Yıl: 2017 Cilt: 12 Sayı: 28 Sayfa Aralığı: 489 - 502 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ZİHİNSEL ENGELLİ OKULLARINDA BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR DERSİ PROGRAMINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Öz:
Bu araştırmada, Türkiye'de Özel Eğitim Uygulama Merkezlerinde (Zihinsel Engelliler Okulu) görev yapan öğretmenlerin beden eğitimi dersinde kullanılan programlara yönelik görüşlerini tespit etmek amaçlanmıştır. Araştırmada, veriler araştırmacılar tarafından hazırlanan bir görüşme formuyla elde edilmiştir. Bu doğrultuda görüşme formunda 5 yarı yapılandırılmış soruya yer verilmiştir. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde bilgisayar destekli nitel veri analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgularda; öğretmenlerin beden eğitimi dersi programlarının içeriklerinin uygunluğu konusunda görüş ayrılığına düştükleri görülmüştür. Programda yer alan oyunlar ve fiziki etkinlikler programın iyi yönlerine ilişkin bulgular olarak tespit edilmiştir. Beden eğitimi ve spor öğretmenleri, programdaki uygulamalarda en çok materyal eksikliği ve bu uygulamaların yapılacağı fiziki imkansızlıklar yönünde görüş bildirmişlerdir. Ayrıca, zihinsel engelli öğrencilerin seviyelerine uygun etkinliklerin düzenlenmesi, öğrencilerin hazır bulunuşlukları ve bireysel farklılıklarının programlarda göz önünde bulundurulması gerektiği konusunda görüş bildirmişlerdir. Araştırmacılar, beden eğitimi dersi programına yönelik ise şu görüşlere yer vermişlerdir; uygun sportif alanın sağlanması, öğrenci seviyelerinin ve hazırbulunuşluklarının beden eğitimi programında gözetilmesi, öğrenci yeteneklerine göre derslerin belirli kategorilere ayrılması gibi öneriler sunmuşlardır. Sonuç olarak, bu eğitim kurumlarında fiziki imkansızlıkların giderilmesinde okul yönetimlerine büyük sorumluluklar düşmekte ve milli eğitim müdürlükleri tarafından programın işlerliğinin artırılması anlamında öğretmenlere yönelik hizmet içi eğitim verilmelidir
Anahtar Kelime:

EVALUATION OF TEACHERS’ OPINIONS FOR PHYSICAL EDUCATION AND SPORT COURSE PROGRAM IN MENTALLY DISABLED SCHOOLS

Öz:
The aim of this research was to determine the opinions of theteachers working in the Special Education Application Centers (MentalRetardation Schools) in Turkey for the programs used in the physicaleducation lesson. In this research, the data were obtained through aninterview form prepared by the researchers. In this direction, five semistructuredquestions were included in the interview form. Computeraided qualitative data analysis was used to analyze the obtained data. Inthe obtained findings; It has been observed that the teachers have fallenin dissidence on the physical education course programs. The games andphysical activities included in the program have been identified asfindings regarding good aspects of the program. Teachers of physicaleducation and sports commented on the lack of material and the physicalimpossibilities of these exercises in the applications in the program.Teachers of physical education and sports commented on the lack ofmaterial and the physical impossibilities of these exercises in theapplications in the program. The organization of activities appropriate tothe levels of students with mental retardation gave the opinion that thereadiness of the students and their individual differences should beconsidered in the programs. The research group included the followingopinions regarding the physical education course program; They providedsuggestions such as the provision of appropriate sporting area,observance of the student's level and readiness in the physical educationprogram, classifications of the lessons according to the student's abilities.As a result, there is great responsibility for school administrations toovercome the physical impossibilities in these educational institutionsand in-service training should be given to teachers in the sense that thefunction of the program is to be increased by the national educationdirectorates.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA KARAKAYA Y, YENER E, tan ç, UĞURLU F (2017). ZİHİNSEL ENGELLİ OKULLARINDA BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR DERSİ PROGRAMINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. , 489 - 502.
Chicago KARAKAYA YUNUS EMRE,YENER Emin Tamer,tan çetin,UĞURLU Fatih Mehmet ZİHİNSEL ENGELLİ OKULLARINDA BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR DERSİ PROGRAMINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. (2017): 489 - 502.
MLA KARAKAYA YUNUS EMRE,YENER Emin Tamer,tan çetin,UĞURLU Fatih Mehmet ZİHİNSEL ENGELLİ OKULLARINDA BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR DERSİ PROGRAMINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. , 2017, ss.489 - 502.
AMA KARAKAYA Y,YENER E,tan ç,UĞURLU F ZİHİNSEL ENGELLİ OKULLARINDA BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR DERSİ PROGRAMINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2017; 489 - 502.
Vancouver KARAKAYA Y,YENER E,tan ç,UĞURLU F ZİHİNSEL ENGELLİ OKULLARINDA BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR DERSİ PROGRAMINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2017; 489 - 502.
IEEE KARAKAYA Y,YENER E,tan ç,UĞURLU F "ZİHİNSEL ENGELLİ OKULLARINDA BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR DERSİ PROGRAMINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ." , ss.489 - 502, 2017.
ISNAD KARAKAYA, YUNUS EMRE vd. "ZİHİNSEL ENGELLİ OKULLARINDA BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR DERSİ PROGRAMINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ". (2017), 489-502.
APA KARAKAYA Y, YENER E, tan ç, UĞURLU F (2017). ZİHİNSEL ENGELLİ OKULLARINDA BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR DERSİ PROGRAMINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik), 12(28), 489 - 502.
Chicago KARAKAYA YUNUS EMRE,YENER Emin Tamer,tan çetin,UĞURLU Fatih Mehmet ZİHİNSEL ENGELLİ OKULLARINDA BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR DERSİ PROGRAMINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik) 12, no.28 (2017): 489 - 502.
MLA KARAKAYA YUNUS EMRE,YENER Emin Tamer,tan çetin,UĞURLU Fatih Mehmet ZİHİNSEL ENGELLİ OKULLARINDA BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR DERSİ PROGRAMINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.12, no.28, 2017, ss.489 - 502.
AMA KARAKAYA Y,YENER E,tan ç,UĞURLU F ZİHİNSEL ENGELLİ OKULLARINDA BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR DERSİ PROGRAMINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2017; 12(28): 489 - 502.
Vancouver KARAKAYA Y,YENER E,tan ç,UĞURLU F ZİHİNSEL ENGELLİ OKULLARINDA BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR DERSİ PROGRAMINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2017; 12(28): 489 - 502.
IEEE KARAKAYA Y,YENER E,tan ç,UĞURLU F "ZİHİNSEL ENGELLİ OKULLARINDA BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR DERSİ PROGRAMINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ." Turkish Studies (Elektronik), 12, ss.489 - 502, 2017.
ISNAD KARAKAYA, YUNUS EMRE vd. "ZİHİNSEL ENGELLİ OKULLARINDA BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR DERSİ PROGRAMINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ". Turkish Studies (Elektronik) 12/28 (2017), 489-502.