Yıl: 2018 Cilt: 18 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 915 - 931 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 25-12-2018

SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNÜN TANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Öz:
Öğretmenlerin öğrenme güçlüğü hakkındaki görüş ve bilgileri, öğrenciyi tanılamak, doğruyönlendirmeyi yapmak ve değerlendirmek için de önem taşımaktadır. Bu bağlamda sınıföğretmenlerinin öğrenme güçlüğün ne olduğu hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi bu konudakieksikliklerinin ortaya konulması açısından kritiktir. Sınıf öğretmenlerinin öğrenme güçlüğünün neolduğuna yönelik görüşlerinin belirlenmesinin amaçlandığı bu çalışmada nitel araştırmadesenlerinden “durum çalışması” kullanılmıştır. Çalışmanın katılımcılarının belirlenmesindeamaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme yönteminden yararlanılmıştır.Katılımcıların görüşlerini almak için yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilenverilerin analizi sonucunda sınıf öğretmenlerinin öğrenme güçlüğüne ilişkin öğrenmeye dayalı,birey temelli, gelişimle ilgili, okuryazarlık ile ilişkili ve çevresel faktörlere ilişkin tanımlaryaptıkları sonucuna ulaşılmıştır. Bu temalar altında on üç farklı kategori elde edilmiştir.Araştırmada öğretmenlerin ortaya koydukları tanımların yüzeysel olduğu, çok az öğretmeninöğrencilerin güçlüğünü tanımlarken öğrenme güçlüğünün yaşandığı alanlara (örneğin: okuma veokuduğunu anlama gibi) vurgu yaptığı görülmüştür
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

INVESTIGATING THE OPINIONS OF CLASS TEACHERS’ ON THE CONCEPT OF LEARNING DIFFUCULTY

Öz:
Opinions and knowledge of the teachers upon learning disability is also important for diagnosing the student, making the true guidance and evaluating. In this context determining the opinions of the class teachers about learning disability is critical in terms of presenting the deficiencies upon this subject. “Case study” which is one of the qualitative research designs was used in this study the aim of which is to determine the opinions of the class teachers about what the learning disability is. Maximum variation sampling method which is one of the purposeful sampling methods was benefitted in order to determine the participants of the study. Semi structured interview form was used to obtain the opinions of the participants. As a result of the analysis of the obtained data, it was precipitated that class teachers made definitions about learning disability which depend on learning, which are individual-based and about development, which are related to literacy and which are upon environmental factors. Thirteen different categories were obtained under these themes. It was seen in the study that the definitions put forward by the teachers were superficial and that only a few teachers drew attention to the aspects that the students have difficulty in (such as; reading and reading comprehension).
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Yıldırım A., ve Şimşek H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yangın, S., Yangın, N., Önder, V. ve Şavlığ, A. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının ve öğretim elemanlarının çeşitli öğrenme güçlüklerine yönelik farkındalıkları. Education Sciences, 11(5), 243-266.
  • Wright, D. C. (2008). Nonverbal learning disability in the classroom: An assessment of teachers' knowledge (Doctoral Dissertation). Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No 304831221).
  • Turgut, F. ve Baykul, Y. (1992). Ölçme Teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, A. E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Şahin, S. (2010). Öğrenme güçlüğü olan çocuklar ve eğitimleri. (Ed.) N. Baykoç, Öğretmenlik ve programları için özel eğitim (ss. 16–29). Ankara: Gündüz eğitim ve Yayıncılık.
  • Subban, P., & Sharma, U. (2006). Primary school teachers’ perceptions of inclusive education in Victoria, Australia. International Journal of Special Education, 21(1), 42-52.
  • Shetty, A & Rai, B S. (2014). Awareness and knowledge of dyslexia among elementary school teachers in ındia. Journal Of Medical Science And Clinical Research, 2(5), 1135 - 1143.
  • Sezer, S. ve Akın, A., (2011). 6–14 yaş arası öğrencilerde görülen matematik öğrenme bozukluğuna ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online, 10(2), 757-775.
  • Saravanabhavan, S., & Saravanabhavan, R. C. (2010). Knowledge of learning disability among pre-and ın-service teachers in ındia. International Journal of Special Education, 25(3), 132-138.
  • Polat, E. (2013). Özel öğrenme güçlüğü yaşayan öğrenciler için web destekli uyarlanabilir öğretim sistemi tasarımı. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Özabacı, N., ve Başak, B. E. (2013). Öğretmenlerin öğrenme yetersizliği olan öğrencileri ile ilgili algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(243-266).
  • Moothedath, S., & Vranda, M. N. (2015). Knowledge of primary school teachers in ıdentifying children with learning disabilities. Disability, CBR & Inclusive Development, 26(3), 68-76.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2006). Özel eğitim hizmetleri yönetmenliği, 31.05.2006 tarih ve 26184 sayılı Resmi Gazete.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: A sourcebook of new methods. California; SAGE Publications.
  • Lingeswaran A (2013). Assessing knowledge of primary school teachers on specific learning disabilities in two schools in India. Journal of Education and Health Promotion; 2 (30). doi:10.4103/2277-9531.115807. http://dx.doi.org/10.4103/2277-9531.115807
  • Limbos, M. M., & Geva, E. (2001). Accuracy of teacher assessments of second-language students at risk for reading disability. Journal of learning disabilities, 34(2), 136-151.
  • Koçak, D. ve Fırat, T. (2017, Mayıs). Öğrenme güçlüğü olan ve akademik başarısızlık yaşayan öğrenciler arasındaki farkın belirlenmesinde sınıf öğretmenlerinin görüşü, IV. International Eurasian Educational Research Congress’inde sunulan bildiri, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Kirk, S. A. (1962). Educating exceptional children. Boston: Houghton Mifflin.
  • Kirby, A., Davies, R., & Bryant, A. (2005). Do teachers know more about specific learning difficulties than general practitioners? British Journal of Special Education, 32(3), 122– 126.
  • Kavale, K. A., & Spaulding, L. S. (2008). Is response to intervention good policy for specific learning disability?. Learning Disabilities Research & Practice, 23(4), 169-179.
  • Kavale, K. A., & Forness, S. R. (2006). Learning disability as a discipline. In H. L. Swanson, K. R. Harris, & S. Graham (Eds.), Handbook of learning disabilities (pp. 76–93). New York: Guilford Press.
  • Johnson, B. R. (1997). Examining the validity structure of qualitative research. Education, 118(3), 282-292.
  • Hallahan, D. P., Pullen, P. C., & Ward (2013). A brief history of the field of learning disabilities. In H. L. Swanson, K. R. Harris, ve S. Graham (Eds.). Handbook of learning disabilities (pp. 16–29). New York: Guilford Press.
  • Ghimire, S. (2017). Knowledge of primary school teacher regarding learning disabilities in school children. Journal of Nobel Medical College, 6(1), 29-35.
  • Gersten, R., Fuchs, L., Williams, J. P., & Baker, S. (2001). Teaching reading comprehension strategies to students with learning disabilities. Review of Educational Research, 71(2), 279-320.
  • Fuchs, L. S., Fuchs, D., Compton, D. L., Bryant, J. D., Hamlett, C. L., & Seethaler, P. M. (2007). Mathematics screening and progress monitoring at first grade: Implications for responsiveness to intervention. Exceptional Children, 73(3), 311-330.
  • Foreman-Sinclair, K. (2012). Kindergarten through second-grade teacher’s knowledge and beliefs about dyslexia assessment and retention Doctoral Dissertation. Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No 3531773)
  • Esser, M. S. (2001). The effects of metacognitive ve strategy training and attribution retraining on reading comprehension in African-American students with learning disabilities (Doctoral Dissertation). Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No. 3021672)
  • Esen, A. ve Çiftçi, İ. (2000). Sınıf öğretmenlerinin öğrenme yetersizliği ile ilgili bilgilerinin belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(8), 85-90.
  • Çakıroğlu, O. (2017). Özel öğrenme güçlüğüne giriş. M. A. Melekoğlu, U. Sak (ED). Özel öğrenme güçlüğü ve özel yetenek. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çakıroğlu, O. (2015). Evaluating the reasons of low reading skills of primary school students and the activities used by teachers İlkokul öğrencilerinin düşük okuma başarısının nedenlerinin ve öğretmenlerin kullandığı etkinliklerin değerlendirilmesi. Journal of Human Sciences, 12(1), 1082-1094.
  • Doyran, F. ve Canca, I. (2013). Sorunlu öğrenci mi? Öğrenme güçlüğü olan öğrenci mi? Öğretmenler öğrenme güçlüğü hakkın-da ne biliyorlar? Journal of Academic So-cial Science Studies (JASSS), 6(4), 371-389.
  • DeSimone, J. R., & Parmar, R. S. (2006). Middle school mathematics teachers' beliefs about inclusion of students with learning disabilities. Learning Disabilities Research & Practice, 21(2), 98-110.
  • Botsas, G., & Padeliadu, S. (2003). Goal orientation and reading comprehension strategy use among students with and without reading difficulties. International Journal of Educational Research, 39(4–5), 477–495.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi -Teknikler ve örnek çalışmalar-. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Berkeley, S., & Riccomini, P. R., (2011). QRAC-the-Code: A comprehension monitoring strategy for middle school social studies textbooks. Journal of Learning Disabilities, 46(2), 154-165.
  • Bender, W. N. (2004). Learning disabilities: Characteristics, identification and teaching strategies (5th ed.). Boston: Pearson.
  • Başar, M., & Göncü, A. (2017). Sınıf öğretmenlerinin öğrenme güçlüğüyle ilgili kavram yanılgılarının giderilmesi ve öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 185-206
  • Altuntaş, F. (2010). Sınıf öğretmenlerinin disleksiye ilişkin bilgileri ve dislektik öğrencilere yönelik çalışmaları. Yayınlamamış yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstütüsü, Ankara.
  • Altun, T. ve Uzuner, F. G. (2016). Sınıf öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin eğitimine yönelik görüşleri, The Journal of Academic Social Science Studies, 44(33-49).
  • Aladwani, A. M., & Al Shaye, S. S. (2012). Primary school teachers' knowledge and awareness of dyslexia in kuwaiti students. Education, 13, 2(3), 499–516.
APA Fırat T, Koçak D (2018). SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNÜN TANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. , 915 - 931.
Chicago Fırat Tahsin,Koçak Duygu SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNÜN TANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. (2018): 915 - 931.
MLA Fırat Tahsin,Koçak Duygu SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNÜN TANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. , 2018, ss.915 - 931.
AMA Fırat T,Koçak D SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNÜN TANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. . 2018; 915 - 931.
Vancouver Fırat T,Koçak D SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNÜN TANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. . 2018; 915 - 931.
IEEE Fırat T,Koçak D "SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNÜN TANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ." , ss.915 - 931, 2018.
ISNAD Fırat, Tahsin - Koçak, Duygu. "SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNÜN TANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ". (2018), 915-931.
APA Fırat T, Koçak D (2018). SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNÜN TANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 915 - 931.
Chicago Fırat Tahsin,Koçak Duygu SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNÜN TANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18, no.2 (2018): 915 - 931.
MLA Fırat Tahsin,Koçak Duygu SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNÜN TANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.18, no.2, 2018, ss.915 - 931.
AMA Fırat T,Koçak D SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNÜN TANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 18(2): 915 - 931.
Vancouver Fırat T,Koçak D SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNÜN TANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 18(2): 915 - 931.
IEEE Fırat T,Koçak D "SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNÜN TANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, ss.915 - 931, 2018.
ISNAD Fırat, Tahsin - Koçak, Duygu. "SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNÜN TANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18/2 (2018), 915-931.