DEVELOPING THE IN-CLASS LEADER TEACHING SKILLS PERCEPTION SCALE: RELIABILITY AND VALIDITY STUDY

Yıl: 2017 Cilt: 8 Sayı: 30 Sayfa Aralığı: 1582 - 1609 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

DEVELOPING THE IN-CLASS LEADER TEACHING SKILLS PERCEPTION SCALE: RELIABILITY AND VALIDITY STUDY

Öz:
Lider öğretmenlik becerilerini, sınıf içi ve sınıf dışı beceriler olarak ayırmak mümkündür. Nitelikli bir öğretimin gerçekleşmesini sağlayacak temel etkenin sınıf içi lider öğretmenlik becerilerini haiz öğretmen olduğu söylenebilir. Bu çalışmanın amacı, sınıf içi lider öğretmenlik becerilerinin ölçülmesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Sınıf içi lider öğretmenlik becerilerinin ölçülmesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmek için hazırlanan 5'li likert tipi denemelik ifadeler, açımlayıcı faktör analizi için 350 kişilik bir öğretmen grubuna, doğrulayıcı faktör analizi için ise 300 kişilik bir öğretmen grubuna uygulanmış ve elde edilen veriler analiz edilmiştir. Yapılan faktör analizi çalışması sonunda, "Olumlu Sınıf Atmosferi Yaratma / Sınıf İçi İlişkileri Geliştirme", "Öğrencileri Geliştirme / Öğrencilere Rehberlik", "Öğrencileri Etkileme", "Etkili Öğretim" olarak adlandırılan dört alt boyuttan (faktörden) ve 38 maddeden oluşan bir ölçek geliştirilmiştir. Madde-toplam korelasyonuna dayalı madde analizleri sonuçlarına göre deneme uygulamasına giren 45 maddeden 38'inin nihai ölçekte yer alabilecek nitelikte olduğu ve madde toplam korelasyonlarına dayalı iç geçerlik katsayıları ile ölçeğin Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayı değerinin yüksek düzeyde olduğu anlaşılmıştır. Bu koşulları sağlayan "Sınıf İçi Lider Öğretmenlik Becerileri Algı Ölçeği (SİLÖBAÖ)"nin sınıf içi lider öğretmenlik becerilerinin ölçülmesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu düşünülmektedir
Anahtar Kelime:

SINIF İÇİ LİDER ÖĞRETMENLİK BECERİLERİ ALGI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Öz:
It is possible to distinguish leader teaching skills as in-class and out-class skills. It may be stated that the basic factor to enable realization of a qualified teaching is a teacher having in-class leader teaching skills. Aim of this study is to develop a valid and reliable measurement tool that can be used for measurement of in-class leader teaching skills. 5-point Likert type test statements prepared to develop a valid and reliable measurement tool that can be used for measurement of in-class leader teaching skills were applied to a teacher group of 350 people for exploratory factor analysis and to a teacher group of 300 people for confirmative factor analysis, and the acquired data was analyzed. At the end of the conducted factor analysis study, a scale was developed consisting of four main dimensions (factors) as “Creating a Positive Class Environment / Developing In-class Relations”, “Developing Students / Guidance to Students”, “Affecting Students”, “Effective Teaching” and of 38 items. According to the item analysis results depending on total item correlation, it was understood that 38 out of 45 items in the trial application were of quality to be incorporated into the final scale, and internal validity coefficients depending on total item correlations and Cronbach Alpha internal consistency value of the scale were at high levels. It is considered that the “In-class Leader Teaching Skills Perception Scale (ICLTSPS)” satisfying these conditions is a valid and reliable scale that can be used for measurement of the in-class leader teaching skills
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Angelle, P.S. & Dehart, C.A. (2011). Teacher Perceptions of Teacher Leadership: Examining Differences by Experience, Degree And Position. NASP Bulletin, 95(2), 141-160.
  • Atman, B. R. (2010). Öğretmenlerin Liderlik Niteliklerinin Sınıf Yönetme Becerilerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Anderson, K. D. (2004). The Nature of Teacher Leadership in Schools as Reciprocal Influences Between Teachers and Principals. School Effectiveness and School Leadership, 15 (1), 97-113.
  • Aydın M. (2010). Eğitim Yönetimi. İstanbul: Hatiboğlu Basım Yayım Sanayi Ticaret Limited Şirketi.
  • Barth, R. S. (1990). Improving Schools from Within. Teachers, Parents, and Principals Can Make The Difference. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Bayuk, K. (2013). İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin Liderlik Davranışlarının Sınıf Yönetme Becerileri İle İlişkisi.
  • Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Beachum F. & Dentith, A.M. (2004). Teacher Leaders Creating Cultures of School Renewal and Transformation. The Educational Forum, 68 (3), 276-286.
  • Beycioğlu, K. (2009). İlköğretim Okullarında Öğretmenlerin Sergiledikleri Liderlik Rollerine İlişkin Bir Değerlendirme. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Beycioğlu, K. & Aslan, B. (2010). Öğretmen Liderliği Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İlkoğretim Online, 9(2), 764-775.
  • Beycioğlu, K. & Aslan, B. (2012). Öğretmen ve Yöneticilerin Öğretmen Liderliğine İlişkin Görüşleri: Bir Karma Yöntem Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 18(2), 191-223.
  • Beycioğlu, K. (2015). Öğretmen Liderliği. İçinde, N. Konan (Ed.), Eğitim Yönetiminde Yeni Liderlik Yaklaşımları (157-180). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Burgess, C.A. (2012). Teachers’ Perceptions of Teacher Leadership and Teacher Efficacy. Doctoral Dissertation, Retrieved from ProQuest dissertations and Thesis database (UMI No. 3493784).
  • Bursalıoğlu, Z. (1994). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Busher, H. & Harris, A. (1999). Leadership of School Subject Arenas: Tensions and Dimensions of Managing in The Middle. School Leadership and Management, 19(3), 305-317.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö. & Şekercioğlu, G. (2010). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve LISREL Uygulamaları. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Can, N. (2006). Öğretmen Liderliğinin Geliştirilmesinde Müdürün Rol ve Stratejileri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21 (2), 349-363.
  • Can, N. (2007). Öğretmen Liderliği Becerileri ve Bu Becerilerin Gerçekleştirilme Düzeyi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22 (1), 263-288.
  • Can, N. (2009a). Öğretmen Liderliği. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Can, N. (2009b). Öğretmenlerin Sınıfta ve Okulda Liderlik Davranışları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 385-399.
  • Can, N. (2011). Sınıfta Bir Lider Olarak Öğretmen. İçinde, M. Şişman ve S. Turan (Ed.), Sınıf Yönetimi (225-240). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Crowther, F. & Olsen, P. (1997). Teachers as Leaders - An Exploratory Framework. International Journal of Educational Management, 11(1), 6-13.
  • Çeküç, S. (2008). Lider Öğretmen Yeterliliklerinin İncelenmesi Üzerine Empirik Bir Araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Dağ, İ. & Göktürk, T. (2014). Sınıf Yönetiminde Liderlik ve Liderliğin Sınıf Yönetimine Katkıları. International Journal of Social Science. 27 , 171-184.
  • Danielson, C. (2006). Teacher Leadership That Strengthens Professional Practice. Alexandria: ASCD.
  • Danielson, C. (2007). The Many Faces of Leadership. Educational Leadership September, 2007, Volume 65, Number 1, Teachers as Leaders, 14-19. 8 Kasım 2015 tarihinde http://www.ascd.org/publications/educational-leadership/sept07/vol65/num01/The-Many-Faces-ofLeadership.aspx adresinden alınmıştır.
  • Demir, K. (2014). Öğretmen Liderliği Kültürü Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İlköğretim Online, 13(2), 334-344.
  • Deniz, L. & Hasançebioğlu, T. (2003). Öğretmen Liderlik Stillerini Belirlemeye Yönelik Bir Ölçek Çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 17, 55-62.
  • Derrington, M.L. & Angelle, P.S. (2013). Teacher Leadership and Collective Efficacy: Connections and Links. International Journal of Teacher Leadership, 4(1), 1-13.
  • Dozier, T. K. (2007). Turning Good Teachers into Great Leaders. Educational Leadership, September, 54-58.
  • Education Commission of the States (2010). Teacher Leaders: Boosting Teacher Effectiveness and Student Achievement. The Progress of Education Reform. Denver: Vol. 11 No. 6. 15 Ekim 2015 tarihinde http://www.betterhighschools.org/MidwestSIG/documents/Handout_TeacherLeaders.pdf adresinden alınmıştır.
  • Fraser, R. J. (2008). Demystifying Teacher Leadership in Comprehensive High Schools. Doctoral Dissertation, ProQuest Dissertations and Thesis database (UMI No. 3311546)’den alınmıştır.
  • Freadman J.L., Sears, D.O. & Carlsmith, J.M. (2003). Sosyal Psikoloji. Çev.: A. Dönmez. Ankara: İmge Yayıncılık.
  • Frost, D. & Harris, A. (2003). Teacher Leadership: Towards a Research Agenda. Cambridge Journal of Education, 33(3), 479-498.
  • Fullan, M. G. (1994). Teacher Leadership: A Failure to Conceptualize. İçinde, D. R. Walling (Ed.), Teachers as Leaders (241-253). Bloomington, IN: Phi Delta Kappa Educational Foundation.
  • Gabriel, J. G. (2005). How to Thrive as a Teacher Leader. Alexandria: ASCD.
  • Gehrke, N. (1991). Developing Teachers’ Leadership Skills. ERIC Digest ED330691.
  • Grant, C. (2006). Emerging Voices on Teacher Leadership: Some South African View. Educational Management Administration & Leadership, 34(4), 511-532.
  • Greenlee, B. J. (2007). Building Teacher Leadership Capacity Through Educational Leadership Programs. Journal of Research for Educational Leaders, 4 (1), 44-74.
  • Gül, R. (2010). Cumhuriyet’ten Günümüze Öğretmenin Liderliğine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Hallinger, P. (2005). Instructional Leadership and The School Principal: A Passing Fancy That Refuses to Fade Away. Leadership and Policy in Schools, 4(3), 221-239.
  • Harris, A. (2004). Editorial: School Leadership and School Improvement: A Simple and a Complex Relationship. School Leadership and Management, 24, 3-5.
  • Harris, A. & Lambert, L. (2003). Building Leadership Capacity for School Improvement. Maidenhead, Philadelphia: Open University.
  • Harris, A. & Muijs, D. (2005). Improving Schools Through Teacher Leadership. London: Open University Press.
  • Harrison, C. & Killion, J. (2007). Ten Roles for Teacher Leaders. Educational Leadership, September 2007, Volume 65, Number 1, Teachers as Leaders, 74-77. 10 Ekim 2015 tarihinde http://www.ascd.org/publications/educational-leadership/sept07/vol65/num01/Ten-Roles-forTeacher-Leaders.aspx adresinden alınmıştır.
  • Heifetz, R. & Laurie, D.(1997). The Work of Leadership. Harvard Business Review, 75 (1), 124 – 134.
  • Hook, D. P. (2006). The Impact of Teacher Leadership on School Effec-Tiveness in Selected Exemplary Secondary Schools. Doctoral Dissertation, Texas A&M University. ProQuest Dissertations and Thesis database. (UMI No. 3219160).
  • Kalaycı, Ş. (2009). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Matbaacılık.
  • Katzenmeyer, M. & Moller, G. (2013). Uyuyan Devi Uyandırmak: Lider Öğretmenler Yetiştirmek. Çev.: A. Ç. Kılınç. Ankara: Nobel Akademi Yayınları.
  • Kölükçü, D. (2011). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Öğretmen Liderliğini Gösteren Davranışlarının Gereklilik ve Sergilenme Derecesine İlişkin Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kılınç, A. Ç. (2016). Çağdaş Liderlik Yaklaşımları: Öğretim Liderliği, Öğretmen Liderliği, Dağıtımcı Liderlik. İçinde, N. Güçlü (Ed.), Eğitim Yönetiminde Liderlik: Teori, Araştırma Ve Uygulama (69-96). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kılınç, A. Ç. & Recepoğlu E. (2013). Ortaöğretim Okul Öğretmenlerinin Öğretmen Liderliğine İlişkin Algı ve Beklentileri. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 3(2), 175-215.
  • Kuran, K. (2005). Bir Değişme ve Gelişme Süreci Olarak Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi ve Aktif Öğrenme İlişkisi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 317, 14-22.
  • Labich, K. (1988). The Seven Keys to Busıness Leadershıp. 6 Ocak 2015 tarihinde http://archive.fortune.com/magazines/fortune/fortune_archive/1988/10/24/71165/index.htm adresinden alınmıştır.
  • Mangin, M. M. (2005). Distributed Leadership and Culture of Schools: Teacher Leaders’ Strategies for Gaining Access to Classrooms. Journal of School Leadership, 15(4), 456-484.
  • Mangin, M. M. (2007). Facilitating Elementary Principals’ Support for Instructional Teacher Leadership. Educational Administration Quarterly, 43(3), 319-357.
  • Mayo, K.E. (2002). Teacher Leadership: The Master Teacher Model. Management in Education, 16, 29-33.
  • Northouse, P.G. (2014). Liderlik: Kuram ve Uygulamalar. Çev.: C. Şimşek. İzmir: Sürat Üniversite Yayınları.
  • Muijs, D. & Harris, A. (2007). Teacher Leadership in Action. Three Case Studies of Contrasting Schools. Educational Management Administration & Leadership, 35(1), 111-134.
  • Murphy, J. (2005). Connecting Teacher Leadership and School Improvment. Thousand Oaks, London, New Delhi: Corwin Press, Sage.
  • Nolan, B. & Palazzolo, L. (2011). New Teacher Perceptions of The Teacher Leader Movement. NASP Bulletin, 95(4), 302-318.
  • Özdamar, K. (1999). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Robbins, P. (1994). Örgütsel Davranışın Temelleri. Çev.: S.A. Öztürk. Eskişehir: Etam AŞ.
  • Robbins, P. & Ramos-Pell, A.(2010). Shared Leadership: A Key to Student Achievement in an Underperforming School.Teacher Leadership. A publication of the University of Phoenix. 12 Nisan 2011 tarihinde http://cdnstatic.phoenix.edu/content/dam/altcloud/doc/Teacher_Leadership_White_Paper.pdf#_blan k adresinden alınmıştır.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. & Müller, H. (2003). Evaluating The Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-of-Fit Measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Schleicher, A. (2012), Ed., Preparing Teachers and Developing School Leaders for the 21st Century: Lessons from around the World, OECD Publishing. 9 Kasım 2015 tarihinde http://dx.doi.org/10.1787/9789264xxxxxx-en adresinden alınmıştır.
  • Schunk, D.H. & Gunn, T.P. (1986). Self-Efficacy and Skill Development: Influence of Task Strategies and Attributions. Journal of Educational Research. 79(4), 238-244.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2001). Using Multivariale Statistics. Cambridge: Harper & Row. TDK (2017). Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük. 1 Temmuz 2017 tarihinde http://www.tdk.gov.tr. adresinden alınmıştır.
  • Tezbaşaran, A. (2012). Likert Tipi Ölçek Hazırlama Kılavuzu. e-Kitap, ISBN: 975-9756-08-5, Ankara. 5 Haziran 2017 tarihinde http://www.academia.edu/1288035/Likert_Tipi_Olcek_Hazirlama_Kilavuzu adresinden alınmıştır.
  • Turan S. (2010). Eğitim Yönetimi Teori, Araştırma ve Uygulama. Ankara: Nobel Yayın, Dağıtım.
  • Seashore Louis, K., Leithwood, K., Walstorm, K. & Anderson, S. (2010). Learning from Leadership: Investigating The Links to Improved Student Learning. Final Report to The Wallace Foundation. Minneapolis, MN: University of Minnesota. 6 Temmuz 2015 tarihinde http://www.wallacefoundation.org
  • /KnowledgeCenter/KnowledgeTopics/CurrentAreasofFocus/Educati onLeadership/Documents/Learning-from-Leadership-Investigating-Links-Final-Report.pdf adresinden alınmıştır.
  • Waters, T., Marzano, R.J. & McNulty, B.(2008). Balanced Leadership: What 30 Years of Research Tells Us about The Effect of Leadership on Student Achievement. Denver, CO: Mid-Continent Research for Education and Learning.
  • Xie, D. (2008). A Study of Teacher Leadership and its Relationship with School Climate in American Public Schools: Findings From SASS 2003-2004. Doctoral Dissertation. Retreived from Proquest Dissertations and Thesis Database (UMI No. 3303476).
  • Yiğit, Y., Doğan S. & Uğurlu C. T. (2013). Öğretmenlerin Öğretmen Liderliği Davranışlarına İlişkin Görüşleri. Cumhuriyet International Journal of Education, 2(2), 93-105.
  • York-Barr, J. & Duke, K. (2004). What Do We Know About Teacher Leadership? Findings from Two Decades of Scholarship. Review of Educational Research, 74, 3; ProQuest Education Journals pg. 255.
  • Zinn, L. F. (1997). Supports and Barriers to Teacher Leadership. Reports of Teacher Leaders. Paper presented in the Annual Meeting of American Educational Research Association. Chicago, IL, (24-28 Mart, 1997).
APA Gülbahar B (2017). DEVELOPING THE IN-CLASS LEADER TEACHING SKILLS PERCEPTION SCALE: RELIABILITY AND VALIDITY STUDY. , 1582 - 1609.
Chicago Gülbahar Bahadır DEVELOPING THE IN-CLASS LEADER TEACHING SKILLS PERCEPTION SCALE: RELIABILITY AND VALIDITY STUDY. (2017): 1582 - 1609.
MLA Gülbahar Bahadır DEVELOPING THE IN-CLASS LEADER TEACHING SKILLS PERCEPTION SCALE: RELIABILITY AND VALIDITY STUDY. , 2017, ss.1582 - 1609.
AMA Gülbahar B DEVELOPING THE IN-CLASS LEADER TEACHING SKILLS PERCEPTION SCALE: RELIABILITY AND VALIDITY STUDY. . 2017; 1582 - 1609.
Vancouver Gülbahar B DEVELOPING THE IN-CLASS LEADER TEACHING SKILLS PERCEPTION SCALE: RELIABILITY AND VALIDITY STUDY. . 2017; 1582 - 1609.
IEEE Gülbahar B "DEVELOPING THE IN-CLASS LEADER TEACHING SKILLS PERCEPTION SCALE: RELIABILITY AND VALIDITY STUDY." , ss.1582 - 1609, 2017.
ISNAD Gülbahar, Bahadır. "DEVELOPING THE IN-CLASS LEADER TEACHING SKILLS PERCEPTION SCALE: RELIABILITY AND VALIDITY STUDY". (2017), 1582-1609.
APA Gülbahar B (2017). DEVELOPING THE IN-CLASS LEADER TEACHING SKILLS PERCEPTION SCALE: RELIABILITY AND VALIDITY STUDY. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 8(30), 1582 - 1609.
Chicago Gülbahar Bahadır DEVELOPING THE IN-CLASS LEADER TEACHING SKILLS PERCEPTION SCALE: RELIABILITY AND VALIDITY STUDY. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi 8, no.30 (2017): 1582 - 1609.
MLA Gülbahar Bahadır DEVELOPING THE IN-CLASS LEADER TEACHING SKILLS PERCEPTION SCALE: RELIABILITY AND VALIDITY STUDY. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, vol.8, no.30, 2017, ss.1582 - 1609.
AMA Gülbahar B DEVELOPING THE IN-CLASS LEADER TEACHING SKILLS PERCEPTION SCALE: RELIABILITY AND VALIDITY STUDY. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi. 2017; 8(30): 1582 - 1609.
Vancouver Gülbahar B DEVELOPING THE IN-CLASS LEADER TEACHING SKILLS PERCEPTION SCALE: RELIABILITY AND VALIDITY STUDY. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi. 2017; 8(30): 1582 - 1609.
IEEE Gülbahar B "DEVELOPING THE IN-CLASS LEADER TEACHING SKILLS PERCEPTION SCALE: RELIABILITY AND VALIDITY STUDY." Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 8, ss.1582 - 1609, 2017.
ISNAD Gülbahar, Bahadır. "DEVELOPING THE IN-CLASS LEADER TEACHING SKILLS PERCEPTION SCALE: RELIABILITY AND VALIDITY STUDY". Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi 8/30 (2017), 1582-1609.