Yıl: 2017 Cilt: 54 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 33 - 37 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Serebral Palsili Çocuklarda Entelektüel Gelişim ve İlişkili Faktörler

Öz:
Amaç: Serebral Palsi (SP) çocukluk çağında en sık görülen ciddi motor bozukluktur. SP'li çocuklarda her ne kadar entelektüel bozukluk yaygın olsa da, SP primer olarak postür ve hareket bozukluğu olarak tanımlanır. Bu çalışmanın amacı, epilepsi gibi eşlik eden komorbid durumların varlığı, SP tipi ve kaba motor fonksiyon ve el fonksiyonu ile ilişkili entelektüel düzeyi incelemektirYöntem: SP'li 107 çocuk çalışmaya alındı. Tüm hastaların yaş, cinsiyet,prenatal/natal/postnatal risk faktörleri, SP tipi, diğer nörogelişimselbozuklukları kaydedildi. Çocukların entelektüel fonksiyon düzeyleri;klinik muayene, günlük yaşamda uyumsal işlevselliğin değerlendirilmesive bireye uygulanan, kabul gören bir zeka ölçümü ile doğrulamaylabelirlendi. Çocukların kaba motor fonksiyon ve el fonksiyonları "KabaMotor Fonksiyon Sınıflama Sistemi (KMFSS)" ve "Bimanuel İnce MotorFonksiyon (BİMF)" ölçümü kullanılarak sınıflandırılmıştır.Bulgular: Yaş ortalamaları 8,10±3,43 yıl (2-16 yaş) olan 107 olgu çalışmayaalındı. Olguların 63'ü (%58,9) erkek, 44'ü (%41,1) kızdı. Kliniktiplendirmede, spastik tip %80,4, mikst tip %11,2, diskinetik tip %4,7 veataksik tip %3,7 olarak bulundu. Çocukların %26,2'si normal entelektü-el gelişim düzeyine sahip iken, %10'unda sınır, %16'sında hafif, %17'sindeorta ve %30,8'sinde ağır düzeyde entelektüel yetiyitimi saptandı. SP tipiile entelektüel düzey arasında anlamlı ilişki bulunmadı (p>0,05). Entelektüeldüzey, el fonksiyonları ve motor düzeyin ikisi ile de korele bulundu(p<0,001). Konvülsiyon, epilepsi ve konuşma bozukluğu varlığının,entelektüel kapasite ile ilişkili olduğu bulundu.Sonuç: Entelektüel değerlendirme, SP ile ilişkili değerlendirmenin vearaştırmaların temel parçasıdır. SP'li çocuklarda entelektüel düzeyi değerlendirmekiçin güvenilir ve fikir birliği sağlanmış geçerli veriler vetoplumlara spesifik normlar yeterli değildir. SP'li çocuklarda entellektüeldeğerlendirmenin doğru yapılmasına yönelik araştırmalara gereksinimvardır.
Anahtar Kelime:

Konular: Genel ve Dahili Tıp Temel Sağlık Hizmetleri Pediatri

Intelligence, Functioning, and Related Factors in Children with Cerebral Palsy

Öz:
Introduction: Cerebral palsy (CP) is the most common significant motor impairment in childhood. CP is defined as a primary disorder of posture and movement; however, intellectual impairment is prevalent in children with CP. The purpose of this study was to examine the intelligence level associated with gross motor function and hand function, type of CP, the presence of comorbid disorders such as epilepsy, and other factors.Methods: In total, 107 children with CP were included. Age, gender, prenatal/natal/postnatal risk factors, type of CP, and presence of other neurodevelopmental disorders were recorded as demographic findings. Intellectual functions of the patients were determined by clinical assessment, adaptive function of daily life, and individualized, standardized intelligence testing. The gross motor function and hand function of the patients were classified using the "Gross Motor Function Classification System" and "Bimanual Fine Motor Function" measurements, respectively.Results: The mean age of the patients was 8.10±3.43 years (2-16 years). The study included 63 (58.9%) male patients and 44 (41.1%)female patients. During clinical typing, 80.4% of the patients were spastic,11.2% were mixed, 4.7% were dyskinetic, and 3.7% were ataxic.Intellectual functioning tests found 26.2% of the children within theintellectual norm and that 10% of the children had a borderline intellectualdisability, 16% of them had a mild intellectual disability, 17% ofthem had a moderate intellectual disability, and 30.8% of them had asevere intellectual disability. No significant relationship was determinedbetween the CP type and intellectual functioning (p>0.05). Intellectualfunctioning was found to be significantly correlated with hand functionsand motor levels (p<0.001). Factors related with intellectualfunctioning were neonatal convulsion, epilepsy, and speech disorders.Conclusion: Intelligence assessment should be an essential part ofCP evaluation and research. There is not enough reliable knowledge,unanimity regarding validity data, and population-specific norms in theintelligence assessments of children with CP. Research is required toassess properly intelligence for children with CP.
Anahtar Kelime:

Konular: Genel ve Dahili Tıp Temel Sağlık Hizmetleri Pediatri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Matthews DJ, Wilson P. Cerebral Palsy. In: Molnar GE, Alexander MA, editors. Pediatric Rehabilitation. 3th ed. Philadelphia: Hanley&Belfus; 1999; s. 193-217.
  • 2. Üneri ÖŞ, Karadavut Kİ. Ebeveyn Değerlendirmesine Dayalı, Serebral Palsili Çocuklarda Yaşam Kalitesi: Bir Ön Çalışma. Arch Neuropsychiatr 2010; 47:127-132.
  • 3. O'Shea TM, Allred EN, Dammann O, Hirtz D, Kuban KC, Paneth N, Leviton A. The ELGAN study of the brain and related disorders in extremely low gestational age newborns. Early Human Devel 2009; 85:719-725.
  • 4. Sankar C, Mundkur N. Cerebral palsy-definition, classification, etiology and early diagnosis. Indian J Pediatr 2005; 72:865-868.
  • 5. The definition and classification of cerebral palsy. Dev Med Child Neurol 2007; 49:1-44.
  • 6. Wallace SJ. Epilepsy in cerebral palsy. Dev Med Child Neurol 2001; 43:713- 717.
  • 7. Prevalence and characteristics of children with cerebral palsy in Europe. Dev Med Child Neurol 2002; 44:633-640.
  • 8. Christine C, Dolk H, Platt MJ, Colver A, Prasauskiene A, Krägeloh-Mann I. Recommendations from the SCPE collaborative group for defining and classifying cerebral palsy. Dev Med Child Neurol 2007; 49:35-38.
  • 9. American Psychiatric Association, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th ed., Text, Arlington VA, American Psychiatric Association; 2013.
  • 10. Gabis LV, Tsubary NM, Leon O, Ashkenasi A, Shefer S. Assesment of Abilities and Comorbidities in Children With Cerebral Palsy. J Child Neurol 2015; 30:1640-1645.
  • 11. Shevell MI, Dagenais L, Hall N. Comorbidities in cerebral palsy and their relationship to neurologic subtype and GMFCS level. Neurology 2009; 72:2090-2096.
  • 12. Christine C, Dolk H, Platt MJ, Colver A, Prasauskiene A, Krägeloh-Mann I. SCPE Collaborative Group. Recommendations from the SCPE collaborative group for defining and classifying cerebral palsy. Dev Med Child Neurol 2007; 49:35-38.
  • 13. Palisano R, Rosenbaum P, Bartlett D, Livingston M. Content validity of the expanded and revised Gross Motor Function Classification System. Dev Med Child Neurology 2008; 50:744-50.
  • 14. Beckung E, Hagberg G. Neuroimpairments, activity limitations and partparticipation, restrictions in children withcerebral palsy. Dev Med Child Neurol 2002; 44:309-316.
  • 15. Savasır I, Sezgin N, Erol N, Ankara Gelişim Tarama Envanteri (AGTE). 2. ve 3. Basım. Türk Psikologlar Derneği; Ankara: 1998.
  • 16. Weider A, Noller PA, Schramm TA. The Wechsler Intelligence Scale for Children and the revised Stanford-Binet. J Consult Psychol 1951; 15:330- 333.
  • 17. Wechsler D. WISC-R Manual for the Wechsler Intelligence Scale for Children Revised. Psychological Corporation, New York, 1974.
  • 18. Savasır I, Sahin N. Manual for the Wechsler Intelligence Scale For Children Revised (WISC-R). Turkish Psychology Association Publication, Ankara, 1995 (in Turkish).
  • 19. Yin Foo R, Guppy M, Johnston LM. Intelligence assessments for children with cerebral palsy: a systematic review. Dev Med Child Neurol 2013; 55:911- 918
  • 20. Sigurdardottir S, Eiriksdottir A, Gunnarsdottir E, Meintema M, Arnadottir U, Vik T. Cognitive profile in young Icelandic children with cerebral palsy. Dev Med Child Neurol 2008; 50:357-362.
  • 21. Gabis LV, Tsubary NM, Leon O, Ashkenasi A, Shefer S. Assessment of Abilities and Comorbidities in Children With Cerebral Palsy. J Child Neurol 2015; 30:1640-1645.
  • 22. Himmelmann K, Beckung E, Hagberg G, Uvebrant P. Gross and fine motor function and accompanying impairments in cerebral palsy. Dev Med Child Neurol 2006; 48:417-423.
  • 23. Wallace SJ. Epilepsy in cerebral palsy. Dev Med Child Neurology 2001; 43:713-717.
  • 24. Nolan MA, Redoblado MA, Lah S, Sabaz M, Lawson JA, Cunningham AM, Bleasel AF, Bye AM. Memory function in childhood epilepsy syndromes. J Paediatr Child Health 2004; 40:20-27.
  • 25. Selassie GR, Viggedal G, Olsson I, Jennische M. Speech, language, and cognition in preschool children with epilepsy. Dev Med Child Neurol 2008; 50:432-438.
  • 26. Lew H, Lee HS, Lee JY, Song J, Min K, Kim M. Possible Linkage between visual and motor development in children with cerebral palsy. Pediatr Neurol 2015; 52:338-343.
  • 27. Yakut A. Serebral Palsi. Gökçay E, Sönmez M (Editörler). Çocuk Nörolojisinde. Ankara: Anıl Grup Matbaacılık; 2010. s. 229-239.
  • 28. Shevell MI, Dagenais L, Hall N, REPACQ Consortium. Comorbidities in cerebral palsy and their relationship to neurologic subtype and GMFCS level. Neurology 2009; 72:2090-2096.
  • 29. Yalçınkaya EY, Hüner B, Dinçer Ü, Dıraçoğlu D, Aydın R, İçağasıoğlu A, Demirhan E, Yalçın L, Öneş K, Çağlar N, Yüksel A, Karamehmetoğlu ŞS, Türkdoğan D, Zorer G, Yapıcı Z, Erhan B, Akyürek B, Kuran B, Akbaş H, Paker N, Uçar D, Öztürk K, Özaras N. Demographic and Clinical Findings of Cerebral Palsy Patients in Istanbul: A Multicenter Study. Türk Fiz Tıp Rehab Derg 2014; 60:134-138.
  • 30. Russman B, Ashwal S. Evaluation of the child with cerebral palsy. Semin Pediatr Neurol 2004; 11:47-57.
  • 31. Burnashev N, Szepetowski P. NMDA receptor subunit mutations in neurodevelopmental disorders. Curr Opin Pharmacol 2015; 20:73-82.
  • 32. Srivastava AK, Schwartz CE. Intellectual disability and autism spectrum disorders: causal genes and molecular mechanisms. Neurosci Biobehav Rev 2014; 46:161-174.
  • 33. Spittle AJ, Orton J, Doyle LW, Boyd R. Early developmental intervention programs post hospital discharge to prevent motor and cognitive impairments in preterm infants. Cochrane Database Syst Rev 2007; 18:CD005495.
  • 34. Lodha A, Sauvé R, Chen S, Tang S, Christianson H. Clinical Risk Index for Babies score for the prediction of neurodevelopmental outcomes at 3 years of age in infants of very low birthweight. Dev Med Child Neurol 2009; 51:895-900.
APA türkoğlu g, turkoglu s, Çelik C, UÇAN H (2017). Serebral Palsili Çocuklarda Entelektüel Gelişim ve İlişkili Faktörler. , 33 - 37.
Chicago türkoğlu gözde,turkoglu serhat,Çelik Canan,UÇAN HALİL İSMET Serebral Palsili Çocuklarda Entelektüel Gelişim ve İlişkili Faktörler. (2017): 33 - 37.
MLA türkoğlu gözde,turkoglu serhat,Çelik Canan,UÇAN HALİL İSMET Serebral Palsili Çocuklarda Entelektüel Gelişim ve İlişkili Faktörler. , 2017, ss.33 - 37.
AMA türkoğlu g,turkoglu s,Çelik C,UÇAN H Serebral Palsili Çocuklarda Entelektüel Gelişim ve İlişkili Faktörler. . 2017; 33 - 37.
Vancouver türkoğlu g,turkoglu s,Çelik C,UÇAN H Serebral Palsili Çocuklarda Entelektüel Gelişim ve İlişkili Faktörler. . 2017; 33 - 37.
IEEE türkoğlu g,turkoglu s,Çelik C,UÇAN H "Serebral Palsili Çocuklarda Entelektüel Gelişim ve İlişkili Faktörler." , ss.33 - 37, 2017.
ISNAD türkoğlu, gözde vd. "Serebral Palsili Çocuklarda Entelektüel Gelişim ve İlişkili Faktörler". (2017), 33-37.
APA türkoğlu g, turkoglu s, Çelik C, UÇAN H (2017). Serebral Palsili Çocuklarda Entelektüel Gelişim ve İlişkili Faktörler. Nöropsikiyatri Arşivi, 54(1), 33 - 37.
Chicago türkoğlu gözde,turkoglu serhat,Çelik Canan,UÇAN HALİL İSMET Serebral Palsili Çocuklarda Entelektüel Gelişim ve İlişkili Faktörler. Nöropsikiyatri Arşivi 54, no.1 (2017): 33 - 37.
MLA türkoğlu gözde,turkoglu serhat,Çelik Canan,UÇAN HALİL İSMET Serebral Palsili Çocuklarda Entelektüel Gelişim ve İlişkili Faktörler. Nöropsikiyatri Arşivi, vol.54, no.1, 2017, ss.33 - 37.
AMA türkoğlu g,turkoglu s,Çelik C,UÇAN H Serebral Palsili Çocuklarda Entelektüel Gelişim ve İlişkili Faktörler. Nöropsikiyatri Arşivi. 2017; 54(1): 33 - 37.
Vancouver türkoğlu g,turkoglu s,Çelik C,UÇAN H Serebral Palsili Çocuklarda Entelektüel Gelişim ve İlişkili Faktörler. Nöropsikiyatri Arşivi. 2017; 54(1): 33 - 37.
IEEE türkoğlu g,turkoglu s,Çelik C,UÇAN H "Serebral Palsili Çocuklarda Entelektüel Gelişim ve İlişkili Faktörler." Nöropsikiyatri Arşivi, 54, ss.33 - 37, 2017.
ISNAD türkoğlu, gözde vd. "Serebral Palsili Çocuklarda Entelektüel Gelişim ve İlişkili Faktörler". Nöropsikiyatri Arşivi 54/1 (2017), 33-37.