Yıl: 2017 Cilt: 16 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 151 - 160 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17051/io.2017.85444 İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlkokul öğrencilerinin sürekli kaygı, yetkinlik ve üzüntü yönetimine ilişkin araştırma

Öz:
Bu araştırmanın amacı, ilkokul düzeyindeki öğrencilerin sürekli kaygı düzeyleri ile yetkinlik düzeyleri ve üzüntü yönetim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu Muğla İli Bodrum İlçesindeki bir İlkokul bünyesindeki 2. 3. ve 4. sınıf öğrencileri 105 kız öğrenci ve 106 erkek öğrenci olmak üzere toplam 211 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veriler için Sürekli Kaygı ölçeği (Öner ve Le Compte, 1985; Spielberger, Gorsuch ve Luschene, 1970) , Çocuklar için Öz-Yeterlik Ölçeği (Muris, 2001; Telef ve Karaca, 2012) ve Üzüntü Yönetimi Ölçeği (Akın ve diğ., 2014; Zeman, Shipman ve Penza-Clyve, 2001) kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel analizi için Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu, t-testi ve yapısal eşitlik modeli kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, üzüntü yönetiminin yetkinliği, yetkinliğin de sürekli kaygıyı anlamlı düzeyde açıkladığı bulunmuştur. Ayrıca üzüntü yönetiminin sürekli kaygıyı anlamlı düzeyde açıklamadığı fakat üzüntü yönetiminin sürekli kaygıyı yetkinlik inancı üzerinden yordadığı belirlenmiştir. Bunun yanı sıra araştırmada kullanılan kavramlar cinsiyet değişkeni açısından değerlendirildiğinde anlamlı bir fark bulunmamıştır. Bulgular alan yazın ışığında tartışılmıştır. Gelecek çalışmalar ve alan çalışanları için önerilerde bulunulmuştur
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Psikoloji

A Research about trait anxiety, self-efficacy, and sadness management of primary school students

Öz:
The aim of this study was to investigate the relationship between levels of self-efficacy, skills to sadness management, and trait anxiety of primary school students. Study group of the research consists of 211, which consists of 105 female, 106 male, 2nd, 3rd and 4th grade students in a Primary School. Trait Anxiety Scale (Öner & Le Compte, 1985; Spielberger et al., 1970), Self-Efficacy Scale for Children (Muris, 2001; Telef & Karaca, 2012) and Sadness Management Scale (Akın et al., 2014; Zeman, Shipman & Penza-Clyve, 2001) were used to collect data. Data analysis methods are Pearson Product Moment Correlation, t-test and structural equation model. As a result, sadness management explains self-efficacy; self-efficacy explains trait anxiety at significance level. Also, sadness management does not explain trait anxiety at significant level but sadness management predict trait anxiety over self-efficacy. There isn’t found any significant difference for gender. The findings are discussed in terms of literature. Suggestions for academicians and field workers are stated in the text
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Psikoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arbuckle, J. L. (2011). Amos (Version 23.0) [Computer Program]. Chicago: IBM SPSS.
  • Akar, C. (2008). Öz-Yeterlik İnancı ve İlkokuma Yazmaya Etkisi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 185-198.
  • Akçay, C. ve Çoruk, A. (2012). Çalışma Yaşamında Duygular ve Yönetimi: Kavramsal Bir İnceleme. Eğitimde Politika Analizi, 12 (1), 3-25.
  • Akın, A. Sarıçam, H., Akkuş, Z., Akın, Ü., Bilgin, O., & Uğur, E. (2014). Çocuklar İçin Üzüntü Yönetimi Ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. 13. Sınıf Öğretmenliği Kongresi, 29-31 Mayıs, Kütahya
  • Akova, O. ve Işık, K. (2008). Otel İşletmelerinde Stres Yönetimi: İstanbul’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 17-44.
  • Alisinanoğlu, F. ve Ulutaş, İ. (2000). Çocuklarda Kaygı ve Bunu Etkileyen Etmenler. Çocuklarda Kaygı ve Bunu Etkileyen Faktörler. Milli Eğitim Dergisi, 145, 15-19.
  • Alisinanoğlu, F. ve Ulutaş, İ. (2003). Çocukların Kaygı Düzeyleri ile Annelerinin Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 28 (128), 65-71.
  • Alper, Y., Bayraktar, E. ve Karaçam, Ö. (2001). Herkes İçin Psikiyatri (1. baskı). İstanbul: Gendaş Kültür Yay.
  • Aral, N. ve Başar, F. (1998). Çocukların Kaygı Düzeylerinin Yaş, Cinsiyet, Sosyoekonomik Düzey ve Ailenin Parçalanma Durumuna göre İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 22, 110-120.
  • Arı, M. ve Yaban, H. (2016). Okulöncesi Dönemdeki Çocukların Sosyal Davranışları: Mizaç ve Duygu Düzenlemenin Rolü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31 (1), 125-141. DOI:10.16986/HUJE.2015014655
  • Bandura, A. (1988). Self-efficacy conception of anxiety. Anxiety Research, 1 (2), 77-98. DOI:10.1080/10615808808248222
  • Bandura, A. (1990). Perceived self-efficacy in the exercise of control over aids infection. Evaluation and Program Planning, 13, 9-17.
  • Barutçugil, İ. (2004). Organizasyonlarda Duygu Yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayınları.
  • Birkök, C. (2004). Poliste Çatışma ve Stres Yönetimi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-9.
  • Cenkseven, F. (2003). Öfke Yönetimi Becerileri Programının Ergenlerin Öfke ve Saldırganlık Düzeylerine Etkisi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2(4), 153-167
  • Çetin, B. (2013). Çocuklar için Öz-Yeterlik Ölçeğinin İlköğretim 4. ve 5.Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarısını Yordaması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 1117-1132.
  • Çetinkaya, Ö. ve Alparslan A.M. (2011). Duygusal Zekânın İletişim Becerileri Üzerine Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16 (1), 363-377.
  • Dinçmen, K. (2004). Psikiyatri (1. baskı). İstanbul: Arion yay.
  • Geçtan, E. (1995). Psikodinamik Psikiyatri ve Normal Dışı Davranışlar. İstanbul: Remzi Kitabevi,11. Basım.
  • Güçlü, N. (2001). Stres yönetimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 91-109.
  • Güngör-Aytar, A., ve Kurbet-Dinçer, H. (2014). Investigation of emotional regulation skills preschoolers and emphatic tendency and attitude of mothers towards their children. Proceeding of IAC-SSaH.
  • International Academic Conference on Social Sciences and Humanities, Czech Technical University in Prague, 282-292.
  • Holodynski, M. & Friedlmeier, W. (2006). Development of emotions and emotion regulation. New York: Springer Science+Business Media, Inc.
  • Horney, K. (1998). Çağımızın Nevrotik Kişiliği (3. baskı). Ankara: Öteki Psikoloji Dizisi Hurrel, K.E., Hudson, J.L. & Schniering, C.A. (2015). Parental reactions to children’s negative emotions: Relationships with emotion regulation in children with an anxiety disorder. Journal of Anxiety Disorders, 29, 72-82.doi:10.1016/j.janxdis.2014.10.008
  • Johnson-Iaird, P.N. & Oatley, K. (1989). The language of emotions: An analysis of semantic field. Cognition and Emotion, 3 (2), 81-123. doi:10.1080/02699938908408075
  • Karataş, Z. (2009). Bilişsel Davranışçı Teknikler Kullanılarak Yapılan Öfke Yönetimi Programının Ergenlerin Saldırganlığını Azaltmadaki Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 12-24
  • Koçyiğit, S., Sezer, T. ve Yılmaz, E. (2015). 60-72 aylık çocukların sosyal yetkinlik ve duygu düzenleme becerileri ile oyun becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (23), 209-218.
  • Korkmaz, M. (2005). Duyguların ve Liderlik Stillerinin Öğretmenlerin Performansı Üzerindeki Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 43, 401-422.
  • McKenzie, K. (2006). Anksiyete ve Panik Atak. İstanbul: Morpa Kültür yay. Muris, P. (2001). A brief questionnaire for measuring self-efficacy in youths. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 23 (3), 145–149. Doi: 10.1023/A:1010961119608
  • Muris, P. (2002). Relationships between self-efficacy and symptoms of axiety disorders and depression in a normal adolescent sample. Personality and Individual Differences, 32(2), 337-348.
  • Önder, A. ve Gülay, H. (2007). Annelerin Kabul Red Düzeyi ile Çocuklarının Empati Becerisi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (2), 23-30.
  • Öner, N. ve Le Compte, A. (1985). Durumluk - Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayını.
  • Özbay, Y., Palancı, M., Kandemir, M. ve Çakır, O. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Öznel İyi Oluşlarının Duygusal Düzenleme, Mizah, Sosyal Öz-Yeterlik ve Başa Çıkma Davranışları ile Yordanması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10 (2), 325-345.
  • Plotnik, R. (2009). Psikolojiye Giriş (1. baskı). İstanbul: Kaknüs yay.
  • Sanders, W., Zeman, J. & Poon, J. (2015). Child regulation of negative emotions and depressive symptoms: The moderating role of parental emotion socialization. Journal of Child and Family Studies, 24 (2), 402-415. Doi:10.1007/s10826-013-9850-y
  • Sarp, N. ve Tosun, A. (2011). Duygu ve otobiyografik bellek. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 3(3), 446-465.
  • Schunk, D.H. & Meece, J.L. (2006). Self-efficacy development in adolescence. In F. Pajares & T.C. Urdan (Eds.),
  • Self-efficacy beliefs of adolescents (pp. 71-96). Connecticut: Information Age Pub. Shipman, K., Edwards, A., Brown, A., Swisher, L. & Jennings, E. (2005). Managing emotion in a maltreating context: A pilot study examining child neglect. Child Abuse & Neglect, 29 (9), 1015-1029. doi:10.1016/j.chiabu.2005.01.006
  • Shipman, K.L. & Zeman, J. (2001). Socialization of children’s emotion regulation in mother-child dyads: A developmental psychopathology perspective. Development and Psychopathology,13(2), 317-336. Doi:10.1017/S0954579401002073
  • Soykan, Ç. (2003). Öfke ve Öfke Yönetimi. Kriz Dergisi,11(2), 19-27.
  • Spielberger, C.D., Gorsuch, R.C. & Luschene, R.E. (1970). Manual for the State-Trait Anxiety Inventory. California: Consulting Psychologists Press.
  • Sroufe, L.A. (2000). Early relationships and the development of children. Infant Mental Health Journal, 21 (1- 2), 67-74. Doi:10.1002/(SICI)1097-0355(200001/04)21:1/2<67::AID-IMHJ8>3.0.CO;2-2
  • Suveg, C. & Zeman, J. (2004). Emotion regulation in children with anxiety disorders. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 33(4), 750-759. doi: 10.1207/s15374424jccp3304_10
  • Tashmassian, K. ve Moghadam, N.J. (2011). Relationship between self-efficacy and symptoms of aniety, depression, worry, and social avoidance in a normal sample of students. Iran Journal of Psychiatry Behavior Science, 5(2), 91-98.
  • Telef, B.B. ve Karaca, R. (2012). Çocuklar için Öz-Yeterlilik Ölçeği; Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 169-187.
  • Tillery, R., Cohen, R., Parra, G.R., Kitzmann, K.M. & Howard-Sharp, K.M. (2015). Friendship and socialization of sadness. Merrill-Palmer Quarterly, 61(4), 486-508.
  • Töremen, F. ve Çankaya, İ. (2008). Yönetimde Etkili Bir Yaklaşım: Duygu Yönetimi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 1(1), 33-47.
  • Yerdelen, S., McCaffrey, A. & Klassen, R.M. (2016). Longitudinal examination of procrastination and anxiety, and their relation to self-efficacy for self-regulated learning: Latent Growth Curve Modeling. Educational Sciences: Theory&Practice, 16 (1), 5-22. DOI 10.12738/estp.2016.1.0108
  • Zeman, J., Shipman, K. & Penza-Clyve, S. (2001). Development and initial validation of The Children’s Sadness Management Scale. Journal of Nonverbal Behavior, 25 (3), 187-205. Doi: 10.1023/A:1010623226626
  • Zeman, J., Shipman, K. & Suveg, C. (2002). Anger and sadness regulation: Predictions to internalizing and externalizing symptoms in children. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 31 (3), 393-398. Doi: 10.1207/S15374424JCCP3103_11
APA Çolak Turan T, EREN G, Doğan U (2017). İlkokul öğrencilerinin sürekli kaygı, yetkinlik ve üzüntü yönetimine ilişkin araştırma. , 151 - 160. 10.17051/io.2017.85444
Chicago Çolak Turan Tuğba Seda,EREN Gülperi,Doğan Uğur İlkokul öğrencilerinin sürekli kaygı, yetkinlik ve üzüntü yönetimine ilişkin araştırma. (2017): 151 - 160. 10.17051/io.2017.85444
MLA Çolak Turan Tuğba Seda,EREN Gülperi,Doğan Uğur İlkokul öğrencilerinin sürekli kaygı, yetkinlik ve üzüntü yönetimine ilişkin araştırma. , 2017, ss.151 - 160. 10.17051/io.2017.85444
AMA Çolak Turan T,EREN G,Doğan U İlkokul öğrencilerinin sürekli kaygı, yetkinlik ve üzüntü yönetimine ilişkin araştırma. . 2017; 151 - 160. 10.17051/io.2017.85444
Vancouver Çolak Turan T,EREN G,Doğan U İlkokul öğrencilerinin sürekli kaygı, yetkinlik ve üzüntü yönetimine ilişkin araştırma. . 2017; 151 - 160. 10.17051/io.2017.85444
IEEE Çolak Turan T,EREN G,Doğan U "İlkokul öğrencilerinin sürekli kaygı, yetkinlik ve üzüntü yönetimine ilişkin araştırma." , ss.151 - 160, 2017. 10.17051/io.2017.85444
ISNAD Çolak Turan, Tuğba Seda vd. "İlkokul öğrencilerinin sürekli kaygı, yetkinlik ve üzüntü yönetimine ilişkin araştırma". (2017), 151-160. https://doi.org/10.17051/io.2017.85444
APA Çolak Turan T, EREN G, Doğan U (2017). İlkokul öğrencilerinin sürekli kaygı, yetkinlik ve üzüntü yönetimine ilişkin araştırma. İlköğretim Online (elektronik), 16(1), 151 - 160. 10.17051/io.2017.85444
Chicago Çolak Turan Tuğba Seda,EREN Gülperi,Doğan Uğur İlkokul öğrencilerinin sürekli kaygı, yetkinlik ve üzüntü yönetimine ilişkin araştırma. İlköğretim Online (elektronik) 16, no.1 (2017): 151 - 160. 10.17051/io.2017.85444
MLA Çolak Turan Tuğba Seda,EREN Gülperi,Doğan Uğur İlkokul öğrencilerinin sürekli kaygı, yetkinlik ve üzüntü yönetimine ilişkin araştırma. İlköğretim Online (elektronik), vol.16, no.1, 2017, ss.151 - 160. 10.17051/io.2017.85444
AMA Çolak Turan T,EREN G,Doğan U İlkokul öğrencilerinin sürekli kaygı, yetkinlik ve üzüntü yönetimine ilişkin araştırma. İlköğretim Online (elektronik). 2017; 16(1): 151 - 160. 10.17051/io.2017.85444
Vancouver Çolak Turan T,EREN G,Doğan U İlkokul öğrencilerinin sürekli kaygı, yetkinlik ve üzüntü yönetimine ilişkin araştırma. İlköğretim Online (elektronik). 2017; 16(1): 151 - 160. 10.17051/io.2017.85444
IEEE Çolak Turan T,EREN G,Doğan U "İlkokul öğrencilerinin sürekli kaygı, yetkinlik ve üzüntü yönetimine ilişkin araştırma." İlköğretim Online (elektronik), 16, ss.151 - 160, 2017. 10.17051/io.2017.85444
ISNAD Çolak Turan, Tuğba Seda vd. "İlkokul öğrencilerinin sürekli kaygı, yetkinlik ve üzüntü yönetimine ilişkin araştırma". İlköğretim Online (elektronik) 16/1 (2017), 151-160. https://doi.org/10.17051/io.2017.85444