Yıl: 2018 Cilt: 18 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 932 - 952 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 25-12-2018

TUTUM-BAŞARI PARADOKSUNDA TEPKİ STİLLERİNİN ROLÜ: DOKUZ ÜLKENİN KARŞILAŞTIRILMASI

Öz:
Bireylerin ölçekte yer alan maddelere yanıt verirken kullandıkları tepki stilleri, özellikleuluslararası çalışmalarda geçerlik için tehdit oluşturabilmektedir. Bu bağlamda bu çalışmanınamacı, PISA 2012 uygulamasına katılan öğrencilerin tepki stillerini incelemek ve ülkelere göretepki stillerinin sınıflamasını yapmaktır. Çalışmada ele alınan tepki stilleri; uç tepki, kabullenicitepki ve kabullenici olmayan tepki stilleridir. Çalışmaya, PISA 2012 uygulamasına katılan dokuzülkeden toplam 32540 öğrenci dâhil edilmiştir. Ülkelerin seçiminde öğrencilerin okuldakendilerini mutlu hissetmesi ile PISA matematik okuryazarlığı performansı ölçütleri dikkatealınmıştır. Öğrencilerin tepki stilleri; Okula Aidiyet ile Okula Karşı Tutum ölçeklerinden eldeedilen veriler üzerinde incelenmiştir. Verilerin analizinde tek yönlü varyans ve kümelemeanalizleri kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre uç tepki vermeye eğilimli olan ülkelerTürkiye, Kolombiya, Estonya ve Birleşik Arap Emirliği (Dubai)’dir. Bunun yanı sıra, kabulleniciyönde tepki vermeye eğilimli olan ülkeler; Kolombiya, Endonezya ve Birleşik Arap Emirliğiiken, kabullenici olmayan yönde tepki vermeye eğilimli olan ülkeler; Kore, Estonya veFinlandiya’dır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

THE ROLE OF RESPONSE STYLES ON ATTITUDE - ACHIEVEMENT PARADOX: COMPARISON OF NINE COUNTRIES

Öz:
Response styles that individuals have when responding to scales may cause a threat to validity, especially in international studies. In this sense, the aim of this study to examine response styles of students which participated in the PISA 2012 and to classify them according to their response styles. Extreme response style (ERS), acquiescent response style (ARS), and non-acquiescent response style (NARS) were investigated in this study. The sample of this study consisted of 32540 students from nine different countries. The criteria for selecting countries were the degree of being happy at school and success of the countries in PISA 2012. The response styles of the students were determined according to their responses given to Students' Belonging to School and Attitude towards the School scales. One way analysis of variance and cluster analyses were performed in analyzing the data. According to the results of this study, Turkey, Colombia, Estonia and United Arab Emirates (Dubai) had a tendency to show more ERS. In addition to this, while Colombia, Indonesia, and United Arab Emirates had a tendency to display more ARS, Korea, Estonia, and Finland had a high tendency to show more NARS.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Van Herk, H., Poortinga, Y. H., & Verhallen, T. M. M. (2004). Response styles in rating scales: Evidence of method bias in data from six EU countries. Journal of Cross-Cultural Psychology, 35, 346-360.
  • Van de Gaer, E. & R. Adams (2010, May). The modeling of response style bias: An answer to the attitude-achievement paradox?. Paper presented at the annual conference of the American Educational Research Association, Denver, Colorado, USA.
  • United Arab Emirates Ministry of Education. (2013). PISA 2012 results preparedness for life: Skills at age 15 in the UAE. Assessment Department publishing.
  • Tatlıdil, H. (2002). Uygulamalı çok değişkenli istatistiksel analiz. Ankara: Akademi Matbaası.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (1996). Using multivariate statistics (3rd ed.). New York: Harper Collins
  • Savi, F. (2011). Ergenler ve çocuklar için Okula Bağlanma Ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 10(1), 80-90.
  • Pesonen, J., & Honkanen, A. (2014). Using cluster analysis to segment tourists: response-style effects. Matkailututkimus, 11(2), 8-24.
  • OECD. (2015). PISA in Focus: Do teacher-student relations affect students’ well-being at school? OECD Publishing.
  • OECD. (2014). PISA 2012 Results in focus what 15-year-olds know and what they can do with what they know. OECD Publishing.
  • OECD. (2013). PISA 2012 results: Ready to learn students’ engagement, drive and selfbeliefs.Volume III. OECD Publishing.
  • Morgan, G. A., Leech, N. L., Gloeckner, G. W., & Barrett, K. C. (2004). SPSS for introductory statistics: Use and interpretation (2nd ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Min, I., Cortina, K. S., & Miller, K. F. (2016). Modesty bias and the attitudeachievement paradox across nations: A reanalysis of TIMSS. Learning and Individual Differences, 51, 359-366.
  • Messick, S. (1968). Response sets. Retrieved Februay 10 from Internationals Encyclopedia of the Social Sciences Web site:http://www.encyclopedia.com/doc/1G2-3045001063.html
  • Marsh, H. W., Trautwein, U., Lüdkte, O., Köller, O., & Baumert, J. (2005). Academic self-concept, interest, and standardized test scores: Reciprocal effects models of causal ordering. Child Development, 76(2), 397-416.
  • Marsh, H. W, Seaton, M., Trautwein, U., Ludtke, O., Hau, K.T., O’Mara, A. J., & Craven, R. G. (2008). The big fish little pond effect stands up to critical scrutiny: Implications for theory, methodology, and future research. Educational Psychology Review, 20, 319–350.
  • Maechler, M., Rousseeuw, P., Struyf, A., Hubert, M., Hornik, K., Studer, M. et al. (2016). Finding groups in data: Cluster analysis extended Rousseeuw et al. Retrieved from April, 13, from Cran Project Web Web site: http://cran.r-project.org/web/packages/cluster/index.html.
  • Lu, Y., & Bolt, D. M. (2015). Examining the attitude-achievement paradox in PISA using a multilevel multidimensional IRT model for extreme response style. Large-scale Assessments in Education, 3(2), 1-18.
  • Kayri, M. (2009). Araştırmalarda gruplar arası farkın belirlenmesine yönelik çoklu karşılaştırma (post-hoc) teknikleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 51-64.
  • Johnson, T. P., Kulesa, P., Cho, Y. I., & Shavitt, S. (2005). The relation between culture and response styles: Evidence from 19 countries. Journal of Cross-Cultural Psychology, 36(2), 264–277.
  • Hui, C. H., & Triandis, H.C. (1989). Effects of culture and response format on extreme response style. Journal of Cross-Cultural Psychology, 20(3), 296-309.
  • Hofstede, G. H. (2001). Cultures consequences: Comparing values, behaviors, institutions, and organizations across nations (2nd ed.). Thousand Oaks, California: Sage Publications, Inc.
  • He, J., Bartram, D., Inceoglu, I., & van de Vijver, F. J. R. (2014). Response styles and personality traits: A multilevel analysis. Journal of Cross-Cultural Psychology, 45, 1028-1045.
  • Harzing, A. (2006). Response styles in cross-national survey research. International Journal of Cross Cultural Management, 6, 243-265.
  • Harumi, C. A. (2011). Cross-cultural differences in response styles. Retrieved from ProQuest Dissertations & Theses. (AAT 3460391).
  • Han, J. & Kamber, M. (2001). Data mining concepts and techniques. Waltham, USA: Morgan Kaufmann Publishers Inc.
  • Grimm, S. D., & Church, A. T. (1999). A cross-cultural study of response biases in personality measures. Journal of Research in Personality, 33, 415-441.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (1993). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill.
  • Fischer, R., Fontaine, J. R. J., Van de Vijver, F. J. R., & Van Hemert, D. A. (2009). What is style and what is bias in cross-cultural comparisons? An examination of acquiescent response styles in cross-cultural research. In A. Gari & K. Mylonas (Eds.), Quod erat demonstrandum: From Herodotus’ ethnographic journeys to cross-cultural research. Athens: Atropos Editions.
  • Durvasula, S. Brennan,E.A ve Lysonski, S.(2015).Impact of Stylistic Responses on Mean and Covariance Structure Analysis in Cross-National Research. The Journal of Global Business Management, 11(1),156-165.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik Spss ve Lisrel uygulamaları. Pegem Akademi, Ankara.
  • Cronbach, L. J. (1946). Response sets and test validity. Educational and Psychological Measurement, 6, 475–494.
  • Clarke III, I. (2000). Extreme response style in cross-cultural research. Journal of Social Behavior and Personality, 15(1), 137-152.
  • Chun, K. T., Campbell, J. B., & Yoo, J. H. (1974). Extreme response style in crosscultural research. Journal of Cross-Cultural Psychology, 5(4), 465-480.
  • Candeias, A. A., Rebelo, N., & Oliveira, M. (2011). Student attitudes toward learning and school Study of exploratory models about the effects of sociodemographics and personal attributes. Retrieved March 5, from Proceedings of London International Conference on Education Web site: https://pdfs.semanticscholar.org/f728/910655d6b5b31d3470afc75eb4299e37 2b19.pdf
  • Conference on the Program for International Student Assessment What we can learn from. Web site: https://edsurvey.rti.org/PISA/
  • Buckley, J. (2009). Cross-national response styles in international educational assessment: Evidence from PISA 2006. Retrieved March 22, from NCES
  • Baumgartner, H., & Steenkamp, J. B. E. M. (2001). Response styles in marketing research: A cross-national investigation. Journal of Marketing Research, 38(2), 143–156.
  • Bachman, J. G., & O’Malley, P. M. (1984). Yea-saying, nay-saying, and going to extremes: Black-white differences in response styles. Public Opinion Quarterly, 48, 491-509.
  • Arastaman, G. (2006). Lise birinci sınıf öğrencilerinin okula bağlanma durumlarına ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 102-112.
APA Ilgun Dibek M, Bulut H, ÇOKLUK BÖKEOĞLU Ö (2018). TUTUM-BAŞARI PARADOKSUNDA TEPKİ STİLLERİNİN ROLÜ: DOKUZ ÜLKENİN KARŞILAŞTIRILMASI. , 932 - 952.
Chicago Ilgun Dibek Munevver,Bulut Hatice Cigdem,ÇOKLUK BÖKEOĞLU ÖMAY TUTUM-BAŞARI PARADOKSUNDA TEPKİ STİLLERİNİN ROLÜ: DOKUZ ÜLKENİN KARŞILAŞTIRILMASI. (2018): 932 - 952.
MLA Ilgun Dibek Munevver,Bulut Hatice Cigdem,ÇOKLUK BÖKEOĞLU ÖMAY TUTUM-BAŞARI PARADOKSUNDA TEPKİ STİLLERİNİN ROLÜ: DOKUZ ÜLKENİN KARŞILAŞTIRILMASI. , 2018, ss.932 - 952.
AMA Ilgun Dibek M,Bulut H,ÇOKLUK BÖKEOĞLU Ö TUTUM-BAŞARI PARADOKSUNDA TEPKİ STİLLERİNİN ROLÜ: DOKUZ ÜLKENİN KARŞILAŞTIRILMASI. . 2018; 932 - 952.
Vancouver Ilgun Dibek M,Bulut H,ÇOKLUK BÖKEOĞLU Ö TUTUM-BAŞARI PARADOKSUNDA TEPKİ STİLLERİNİN ROLÜ: DOKUZ ÜLKENİN KARŞILAŞTIRILMASI. . 2018; 932 - 952.
IEEE Ilgun Dibek M,Bulut H,ÇOKLUK BÖKEOĞLU Ö "TUTUM-BAŞARI PARADOKSUNDA TEPKİ STİLLERİNİN ROLÜ: DOKUZ ÜLKENİN KARŞILAŞTIRILMASI." , ss.932 - 952, 2018.
ISNAD Ilgun Dibek, Munevver vd. "TUTUM-BAŞARI PARADOKSUNDA TEPKİ STİLLERİNİN ROLÜ: DOKUZ ÜLKENİN KARŞILAŞTIRILMASI". (2018), 932-952.
APA Ilgun Dibek M, Bulut H, ÇOKLUK BÖKEOĞLU Ö (2018). TUTUM-BAŞARI PARADOKSUNDA TEPKİ STİLLERİNİN ROLÜ: DOKUZ ÜLKENİN KARŞILAŞTIRILMASI. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 932 - 952.
Chicago Ilgun Dibek Munevver,Bulut Hatice Cigdem,ÇOKLUK BÖKEOĞLU ÖMAY TUTUM-BAŞARI PARADOKSUNDA TEPKİ STİLLERİNİN ROLÜ: DOKUZ ÜLKENİN KARŞILAŞTIRILMASI. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18, no.2 (2018): 932 - 952.
MLA Ilgun Dibek Munevver,Bulut Hatice Cigdem,ÇOKLUK BÖKEOĞLU ÖMAY TUTUM-BAŞARI PARADOKSUNDA TEPKİ STİLLERİNİN ROLÜ: DOKUZ ÜLKENİN KARŞILAŞTIRILMASI. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.18, no.2, 2018, ss.932 - 952.
AMA Ilgun Dibek M,Bulut H,ÇOKLUK BÖKEOĞLU Ö TUTUM-BAŞARI PARADOKSUNDA TEPKİ STİLLERİNİN ROLÜ: DOKUZ ÜLKENİN KARŞILAŞTIRILMASI. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 18(2): 932 - 952.
Vancouver Ilgun Dibek M,Bulut H,ÇOKLUK BÖKEOĞLU Ö TUTUM-BAŞARI PARADOKSUNDA TEPKİ STİLLERİNİN ROLÜ: DOKUZ ÜLKENİN KARŞILAŞTIRILMASI. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 18(2): 932 - 952.
IEEE Ilgun Dibek M,Bulut H,ÇOKLUK BÖKEOĞLU Ö "TUTUM-BAŞARI PARADOKSUNDA TEPKİ STİLLERİNİN ROLÜ: DOKUZ ÜLKENİN KARŞILAŞTIRILMASI." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, ss.932 - 952, 2018.
ISNAD Ilgun Dibek, Munevver vd. "TUTUM-BAŞARI PARADOKSUNDA TEPKİ STİLLERİNİN ROLÜ: DOKUZ ÜLKENİN KARŞILAŞTIRILMASI". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18/2 (2018), 932-952.