu araştırmanın amacı, i) 2017-2018 eğitim öğretim yılı başında 5. sınıfta pilot olarak uygulanan ve daha sonragüncellenerek 2018 Ocak ayında revize edilen 3-8. Sınıflar Fen Bilimleri öğretim programları arasındaki farkı STEMaçısından ortaya koymak, ii) güncellenen 2018 fen bilimleri öğretim programında 2013 fen bilimleri öğretimprogramına kıyasla ünitelere ilişkin kazanımlar ve kazanımlar için ayrılan sürelerin ne şekilde değiştiğini belirlemekve iii) 2018 fen bilimleri öğretim programında STEM’e ilişkin oluşturulduğu düşünülen konu/kazanımları ve süreleritespit etmektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi benimsenmiştir. Araştırma verilerinin analizi doküman incelemeyöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilerin analizi sonucunda i) Pilot olarak 5. Sınıflarda uygulanan 2017 3-8 Sınıflar Fen Bilimleri Öğretim programı ile güncelleme sonrası 2018 Ocak ayında ilan edilen Fen Bilimleri öğretimprogramları arasında STEM açısından farklılıkların bulunduğu ii) 2018 fen bilimleri öğretim programında yer alanünitelerin sırası, ünitelerdeki kazanım sayısı ve kazanımlar için ayrılan sürelerin 2013 fen bilimleri öğretim programınakıyasla farklılık gösterdiği, iii) 2013 fen bilimleri öğretim programında yer alan bazı ünitelerin sınıf düzeyinin 2018 fenbilimleri öğretim programında değiştiği veya programdan kaldırılarak yeni ünitelerin eklendiği iv) 2018 fen bilimleriöğretim programında 5. 7. ve 8. sınıf düzeylerinde kazanım sayılarının azaldığı fakat 3. ve 6. sınıf düzeyinde artışgösterdiği ve 4. sınıf düzeyinde değişmediği tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel

THE CHANGES OF STANDARDS IN THE 2018 SCIENCE CURRICULUM AND STEM INTEGRATION

Öz:
The purpose of this study is to reveal i) the differences between the science curriculum piloted with the 5th grade classrooms in 2017-2018 and the 3rd-8th grade science curriculum published in January 2018, ii) the differences between the science curriculum of 2013 and 2018 in terms of the arrangement and number of standards as well as the amount of time assigned for each standard, iii) the number of standards related to STEM, as well as the amount of time for those standards, in 2018 science curriculum. Qalitative research was used in the study. Document analysis was used based on the analysis, the findings of the study revealed (i) the differences between the science curriculum piloted with the 5th grade classrooms in 2017-2018 and the 3rd-8th grade science curriculum published in January 2018, (ii) the differences between the science curriculum of 2013 and 2018 in terms of the arrangement and number of standards as well as the amount of time assigned for each standard, (iii) the units whose grade levels and replacement were rearranged, (iv) the decrease on the number of standards in 5th, 7th, and 8th grade science curriculum, the increase on the number of standards in 3rd and 6th grade science curriculum, and the constancy in 4th grade science curriculum.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • MEB. (2017). İlköğretim kurumları fen bilimleri dersi öğretim programı Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (2016). MEB STEM eğitimi raporu. Ankara: Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü.
  • MEB. (2013). İlköğretim kurumları fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (2006). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (6.,7. ve 8. sınıflar) öğretim programı. ankara: talim ve terbiye kurulu başkanlığı.
  • McDonald, C.V. (2016). STEM Education: A review of the contribution of the disciplines of science, technology, engineering and mathematics. Science Education Internationl, 27(4), 530-569.
  • Marulcu, İ. ve Sungur, K. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının mühendis ve mühendislik algılarının ve yöntem olarak mühendislik-dizayna bakış açılarının incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 12, 13-23.
  • Locke, E. (2009). Proposed model for a streamlined, cohesive, and optimized K-12 STEM curriculum with a focus on engineering. The Journal of Technology Studies, 35(2), 23-35.
  • Lantz, H. B. (2009). What should be the function of a K-12 STEM education? SEEN, 11(3), 29-30.
  • Langdon, D., McKittrick, G., Beede, D., Khan, B. ve Dom, M. (2011). STEM: Good jobs now and for the future. U.S. Department of Commerce Economics and Statistics Administration, 3(11), 2.
  • Lamb, R., Akmal, T., ve Petriei, K. (2015). Development of a cognition priming model of STEM learning. Journal of Research in Science Teaching, 52(3), 410-437.
  • Lacey, T. A., ve Wright, B. (2009). Occupational employment projections to 2018. Monthly Labor Review, 132(11), 82-123.
  • Küçükahmet, L. (1995). Eğitim programları ve öğretimi "öğretim ilke ve yöntemleri”. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Kuenzi, J. J. (2008). Science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education: background, federal policy, and legislative action. CRS report for Congress, 27.09.2017 tarihinde http://www.fas.org/sgp/crs/misc/RL33434.pdf adresinden alınmıştır.
  • Koştur, H. İ. (2017). FeTeMM eğitiminde bilim tarihi uygulamaları: El-Cezeri örneği. Başkent Unıversıty Journal Of Education, 4(1), 61-73.
  • Knezek, G., Christensen, R., Wood, T.T. ve Periathiruvadi, S. (2013). Impact of environmental power monitoring activities on middle school student perceptions of STEM. Science Education International, 24 (1), 98-123.
  • Kelley, T. (2010). Staking the claim for the "T" in STEM. Journal of Technology Studies, 36 (1), 2-11.
  • Karahan, E., Canbazoglu Bilici, S., ve Unal, A. (2015). Integration of media design processes in science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education. Eurasian Journal of Educational Research, 60, 221-240.
  • Johnson, C. C. (2012). Implementation of STEM education policy: Challenges, progress, and lessons learned. School Science and Mathematics, 112(1), 45-55.
  • Jacobs, H. H. (1989). Interdisciplinary curriculum: Design and implementation. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Gülhan, F., ve Şahin, F. (2016). Fen, teknoloji, mühendislik, matematik entegrasyonunun (STEM) 5. sınıf öğrencilerinin bu alanlarla ilgili algı ve tutumlarına etkisi. International Journal of Human Sciences, 13(1), 602-620.
  • Gonzalez, H. B., ve Kuenzi, J. J. (2012). Science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education: A primer. Congressional Research Service, Library of Congress, 27.09.2017 tarihinde https://www.upd.edu.ph/~updinfo/oct13/articles/R42642.pdf adresinden alınmıştır.
  • Duran M. ve Şendağ, S. (2012). A preliminary ınvestigation into critical thinking skills of urban high school students: Role of an IT/STEM program. Creative Education, 3 (2), 241-250.
  • Dugger, W. E. (2010). Evolution of STEM in the united states. 27.09.2017 tarihinde. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.476.5804&rep=rep 1&type=pdf adresinden alınmıştır.
  • Daugherty, M. K. (2013). The prospect of an “A” in STEM education. Journal of STEM Education, 14 (2), 10-15.
  • Çorlu, M. S. (2014). FeTeMM eğitimi makale çağrı mektubu. Turkish Journal of Education, 3 (1), 4-10.
  • Czerniak, C. M., Weber, W. B., Sandmann, A., ve Ahern, J. (1999). A literature review of science and mathematics integration. School Science and Mathematics, 99(8), 421-430.
  • Cunningham, C. M, Knight, M. T., Carlsen, W. S, ve Kelly, G. (2007). Integrating engineering in middle and high school classrooms. International Journal of Engineering Education, 23(1), 3-8.
  • Childress, V. W. (1996). Does ıntegration technology, science, and mathematics improve technological problem solving: a quasi-experiment. Journal of Technology Education, 8(1), 16-26.
  • Capraro, R. M. ve Slough, S. W. (2008). project-based learning: an ıntegrated science, technology, engineering, and mathematics (STEM) Approach. Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers.
  • Bybee, R. W. (2010c). What is STEM Education. Science, 329, 996.
  • Bybee, R.W. (2010b). Advancing STEM education: A 2020 vision. Technology and Engineering Teacher, 70 (1), 30-35.
  • Bybee, R. W. (2010a). The teaching of science: 21st century perspectives. Arlington, Virginia: NSTA Press.
  • Bybee, R. (2000). Teaching science as inquiry. In J. Minstrel ve E. H. Van Zee (Ed.), Inquiring into inquiry learning and teaching in science. Wasington, DC: American Association for the Advancement of Science (AAAS).
  • Brown, J. (2012). The current status of STEM education research. Journal of STEM Education: Innovations and Research, 13(5), 7.
  • Brophy,S., Klein, S., Portsmore, M., ve Rogers, C. (2008). Advancing engineering education in P-12 classrooms. Journal of Engineering Education, 97(3), 369- 387.
  • Bransford, J. D., Brown, A., ve Cocking, R. (2000). How people learn: Mind, brain, experience and school. Washington DC: National Academy Press.
  • Berlin, D. F. ve White, A. L. (1994). The Berlin-White ıntegrated science and mathematics model. School Science and Mathematics, 94(1), 2-4.
  • Berlin, D. F., ve Lee, H. (2005). Integrating science and mathematics education: Historical analysis. School Science and Mathematics, 105 (1), 15–24.
  • Beane, J. (1995). Curriculum integration and the disciplines of knowledge. Phi Delta Kappan, 76(8), 616-622.
  • Aydın, G., Saka, M., ve Guzey, S. (2017). 4., 5., 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin stem (FeTeMM) tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 787-802.
  • Asunda, P.A. (2012). Standards for technological literacy and STEM education delivery through career and technical education programs. Journal of Technology Education. 23 (2), 44-60.
  • Aslan-Tutak, F., Akaygün, S., ve Tezsezen, S. (2017). İşbirlikli FeTeMM (Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik) eğitimi uygulaması: kimya ve matematik öğretmen adaylarının FeTeMM farkındalıklarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(4),794-816.
  • Apedoe, X. S., Reynolds, B., Ellefson, M. R., ve Schunn, C. D. (2008). Bringing engineering design into high school science classrooms: the heating/cooling unit. Journal of Science Education and Technology, 17(5), 454-465.
  • Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M. S., Öner, T., ve Özdemir, S. (2015). STEM eğitimi türkiye raporu. İstanbul: Scala Basım.
  • Yıldırım, A. ve Şimsek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, B., ve Altun, Y. (2015). STEM eğitim ve mühendislik uygulamalarının fen bilgisi laboratuar dersindeki etkilerinin incelenmesi: El-Cezeri, Journal of Science and Engineering, 2(2), 28-40.
  • Windschitl, M. (2009). Cultivating 21st Century Skills in Science Learners: How Systems of Teacher Preparation and Professional Development Will Have To Evolve. Paper commissioned by National Academy of Science’s Committee on The Development of 21st Century Skills. Washington, DC.
  • Wang, H. (2012). A new era of science education: science teachers‘ perceptions and classroom practices of science, technology, engineering, and mathematics (stem) integration. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Minnesota Üniversitesi, Minnesota.
  • Wagner, T. (2008). Rigor redefined. Educational Leadership, 66(2), 20-24.
  • Wai, J., Lubinski, D. ve Benbow, C. P. (2010). Accomplishment in science, technology, engineering, and mathematics (STEM) and ıts relation to stem educational dose: a 25-year longitudinal study. Journal of Educational Psychology, 102(4), 860-871.
  • Varış, F. (1996). Eğitimde program geliştirme "teori ve teknikler". Ankara: Alkım Kitapçılık Yayıncılık.
  • Şahin, A., Ayar, M.C., ve Adıgüzel, T. (2014). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik içerikli okul sonrası etkinlikler ve öğrenciler üzerindeki etkileri. Educational Sciences: Theory & Practice, 14(1), 297-322.
  • Susar-Kırmızı, F. (2014). 4. sınıf türkçe ders kitabı metinlerinde yer alan değerler, Değerler Eğitimi Dergisi, 12(27), 217-259.
  • Sungur-Gül, K., ve Marulcu, İ. (2014). yöntem olarak mühendislik-dizayna ve ders materyali olarak logolara öğretmen ile öğretmen adaylarının bakış açılarının incelenmesi, International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 761-786.
  • Stohlmann, M., Moore, T. J., McClelland, J., ve Roehrig, G. H. (2011). Impressions of a middle grades stem ıntegration program: educators share lessons learned from the ımplementation of a middle grades stem curriculum model. Middle School Journal, 43(1), 32-40.
  • Sanders, M. E. (2008). STEM, stemeducation, stemmania. 27.09.2017 tarihinde https://vtechworks.lib.vt.edu/bitstream/handle/10919/51616/STEMmania.pdf ?sequence adresinden alınmıştır.
  • Riskowski, J. L., Todd, C. D., Wee, B., Dark, M. ve Harbor, J. (2009). Exploring the effectiveness of an ınterdisciplinary water resources engineering module in an eighth grade science course. International Journal of Engineering Education, 25 (1),181–195.
  • Pekbay, C. (2017). Fen teknoloji mühendislik ve matematik etkinliklerinin ortaokul öğrencileri üzerindeki etkileri. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Partnership for 21st Century Skills (2009). P21 framework definitions. 27.09.2017 tarihinde http://www.p21.org/storage/documents/P21_Framework_Definitions.pdf adresinden alınmıştır.
  • Next Generations Science Standards [NGGS]. (2013). The next generation science standards-executive summary. 27.09.2017 tarihinde http://www.nextgenscience.org/sites/ngss/files/Final%20Release%20NGSS %20Front%20Matter%20-%206.17.13%20Update_0.pdf adresinden alınmıştır.
  • National Research Council [NRC]. (2012). A Framework for k-12 Science Education: Practices, Crosscutting Concepts, and Core İdeas. Washington DC: The National Academic Press.
  • Morrison, J. (2006). Attributes of STEM education: The student, the school, the classroom [monograph]. Baltimore, MD: Teaching Institute for Excellence in STEM.
  • Moore, T. J., Stohlmann, M.S., Wang, H.-H., Tank, K.M., Glancy, A.W., ve Roehrig, G. H. (2014). Implementation and ıntegration of engineering in K-12 STEM education. West Lafayette: Purdue Press.
  • Miles, M. B., ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. London: Sage Publications.
  • Meyrick, K.M. (2011). How STEM education ımproves student learning. Meridian K12 School Computer Technologies Journal, 14 (1), 1-6.
  • Merrill, C. ve Daugherty, J. (2010). STEM education and leadership: a mathematics and science partnership approach. Journal of Technology Education. 21 (2), 21- 34.
  • Mehalik, M. M, Doppelt, Y., ve Schunn, C. D. (2008). Middle-school science through design-based learning versus scripted ınquiry: better overall science concept learning and equity gap reduction. Journal of Engineering Education, 97(1), 1-15.
APA BAHAR M, Yener D, Yılmaz M, EMEN H, GÜRER F (2018). 2018 FEN BİLİMLERİ ÖĞRETİM PROGRAMI KAZANIMLARINDAKİ DEĞİŞİMLER VE FEN TEKNOLOJİ MATEMATİK MÜHENDİSLİK (STEM) ENTEGRASYONU. , 702 - 735.
Chicago BAHAR MEHMET,Yener Dündar,Yılmaz Mustafa,EMEN Hayrettin,GÜRER Fatma 2018 FEN BİLİMLERİ ÖĞRETİM PROGRAMI KAZANIMLARINDAKİ DEĞİŞİMLER VE FEN TEKNOLOJİ MATEMATİK MÜHENDİSLİK (STEM) ENTEGRASYONU. (2018): 702 - 735.
MLA BAHAR MEHMET,Yener Dündar,Yılmaz Mustafa,EMEN Hayrettin,GÜRER Fatma 2018 FEN BİLİMLERİ ÖĞRETİM PROGRAMI KAZANIMLARINDAKİ DEĞİŞİMLER VE FEN TEKNOLOJİ MATEMATİK MÜHENDİSLİK (STEM) ENTEGRASYONU. , 2018, ss.702 - 735.
AMA BAHAR M,Yener D,Yılmaz M,EMEN H,GÜRER F 2018 FEN BİLİMLERİ ÖĞRETİM PROGRAMI KAZANIMLARINDAKİ DEĞİŞİMLER VE FEN TEKNOLOJİ MATEMATİK MÜHENDİSLİK (STEM) ENTEGRASYONU. . 2018; 702 - 735.
Vancouver BAHAR M,Yener D,Yılmaz M,EMEN H,GÜRER F 2018 FEN BİLİMLERİ ÖĞRETİM PROGRAMI KAZANIMLARINDAKİ DEĞİŞİMLER VE FEN TEKNOLOJİ MATEMATİK MÜHENDİSLİK (STEM) ENTEGRASYONU. . 2018; 702 - 735.
IEEE BAHAR M,Yener D,Yılmaz M,EMEN H,GÜRER F "2018 FEN BİLİMLERİ ÖĞRETİM PROGRAMI KAZANIMLARINDAKİ DEĞİŞİMLER VE FEN TEKNOLOJİ MATEMATİK MÜHENDİSLİK (STEM) ENTEGRASYONU." , ss.702 - 735, 2018.
ISNAD BAHAR, MEHMET vd. "2018 FEN BİLİMLERİ ÖĞRETİM PROGRAMI KAZANIMLARINDAKİ DEĞİŞİMLER VE FEN TEKNOLOJİ MATEMATİK MÜHENDİSLİK (STEM) ENTEGRASYONU". (2018), 702-735.
APA BAHAR M, Yener D, Yılmaz M, EMEN H, GÜRER F (2018). 2018 FEN BİLİMLERİ ÖĞRETİM PROGRAMI KAZANIMLARINDAKİ DEĞİŞİMLER VE FEN TEKNOLOJİ MATEMATİK MÜHENDİSLİK (STEM) ENTEGRASYONU. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 702 - 735.
Chicago BAHAR MEHMET,Yener Dündar,Yılmaz Mustafa,EMEN Hayrettin,GÜRER Fatma 2018 FEN BİLİMLERİ ÖĞRETİM PROGRAMI KAZANIMLARINDAKİ DEĞİŞİMLER VE FEN TEKNOLOJİ MATEMATİK MÜHENDİSLİK (STEM) ENTEGRASYONU. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18, no.2 (2018): 702 - 735.
MLA BAHAR MEHMET,Yener Dündar,Yılmaz Mustafa,EMEN Hayrettin,GÜRER Fatma 2018 FEN BİLİMLERİ ÖĞRETİM PROGRAMI KAZANIMLARINDAKİ DEĞİŞİMLER VE FEN TEKNOLOJİ MATEMATİK MÜHENDİSLİK (STEM) ENTEGRASYONU. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.18, no.2, 2018, ss.702 - 735.
AMA BAHAR M,Yener D,Yılmaz M,EMEN H,GÜRER F 2018 FEN BİLİMLERİ ÖĞRETİM PROGRAMI KAZANIMLARINDAKİ DEĞİŞİMLER VE FEN TEKNOLOJİ MATEMATİK MÜHENDİSLİK (STEM) ENTEGRASYONU. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 18(2): 702 - 735.
Vancouver BAHAR M,Yener D,Yılmaz M,EMEN H,GÜRER F 2018 FEN BİLİMLERİ ÖĞRETİM PROGRAMI KAZANIMLARINDAKİ DEĞİŞİMLER VE FEN TEKNOLOJİ MATEMATİK MÜHENDİSLİK (STEM) ENTEGRASYONU. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 18(2): 702 - 735.
IEEE BAHAR M,Yener D,Yılmaz M,EMEN H,GÜRER F "2018 FEN BİLİMLERİ ÖĞRETİM PROGRAMI KAZANIMLARINDAKİ DEĞİŞİMLER VE FEN TEKNOLOJİ MATEMATİK MÜHENDİSLİK (STEM) ENTEGRASYONU." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, ss.702 - 735, 2018.
ISNAD BAHAR, MEHMET vd. "2018 FEN BİLİMLERİ ÖĞRETİM PROGRAMI KAZANIMLARINDAKİ DEĞİŞİMLER VE FEN TEKNOLOJİ MATEMATİK MÜHENDİSLİK (STEM) ENTEGRASYONU". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18/2 (2018), 702-735.