Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Gözünden Vatandaşlık ve Türk Vatandaşlığı

Yıl: 2017 Cilt: 16 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 406 - 427 Metin Dili: Türkçe DOI: 17051/ilkonline.2017.304708 İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Gözünden Vatandaşlık ve Türk Vatandaşlığı

Öz:
Bu araştırmada, vatandaşlık eğitimi konusunda merkezî sorumluluğa sahip sosyal bilgiler dersini vermeye aday olan sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programı öğrencilerinin vatandaşlığa ve Türk vatandaşlığına yönelik bakış açılarının ve bu konulardaki algılarının belirlenmesine çalışılmıştır. Nitel araştırma paradigması temelinde desenlenmiş bir araştırmadır. Bir devlet üniversitesinde öğrenim görmekte olan ve ikinci sınıfa devam eden 129 sosyal bilgiler öğretmen adayı çalışmanın katılımcılarını oluşturmaktadır. Vatandaşlığın ve Türk vatandaşı olmanın sosyal bilgiler öğretmen adayları için ne ifade ettiğinin ortaya konulmasına yönelik açık uçlu soruların yer aldığı bir veri toplama aracı geliştirilmiş ve veri toplama aşamasında bu araçtan yararlanılmıştır. Çalışma sonucunda sosyal bilgiler öğretmen adaylarının vatandaşlığı ve Türk vatandaşlığını hak ve özgürlüklerden ziyade görev ve sorumluluklar temelinde algıladıkları, devlet ve vatandaş kavramları arasına bir sınır çizmiş oldukları ve devleti vatandaşın dışında ve üstünde bir olgu olarak değerlendikleri, vatandaşlığı siyaset bilimi ile eşdeğer tuttukları, vatandaşlıkla ilgili konularda temel bilgi kaynaklarının sosyal medya ve internet olduğu, kendilerini vatandaşlık konusunda yeterli görmedikleri bulgularına ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Sosyoloji

Citizenship and Turkish Citizenship in Views of Pre-Service Social Studies Teachers

Öz:
This research aims to exploring how the undergraduate students who are also social studies teacher candidates conceptualize and perceive citizenship and Turkish citizenship concepts because the important role of the social studies in citizenship education. It is a descriptive study which is designed in qualitative research paradigm. Participant of the study are consisted of 129 second grader pre-service social studies teachers who are enrolled to a state university in Turkey. An open -ended data collection tool was developed and used to determine what citizenship and Turkish citizenship meant to pre-service social studies teachers. In conclusion, it was seen that the pre-service social studies teachers perceived citizenship in the context of missions and responsibilities rather than rights and freedoms.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Sosyoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alabaş, R. (2010). Primary school students' conceptions of citizenship. Procedia Socialand Behavioral Sciences, 2(2010), 2528-2532.
  • Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi (2010). Avrupa Konseyi Demokratik Vatandaşlık Eğitimi ve İnsan Hakları Eğitimi Şartı. CM/Rec(2010)7 sayılı tavsiye kararı ve açıklayıcı not. Strasbourg: Avrupa Konseyi Yayınları .
  • Baloğlu Uğurlu, N. (2013). 8. sınıf Amerikan ve Türk Öğrencilerinin Vatandaşlık İle İlgili Algılarının Karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 38(170), 281-283.
  • Bailey, R. (2000) Teaching values and citizenship across the curriculum. London: Kogan Page.
  • Bennett, W.L., Wells, C. & Rank, A. (2009). Young citizen sand civic learning: two paradigms of citizenship in the digital age. Citizenship Studies, 13(2), 105-120.
  • Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi (BMİHB). http://www.tbmm.gov.tr/komisyon/insanhaklari/pdf01/203-208.pdf adresinden 21. 02. 2014 tarihinde edinilmiştir.
  • Bozatay, Ş.A. (2010). 5901 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanunu'na göre Türk vatandaşlığının kazanılması. Yönetim Bilimleri Dergisi, 8(2): 165-182.
  • Cornbleth, C. (2010). Images of America: What youth do know about the United States. American Educational Research Journal, 39(2), 519-552.
  • Dejaeghere, Y. & Hooghe, M. (2009). Brief report: Citizenship concepts among adolescents. Evidence from a survey among Belgian 16-year olds. Journal of Adolescence, 32(2009), 723-732.
  • Devine, D. (2002). Childrens' citizenship and the structuring of adult-child relations in the primary school. Childhood, 9(3), 303-320.
  • Ersoy, F. (2012). Annelerin Vatandaşlık Algısı, Çocuklarında Vatandaşlık Bilinci Geliştirme Uygulamaları ve Karşılaştıkları Sorunlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2), 2111-2124.
  • Göztepe, E. (2003). Yurttaşlığın Kamusal ve Ulusüstü Boyutu: Avrupa Yurttaşlığı ve Göçmen Forumu Örnekleri. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 52(4), 230-248.
  • Gündüz, M. ve Gündüz, F. (2002). Yurttaşlık Bilinci. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gürses, F. ve Gürkan Pazarcı N. (2010). Siyasal Gündemin Yurttaşlık Kavramına Etkileri: Ders Kitapları Üzerine bir İnceleme. Karaburun Bilim Kongresi. 2-5 Eylül 2010, İzmir. http://www.kongrekaraburun.org/tam_metinler_2010/a_8/02_Fatma_Gurses_ve_Nilgun_Gurkan_P azarci.pdf adresinden 01.10.2014 tarihinde indirilmiştir.
  • Güzel, C. (2003). Platon'un Bilgi Görüşü. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 20(2), 105-115.
  • Habermas, J. (1992). Citizenship and national identity: some reflections on the future of Europe. Praxis International, 12(1), 1-19.
  • Hançerlioğlu, O. (1974). Düşünce Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Heater, D. (2004). Citizenship the civic ideal in world history, politics and education. UK: Manchester University Press.
  • Heater, D. (2007). Yurttaşlığın Kısa Tarihi(çev. Meral Delikara Üst). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Howard, R.E. (1998). Being Canadian: citizenship in Canada. Citizenship Studies, 2(1), 133-152.
  • Howard, S. & Gill, J. (2010). 'It's like we're a normal way and everyone else is different': Australian children's constructions of citizenship and national identity. Educational Studies, 27(1), 87-103.
  • Huberman, A. M. & Miles, M. B. (1994). Data management and analysis methods. In Denzin, Norman K. & Lincoln, Yvonna S. (Eds), Handbook of qualitative research (pp. 428-444), Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications.
  • Işın, E.F. & Turner, B.S. (2007). Investigating citizenship: an agenda for citizenship studies. Citizenship Studies, 11(1), 5-17.
  • Johnson, C. (1984). Who is Aristotle's citizen. Phronesis, 29(1): 73-90.
  • Johnson, B. & Christensen, L. (2012). Educational Research (Fourth Edition). SAGE Publications, Inc.
  • Joppke, C. (2007). Transformation of citizenship: status, rights, identity. CitizenshipStudies, 11(1), 37-48.
  • Kadıoğlu, A. (2008). Vatandaşlık ve Siyasal Katılım. Ergun Özbudun'a Armağan, 225-246.
  • Kim, S. & Yang, J. (2013). Patterns of citizenship and political action in Korea, Germany and the United States: An analysis of the 2004 ISSP data. In Citizenship and migration in the era of globalization (pp. 181-208). Springer Berlin Heidelberg.
  • Koffman, E. (2005). Citizenship, migration and reassertion of national identity. Citizenship Studies, 9(5), 453-467.
  • Leca, J. (1992). Questions on citizenship. In Chantal, M. (Eds.), Dimensions of radical democracy: pluralism, citizenship, community içinde (pp. 17-31). VersoBooks.
  • Lister, R., Smith, N., Middleton, S. & Cox, L. (2003). Young people talk about citizenship: Empirical perspectives on theoretical and political debates. Citizenship Studies, 7(2), 235-253.
  • Marshall, T.H. (2006). Citizenship and social class. In Christopher P. & Francis G. C., (Eds.), The welfare state reader (pp. 30-39). Bristol: Polity Press.
  • Marston, S.A. & Mitchell, K. (2004). Citizenship and the state: citizenship formations in space and time. In Clive B. & Murray L., (Eds.), Spaces of democracy: Geographical perspectives in citizenship, participation and representation (pp. 93-112). SAGE Publications Ltd.
  • Miller-Idriss, C. (2006). Everyday understandings of citizenship in Germany. Citizenship Studies, 10(5), 541-570.
  • Osmanoğlu, A.E. ve Öztürk, C. (2012). Türkiye ve Mısır Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Vatandaşlık Algısının Karşılaştırmalı Analizi. PEGEM Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(3), 43-61.
  • Öcal, A. Ve Kemerkaya. G. (2011). Yetiştirme Yurdunda Kalmış Yetişkinlerin Devlet ve Vatandaşlık Algıları Üzerine Nitel Bir Araştırma. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 30(1), 63-82.
  • Özkazanç, A. (2009). Toplumsal Vatandaşlık ve Neo-liberalizm Sorunu. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 64(1), 247-274.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative evaluation and research methods (3rd edt.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
  • Pierson, C. Modern Devlet (çev. Dilek Hattatoğlu). İstanbul: Çivi Yazıları.
  • Riesenberg, P. (1994). Citizenship in the western tradition: Plato to Rousseau. UNC Press.
  • Roche, M. (1987). Citizenship, social theory, and social change. Theory and Society, 16(3), 363-399.
  • Smith, R.M. (2002). Modern citizenship. In Engin F. Işın & Bryan S. Turner (Eds.), Handbook of citizenship studies (pp. 105-115). SAGE Publications.
  • Soysal, Y.N. (1994). Limits of citizenship: migrants and postnational membership in Europe. Chicago: Chicago University Press.
  • Strauss, A. & Corbin, J. (2009). Basics of qualitative research. techniques and procedures for developing grounded theory. SAGE Publications, Inc.
  • Xia, Y. (2012). Conceptualizing citizenship: How the "post-80" activists in Hong Kong understand citizenship rights, obligations and identities.??????. 2012??3?.
  • TC Anayasası (1982). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Thorson, K. (2012). Whatdoes it mean to be a good citizen? Citizenship vocabularies as resources for action. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 644(1), 70-85.
  • Turner, B. S. (1993). Citizenship and social theory. Sage Publications.
  • Villa, D. (2001). Socratic citizenship. Princeton NJ: Priceton University Press.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. (2013). İlköğretim Öğrencilerinin Vatandaşlık Eğitimi İle İlgili Temel Kavramlara İlişkin Algılarının İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Hacettepe UniversityJournal of Education], 28(1), 453-463.
  • Zhang, Y. (2011). Citizenship education in China: Comparing eighth grade students' civic attitudes and civic engagement in Shanghai and Hong Kong. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Graduate School of the University of Minnosota.
APA YİĞİT E (2017). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Gözünden Vatandaşlık ve Türk Vatandaşlığı. , 406 - 427. 17051/ilkonline.2017.304708
Chicago YİĞİT E. Özlem Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Gözünden Vatandaşlık ve Türk Vatandaşlığı. (2017): 406 - 427. 17051/ilkonline.2017.304708
MLA YİĞİT E. Özlem Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Gözünden Vatandaşlık ve Türk Vatandaşlığı. , 2017, ss.406 - 427. 17051/ilkonline.2017.304708
AMA YİĞİT E Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Gözünden Vatandaşlık ve Türk Vatandaşlığı. . 2017; 406 - 427. 17051/ilkonline.2017.304708
Vancouver YİĞİT E Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Gözünden Vatandaşlık ve Türk Vatandaşlığı. . 2017; 406 - 427. 17051/ilkonline.2017.304708
IEEE YİĞİT E "Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Gözünden Vatandaşlık ve Türk Vatandaşlığı." , ss.406 - 427, 2017. 17051/ilkonline.2017.304708
ISNAD YİĞİT, E. Özlem. "Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Gözünden Vatandaşlık ve Türk Vatandaşlığı". (2017), 406-427. https://doi.org/17051/ilkonline.2017.304708
APA YİĞİT E (2017). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Gözünden Vatandaşlık ve Türk Vatandaşlığı. İlköğretim Online (elektronik), 16(2), 406 - 427. 17051/ilkonline.2017.304708
Chicago YİĞİT E. Özlem Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Gözünden Vatandaşlık ve Türk Vatandaşlığı. İlköğretim Online (elektronik) 16, no.2 (2017): 406 - 427. 17051/ilkonline.2017.304708
MLA YİĞİT E. Özlem Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Gözünden Vatandaşlık ve Türk Vatandaşlığı. İlköğretim Online (elektronik), vol.16, no.2, 2017, ss.406 - 427. 17051/ilkonline.2017.304708
AMA YİĞİT E Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Gözünden Vatandaşlık ve Türk Vatandaşlığı. İlköğretim Online (elektronik). 2017; 16(2): 406 - 427. 17051/ilkonline.2017.304708
Vancouver YİĞİT E Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Gözünden Vatandaşlık ve Türk Vatandaşlığı. İlköğretim Online (elektronik). 2017; 16(2): 406 - 427. 17051/ilkonline.2017.304708
IEEE YİĞİT E "Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Gözünden Vatandaşlık ve Türk Vatandaşlığı." İlköğretim Online (elektronik), 16, ss.406 - 427, 2017. 17051/ilkonline.2017.304708
ISNAD YİĞİT, E. Özlem. "Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Gözünden Vatandaşlık ve Türk Vatandaşlığı". İlköğretim Online (elektronik) 16/2 (2017), 406-427. https://doi.org/17051/ilkonline.2017.304708