DÖRTLÜ ATLI GRUP OLARAK “QUADRIGA” İLE “MAHŞERİN DÖRT ATLISI”NIN İLİŞKİLENDİRİLMESİ VE SANATSAL YANSIMALARI

Yıl: 2017 Cilt: 7 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 104 - 126 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

DÖRTLÜ ATLI GRUP OLARAK “QUADRIGA” İLE “MAHŞERİN DÖRT ATLISI”NIN İLİŞKİLENDİRİLMESİ VE SANATSAL YANSIMALARI

Öz:
Sanatın tarihi aslında bir yönüyle insanlığın da tarihidir. Ortaya konulan ürünler çağlar boyu benzer şekillerde bir devamlılık göstermiş, bu durum da geçmiş ve gelecek arasında bir bağlantı kurulmasına neden olmuştur. İşte bu devamlılık gösteren tarihsel görsellerden birisi de, dört atın çektiği arabanın (Quadriga) yer aldığı sanatsal kompozisyonlardır. Binlerce yıllık süreç içerinde sanata konu olan bu olayda kullanılan hayvanların neden at olduğu, atlarının sayısının neden dört olduğu, farklı inanç sitemleri içerisinde aynı özelliklerin neden tekrarlandığı ve benzerlik gösterdiği, bu benzerliklerin bir tesadüf eseri mi yoksa etkilenme neticesinde mi oluştuğu cevaplanması gereken sorular olarak görülmektedir
Anahtar Kelime:

Konular: Sanat

RELATING “QUADRIGA” AS A GROUP OF FOUR HORSES TO “FOUR HORSEMEN OF THE APOCALYPSE” AND ARTISTIC REFLECTIONS

Öz:
History of art may actually be considered the history of humanity. The work of arts has had a continuity in similar forms, which has led to a connection between the past and the future. One of the historical images within this continuity is the artistic compositions featuring a chariot drawn by four horses (Quadriga). In this phenomenon, which has been a subject of art for thousands of years, why horses were the animals used, why there were four of them, why the same characteristics were used in different belief systems, and whether these similarities were coincidence or out of inspiration have been considered questions to be answered
Anahtar Kelime:

Konular: Sanat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Baynes, N. (1925/1943). Te byzantine empire. Oxford University Press, Oxford.
  • Büyük Larousse-15 (1986). Mahşer, İstanbul: Milliyet Gazetecilik A.Ş., (s.7678).
  • Büyük Larousse-19 (1986). Quadriga, İstanbul: Milliyet Gazetecilik A.Ş., (s. 9647).
  • Cameron, A. (1973). Porphyrius the charioteer. Clarendon Press, Oxford.
  • Cömert, B. (1980). Mitoloji ve ikonografi, Ankara: Meteksan Ltd. Şti.
  • Dinler Tarihi Ansiklopedisi-2 (1999). Sabah Dış Ticaret ve Pazarlama A.Ş. Şan Grafik, İstanbul.
  • Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi-2 (1997). “Hipodrum”, İstanbul: Yem Yayın (Yapı Endüstri Merkezi Yayınları), (s.790).
  • Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi-3 (1997). “Quadriga”, İstanbul: Yem Yayın (Yapı Endüstri Merkezi Yayınları), (s.1532).
  • Erkal, M. (2000). Semboller ve yorumları, İstanbul: Zafer Matbaası.
  • Ferguson, G. (1961). Sings&symbols in christian art, London: Oxford University Press.
  • Gerçek, F. (1999). Türk müzeciliği, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Gezgin, D. (2014). Hayvan mitosları, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Gombrıch, E. H. (1986). Sanatın öyküsü, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Graves, R. (2012). Yunan mitleri, İstanbul: Say Yayıncılık.
  • Hafner, G. (1938). Viergespanne in vorderansicht: die repräsentative darstellung der quadriga in der griechischen und der späteren kunst, Neue Deutsche Forschungen Ab. Archäologie, Band 2, Junker und Dünnhaupt Verlag, Berlin.
  • Jacof, M. (1994). Te horses of san marco and the quadriga of the lord, Princeton University Press.
  • Ladd, Brian (1997). Te ghosts of berlin, Te University of Chicago Press, Chicago.
  • Panofsky, E. (2012). İkonoloji araştırmaları-rönesans sanatında insancıl temalar, İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Sönmez, A. (2014). Osmanlı devleti’nde eski eser kaçakçılığı truva örneği, İstanbul: Kitr Yayınları.
  • Sözen, M. ve Tanyeli, U. (1994). Sanat kavram ve terimleri sözlüğü, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tükel, U. (1997). Dürer, Albrecht, Eczacıbaşı sanat ansiklopedisi-1 (s. 493), İstanbul: Yem Yayın (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları).
  • Wölfin, H. (1995). Sanat tarihinin temel kavramları, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yaraş, F. E. (1997). Halikarnassos, Eczacıbaşı sanat ansiklopedisi-2 (s. 746), İstanbul: Yem Yayın (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları).
  • https://turkiyekayipkulturhazineleriniariyor.wordpress.com/kayip-kultur-hazinelerithe-lost-heritage/almanyagermany/ helios-kabartmasi/ (Erişim tarihi: 11.12.2016)
  • https://publicdomainreview.org/collections/the-four-horsemen-of-the-apocalypse/ (Erişim tarihi: 19.12.2016)
  • https://www.gotquestions.org/Turkce/mahserin-dort-atlisi.html (Erişim tarihi: 19.12.2016)
APA GÖĞEBAKAN Y (2017). DÖRTLÜ ATLI GRUP OLARAK “QUADRIGA” İLE “MAHŞERİN DÖRT ATLISI”NIN İLİŞKİLENDİRİLMESİ VE SANATSAL YANSIMALARI. , 104 - 126.
Chicago GÖĞEBAKAN Yüksel DÖRTLÜ ATLI GRUP OLARAK “QUADRIGA” İLE “MAHŞERİN DÖRT ATLISI”NIN İLİŞKİLENDİRİLMESİ VE SANATSAL YANSIMALARI. (2017): 104 - 126.
MLA GÖĞEBAKAN Yüksel DÖRTLÜ ATLI GRUP OLARAK “QUADRIGA” İLE “MAHŞERİN DÖRT ATLISI”NIN İLİŞKİLENDİRİLMESİ VE SANATSAL YANSIMALARI. , 2017, ss.104 - 126.
AMA GÖĞEBAKAN Y DÖRTLÜ ATLI GRUP OLARAK “QUADRIGA” İLE “MAHŞERİN DÖRT ATLISI”NIN İLİŞKİLENDİRİLMESİ VE SANATSAL YANSIMALARI. . 2017; 104 - 126.
Vancouver GÖĞEBAKAN Y DÖRTLÜ ATLI GRUP OLARAK “QUADRIGA” İLE “MAHŞERİN DÖRT ATLISI”NIN İLİŞKİLENDİRİLMESİ VE SANATSAL YANSIMALARI. . 2017; 104 - 126.
IEEE GÖĞEBAKAN Y "DÖRTLÜ ATLI GRUP OLARAK “QUADRIGA” İLE “MAHŞERİN DÖRT ATLISI”NIN İLİŞKİLENDİRİLMESİ VE SANATSAL YANSIMALARI." , ss.104 - 126, 2017.
ISNAD GÖĞEBAKAN, Yüksel. "DÖRTLÜ ATLI GRUP OLARAK “QUADRIGA” İLE “MAHŞERİN DÖRT ATLISI”NIN İLİŞKİLENDİRİLMESİ VE SANATSAL YANSIMALARI". (2017), 104-126.
APA GÖĞEBAKAN Y (2017). DÖRTLÜ ATLI GRUP OLARAK “QUADRIGA” İLE “MAHŞERİN DÖRT ATLISI”NIN İLİŞKİLENDİRİLMESİ VE SANATSAL YANSIMALARI. Sanat & Tasarım Dergisi, 7(1), 104 - 126.
Chicago GÖĞEBAKAN Yüksel DÖRTLÜ ATLI GRUP OLARAK “QUADRIGA” İLE “MAHŞERİN DÖRT ATLISI”NIN İLİŞKİLENDİRİLMESİ VE SANATSAL YANSIMALARI. Sanat & Tasarım Dergisi 7, no.1 (2017): 104 - 126.
MLA GÖĞEBAKAN Yüksel DÖRTLÜ ATLI GRUP OLARAK “QUADRIGA” İLE “MAHŞERİN DÖRT ATLISI”NIN İLİŞKİLENDİRİLMESİ VE SANATSAL YANSIMALARI. Sanat & Tasarım Dergisi, vol.7, no.1, 2017, ss.104 - 126.
AMA GÖĞEBAKAN Y DÖRTLÜ ATLI GRUP OLARAK “QUADRIGA” İLE “MAHŞERİN DÖRT ATLISI”NIN İLİŞKİLENDİRİLMESİ VE SANATSAL YANSIMALARI. Sanat & Tasarım Dergisi. 2017; 7(1): 104 - 126.
Vancouver GÖĞEBAKAN Y DÖRTLÜ ATLI GRUP OLARAK “QUADRIGA” İLE “MAHŞERİN DÖRT ATLISI”NIN İLİŞKİLENDİRİLMESİ VE SANATSAL YANSIMALARI. Sanat & Tasarım Dergisi. 2017; 7(1): 104 - 126.
IEEE GÖĞEBAKAN Y "DÖRTLÜ ATLI GRUP OLARAK “QUADRIGA” İLE “MAHŞERİN DÖRT ATLISI”NIN İLİŞKİLENDİRİLMESİ VE SANATSAL YANSIMALARI." Sanat & Tasarım Dergisi, 7, ss.104 - 126, 2017.
ISNAD GÖĞEBAKAN, Yüksel. "DÖRTLÜ ATLI GRUP OLARAK “QUADRIGA” İLE “MAHŞERİN DÖRT ATLISI”NIN İLİŞKİLENDİRİLMESİ VE SANATSAL YANSIMALARI". Sanat & Tasarım Dergisi 7/1 (2017), 104-126.