Yıl: 2018 Cilt: 18 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 857 - 876 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 25-12-2018

AĞIR DÜZEYDE YETERSİZLİĞE SAHİP ÇOCUĞU OLAN ANNELERİN ÇOCUKLARININ BOŞ ZAMANLARINI DEĞERLENDİRMELERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ

Öz:
Bu araştırmanın amacı annelerin ağır düzeyde yetersizliğe sahip çocuklarının boş zamanlarınıdeğerlendirmeye yönelik görüşlerini belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerindendurum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmaya 2016-2017 eğitim öğretim yılında Bolu ilimerkez ilçedeki bir özel eğitim okuluna devam eden yaşları 6-14 arasında değişen ağır düzeydeyetersizliğe sahip çocuğu olan 18 anne katılmıştır. Araştırmada yarı yapılandırılmış görüşmetekniği ile veriler toplanmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniğikullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda ağır düzeyde yetersizliği olan çocukların boş zamanlarınıçoğunlukla evde yalnız ya da ailesi ile oyun oynayarak, televizyon izleyerek ve tablet gibiteknolojik aletlerle geçirdikleri görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel Psikoloji Aile Çalışmaları

OPINIONS OF MOTHERS WITH SEVERE DISABLED CHILDREN ON ORGANIZING LEISURE TIME OF CHILDRENS

Öz:
The aim of this research is to determine the opinions of mothers on organizing the leisure time of children with severe disability. In the study, was used case study research methodology one of qualitative research method. The participants of this study consisted of 18 mothers with severe disabled children who attended a special education school in the center of Bolu province in 2016- 2017 academic year. In the study, data was used to a semi-structured interview procedure. The collected data were analyzed qualitatively with descriptive analysis. The results show that children with severe disability mostly organize their leisure time at home alone, playing with their family, watching television and using technological tools such as tablets.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel Psikoloji Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Williams, R. ve Dattılo, J. (1997). Effects of leisure education on self- determination, social ınteraction, and positive affect of young adults with mental retardation. Therapeutic Recreation Journal 33 (4), 244–58.
  • Westling, D. L., ve Fox, L. (2009). Teaching students with severe disabilities (4th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Solish, A., Perry, A. ve Minnes, P. (2010). Participation of children with and without disabilities in social, recreational and leisure activities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities,23,226-236.
  • Simpkins, S. D., Ripke, M., Huston, A. C. ve Eccles, J. S. (2005). Predicting participation and outcomes in out-of-school activities: similarities and differences across social ecologies. New Directions for Youth Development, 105,51–69.
  • Shikako-Thomas, K., Majnemer, A., Law, M. ve Lach, L. (2009). Determinants of participation in leisure activities in children and youth with cerebral palsy: systematic review. Physical & Occupational Therapy in Pediatrics, 28(2), 155-169.
  • Serafica F. C. (1990). Peer relations in children with down syndrome. Children With Down Syndrome: A Developmental Perspective. Ed. D. Cicchetti ve M. Beeghly. Cambridge University Press: New York. 369–398.
  • Schleien, S., Green, F., ve Heyne, L. (1993). Integrated community recreation. ınstruction of students with severe disabilities. Ed. M. Snell. New York: MacMillan. 526-555.
  • Rapaport R. ve Rapaport R. N. (1974). Four themes in the sociology of leisure. The British Journal of Leisure research, 24(10,) 215-229.
  • Parmenter, T. R., Cummins, R., Shaddock, A. J. ve Stancliffe, R. (1994). The View From Australia: Australian Legislation, Service Delivery, and Quality of Life. Quality of Life for Persons with Disabilities. Ed. D. Goode. Cambridge, MA: Brookline. 75-102.
  • Parker J. G., Rubin K. H., Price J. ve Derosier M. E. (1995). Peer relationships, child development, and adjustment: a developmental psychopathology perspective. Developmental Psychopathology. Ed. D. Cicchetti ve D. J. Cohen. New Jersey: John Wiley & Sons. 96–161.
  • McManus, V., Corcoran, P. ve Perry, I. J. (2008). Participation in everyday activities and quality of life in pre-teenage children living with cerebral palsy in south west Ireland. BMC Pediatrics, 8, 50.
  • McConkey, R. , Naughton, M. ve Nugent, U. (1983). Have we met? community contacts of the mentally handicapped. Mental Handicap 11, 57–9.
  • McConkey, R. , Walsh, J. ve Mulcahy, M. (1984). The recreational pursuits of mentally handicapped adults. International Journal of Rehabilitation Research, 4 (4), 493–9.
  • Majnemer, A., Shikako-Thomas, K., Chokron, N., Law, M., Shevell, M., Chilingaryan, G., Poulin, C. ve Rosenbaum, P. (2009). Leisure activity preferences for 6- to 12-year-old children with cerebral palsy. Developmental Medicine & Child Neurology, 52, 167–173.
  • Majnemer, A. (2009). Promoting participation in leisure activities: expanding role for pediatric therapists. Physical & Occupational Therapy in Pediatrics, 29, 1–5.
  • Larson, R. W. (2000). Toward a psychology of positive youth development. American Psychologist, 55(1), 170-183.
  • Lyons, R. F. (1993). Meaningful activity and disability: capitalizing upon the potential of outreach recreation networks in Canada. Canadian Journal of Rehabilitation, 6(4), 256-265.
  • King, G., Petrenchik, T., Law, M. ve Hurley, P. (2009). The enjoyment of formal and informal recreation and leisure activities: a comparison of school‐aged children with and without physical disabilities. International Journal of Disability, Development and Education, 56(2),109-130.
  • King, G., Lawm, M., King, S., Rosenbaum, P., Kertoy, M. K. ve Young, N. L. (2009). A Conceptual Model of the factors affecting the recreation and leisure participation of children with disabilities. Physical & Occupational Therapy In Pediatrics, 23(1),63-91.
  • King, G., Law, M., King, S., Rosenbaum, P., Kertoy, M. K., ve Young, N. L. (2003). A Conceptual Model of the factors affecting the recreation and leisure participation of children with disabilities. Physical & Occupational Therapy in Pediatrics, 23, 63–90.
  • Ittenbach, R. F., Bruininks, R. H., Thurlow, M. L. ve MrGrew, K. S. (1993). Community İntegration of Young adults with mental retardation: a multivariate analysis of adjustment. Research İn Developmental Disabilities, 14, 275–290.
  • Hoge G. ve Dattilo J. (1995). Recreational participation patterns of adults with and without mental retardation. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities 30, 283–298.
  • Hochhauser, M. ve Engel-Yeger, B. (2010). Sensory processing abilities and their relation to participation in leisure activities among children with highfunctioning autism spectrum disorder (HFASD). Research in Autism Spectrum Disorders 4, 746–754.
  • Hendry, L. B. (1983). Growing up and growing out: adolescents and leisure. Aberdeen: Aberdeen University Press.
  • Fidler, G. S. ve Fidler, J. W. (1978). Doing and becoming: purposeful action and selfactualization. American Journal of Occupational Therapy, 32, 305-310.
  • Dykens, E. M. (2014). Leisure Activities in Prader-Wlli Syndrome: Implications for Health, Cognition and Adaptive Functioning. Journal of Autism Developmental Disorders, 44, 294–302
  • Dattilo, J. ve Schleien, S. J. (1994). Understanding leisure services for individuals with mental retardation. Mental Retardation, 32, 53–59.
  • Cowart B. L., Saylor C. F., Dingle A. ve Mainor M. (2004). Social skills and recreational preferences of children with and without disabilities. North American Journal of Psychology, 6, 27–42.
  • Caldwell, L . L. ve Gilbert, A. A. (1990). Leisure, health and disability: a review and discussion. Canadian Journal of Community 9 (2), 111–22.
  • Buttimer J. ve Tierney E. (2005). Patterns of leisure participation among adolescents with mild intellectual disability. Journal of Intellectual Disabilities 9, 25–42.
  • Bult, M. K., Verschuren, O., Jongmans, M. J., Lindeman, E. ve Ketelaar, M. (2011). What influences participation in leisure activities of children and youth with physical disabilities? A Systematic Review. Research in Developmental Disabilities 32,1521–1529.
  • Brown, R. I., Brown P. M. ve Bayer, M. B. (1994). A Quality of life model: new challenges arising from a six year study. Quality Of Life For Persons With Disabilities. Ed. D. Goode. Cambridge, MA: Brookline. 39-56.
  • Brown, M., ve Gordon, W. (1987). Impact of impairment on activity patterns of children. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 68, 828-832.
  • Browder, D. M. ve Cooper, K. J. (1994). Inclusion of older adults with mental retardation in leisure opportunities. Mental Retardation 32 (2), 91–9.
  • Braun, K. V. N., Yeargin-Allsopp, M. ve Lollar, D. (2006). Factors associated with leisure activity among young adults with developmental disabilities. Research in Developmental Disabilities, 27, 567–583.
  • Badia, M., Orgaz, B.O., Verdugo, M. A., Ulla´ n, A. M. ve Martı´nez, M. M. (2011). Personal Factors and Perceived Barriers to Participation in Leisure Activities for Young and Adults with Developmental Disabilities. Research in Developmental Disabilities, 32, 2055–2063.
  • Abadan, N. (1961). Üniversite öğrencilerinin serbest zaman faaliyetleri. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, 135, 117-133.
  • Aveno, A. (1987). A survey of leisure activities engaged in by adults who are severely retarded living in different residence and community types. Education and Training in Mental Retardation, 22, 121–127.
APA ELDENİZ ÇETİN M, Terzioglu N (2018). AĞIR DÜZEYDE YETERSİZLİĞE SAHİP ÇOCUĞU OLAN ANNELERİN ÇOCUKLARININ BOŞ ZAMANLARINI DEĞERLENDİRMELERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. , 857 - 876.
Chicago ELDENİZ ÇETİN Müzeyyen,Terzioglu Nesime Kübra AĞIR DÜZEYDE YETERSİZLİĞE SAHİP ÇOCUĞU OLAN ANNELERİN ÇOCUKLARININ BOŞ ZAMANLARINI DEĞERLENDİRMELERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. (2018): 857 - 876.
MLA ELDENİZ ÇETİN Müzeyyen,Terzioglu Nesime Kübra AĞIR DÜZEYDE YETERSİZLİĞE SAHİP ÇOCUĞU OLAN ANNELERİN ÇOCUKLARININ BOŞ ZAMANLARINI DEĞERLENDİRMELERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. , 2018, ss.857 - 876.
AMA ELDENİZ ÇETİN M,Terzioglu N AĞIR DÜZEYDE YETERSİZLİĞE SAHİP ÇOCUĞU OLAN ANNELERİN ÇOCUKLARININ BOŞ ZAMANLARINI DEĞERLENDİRMELERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. . 2018; 857 - 876.
Vancouver ELDENİZ ÇETİN M,Terzioglu N AĞIR DÜZEYDE YETERSİZLİĞE SAHİP ÇOCUĞU OLAN ANNELERİN ÇOCUKLARININ BOŞ ZAMANLARINI DEĞERLENDİRMELERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. . 2018; 857 - 876.
IEEE ELDENİZ ÇETİN M,Terzioglu N "AĞIR DÜZEYDE YETERSİZLİĞE SAHİP ÇOCUĞU OLAN ANNELERİN ÇOCUKLARININ BOŞ ZAMANLARINI DEĞERLENDİRMELERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ." , ss.857 - 876, 2018.
ISNAD ELDENİZ ÇETİN, Müzeyyen - Terzioglu, Nesime Kübra. "AĞIR DÜZEYDE YETERSİZLİĞE SAHİP ÇOCUĞU OLAN ANNELERİN ÇOCUKLARININ BOŞ ZAMANLARINI DEĞERLENDİRMELERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ". (2018), 857-876.
APA ELDENİZ ÇETİN M, Terzioglu N (2018). AĞIR DÜZEYDE YETERSİZLİĞE SAHİP ÇOCUĞU OLAN ANNELERİN ÇOCUKLARININ BOŞ ZAMANLARINI DEĞERLENDİRMELERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 857 - 876.
Chicago ELDENİZ ÇETİN Müzeyyen,Terzioglu Nesime Kübra AĞIR DÜZEYDE YETERSİZLİĞE SAHİP ÇOCUĞU OLAN ANNELERİN ÇOCUKLARININ BOŞ ZAMANLARINI DEĞERLENDİRMELERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18, no.2 (2018): 857 - 876.
MLA ELDENİZ ÇETİN Müzeyyen,Terzioglu Nesime Kübra AĞIR DÜZEYDE YETERSİZLİĞE SAHİP ÇOCUĞU OLAN ANNELERİN ÇOCUKLARININ BOŞ ZAMANLARINI DEĞERLENDİRMELERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.18, no.2, 2018, ss.857 - 876.
AMA ELDENİZ ÇETİN M,Terzioglu N AĞIR DÜZEYDE YETERSİZLİĞE SAHİP ÇOCUĞU OLAN ANNELERİN ÇOCUKLARININ BOŞ ZAMANLARINI DEĞERLENDİRMELERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 18(2): 857 - 876.
Vancouver ELDENİZ ÇETİN M,Terzioglu N AĞIR DÜZEYDE YETERSİZLİĞE SAHİP ÇOCUĞU OLAN ANNELERİN ÇOCUKLARININ BOŞ ZAMANLARINI DEĞERLENDİRMELERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 18(2): 857 - 876.
IEEE ELDENİZ ÇETİN M,Terzioglu N "AĞIR DÜZEYDE YETERSİZLİĞE SAHİP ÇOCUĞU OLAN ANNELERİN ÇOCUKLARININ BOŞ ZAMANLARINI DEĞERLENDİRMELERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, ss.857 - 876, 2018.
ISNAD ELDENİZ ÇETİN, Müzeyyen - Terzioglu, Nesime Kübra. "AĞIR DÜZEYDE YETERSİZLİĞE SAHİP ÇOCUĞU OLAN ANNELERİN ÇOCUKLARININ BOŞ ZAMANLARINI DEĞERLENDİRMELERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18/2 (2018), 857-876.