Yıl: 2017 Cilt: 13 Sayı: 23 Sayfa Aralığı: 120 - 136 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 03-01-2019

Türkiye’deki Televizyon Üreticilerinin İnovasyon Karakteristikleri Üzerine Bir İnceleme

Öz:
İnovasyon kavramı son yıllarda, özellikleürünler düzeyinde, anlam ve teknoloji eksenlerindeçok boyutlu olarak incelenmektedir.Bu iki farklı boyutta, literatürde daha önceyoğunlukla teknoloji bağlamında incelenmişolan radikallik ve artımlılık kavramları dadeğerlendirilmektedir.Bu farklı boyutların ortaya çıkmasını sağlayanstratejik unsurların oluşumu ile ilgili olarak,literatürde karşılaştırmalı çalışmalarbulunmakla birlikte, belirli inovasyon karakteristiklerininhangi stratejiler doğrultusundaolacağını inceleyen az sayıda çalışma vardır.Özellikle tasarım yetenekleri ile açığa çıkananlam temelli inovasyonun oluştuğu koşullar,sınırlı sayıdaki çalışma ile tanımlanmayaçalışılmıştır. Literatürdeki bu eksikliklererağmen, bir firmanın anlam ve teknolojieksenlerinde radikal ve artımlı inovasyongeliştirme yeteneklerinin değerlendirebilmesi,ürün geliştirme stratejilerinin oluşturulabilmesiaçısından önem taşımaktadır.Bu kapsamda, firmalarda teknoloji ve anlamyönünden radikal ve artımlı yapıdaki inovasyonlarıoluşturabilecek stratejik yapılar, literatürdekikarşılaştırma çalışmaları üzerindenbelirlenecektir. Daha sonra Türkiye’dekitelevizyon üreticisi firmaların stratejik yapıları,karşılaştırılmalı çalışmalardan elde edilenkodlar ile değerlendirilerek Türkiye’deki firmalarıninovasyon profili incelenecektir.Çalışmanın sonuç bölümünde , televizyonüreticilerinin genel inovasyon yapıları üzerinden,tasarımın bu firmalarda nasıl konumlanabileceğinedair değerlendirmeler yapılacaktır.
Anahtar Kelime:

Konular: Film, Radyo, Televizyon

-

Öz:
The concept of innovation has been investigated in recent years, especially in terms of meaning and technology regarding the products. In these dimensions, the concepts of radicality and incrementality, which have been studied intensively in the context of technology, are also evaluated in the literature. While there are comparative studies in the literature regarding the formation of the strategic elements that enable these different dimensions to emerge, there are few studies examining which strategies are in line with specific innovation characteristics. Especially the conditions under which the meaningbased innovation that is exposed by the design capabilities, has been tried to be defined by the limited number of studies. Despite these shortcomings in the literature, the ability of a firm to evaluate its ability to develop radical and incremental innovations on the axis of meaning and technology, is crucial to the formulation of product development strategies. In this context, strategic structures that can create radical and incremental innovations in terms of technology and meaning within firms, will be determined through comparative studies in the literature. Later on, the strategic structures of Turkish television producers will be evaluated with the codes obtained from comparative studies and the innovation profile of the companies in Turkey will be evaluated. In the conclusion of this study, evaluations will be made on how television producers can be positioned in terms of general innovation characteristics, and how design can be position in these firmsʼ strategies.
Anahtar Kelime:

Konular: Film, Radyo, Televizyon
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Brem, A., Voigt, K. 2009. Integration of Market Pull and Technology Push in the Corporate Front End and Innovation Management—Insights from the German Software Industry. Technovation. 29, 351-367.
  • Cagan, J.; M., Vogel, C.M. 2002. Creating Breakthrough Products: Innovation From Product Planning to Program Approval. Financial Times – Prentice Hall: ABD.
  • Chang, Y. C.; Chang, H. T.; Chi, H. R., Chen, M. H.; Deng, L. L. 2012. How do established firms improve radical innovation performance? The organizational capabilities view. Technovation, 32(7), 441-451.
  • Cohen, D., Crabtree, B. 2006. Qualitative research guidelines project.
  • Cooper, R. and Press, M. 1995. The Design Agenda. John Wiley & Sons, New York.
  • Dell’Era, C.; Marchesi, A.; Verganti, R. 2008. Linguistic Network Configurations: Management of Innovation in Design-Intensive Firms. International Journal of Innovation Management. 12:1; 1-19.
  • Dell’Era, C.; Marchesi, A.; Verganti, R. 2010. Mastering Technologies in Design-Driven Innovation. Research-Technology Management. 53:2.
  • Dell’Era, C.; Verganti, R. 2007. Strategies of Innovation and Imitation of Product Languages. Journal of Product Innovation Management. 24; 580-599.
  • Dell’Era, C.; Verganti, R. 2009-a. Design-Driven Laboratories: Organization and Strategy of Laboratories Specialized in the Development of Radical Design -Driven Innovations. R&D Management. 39:1; 1-20.
  • Dell’Era, C.; Verganti, R. 2009-b. The Impact of International Designers on Firm Innovation Capability and Consumer Interest. International Journal of Operations & Production Management. 39:1; 1-20.
  • Dell’Era, C.; Verganti, R. 2010. Collaborative Strategies in Design-intensive Industries: Knowledge Diversity and Innovation. Long-Range Planning. 43; 123-141.
  • Dell’Era, C.; Verganti, R. 2011. Diffusion Process of Product Meanings in Design-Intensive Industries: Determinants and Dynamics. Journal of Product Innovation Management. 28:6; 881-895.
  • Di Stafano, G., Gambardella, A., Verona, G. 2012. Technology Push and Demand Pull Perspectives in Innovation Studies: Current Findings and Future Research Directions. Research Policy. 41. 1283-1295.
  • European Commision. 2015. Innovation Union Scoreboard. European Union, Belçika.
  • Ettlie, J. E.; Bridges, W. P.; O’Keefe, R. D. 1984. Organization Strategy and Structural Differences for Radical Versus Incremental Innovation. Management Science. 30:6, 682-695.
  • Ford, S. and Garnset, E. W. and Probert, D. 2009. Evolving Corporate Entrepreneurship Strategies: Technology Incubation at Philips, R&D Management, 40-1, 81-90
  • Garrett, J.J. 2010. The Elements of User Experience: User- Centred Design for The Web and Beyond. New Riders, Berkeley.
  • Glesne, C. 2013. Nitel Araştırmaya Giriş (Becoming Qualitative Researchers). Anı Yayıncılık.
  • Hamel, G. 2003. Radical Innovation: Get With It or Lag Behind. Executive Excellence, 1 Mayıs.
  • Hobday, M.; Boddington, A.; Grantham, A. 2011. An Innovation Perspectine on Design: Part 1. Design Issues, 27-4, 5-15.
  • Hollanders, H.; van Cruysen, A. 2008. Rethinking the European innovation scoreboard: A new methodology for 2008-2010. Inno-Metrics Publication. Brüssel.
  • Hollingsed, T., Novick, D.G. 2007. Usability Inspection Methods After 15 Years of Research and Practice. SIGDOC ‘07 Proceedings of the 25th annual ACM international conference on Design of communication, 249-255.
  • Kim L. 1998. Technology Policies and Strategies for Developing Countries: Lessons from the Korean Experience. Technology Analysis and Strategic Management, 10 (3) (1998), pp. 311–323.
  • Kleinknecht, A., Van Montfort, K., & Brouwer, E. (2002). The non-trivial choice between innovation indicators. Economics of Innovation and new technology,11(2), 109-121.
  • Koberg, C.S.; Detienne, D.R.; Heppard, K.A. 2003. An Empirical Test of Environmental, Organizational and Process Factors Affecting Incremental and Radical Innovation. Journal of High Technology Management Research. 14; 21-45.
  • Kunert, T. 2009. User-Centred Interaction Design Patterns for Interactive Digital Television Applications. Springer, Londra.
  • Langrish, J. Z., Norman, D. A., & Verganti, R. 2014. Correspondence: Incremental Radical Innovation. Design Issues, 30(3), 104-107.
  • Leonard, K. V., Moloney, K. P., Jacko, A. J. 2006. User- Centered Design for Information Technology. içinde; Fundamentals and Assessments Tools for Occupational Ergonomics. ed., Marras, W. S., Karwowski, W. Taylor & Francis, USA.
  • Louise Barriball, K., & While, A. 1994. Collecting Data using a semi-structured interview: a discussion paper. Journal of Advanced Nursing, 19(2), 328-335.
  • Norman, D. A. 1986. Cognitive Engineering. içinde; User Centred Systems Design: New Perspectives on Human-Computer Interaction. ed; Norman,D. A. ve Draper, S. W. Lawrence Earlbaum Associates, New Jersey.
  • Norman, D. A. 1993. Toward Human Centred Design. Technology Review, 96:5, 47-53.
  • Norman, D. A. 2005. Human-centered Design Considered Harmful. Interactions, 12.4, 14-19.
  • Norman, D.A.; Verganti, R. 2014-a. Incremental and Radical Innovation: Design Research vs. Technology and Meaning Change. Design Issues. 30:1, 78-96.
  • Norman, D. A., & Verganti, R. 2014-b. Hill climbing and Darwinian evolution: A response to John Langrish.Design Issues, 30(3), 106-107.
  • Oerlemans, L.A.G.; Knoben, J.; Pretorius, M.W. 2013. Allience Portfolio Diversity, Radical And Incremental Innovation: The Moderating Role of Technology Management. Technovation. 33; 234-246.
  • Pottgiesser, U. 2013. Human-Centred Design: A Focus on the Individual. İçinde: Product Development and Architecture: Visions, Methods, Innovations, Ed: Pottgiesser, U.; Strauss,H. Birkhauser, USA.
  • Rieman, J., Franzke, M., Redmiles, D. 1995. Usability Evaluation with the Cognitive Walkthrough. CHI ‘95 Conference Companion on Human Factors in Computing Systems, 387-388.
  • Soete, L., & Freeman, C. 2007. Developing science, technology and innovation indicators: what we can learn from the past (No. 001). United Nations University-Maastricht Economic and Social Research Institute on Innovation and Technology (MERIT).
  • Soyak, A. 1996. Teknolojik Gelişme ve Özelleştirme. Kavram Yayınları, İstanbul.
  • Steen, M. 2011. Tensions In Human Centred Design. CoDesign. 7:1, 45-60.
  • Trott, P. 1998. Innovation Management and New Product Development. Financial Times Management, London.
  • Un, A. C. 2010. An Empirical Multi-Level Analysis for Achieving Balance Between Incremental and Radical Innovations. Journal of Engineering and Technology Management, 27(1), 1-19.
  • Utterback, J.M. 1996. Mastering the Dynamics of Innovation. Harvard Business School Press, USA.
  • Utterback, J.; Vedin, B.; Alvarez, E.; Ekman, S.; Sanderson, S.W.; Tether, B.; Verganti, R. 2008. Tasarıma Dayalı İnovasyon (Design-Inspired Innovation). Ledo Yayıncılık, İstanbul.
  • Wilson, C. 2013. Credible Checklists and Quality Questionnaires: A User-Centred Design Method. Elsevier, USA.
  • Wilson, C. 2014-a. Interview Techniques for UX Practitioners: A User-Centred Design Method. Elsevier, USA.
  • Wilson, C. 2014-b. User Interface Inspection Methods: A User-Centred Design Method. Elsevier, USA
  • Verganti, R. 2006. Innovating Through Design. Harvard Business Review. Aralık, 2006.
  • Verganti, R. 2008. Design, Meanings and Radical Innovation: A Meta-model and a Research Agenda. The Journal of Product Innovation Management. 25:5, 436-456.
  • Verganti, R. 2009. Design-Driven Innovation: Changing the Rules of Competition by Radically Innovating What Things Mean. Harvard Business Press, USA.
  • Verganti, R. 2010. Design as Brokering of Languages: Innovation Strategies in Italian Firms. Design Management Journal. 14:3, 32-42.
  • Verganti, R. 2011. Designing Breakthrough Products. Harward Business Review. Ekim, 2011.
  • Verganti, R.; Öberg, A. 2013. Interpreting and Envisioning - A Hermeneutic Framework to Look at Radical Innovation of Meanings. Industrial Marketing Management. 42; 86-95.
  • Zhang, Z., Basili, V., Shneiderman, B. 1999. Perspective- Based Usability Inspection: An Empirical Validation of Efficacy. Em
  • URL-1 http://www.oecd.org/sti/msti.htm (Erişim: Şubat 2016).
APA EROĞLU I, ERDA S (2017). Türkiye’deki Televizyon Üreticilerinin İnovasyon Karakteristikleri Üzerine Bir İnceleme. , 120 - 136.
Chicago EROĞLU ILGIM,ERDA Süha Türkiye’deki Televizyon Üreticilerinin İnovasyon Karakteristikleri Üzerine Bir İnceleme. (2017): 120 - 136.
MLA EROĞLU ILGIM,ERDA Süha Türkiye’deki Televizyon Üreticilerinin İnovasyon Karakteristikleri Üzerine Bir İnceleme. , 2017, ss.120 - 136.
AMA EROĞLU I,ERDA S Türkiye’deki Televizyon Üreticilerinin İnovasyon Karakteristikleri Üzerine Bir İnceleme. . 2017; 120 - 136.
Vancouver EROĞLU I,ERDA S Türkiye’deki Televizyon Üreticilerinin İnovasyon Karakteristikleri Üzerine Bir İnceleme. . 2017; 120 - 136.
IEEE EROĞLU I,ERDA S "Türkiye’deki Televizyon Üreticilerinin İnovasyon Karakteristikleri Üzerine Bir İnceleme." , ss.120 - 136, 2017.
ISNAD EROĞLU, ILGIM - ERDA, Süha. "Türkiye’deki Televizyon Üreticilerinin İnovasyon Karakteristikleri Üzerine Bir İnceleme". (2017), 120-136.
APA EROĞLU I, ERDA S (2017). Türkiye’deki Televizyon Üreticilerinin İnovasyon Karakteristikleri Üzerine Bir İnceleme. Tasarım+Kuram, 13(23), 120 - 136.
Chicago EROĞLU ILGIM,ERDA Süha Türkiye’deki Televizyon Üreticilerinin İnovasyon Karakteristikleri Üzerine Bir İnceleme. Tasarım+Kuram 13, no.23 (2017): 120 - 136.
MLA EROĞLU ILGIM,ERDA Süha Türkiye’deki Televizyon Üreticilerinin İnovasyon Karakteristikleri Üzerine Bir İnceleme. Tasarım+Kuram, vol.13, no.23, 2017, ss.120 - 136.
AMA EROĞLU I,ERDA S Türkiye’deki Televizyon Üreticilerinin İnovasyon Karakteristikleri Üzerine Bir İnceleme. Tasarım+Kuram. 2017; 13(23): 120 - 136.
Vancouver EROĞLU I,ERDA S Türkiye’deki Televizyon Üreticilerinin İnovasyon Karakteristikleri Üzerine Bir İnceleme. Tasarım+Kuram. 2017; 13(23): 120 - 136.
IEEE EROĞLU I,ERDA S "Türkiye’deki Televizyon Üreticilerinin İnovasyon Karakteristikleri Üzerine Bir İnceleme." Tasarım+Kuram, 13, ss.120 - 136, 2017.
ISNAD EROĞLU, ILGIM - ERDA, Süha. "Türkiye’deki Televizyon Üreticilerinin İnovasyon Karakteristikleri Üzerine Bir İnceleme". Tasarım+Kuram 13/23 (2017), 120-136.