Yıl: 2018 Cilt: 18 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 895 - 914 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 25-12-2018

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİN DOĞAL MATEMATİKSEL DİL KULLANIMLARININ İNCELENMESİ

Öz:
Öğretmenin sınıf ortamında kullandığı matematik dili, çocuklar için matematik girdisidir ve çocukların,okul dönemi boyunca matematik bilgilerinin oluşmasında etkili olmaktadır. Bu çalışmada okul öncesiöğretmenlerinin sınıf ortamında uyguladıkları etkinliklerin incelenmesi ve kullandıkları doğalmatematiksel dilinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Bu amaçla, Erzurum ili merkezinde bulunanbağımsız anaokulunda tam gün ve yarım gün görev yapan iki öğretmen ile ilkokul bünyesindekianasınıfında görev yapan bir öğretmen olmak üzere toplam üç öğretmen sınıf ortamındagözlemlenmiştir. Araştırmada her öğretmenin sınıfında haftada iki kez gözlem yapılmıştır. Yapılangözlemler, araştırmacılar tarafından, ilgili literatür çerçevesinde içerik analizi yöntemiyle incelenmiş vetemalar altında toplanmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre, öğretmenlerin sıklıkla doğalmatematik diline ilişkin ve sınıf düzenini sağlamaya yönelik ifadeleri kullandıkları gözlemlenmiştir.Öğretmenlerin matematik diline en sık okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri, Türkçe ve oyunetkinliklerinde yer vermiş oldukları belirlenmiştir. Matematik dili kullanımı planlı etkinlikler içerisindeen az sıklıkta drama ve hareket etkinliklerinde yer almıştır. Kullanılan ifadelerin içeriğinde en sıksayma/sayı/rakam kavramlarına değindikleri belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

EXAMINING THE USE OF MATHEMATICAL LANGUAGE OF ESCHOOL TEACHERS

Öz:
The mathematical language used by teachers in the classroom is a mathematical input for children and is effective in the formation of their mathematical knowledge throughout their school period. The aim of this study was to examine the activities applied by preschool teachers in the classroom and reveal the natural mathematical language used by them. For this purpose, a total of three teachers including a fulltime teacher and a part-time teacher, working in a public kindergarten and one teacher working in a kindergarten within a primary school in the city center of Erzurum were observed in their classroom environment. Each teacher was observed twice a week in their class and the observations were examined, and collected under themes by the researchers via the content analysis method within the scope of relevant literature. According to the results of the study, it was observed that teachers frequently used statements related to natural mathematical language and classroom arrangement. Teachers included mathematical language most frequently within literacy activities, literacy and play activities. Among the planned activities; the least frequent use of mathematical language was involved in drama and motor/movement activities. It was observed that they most freq.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Zeytun, S. (2010). Okul öncesi öğretmenliği öğrencilerinin yaratıcılık ve problem çözme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Yıldırım, B. (2012). Matematik İlkeleri ve Standartları. B. Akman (Ed.). Okul Öncesi Matematik Eğitimi (s. 12-24). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Tokgöz, B. (2006). Okulöncesi öğretmenlerinin erken matematik eğitimi ile ilgili tutumları ve yeterliklerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tarım, K. ve Bulut, S. (2005). Okul öncesi öğretmenlerin matematik ve matematik öğretimine ilişkin algı ve tutumları. H. Kıran (Ed.), XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Şahin, B. (2013). Öğretmen adaylarının “matematik öğretmeni”, “matematik” ve “matematik dersi” kavramlarına ilişkin sahip oldukları metaforik algılar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 313-321.
  • Sonnenschein, S., Thompson, J. A., Metzger, S. R., & Baker, L. (2013). The relation between preschool teachers’ language and gains in low ıncome english language learners’ and english speakers’ vocabulary, early literacy and math skills. Journal for the Early Childhood Field, 16, 64-87.
  • Rudd, L. C., Lambert, M. C., Satterwhite, M., & Zaier, A. (2008). Mathematical language in early childhood settings: what really counts?. Early Childhood Education Journal, 36(1), 75-80.
  • Piasta, S. B., Pelatti, C. Y. & Miller, H. L. (2015). Mathematics and science learning opportunities in preschool classrooms. Early Education Development. Author manuscript; available in PMC.
  • Peter-Koop, A. & Scherer, P. (2012). Early childhood mathematics teaching and learning. J Math Didaktik, 33,175–179.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (3. Baskıdan Çeviri) (Çev. M. Bütün & S. B. Demir). Ankara: Pegem Akademi.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 323-343.
  • National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskıdan Çeviri). (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • MEB, Okul Öncesi Eğitimi Programı (2013). Erişim Tarihi: 20.10.2014, Http://Tegm.Meb.Gov.Tr/Dosya/Okuloncesi/Ooproram
  • McGoron, F. X. (2010). Efficacy of Preschool Teacher Math Talk. Doctoral dissertation, University of Cincinnati.
  • Lansdell, J. M. (1999). Introducing Young Children To Mathematical Concepts: Problems With New Terminology. Educational Studies, 25(3), 327-333.
  • Klibanoff, R. S., Levine, S. C., Huttenlocher, J., Vasilyeva, M., & Hedges, L. V. (2006). Preschool children's mathematical knowledge: The effect of teacher "math talk". Developmental Psychology, 42(1), 59-69.
  • Kandır, A. ve Orçan, M. (2010). Okul Öncesi Dönemde Matematik Eğitimi. İstanbul: Morpa Yayıncılık.
  • Güven, B., Öztürk, Y., Karataş, İ., Arslan, S. ve Şahin, F. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin matematik öğrenme ve öğretmeye yönelik inançlarının sınıf ortamına yansımaları, 10. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Glesne, C. (2013). Nitel araştırmaya giriş (2. Baskıdan Çeviri). (Çev. Ali Ersoy & Pelin Yalçınoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Fuson, K. C., Clements, D. H. & Sarama, J. (2015) Making early math education work for all children, Erişim Tarihi: 17.04.2017, http://kappanmagazine.org, pdk.sagepub.com
  • Frank, J. (2013). The effects of using math talks to ımprove ınstruction in a kindergarten classroom. Master’s thesis. St. Catherine University. http://sophia.stkate.edu/cgi/
  • Fırat, Z. S. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin doğal matematik dilini kullanımlarına ilişkin görüşleri ile uygulamalarının karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ferrini-Mundy, J. (2000). Principles and standards for school mathematics: a guide for mathematicians. Notices of the American Mathematical Society, 47, 868-876.
  • Ernest, P. (1991). Mathematics, education and philosophy: An International Perspective. London, Washington DC: The Falmer Press.
  • Erdoğan, S. ve Baran, G. (2003). Erken çocukluk döneminde matematik (Mathematics in the Early Childhood Period). Eğitim ve Bilim, 28 (130), 32-40.
  • Emenaker, C. (1996). A Problem-solving based mathematics course and elementary teachers' beliefs. School Science and Mathematics, 96 (2), 75-84.
  • Durualp, E. ve Aral, N. (2010). Altı yaşındaki çocukların sosyal becerilerine oyun temelli sosyal beceri eğitiminin etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 160-172.
  • Diaz, R. M. (2008). The Role of Language in Early Childhood Mathematics. Doctoral dissertation. Available From Proquest Dissertations and Theses Database. (UMI No: 3319002).
  • Cowan, R., Donlan, C., Shepherd, D. L., Cole-Fletcher, R., Saxton, M., and Hurry, J. (2011). Basic Calculation Proficiency and Mathematics Achievement in Elementary School Children. Journal of Educational Psychology, 103(4), 786.
  • Cooke, B. D., and Buchholz, D. (2005). Mathematical Communication in the Classroom: A Teacher Makes a Difference. Early Childhood Education Journal, 32(6), 365-369.
  • Chapin, S. H., O’Connor, C., and Anderson, N. C. (2003). Classroom Discussions Using Math Talk to Help Students Learn Grades 1–6. CA: Math Solutions Publications.
  • Charlesworth, R and Leali, S. A. (2012). Using Problem Solving to Assess Young Children’s Mathematics Knowledge. Early Childhood Education Journal, 39, 373–382.
  • Baki, A. ve Karadeniz, M. H. (2013). Okul Öncesi Eğitim Programının Matematik Uygulama Sürecinden Yansımalar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21 (2), 619- 636.
  • Aydın, S. (2009). Okul Öncesi Eğitimcilerinin Matematik Öğretimiyle İlgili Düşünceleri ve Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Avcı, N. ve Dere, H. (2002). Okul Öncesi Çocuğu ve Matematik. 5. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara.
  • Aubrey, C. (1994). An ınvestigation of children's knowledge of mathematics at school entry and the knowledge their teachers hold about teaching and learning mathematics, about young learners and mathematical subject knowledge. British Educational Research Journal, 20, 105-120.
  • Altun, M., Dönmez, N., İnan, H., Taner, M. ve Özdilek, Z. (2001). Altı yaş grubu çocukların problem çözme stratejileri ve bunlarla ilgili öğretmen ve müfettiş algıları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 212-230.
  • Akman, B. (2002). Okulöncesi dönemde matematik. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 244-248.
  • Akbaba Altun, S., Şimşek Çetin, Ö. ve Bay, N. D. (2014). Okuma yazmaya hazırlık çalışmalarına yönelik öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 244-263.
  • Aiken, R. L. (1972). Language Factors in Learning Mathematics. Review of Educational Research, 42 (3), 359-385.
APA FIRAT Z, DİNÇER F (2018). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİN DOĞAL MATEMATİKSEL DİL KULLANIMLARININ İNCELENMESİ. , 895 - 914.
Chicago FIRAT ZEHRA SAADET,DİNÇER FATMA ÇAĞLAYAN OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİN DOĞAL MATEMATİKSEL DİL KULLANIMLARININ İNCELENMESİ. (2018): 895 - 914.
MLA FIRAT ZEHRA SAADET,DİNÇER FATMA ÇAĞLAYAN OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİN DOĞAL MATEMATİKSEL DİL KULLANIMLARININ İNCELENMESİ. , 2018, ss.895 - 914.
AMA FIRAT Z,DİNÇER F OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİN DOĞAL MATEMATİKSEL DİL KULLANIMLARININ İNCELENMESİ. . 2018; 895 - 914.
Vancouver FIRAT Z,DİNÇER F OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİN DOĞAL MATEMATİKSEL DİL KULLANIMLARININ İNCELENMESİ. . 2018; 895 - 914.
IEEE FIRAT Z,DİNÇER F "OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİN DOĞAL MATEMATİKSEL DİL KULLANIMLARININ İNCELENMESİ." , ss.895 - 914, 2018.
ISNAD FIRAT, ZEHRA SAADET - DİNÇER, FATMA ÇAĞLAYAN. "OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİN DOĞAL MATEMATİKSEL DİL KULLANIMLARININ İNCELENMESİ". (2018), 895-914.
APA FIRAT Z, DİNÇER F (2018). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİN DOĞAL MATEMATİKSEL DİL KULLANIMLARININ İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 895 - 914.
Chicago FIRAT ZEHRA SAADET,DİNÇER FATMA ÇAĞLAYAN OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİN DOĞAL MATEMATİKSEL DİL KULLANIMLARININ İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18, no.2 (2018): 895 - 914.
MLA FIRAT ZEHRA SAADET,DİNÇER FATMA ÇAĞLAYAN OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİN DOĞAL MATEMATİKSEL DİL KULLANIMLARININ İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.18, no.2, 2018, ss.895 - 914.
AMA FIRAT Z,DİNÇER F OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİN DOĞAL MATEMATİKSEL DİL KULLANIMLARININ İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 18(2): 895 - 914.
Vancouver FIRAT Z,DİNÇER F OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİN DOĞAL MATEMATİKSEL DİL KULLANIMLARININ İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 18(2): 895 - 914.
IEEE FIRAT Z,DİNÇER F "OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİN DOĞAL MATEMATİKSEL DİL KULLANIMLARININ İNCELENMESİ." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, ss.895 - 914, 2018.
ISNAD FIRAT, ZEHRA SAADET - DİNÇER, FATMA ÇAĞLAYAN. "OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİN DOĞAL MATEMATİKSEL DİL KULLANIMLARININ İNCELENMESİ". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18/2 (2018), 895-914.