Müdürlerin Okul Liderliği Davranışları: Öğretimsel Destek, İlişki ve Açıklık Düzeyleri
Yıl: 2017 Cilt: 12 Sayı: 24 Sayfa Aralığı: 781 - 807 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Müdürlerin Okul Liderliği Davranışları: Öğretimsel Destek, İlişki ve Açıklık Düzeyleri
Öz: Okul müdürlerinin öğretimsel davranış, iletişim ve açıklık düzeylerinin betimlenmesi bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Bu araştırmada, veri toplama tekniği olarak nicel ve nitel yöntemlerin bir arada yer aldığı karma yöntem kullanılmıştır. Çalışma, nicel verilerin elde edilmesinden sonra, nitel verilerle desteklenmiştir. Araştırmanın nicel boyuttaki çalışma grubu, 2014-2015 eğitim yılı Sivas ili merkez ilçe sınırlarında bulunan ilkokul ve ortaokullarda çalışan toplam 410 öğretmenden oluşmaktadır. Öğretmenlerin okul liderliğine ilişkin görüşlerini ortaya koymak amacıyla okul liderliği ölçeği kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde t testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutundaki çalışma grubu nicel verilerin toplandığı okullardan 5 ilköğretim okulunda çalışan 15 öğretmenden oluşmaktadır. Nitel verilerin çözümlenmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Ölçekte yer alan üç boyuta paralel oluşturulan analizlerde, her boyuta ilişkin görüşler olumlu olumsuz temalara ayrılmıştır ve bu temalar altında okul müdürlerinin liderlik davranışlarına ilişkin görüşler kodlanmıştır. Okul liderliğine ilişkin öğretmen görüşlerinin branş, kıdem, okuldaki öğretmen sayısı, mezun olunan fakülte değişkenine göre farklılaştığı fakat cinsiyet değişkenine göre farklılaşmadığı ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda okul yöneticilerinin okul liderliği boyutlarından en çok öğretimsel, sonra iletişim ve en son açıklık boyutuna yönelik uygulamaların ağırlık kazandığı sonucuna varılmıştır
Anahtar Kelime: Principals’ School Leadership Behaviours: Levels of Instructional Support, Relationship and Openness
Öz: The purpose of this study is to determine the levels of educational behaviour, communication and openness that school principals have. In this study, a mixed method, in which quantitative and qualitative methods are combined, is used as data collection technique. The study was supported by qualitative data after quantitative data were obtained. The quantitative data were collected from a total of 410 teachers working in primary and secondary schools located in the centre of Sivas province in 2014-2015 education year. The school leadership scale, which was adapted by Uğurlu, Beycioğlu, and Özer (2011), was used in the study in order to reveal the opinions of the teachers about the school leadership. To analyze data, t test and one-way analysis of variance were performed. The qualitative data were collected from 15 teachers working in 5 elementary schools from which quantitative data were collected. In the analysis parallel to the three dimensions included in the scale, the views for each dimension were divided into positive negative themes, and the teachers’ opinions on the leadership behaviors of school principals were coded based on these themes. Content analysis method was used to analyze the qualitative data. Teacher opinions about school leadership differ according to branch, seniority, the number of teachers at school, graduate faculty variables but not according to gender variable. In line with the teachers' views, the fact is that school principals take cognizance of educational dimension mostly, then communication dimension and lastly openness dimension
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Ağaoglu, E.,Altınkurt, Y., Yılmaz, K., & Karaköse, T. (2012). Opinions of school administrators and teachers about proficiency of school administrators (in Kütahya). Eğitim ve Bilim, 37(164), 159-175.
- Aksoy, E. ve Işık, H. (2008). İlköğretim okul müdürlerinin öğretim liderliği rolleri. Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 235-249.
- Aslanargun, E., Bozkurt, S. ve Düzce, A.T.L. (2012). Okul müdürlerinin okul yönetiminde karşılaştığı sorunlar (Problems that principals face in school administration). Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 349-368.
- Balcı, A. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Akademi. Balyer, A. (2013). Okul müdürlerinin öğretimin kalitesi üzerindeki etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 19(4), 181-214.
- Bambale,A.J. (2014). Relationship between servant leadership and organizational Citizenship behaviors: Review of literature and future research directions. Journal of Marketing and Management, 5 (1), 1-16.
- Başaran, İ.E. (1992). Yönetimde insan ilişkileri. Ankara: Kadıoğlu.
- Beycioğlu, K. (2009). İlköğretim okullarında öğretmenlerin sergiledikleri liderlik rollerine ilişkin bir değerlendirme (Yayımlanmamış doktora tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
- Blank, R.K. (1987). The role of principal as leader: Analysis of variation in leadership of urban high schools. Journal of Educational Research, 8(2), 69-79.
- Blase, J., & Kirby, P. C. (2000). Bringing out the best in teachers: What effective principals do. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
- Buluç, B. (2009). Sınıf öğretmenlerinin algılarına göre okul müdürlerinin liderlik stilleri ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişki1. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15(57), 5-34.
- Can, N. (2009). Öğretmenlerin sınıfta ve okulda liderlik davranışları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 385-399. Erişim Adresi: http://sbe.gantep.edu.tr
- Cemaloğlu, N. (2007). Okul yöneticilerinin liderlik stillerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 73-112.
- Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2005). Research methods in education. (5. Ed.). London: RoutledgeFalmer.
- Creswell, J.W. (2016). Araştırma desenleri: Nicel, nitel ve karma yöntem yaklaşımları (Çev. Ed. Selçuk Beşir Demir). Ankara: Eğiten Kitap.
- Creswell, J.W., Plano Clark, V.L, Gutmann, M. & Hanson, W.(2003). Advanced mixed methods research designs, In A. Tashakkori & C. Teddlie (Eds.), Handbook of mixed methods in social & behavioral research (pp. 209-240). Thousand Oaks, CA:Sage
- Çağlar, A., Yakut, Ö. ve Karadağ, E. (2005). İlköğretim okulu müdürlerinin öğretmenler tarafından algılanan kişilik özellikleri ve liderlik davranışları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Ege Eğitim Dergisi, 6(1), 61 – 80.
- Çelik, V. (2000). Öğretimsel liderlik. Ankara: Pegem Akademi.
- Çelik, V. (2001). Geleceğin okul liderleri. 2000 Yılında Türk Milli Eğitim Örgütü ve Yönetimi Ulusal Sempozyumu. Ankara: Başkent Öğretmenevi.
- Doğan, S. (2010). Öğretmen ve yönetici görüşlerine göre ilköğretim okulu yöneticilerinin liderlik stilleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,11(3), 101-123.
- English, F.W. (2003). The post modern challenge to the theory and practice of educational administration. Springfield: Charles C Thomas Publisher.
- Erdoğan, Ö. ve Tanrıöğren, Z. M. (2014). Okul yöneticilerinin öğretimsel liderlik davranışları ile öğretmenlerin mesleki kabul alanları arasındaki ilişkiler. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi,15, 41-50.
- Eren, E. (2010). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi (12. Basım). İstanbul: Beta Basım.
- Fullan, M. (2007).The New Meaning of Educational Change. New York: Teachers College Press.
- Gregersen, S., Vincent-Höper, S. & Nienhaus, A. (2014). Health–relevant leadership behaviour: A comparison of leadership constructs. Zeitschriftfür Personal for Schung, 28(1-2), 117-138.
- Günbayı, İ., Dağlı, E. ve Kalkan, F. (2013). İlköğretim okulu müdürlerinin destekleyici davranışları ile öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 19(4), 575-602.
- Gürüz, D. ve Gürel, E. (2006). Yönetim ve organizasyon: Bireyden örgüte, fikirden eyleme. Ankara: Nobel Yayın.
- Harsham, C.L., & Harsham, E.F. (2008) The gordian knot of ethics: understanding leadership effectiveness and ethical behavior .Journal of Business Ethics, 78, 175–192.
- Hoch, J.E. (2013). Shared leadership and innovation: The role of vertical leadership and employee integrity. J BusPsychol, 28, 159–174.
- Horn-Hasley, K. (2007).An examination of school culture and student engagement in a testfocused age of accountability (Unpublished doctoral dissertation). Texas University, Texas.
- Kabadayı, R. (1982). Okul yöneticilerinin liderlik davranışları ve öğretmenlerin güdülenmesi (Yayınlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
- Keskes, I. (2014). Relationship between leadership styles and dimensions of employee organizational commitment: A critical review and discussion of future directions. Intangible capital, 10(1), 26-51.
- Kış, A. (2013). Okul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışlarını gösterme düzeylerine ilişkin yönetici ve öğretmen görüşlerine yönelik bir meta-analiz (Yayınlanmamış doktora tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
- Kış, A. ve Konan, N. (2014). Okul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışlarını gösterme düzeylerine ilişkin öğretmen görüşlerinin cinsiyetlerine göre meta analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(6), 1-17.
- King, D. (2002). Beyond instructional leadership-The changing shape of leadership. http://www.ascd.org/publications/educationalleadership/may02/vol59/num08/TheChanging-Shape-of-Leadership.aspx Erişim: 28/08/2014
- Koçöz, R. (2004). Aydınlarımız, toplumsal çelişkilerimiz ve duyarlılıklarımız. Çağın Polisi Dergisi, 34.
- Leithwood, K. & Sun, J.(2012). The natüre and effects of transformational school leadership: A meta-analytic review of (Unpublished research). Educational Administration Quarter, 48(3) 387-423.
- Liu, P.(2013). A transformational school leadership model in chinese urban upper secondary schools. ISEA, 41(3), 73-94.
- Lunenberg, F.C. &. Ornstein, A.C. (2013). Eğitim yönetimi. (Çev.Ed.G.Arastaman), Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Marks, H. M., & Printy, S. M. (2003). Principal leadership and school performance: An integration of transformational and instructional leadership. Educational Administration Quarterly, 39(3), 370-397.
- Matters, P. (2005). Future school leaders: who are they and what are they doing? Expect the unexpected, Australian Center For Educational Studies, 1-10.
- Mcinerney, P. (2003).Moving into dangerous territory? Educational leadership in a devolving education system. International Journal of Leadership in Education, 6, 57 – 72.
- Merriam, S.B. (2015). Nitel araştırmalarda geçerlilik, güvenirlilik ve etik. (Çev. Ed. Selahattin Duran içinde Erkan Dinç), Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Niesche, R. (2013). Foucault, counter-conduct and school leadership as a form of political subjectivity. Journal of Educational Administration and History, 45(2), 144-158.
- Polat, M. ve Arabacı, İ.B. (2014). Eğitimde açık liderlik ve sosyal ağlar. Zeitschriftfür die Welt der Türken Journal of World of Turks, 6(1), 257-275.
- Raja, A.S., & Palanichamy, P. (2011). Leadership styles of school principals-an examination at Maduraidistrict. Global Managemant Review, 5(4), 48-54.
- Recepoğlu, E. ve Özdemir, S. (2013). Okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları ile okul örgütsel sağlığı arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 19(4), 629-664.
- Retallick, J., & Fink, D. (2002). Framing leadership: Contributions and impediments to educational change. International Journal of Leadership in Education, 5, 91-104.
- Robson, C. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri, gerçek dünya araştırması, (Şakir Çınkır ve Nihan Demirkasımoğlu Çev.) Ankara: Anı Yayıncılık.
- Shouppe, G., & Pate, J.L. (2010). Teachers' perceptions of school climate, principal leadership style and teacher behaviors on student academic achievement. National Teacher Education Journal, 3(2), 87-98.
- Silverman, D. (2006). Interpreting qualitative data (3rd Ed.). London: Sage
- Singh, K., & Billingsley, B.S. (2001). Professional support and its effect on teachers’ commitment. Journal of Educational Research, 91, 229-239.
- Southworth, G. (2002). Instructional leadership in schools: Reflections and empirical evidence. School Leadership& Management, 22(1), 73-91.
- Strike, K.A., Haller, E.J., & Soltis, J.F. (2005). The ethics of school administration. New York:Teachers College Press.
- Şahin, S. (2010). Okul kültürünün bazı değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 9(2), 561-575.
- Şahin, S. (2011). Öğretimsel liderlik ve okul kültürü arasındaki ilişki.(İzmir ili örneği). Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri,11(4), 1909-1928.
- Şentürk, C. ve Sağnak, M. (2012). İlköğretim okulu müdürlerinin liderlik davranışları ile okul iklimi arasındaki ilişki. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 29-47.
- Şişman, M. (2011). Eğitimde mükemmellik arayışı, etkili okullar. Ankara: Pegem Akademi.
- Tahaoğlu, F. ve Gedikoğlu, T. (2009). İlköğretim okulu müdürlerinin liderlik rolleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15(58), 274-298.
- Thomas K.W., & Velthouse B.A. (1990). Cognitive elements of empowerment: An interpretive model of intrinsic task motivation. The Academy of Management Review, 15, 666-681.
- Trail, K. (2000). Taking the lead: The role of the principal in school reform, Connections, 1(4), 1-8.
- Turan, S. ve Ebiçlioğlu, N. (2002). Okul müdürlerinin liderlik özelliklerinin cinsiyet açısından değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 31, 444-458.
- Uğurlu, C. T., Beycioğlu, K. ve Özer, N. (2011). Okul müdürlerin eğitim-öğretim etkinliklerine yönelik liderlik davranışları, 6. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi, 16-17
- Nisan, KKTC: Eğitim Yöneticileri ve Eğitim Deneticileri Derneği.
- Uğurlu, C.T. (2009). İlköğretim okulu öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeylerine yöneticilerinin etik liderlik ve örgütsel adalet davranışlarının etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
- Veiseh, S., Mohammadi, E., Pirzadiana, M., & Sharafi, V. (2014). The relation between transformational leadership and organizational culture (Case study: Medical school of Ilam). Journal of Business Studies Quarterly, 5(3),112-124.
- Yalçınkaya, M. (2000). Okul öncesi eğitim kurumlarında örgüt iklimi ve iş doyumu kuram ve uygulama. İzmir: Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
- Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
- Yıldırım, A. ve Simsek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yılmaz, K. & Altınkurt, Y. (2012). Relationship between the leadership behaviors, organizational justice and organizational trust. Çukurova University. Faculty of Education Journal, 41(1), 12-24.
APA | KOYBASI F, BEYCİOĞLU K, UĞURLU C, Ozer N (2017). Müdürlerin Okul Liderliği Davranışları: Öğretimsel Destek, İlişki ve Açıklık Düzeyleri. , 781 - 807. |
Chicago | KOYBASI FATMA,BEYCİOĞLU Kadir,UĞURLU Celal Teyyar,Ozer Niyazi Müdürlerin Okul Liderliği Davranışları: Öğretimsel Destek, İlişki ve Açıklık Düzeyleri. (2017): 781 - 807. |
MLA | KOYBASI FATMA,BEYCİOĞLU Kadir,UĞURLU Celal Teyyar,Ozer Niyazi Müdürlerin Okul Liderliği Davranışları: Öğretimsel Destek, İlişki ve Açıklık Düzeyleri. , 2017, ss.781 - 807. |
AMA | KOYBASI F,BEYCİOĞLU K,UĞURLU C,Ozer N Müdürlerin Okul Liderliği Davranışları: Öğretimsel Destek, İlişki ve Açıklık Düzeyleri. . 2017; 781 - 807. |
Vancouver | KOYBASI F,BEYCİOĞLU K,UĞURLU C,Ozer N Müdürlerin Okul Liderliği Davranışları: Öğretimsel Destek, İlişki ve Açıklık Düzeyleri. . 2017; 781 - 807. |
IEEE | KOYBASI F,BEYCİOĞLU K,UĞURLU C,Ozer N "Müdürlerin Okul Liderliği Davranışları: Öğretimsel Destek, İlişki ve Açıklık Düzeyleri." , ss.781 - 807, 2017. |
ISNAD | KOYBASI, FATMA vd. "Müdürlerin Okul Liderliği Davranışları: Öğretimsel Destek, İlişki ve Açıklık Düzeyleri". (2017), 781-807. |
APA | KOYBASI F, BEYCİOĞLU K, UĞURLU C, Ozer N (2017). Müdürlerin Okul Liderliği Davranışları: Öğretimsel Destek, İlişki ve Açıklık Düzeyleri. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, 12(24), 781 - 807. |
Chicago | KOYBASI FATMA,BEYCİOĞLU Kadir,UĞURLU Celal Teyyar,Ozer Niyazi Müdürlerin Okul Liderliği Davranışları: Öğretimsel Destek, İlişki ve Açıklık Düzeyleri. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ 12, no.24 (2017): 781 - 807. |
MLA | KOYBASI FATMA,BEYCİOĞLU Kadir,UĞURLU Celal Teyyar,Ozer Niyazi Müdürlerin Okul Liderliği Davranışları: Öğretimsel Destek, İlişki ve Açıklık Düzeyleri. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, vol.12, no.24, 2017, ss.781 - 807. |
AMA | KOYBASI F,BEYCİOĞLU K,UĞURLU C,Ozer N Müdürlerin Okul Liderliği Davranışları: Öğretimsel Destek, İlişki ve Açıklık Düzeyleri. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2017; 12(24): 781 - 807. |
Vancouver | KOYBASI F,BEYCİOĞLU K,UĞURLU C,Ozer N Müdürlerin Okul Liderliği Davranışları: Öğretimsel Destek, İlişki ve Açıklık Düzeyleri. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2017; 12(24): 781 - 807. |
IEEE | KOYBASI F,BEYCİOĞLU K,UĞURLU C,Ozer N "Müdürlerin Okul Liderliği Davranışları: Öğretimsel Destek, İlişki ve Açıklık Düzeyleri." BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, 12, ss.781 - 807, 2017. |
ISNAD | KOYBASI, FATMA vd. "Müdürlerin Okul Liderliği Davranışları: Öğretimsel Destek, İlişki ve Açıklık Düzeyleri". BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ 12/24 (2017), 781-807. |