Yıl: 2016 Cilt: 11 Sayı: 5 Sayfa Aralığı: 269 - 284 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

MAHREM NAMAHREM İFFET VE NAMUS KAVRAMLARININ SEMANTİĞİ VE KUR'AN'DA KULLANILIŞ BİÇİMLERİ

Öz:
İnsan konuşma yeteneği ile yaratılmıştır. Bu özellik insanı diğer canlılardan ayıran en belirgin farklılıktır. Kavramlara yüklediği meramını anlam yüklü sözcüklerle ifade eder. Sözcükler yardımıyla kurduğu cümleler ile de çevresiyle anlaşır. İnsanın çevresi ile iletişimini sağlayan dilidir. Dil, Dilbilim açısından üç temel unsur ihtiva eder. Meram sahibi, ifade (anlatım) kalıbı (sözcükler) ve meram. Dil ile düşünce iç içedir. Birbirinden ayrılamazlar. Dil düşüncenin ifade aracıdır. Temel işlevi bireyler arasında iletişimi sağlamaktır. Dil bu işlevi sözcükler aracılığı ile yerine getirir. Bu sözcüklerin tarihi süreç içinde geçirdiği değişim ve tekâmülünü Semantik konu edinir. Bu unsurlardan semantiğin alanı ifade kalıbıdır. Mahremiyet algısı bağlamında mahrem, namahrem, iffet ve namus kavramlarının semantiği, yüklendikleri anlamı tanımlama açısından önem arz etmektedir. Mahrem, namahrem, iffet ve namus kelimelerinin zaman zaman birlikte ya da ayrı ayrı kullanımlarında benzer anlamlara geldikler görülmektedir. Toplum hayatında önemli bir yere sahip bu kelimelerin semantik incelemesi, aralarındaki anlam benzerliğini ve anlam birliği ilişkisini ortaya çıkaracaktır. Mahrem, namahrem, iffet ve namus kelimelerinin lafız, ibare, işaret ve iktiza yönüyle manaya delaletinin bilinmesi, kişinin özeli ve toplumun düzeni açısından yol gösterici olacaktır. Bu sebeple zikredilen sözcüklerin semantik tahliline ihtiyaç vardır. Bu çalışmada mahremiyet algısı bağlamında mahrem namahrem iffet ve namus kelimelerin anlamı ile ilgili bir beyin fırtınası denemesi yapılacaktır.
Anahtar Kelime:

THE SEMANTIC OF PRIVATE, UNRELATED, VIRTUE AND PUDICITY CONCEPTS AND THEIR USAGE IN KORAN

Öz:
Human is created with speaking ability. This feature is the clearest differences between human and other creatures. Human express the intention of concepts by attributing meaning to the words. People can also communicate with others with sentences that created via words. Language is the tool that helps people to communicate with other people around them. Language comprise of three part in terms of linguistics. That's are person's intention, express structure and intention. Language within the thought. They are inseparable. Language is the means of expression of thoughts. The main function of them are supplying communication between individuals. This function is supplied with words. Semantic deal with change and development of these words in historic process. Expression from the concepts mentioned before, is the field of semantic. In the context of perception of privacy, the semantic of private, unrelated, virtue and pudicity concepts are important in the sense of describing their meanings. Private, unrelated, virtue and pudicity are sometimes in the same meaning when they use together or separately. The semantic analyses of these words, which are important in society life, will reveal meaning similarities and meaning unity among them. Knowing the word signification of private, unrelated, virtue and pudicity in terms of wording, expression, sign and requirement can be guide for individuals, society order and its design. Therefore, semantic analyses of these words are needed. In this study, brain storming will be done related to meaning of private, unrelated, virtue and pudicity words.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Atay, Hüseyin. (1996). Semantik. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 7. Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Bardakoğlu, Ali. (1994). Delalet. Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (c. 9, ss. 119-122). İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Cürcani, Ebü'l-Hasan Seyyid Şerif Ali b. Muhammed b. Ali. (1983). et-Ta'rifat, Beyrut: Dârü'lKütübi'l-İlmiyye.
  • Develioğlu, Ferid. (1993). Osmanlıca Türkçe Ansiklopetik Lugat. Ankara-Aydın Kitabevi.
  • İbn Cinni, Ebü'l-Feth Osman b. Cinnî, (2011). Hasais, thk. Muhammed Ali en-Neccar, Kahire: Mektebetü'l-Mısriyye.
  • İbn Faris, Ebü'l-Hüseyin Ahmed b. Faris b. Zekeriyyâ. (1979). Mu'cemu mekayisi'l-luga. thk. Abdüsselam Muhammed Harun Beyrut.
  • İbn Manzur, (1998). Lisanü'l-Arab. Beyrut: Darü İhyai'd-dürasi'l-Arabî,
  • Keklik, M., (2013). Dilbilimsel Açıdan Şiir Dili Ve Bu Bağlamda Baki'nin Gazellerinde Alışılmamış Bağdaştırmalar Duygu Değeri Ve Uzak Çağrışımlar Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/9 Summer 2013, p. 1801-1818, ISSN: 1308-2140 Doi Number http://dx.doi.org /10.7827/ TurkishStudies.5110, ANKARA-TURKEY
  • Kıran, Zeynel ve Kıran - Ayşe Eziler. (2000). Dilbilimine Giriş. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Kök, A., (2010). XI. Yüzyılda Türk Dünyasında Haberleşme Metonimileri, Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 5/1 Winter 2010, p. 1194-1209, ISSN: 1308-2140, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.1218, ANKARA-TURKEY
  • Mütercim Asım Efendi. (1268). El-Okyanûsu'l-basît fi tercemeti'l-Kamûsu'l-muhit, İstanbul.
  • Naci Muallim Ömer. (2009). Lügat-i Naci. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Öğüt, Salim. (2003) Mahrem. Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (c. 27, ss. 388-389). İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Resâilü İhvâni's-Safâ ve hullânü'l-vefâ. (1995). Beyrut : Dâru Uveydati'd-Devliyye.
  • Sami, Şemseddin. (2004). Kamus-i Türki. İstanbul: Kapı Yayınları.
  • TDK, Bilim ve Sanat Terimleri Sözlüğü. Erişim tarihi: 07 Şubat 2016, http://www.tdk.gov.tr/
  • Vardar, Berke. (1998). Dilbilimin Temel Kavram Ve İlkeler. İstanbul: Multilingual Yayınları.
APA FETTAHOĞLU S (2016). MAHREM NAMAHREM İFFET VE NAMUS KAVRAMLARININ SEMANTİĞİ VE KUR'AN'DA KULLANILIŞ BİÇİMLERİ. , 269 - 284.
Chicago FETTAHOĞLU Selahattin MAHREM NAMAHREM İFFET VE NAMUS KAVRAMLARININ SEMANTİĞİ VE KUR'AN'DA KULLANILIŞ BİÇİMLERİ. (2016): 269 - 284.
MLA FETTAHOĞLU Selahattin MAHREM NAMAHREM İFFET VE NAMUS KAVRAMLARININ SEMANTİĞİ VE KUR'AN'DA KULLANILIŞ BİÇİMLERİ. , 2016, ss.269 - 284.
AMA FETTAHOĞLU S MAHREM NAMAHREM İFFET VE NAMUS KAVRAMLARININ SEMANTİĞİ VE KUR'AN'DA KULLANILIŞ BİÇİMLERİ. . 2016; 269 - 284.
Vancouver FETTAHOĞLU S MAHREM NAMAHREM İFFET VE NAMUS KAVRAMLARININ SEMANTİĞİ VE KUR'AN'DA KULLANILIŞ BİÇİMLERİ. . 2016; 269 - 284.
IEEE FETTAHOĞLU S "MAHREM NAMAHREM İFFET VE NAMUS KAVRAMLARININ SEMANTİĞİ VE KUR'AN'DA KULLANILIŞ BİÇİMLERİ." , ss.269 - 284, 2016.
ISNAD FETTAHOĞLU, Selahattin. "MAHREM NAMAHREM İFFET VE NAMUS KAVRAMLARININ SEMANTİĞİ VE KUR'AN'DA KULLANILIŞ BİÇİMLERİ". (2016), 269-284.
APA FETTAHOĞLU S (2016). MAHREM NAMAHREM İFFET VE NAMUS KAVRAMLARININ SEMANTİĞİ VE KUR'AN'DA KULLANILIŞ BİÇİMLERİ. Turkish Studies (Elektronik), 11(5), 269 - 284.
Chicago FETTAHOĞLU Selahattin MAHREM NAMAHREM İFFET VE NAMUS KAVRAMLARININ SEMANTİĞİ VE KUR'AN'DA KULLANILIŞ BİÇİMLERİ. Turkish Studies (Elektronik) 11, no.5 (2016): 269 - 284.
MLA FETTAHOĞLU Selahattin MAHREM NAMAHREM İFFET VE NAMUS KAVRAMLARININ SEMANTİĞİ VE KUR'AN'DA KULLANILIŞ BİÇİMLERİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.11, no.5, 2016, ss.269 - 284.
AMA FETTAHOĞLU S MAHREM NAMAHREM İFFET VE NAMUS KAVRAMLARININ SEMANTİĞİ VE KUR'AN'DA KULLANILIŞ BİÇİMLERİ. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(5): 269 - 284.
Vancouver FETTAHOĞLU S MAHREM NAMAHREM İFFET VE NAMUS KAVRAMLARININ SEMANTİĞİ VE KUR'AN'DA KULLANILIŞ BİÇİMLERİ. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(5): 269 - 284.
IEEE FETTAHOĞLU S "MAHREM NAMAHREM İFFET VE NAMUS KAVRAMLARININ SEMANTİĞİ VE KUR'AN'DA KULLANILIŞ BİÇİMLERİ." Turkish Studies (Elektronik), 11, ss.269 - 284, 2016.
ISNAD FETTAHOĞLU, Selahattin. "MAHREM NAMAHREM İFFET VE NAMUS KAVRAMLARININ SEMANTİĞİ VE KUR'AN'DA KULLANILIŞ BİÇİMLERİ". Turkish Studies (Elektronik) 11/5 (2016), 269-284.