Yıl: 2017 Cilt: 18 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 27 - 57 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Nanoteknoloji Konusunda İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Ortaöğretim 10.Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarı ve Görüşlerine Etkisi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, Nanoteknoloji konusunda uygulanan işbirlikli öğrenme yönteminin ortaöğretim öğrencilerinin akademik başarı ve görüşlerine etkisini belirlemektir. Çalışmada öğrencilerin akademik başarılarına sosyo demografik özelliklerinin ve Nanoteknoloji ile ilgili etkinliğe katılma durumlarının etkisi de araştırılmıştır. Araştırma, İzmir ilindeki bir Anadolu Lisesinde öğrenim gören onuncu sınıf öğrencileri (N=127) ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada kontrol gruplu ön testson test yarı deneysel desen uygulanmıştır. Deney grubunda oyun kartlarıyla desteklenmiş işbirlikli öğrenme yöntemi, kontrol grubunda ise sunuş yoluyla öğretim stratejisi uygulanmıştır. Araştırmanın verileri; kişisel bilgi formu, Nanoteknoloji konusuna ilişkin akademik başarı testi, yapılandırılmış görüş formu ve yarı yapılandırılmış görüşmeler ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda, son test akademik başarı puanlarına göre deney grubu öğrencilerinin lehine anlamlı bir fark bulunmuştur (p<.05). Görüşme sonuçlarında; deney grubu öğrencilerinin etkinlik ile ilgili çoğunlukla olumlu görüşlerde bulundukları, kontrol grubu öğrencilerinin ise daha çok uygulama eksikliği, ders işlenişinin sıkıcı ve etkisiz olması gibi olumsuz görüşleri olduğu sonucuna ulaşılmıştır
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Effect of Cooperative Learning on Academic Achievement and Opinions of the 10th Grade Students’ in the Topic of Nanotechnology at Secondary Level

Öz:
The purpose of the study was to determine the effect of cooperative learning on the academic achievement and the views of the secondary school students about Nanotechnology subject. Also, the effect of socio-demographic characteristics and the participation in an activity about Nanotechnology were investigated. The study was conducted with tenth grade students (N=127) studying at an Anatolian High School in İzmir. Pre-test and post-test quasi-experimental design with control group was applied in the study. Cooperative learning method supported by game cards in experimental group and expository teaching strategy in control group were applied. The data of the study were collected via personal information form, academic achievement test about nanotechnology, structured opinion form, and semistructured interviews. Considering the results of the study, there was a significant difference in favor of the experimental group according to the post-test academic achievement scores of the control and experimental group students (p<.05). From the interview results; the experimental group students had better positive opinions than the control group, and also the control group students had negative attitudes such as lack of practice, boring and ineffectiveness of the course
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ak, N. (2009). Nanoteknoloji eğitiminin lise düzeyine uyarlanması. (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akaygün, S. (2010). A nanoscience workshop for and from pre-Service teachers. 10th European Conference on Research in Chemisty Education sunulmuş poster bildiri, Krakow, Poland, 04-07 Temmuz.
  • Aslan, O. ve Şenel, T. (2015). Fen alanları öğretmen adaylarının nanobilim ve nanoteknoloji farkındalık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Dicle Fakültesi Dergisi, 24, 363-389. Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim
  • Atabaş, Ü. (2012). İlköğretim öğrencilerini nanoteknoloji ve biyoteknoloji konularında eğitmeye ve bilgilendirmeye yönelik bir çalışma. (Yüksek Lisans Tezi). Fatih Üniversitesi Mühendislik ve Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Avşar, Z. ve Alkış, S. (2007). The effect of cooperative learning “Jigsaw I” technique on student success in social studies course. Elemantary Education Online, 6(2), 197-203.
  • Ban, K. ve Kocijancic, S. (2011). Introducing topics on nanotechnologies to middle and high school curricula. Erişim tarihi: 19.07.2016, http://www.wiete.com.au/conferences/2wctee/papers/14-06-Ban-K.pdf.
  • Batdı, V. (2014). Jigsaw tekniğinin öğrencilerin akademik başarılarına etkisinin meta-analiz yöntemiyle incelenmesi. Ekev Akademi Dergisi, 18(58), 699-714.
  • Beck, L. L. ve Chizhik, A. W. (2008). An experimental study of cooperative learning in cs1. Erişim tarihi:17.06.2016, http://dx.doi.org/10.1145/1352135.1352208.
  • Bilen, K. (2011). İlköğretim 6. Sınıf fen ve teknoloji dersi öğretiminde Jigsaw tekniğinin öğrencilerin akademik başarıları üzerine etkisi. Education Sciences, 6(4), 1-11.
  • Bourner, J, Hughes M. ve Bourner, T.( 2001). First-year undergraduate experiences of group project work, Assessment and Evaluation in Higher Education, 26(1), 19-39.
  • Bowman, D. M. ve Hodge, G. A. (2007). Nanotechnology and public interest dialogue: Some international observations. Bulletin of Science Technology Society, 27, 118-132.
  • Box, J. A. ve Little, D. C. (2003). Cooperative small-group instruction combined with advanced organizers and their relationship to self-concept and social studies achievement of elementary school students. Journal of Instructional Psychology, 30, 285–287.
  • Bölükbaş, F. (2014). Jigsaw-IV tekniğinin yabancı öğrencilerin Türkçedeki temel zamanları öğrenmeleri üzerindeki etkisi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 3(3), 196-209.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı (2.Baskı), Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Deneysel Desenler (4.Baskı), Ankara: Pegem Akademi yayıncılık.
  • Chang, R., P., H. (2006). A call for nanoscience education. Nanotoday, 1(2), 6-7.
  • Daly, S., Hutchinson, K. ve Bryan, L. (2007). Incorporating nanoscale science and engineering concepts into middle and high school curricula. http://icee.usm.edu/icee/conferences/asee2007/papers/1686_INCORPORATING_NANOSCALE_SCIE NCE_AND_ENGI.pdf. Erişim tarihi: 02.08.2016,
  • Doymus, K. (2008a). Teaching chemical equilibrium with the jigsaw technique. Research in Science Education, 38(2), 249–60.
  • Doymus, K. (2008b). Teaching chemical bonding through jigsaw cooperative learning. Research in Science & Technological Education, 26(1), 47-57.
  • Doymuş, K., Şimşek, Ü. ve Bayrakçeken, S. (2004). İşbirlikçi öğrenme yönteminin fen bilgisi dersinde akademik başarı ve tutuma etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 1(2), 103-115.
  • Doymuş, K., Şimşek, Ü. ve Şimşek, U. (2005). İşbirlikçi öğrenme yöntemi üzerine derleme I: işbirlikçi öğrenme yöntemi ve yöntemle ilgili çalışmalar. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 59-83.
  • Drane, D., Swarat, S., Light, G., Hersam, M. ve Mason, T. (2009). An evaluation of the efficacy and transferability of a nanoscience module. Journal of Nano Education, 1, 8-14.
  • Ekli, E. (2010). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin nanoteknoloji hakkındaki temel bilgi ve görüşleri ile teknolojiye yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından araştırılması. (Yüksek Lisans Tezi). Muğla Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Elmarzugi, N. A., Keleb, E. I., Mohamed, A. T., Benyones, H. M., Bendala, N. M., Mehemed, A. I. ve Eid, A. M. (2014). Awareness of libyan students and academic staff members of nanotechnology. Journal of Applied Pharmaceutical Science, 4(06), 110-114.
  • Enil, G. ve Köseoğlu, Y. (2016). Fen bilimleri (fizik, kimya ve biyoloji) öğretmen adaylarının nanoteknoloji farkındalık düzeyleri, ilgileri ve tutumlarının araştırılması. International Journal of Social Sciences and Education Research, 2(1), 61-77.
  • Genç, M. ve Şahin, F. (2015). İşbirlikli öğrenmenin başarıya ve tutuma etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(1), 375-396.
  • Gök, Ö., Doğan, A., Doymuş, K. ve Karaçöp, A. (2009). İşbirlikli öğrenme yönteminin ilköğretim öğrencilerinin akademik başarılarına ve fene olan tutumlarına etkileri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 193-209.
  • Gömleksiz, M. N. (2007). Effectiveness of cooperative learning (jigsaw II) method in teaching English as a foreign language to engineering students (Case of Firat University, Turkey). European Journal of Enginnering Education, 32(5), 613-625.
  • Haller, R., C., Gallagher,V., J., Weldon, T., L ve Felder, R., M. (2000). Dynamics of peer interactions in cooperative learning. Journal Engineering Education, 89(3), 285-293.
  • Hanze, M. ve Berger, R. (2007). Cooperative learning, motivational effects and student characteristics: An experimental study comparing cooperative learning and direct instruction in 12th grade physics classes. Learning and Instruction, 17(1), 29-41.
  • Hingant, B. ve Albe, V. (2010). Nanosciences and nanotechnologies learning and teaching in secondary education: A review of literature. Studies in Science Education, 46(2), 121-152.
  • Jones, M. G., Blonder, R., Gardner, G. E., Albe, V., Falvo, M. ve Chevrier, J. (2013). Nanotechnology and nanoscale science educational challenges. International Journal of Science Education, 35(9), 1490– 1512.
  • Karaçöp, A., Doymuş, K., Doğan, A. ve Koç, Y. (2009). Öğrencilerin akademik başarılarına bilgisayar animasyonları ve jigsaw tekniğinin etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 211-235.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Nobel yayıncılık.
  • Karataş. F. Ö. ve Ülker, N. (2014). Kimya öğrencilerinin nanobilim ve nanoteknoloji konularındaki bilgi düzeyleri. Türk Fen Eğitimi Dergisi (TUSED), 11(3), 103-118.
  • Kılınç, A. ve Güven Yıldırım, E. (2015). Jigsaw tekniğinin öğrencilerin akademik başarısı ve bilgilerin kalıcılığına etkisi. The Journal of Academic Social Science Studies, 37, 421-431.
  • Kılınç, A. (2014). İşbirlikli öğrenme yönteminin (jigsaw tekniği) asitler ve bazlar konusunda öğrenci başarısına etkisi ve öğrenci görüşleri. (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kıncal, R. Y., Ergül, R. ve Timur, S. (2007). Fen bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci başarısına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 156-163.
  • Köseoğlu, P. (2010). Biyoloji eğitiminde birleştirme tekniği temelli öğretimin akademik başarı, özyeterlik ve tutuma etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 244-254.
  • Kulinowski, K. M. (2006). Incorporating nanotechnology into K-12 education. M.C. Roco, W. S. Bainbridge, (Ed.), Nanotechnology: Societal Implications - Individual Perspectives, (ss. 322-327), Berlin, Heidelberg: Springer.
  • Laherto, A. (2010). An analysis of the educational significance of nanoscience and nanotechnology in scientific and technological literacy. Science Education International, 21(3), 160-175.
  • Laherto, A. (2012). NanoScience education for scientific literacy: Opportunities and challenges in secondary school and in out-of-school settings. (Doctoral dissertation). University of Helsinki, Finland.
  • Law, K. Y. (2011). The effects of cooperative learning on enhancing Hong Kong fifth graders’ achievement goals, autonomous motivation and reading proficiency. Journal of Research in Reading, 34(4), 402- 425.
  • Mattingly, R. M. ve VanSickle, R. L. (1991). Cooperative learning and achievement in social studies Jigsaw II. Social Education, 55(6), 392-385.
  • Mayring, P. (2001). Nitel sosyal araştırmaya giriş (A. Gümüş ve M. S. Durgun, Çev.). Adana: Baki Kitabevi.
  • Meyyappan, M. (2004). Nanotechnology education and training, Journal of Materials Education, 26(3), 311- 320.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2015). Milli Eğitim Temel Kanunu. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Murday, J. (2009). Partnership for nanotechnology education. NSF Report. Erişim tarihi: 18.08.2016, http://www.nsf.gov/crssprgm/nano/reports/educ09_murdyworkshop.pdf
  • Okur-Akçay, N. (2012). Kuvvet ve hareket konusunun öğretilmesinde işbirlikli öğrenme yöntemlerinden grup araştırması, okuma-yazma-sunma ve birlikte öğrenmenin etkisi. (Doktora tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Özdoğan, E., Demir, A. ve Seventekin, N. (2006). Nanoteknoloji ve tekstil uygulamaları. Tekstil ve Konfeksiyon, 16(3), 159-168.
  • Özsoy, S. ve Özsoy, G. (2013). Effect size reporting in educational research. Elemantary Education Online, 12(2), 334–346.
  • Roco, M. C. ve Bainbridge, W. S. (2005). Societal implications of nanoscience and nanotechnology: Maximizing human benefit. Journal of Nanoparticle Research, 7, 1–13.
  • Sagun-Gököz, B. ve Akaygün, S. (2013). Üniversiteden liseye uzanan köprü: Bir nanobilim atölye çalışması. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 31(2), 49-72.
  • Sahin, N. ve Ekli, E. (2013). Nanotechnology awareness, opinions and risk perceptions among middle school students. International Journal of Technology and Design Education, 23(4), 867-881.
  • Schank, P., Krajcik, J. ve Yunker, M. (2007). Can nanoscience be a catalyst for education reform. F. Allhoff, P. Lin, J. Moor, J. Weckert (Editörler), Nanoethics: The Ethical and Social Implications of Nanotechnology, Hobeken, NJ: Wiley Publishing.
  • Sousa, D. A. (2006). How the brain learns. Heatherton, Vic.: Hawker Brownlow Education.
  • Sönmez, V. (2003). Program geliştirmede öğretmen el kitabı (10.Baskı). Ankara: Adım Yayıncılık.
  • Stevens, S., Sutherland, L., Schank, P. ve Krajcik, J. (2007). The big ideas of nanoscience. Erişim tarihi: 09.09.2016, http://www.hice.org/projects/nano/index.html.
  • Şenel, A. (2009). Nanoteknoloji kavramlarına ilişkin rehber materyal geliştirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şenocak, E. (2014). A survey on nanotechnology in the view of the Turkish public. Science Technology & Society, 19(1), 79–94.
  • Şimşek, Ü., Doymuş, K., Doğan, A. ve Karaçöp, A. (2009). İşbirlikli öğrenmenin iki farklı tekniğinin öğrencilerin kimyasal denge konusundaki akademik başarılarına etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(3), 763- 791.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6(24), 543-559.
  • Wansom, S., Mason, T. O., Hersam, M. C., Drane, D., Light, G., Cormia, R., Stevens, S. ve Bodner, G. M. (2009). A rubric for post-secondary degree programs in nanoscience and nanotechnology. International Journal of Engineering Education, 25(3), 615-627.
  • Yağmur-Şahin, E. (2013). Jigsaw ve küme tekniğinin yazılı anlatım becerilerindeki başarı ve tutum üzerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 521-534.
  • Yawson, R. M. (2012). An epistemological framework for nanoscience and nanotechnology literacy. International Journal of Technology and Design Education, 22(3), 297–310.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Altıncı baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Zain, Z. M., Subramaniam, G., Rashid, A. A. ve Ghani, E. K. (2009). Teaching students' performance and attitude. Canadian Social Science, 5(6), 92-102.
  • Zimmerman, D. K. ve Gallagher, S. R. (2006). Creativity and team environment: An exercise illustrating how much one member can metter. Journal of Management Education, 30(4), 617-625.
  • URL 1: http://haberkonya.com.tr/haber/dunya/dunyanin-en-kucuk-cizgi-romanini-sac-teline- basti_8732892.html (Erişim tarihi: 14.12.2016).
  • URL 2: https://onedio.com/haber/nano-klozet--194386?utm_source=OnedioTeknoloji&utm_campaign=Nano%20Klozet%3F&utm_medium=tweet (Erişim tarihi: 18.12.2016).
  • URL 3: http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/gezi/31811/Nemrut_taki_heykeller soguktan korunuyor.htm(Erişim tarihi: 18.12.2016)
  • URL 4: http://www.hayretedeceksin.com/sanat/resim-heykel/54-nano-heykeller (Erişim tarihi: 18.12.2016).
APA ALPAT S, Uyulgan M, ŞEKER S, ALTAŞ H, GEZER E (2017). Nanoteknoloji Konusunda İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Ortaöğretim 10.Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarı ve Görüşlerine Etkisi. , 27 - 57.
Chicago ALPAT Sibel Kılınç,Uyulgan Melis Arzu,ŞEKER Seda,ALTAŞ Hayriye Şeyma,GEZER Ezgi Nanoteknoloji Konusunda İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Ortaöğretim 10.Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarı ve Görüşlerine Etkisi. (2017): 27 - 57.
MLA ALPAT Sibel Kılınç,Uyulgan Melis Arzu,ŞEKER Seda,ALTAŞ Hayriye Şeyma,GEZER Ezgi Nanoteknoloji Konusunda İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Ortaöğretim 10.Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarı ve Görüşlerine Etkisi. , 2017, ss.27 - 57.
AMA ALPAT S,Uyulgan M,ŞEKER S,ALTAŞ H,GEZER E Nanoteknoloji Konusunda İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Ortaöğretim 10.Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarı ve Görüşlerine Etkisi. . 2017; 27 - 57.
Vancouver ALPAT S,Uyulgan M,ŞEKER S,ALTAŞ H,GEZER E Nanoteknoloji Konusunda İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Ortaöğretim 10.Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarı ve Görüşlerine Etkisi. . 2017; 27 - 57.
IEEE ALPAT S,Uyulgan M,ŞEKER S,ALTAŞ H,GEZER E "Nanoteknoloji Konusunda İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Ortaöğretim 10.Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarı ve Görüşlerine Etkisi." , ss.27 - 57, 2017.
ISNAD ALPAT, Sibel Kılınç vd. "Nanoteknoloji Konusunda İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Ortaöğretim 10.Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarı ve Görüşlerine Etkisi". (2017), 27-57.
APA ALPAT S, Uyulgan M, ŞEKER S, ALTAŞ H, GEZER E (2017). Nanoteknoloji Konusunda İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Ortaöğretim 10.Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarı ve Görüşlerine Etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 27 - 57.
Chicago ALPAT Sibel Kılınç,Uyulgan Melis Arzu,ŞEKER Seda,ALTAŞ Hayriye Şeyma,GEZER Ezgi Nanoteknoloji Konusunda İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Ortaöğretim 10.Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarı ve Görüşlerine Etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18, no.1 (2017): 27 - 57.
MLA ALPAT Sibel Kılınç,Uyulgan Melis Arzu,ŞEKER Seda,ALTAŞ Hayriye Şeyma,GEZER Ezgi Nanoteknoloji Konusunda İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Ortaöğretim 10.Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarı ve Görüşlerine Etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.18, no.1, 2017, ss.27 - 57.
AMA ALPAT S,Uyulgan M,ŞEKER S,ALTAŞ H,GEZER E Nanoteknoloji Konusunda İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Ortaöğretim 10.Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarı ve Görüşlerine Etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 18(1): 27 - 57.
Vancouver ALPAT S,Uyulgan M,ŞEKER S,ALTAŞ H,GEZER E Nanoteknoloji Konusunda İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Ortaöğretim 10.Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarı ve Görüşlerine Etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 18(1): 27 - 57.
IEEE ALPAT S,Uyulgan M,ŞEKER S,ALTAŞ H,GEZER E "Nanoteknoloji Konusunda İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Ortaöğretim 10.Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarı ve Görüşlerine Etkisi." İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, ss.27 - 57, 2017.
ISNAD ALPAT, Sibel Kılınç vd. "Nanoteknoloji Konusunda İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Ortaöğretim 10.Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarı ve Görüşlerine Etkisi". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18/1 (2017), 27-57.