Yıl: 2017 Cilt: 12 Sayı: 24 Sayfa Aralığı: 781 - 807 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Müdürlerin Okul Liderliği Davranışları: Öğretimsel Destek, İlişki ve Açıklık Düzeyleri

Öz:
Okul müdürlerinin öğretimsel davranış, iletişim ve açıklık düzeylerinin betimlenmesi bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Bu araştırmada, veri toplama tekniği olarak nicel ve nitel yöntemlerin bir arada yer aldığı karma yöntem kullanılmıştır. Çalışma, nicel verilerin elde edilmesinden sonra, nitel verilerle desteklenmiştir. Araştırmanın nicel boyuttaki çalışma grubu, 2014-2015 eğitim yılı Sivas ili merkez ilçe sınırlarında bulunan ilkokul ve ortaokullarda çalışan toplam 410 öğretmenden oluşmaktadır. Öğretmenlerin okul liderliğine ilişkin görüşlerini ortaya koymak amacıyla okul liderliği ölçeği kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde t testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutundaki çalışma grubu nicel verilerin toplandığı okullardan 5 ilköğretim okulunda çalışan 15 öğretmenden oluşmaktadır. Nitel verilerin çözümlenmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Ölçekte yer alan üç boyuta paralel oluşturulan analizlerde, her boyuta ilişkin görüşler olumlu olumsuz temalara ayrılmıştır ve bu temalar altında okul müdürlerinin liderlik davranışlarına ilişkin görüşler kodlanmıştır. Okul liderliğine ilişkin öğretmen görüşlerinin branş, kıdem, okuldaki öğretmen sayısı, mezun olunan fakülte değişkenine göre farklılaştığı fakat cinsiyet değişkenine göre farklılaşmadığı ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda okul yöneticilerinin okul liderliği boyutlarından en çok öğretimsel, sonra iletişim ve en son açıklık boyutuna yönelik uygulamaların ağırlık kazandığı sonucuna varılmıştır
Anahtar Kelime:

Principals’ School Leadership Behaviours: Levels of Instructional Support, Relationship and Openness

Öz:
The purpose of this study is to determine the levels of educational behaviour, communication and openness that school principals have. In this study, a mixed method, in which quantitative and qualitative methods are combined, is used as data collection technique. The study was supported by qualitative data after quantitative data were obtained. The quantitative data were collected from a total of 410 teachers working in primary and secondary schools located in the centre of Sivas province in 2014-2015 education year. The school leadership scale, which was adapted by Uğurlu, Beycioğlu, and Özer (2011), was used in the study in order to reveal the opinions of the teachers about the school leadership. To analyze data, t test and one-way analysis of variance were performed. The qualitative data were collected from 15 teachers working in 5 elementary schools from which quantitative data were collected. In the analysis parallel to the three dimensions included in the scale, the views for each dimension were divided into positive negative themes, and the teachers’ opinions on the leadership behaviors of school principals were coded based on these themes. Content analysis method was used to analyze the qualitative data. Teacher opinions about school leadership differ according to branch, seniority, the number of teachers at school, graduate faculty variables but not according to gender variable. In line with the teachers' views, the fact is that school principals take cognizance of educational dimension mostly, then communication dimension and lastly openness dimension
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA KOYBASI F, BEYCİOĞLU K, UĞURLU C, Ozer N (2017). Müdürlerin Okul Liderliği Davranışları: Öğretimsel Destek, İlişki ve Açıklık Düzeyleri. , 781 - 807.
Chicago KOYBASI FATMA,BEYCİOĞLU Kadir,UĞURLU Celal Teyyar,Ozer Niyazi Müdürlerin Okul Liderliği Davranışları: Öğretimsel Destek, İlişki ve Açıklık Düzeyleri. (2017): 781 - 807.
MLA KOYBASI FATMA,BEYCİOĞLU Kadir,UĞURLU Celal Teyyar,Ozer Niyazi Müdürlerin Okul Liderliği Davranışları: Öğretimsel Destek, İlişki ve Açıklık Düzeyleri. , 2017, ss.781 - 807.
AMA KOYBASI F,BEYCİOĞLU K,UĞURLU C,Ozer N Müdürlerin Okul Liderliği Davranışları: Öğretimsel Destek, İlişki ve Açıklık Düzeyleri. . 2017; 781 - 807.
Vancouver KOYBASI F,BEYCİOĞLU K,UĞURLU C,Ozer N Müdürlerin Okul Liderliği Davranışları: Öğretimsel Destek, İlişki ve Açıklık Düzeyleri. . 2017; 781 - 807.
IEEE KOYBASI F,BEYCİOĞLU K,UĞURLU C,Ozer N "Müdürlerin Okul Liderliği Davranışları: Öğretimsel Destek, İlişki ve Açıklık Düzeyleri." , ss.781 - 807, 2017.
ISNAD KOYBASI, FATMA vd. "Müdürlerin Okul Liderliği Davranışları: Öğretimsel Destek, İlişki ve Açıklık Düzeyleri". (2017), 781-807.
APA KOYBASI F, BEYCİOĞLU K, UĞURLU C, Ozer N (2017). Müdürlerin Okul Liderliği Davranışları: Öğretimsel Destek, İlişki ve Açıklık Düzeyleri. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, 12(24), 781 - 807.
Chicago KOYBASI FATMA,BEYCİOĞLU Kadir,UĞURLU Celal Teyyar,Ozer Niyazi Müdürlerin Okul Liderliği Davranışları: Öğretimsel Destek, İlişki ve Açıklık Düzeyleri. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ 12, no.24 (2017): 781 - 807.
MLA KOYBASI FATMA,BEYCİOĞLU Kadir,UĞURLU Celal Teyyar,Ozer Niyazi Müdürlerin Okul Liderliği Davranışları: Öğretimsel Destek, İlişki ve Açıklık Düzeyleri. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, vol.12, no.24, 2017, ss.781 - 807.
AMA KOYBASI F,BEYCİOĞLU K,UĞURLU C,Ozer N Müdürlerin Okul Liderliği Davranışları: Öğretimsel Destek, İlişki ve Açıklık Düzeyleri. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2017; 12(24): 781 - 807.
Vancouver KOYBASI F,BEYCİOĞLU K,UĞURLU C,Ozer N Müdürlerin Okul Liderliği Davranışları: Öğretimsel Destek, İlişki ve Açıklık Düzeyleri. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2017; 12(24): 781 - 807.
IEEE KOYBASI F,BEYCİOĞLU K,UĞURLU C,Ozer N "Müdürlerin Okul Liderliği Davranışları: Öğretimsel Destek, İlişki ve Açıklık Düzeyleri." BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, 12, ss.781 - 807, 2017.
ISNAD KOYBASI, FATMA vd. "Müdürlerin Okul Liderliği Davranışları: Öğretimsel Destek, İlişki ve Açıklık Düzeyleri". BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ 12/24 (2017), 781-807.