Yıl: 2017 Cilt: 16 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 628 - 653 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17051/ilkonline.2017.304724 İndeks Tarihi: 29-07-2022

Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Alanında Yapılan Yüksek Lisans Tezlerinin Tematik ve Metodolojik Açıdan İncelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında tamamlanmış yüksek lisans tezlerini tematik ve metodolojik açıdan incelemektir. Araştırma kapsamında eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında YÖK Ulusal Tez Merkezinde yayınlanan ve erişime açık olan yüksek lisans tezlerinin tamamı incelenmiştir. Toplamda 166 tezin incelendiği araştırmada, tezleri incelemede araştırmacı tarafından geliştirilen tez inceleme formu kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre en fazla tezin 2009-2012 yılları arasında yayınlandığı, tez danışmanlığının en fazla doçentler tarafından yapıldığı, araştırmaların genel olarak tarama modelinde tasarlandığı, incelenen tezlerin %63,86'sının çalışma grubu üzerinden yürütüldüğü, örnekleme yöntemi olarak en fazla basit seçkisiz örnekleme ve tabakalı örnekleme yöntemlerinin kullanıldığı, çalışmaların %80,72'sinde veri örneklem türünün öğrenci olduğu, öğrencilerden %78,92'sinin ise ilkokul ortaokul ve lise öğrencisi olduğu, lisansüstü öğrencilerle ilgili yapılan çalışma sayısının çok az olduğu (%2,41) görülmüştür. Ayrıca tezlerde geçerlik yöntemi olarak kapsam geçerliği ve yapı geçerliği sağlanmasına dikkat edildiği ve uzman görüşüne sık başvurulduğu; güvenirlik yöntemlerinden ise Cronbach Alfa ve KR-20 hesaplanmasının en çok kullanıldığı görülmüştür. Ayrıca tezlerde veri toplama aracı olarak en fazla ölçek ve anketin kullanıldığı ve genel olarak verilerin araştırmacı tarafından toplandığı bulgusuna ulaşılmıştır. Konu alanı bazında tezler incelendiğinde "geniş ölçekli testlerde başarıyı etkileyen değişkenlerin" belirlendiği çalışmaların ölçme değerlendirme yüksek lisans tezlerinde sıklıkla çalışılan bir alan olduğu anlaşılmaktadır. En çok çalışılan ikinci konu alanının "tamamlayıcı (alternatif-yeni) ölçme araç/yöntem/teknikleri"nin olduğu görülmektedir. Anahtar kelimelerde en yüksek frekansa sahip kategorinin "tamamlayıcı (alternatif-yeni) ölçme araç/yöntem /teknikleri" olduğu görülmektedir. Tezlerde kullanılan istatistiksel tekniklerin anahtar kelimeler olarak kullanılma sıklığının oldukça yüksek olduğu da söylenebilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

A Thematic and Methodological Analysis of Masters Dissertations in the Field of Measurement and Evaluation in Education

Öz:
The objective of the study is to analyze the master's theses in the division of measurement and evaluation in education them from a thematic and methodological perspective. The study involves all master's theses published and made available in the division of measurement and evaluation in education which in total adds up to 166 theses. The measurement designed by the researcher has been used for analyzing the theses. According to the findings, maximum number of research studies have been carried out in 2009 and 2012, thesis advisors are mostly the associate professor, researches are commonly designed using the survey method, 63 percent of the theses have been conducted over the 'study group', the methods that are most frequently used are simple random and stratified sampling methods, 80,7 percent of the researches, type of data sampling is students among which 78,9 percent is primary, secondary and high school students and 2,4 percent of them are post graduate students. It is apparently seen that the number of postgraduate students is too low. The most commonly used reliability methods are Cronbach Alpha and KR-20. Survey, scale, form and achievement tests have been used as tools for gathering data. When examining the thesis on the basis of subject area in largescale tests that determine factors affecting the success of the work of assessment thesis it seems to be a lot of working space. The second issue related with the most studied areas in the master theses seems to be "complementary (alternative-new) measurement tools/methods/techniques". It can be stated that "predictive validity" "standard setting methods" and "raters reliability," followed this subject area. When the theses were examined on the basis of keywords, the category with the highest frequency of keywords was "complementary (alternative-new) measurement tools/methods/techniques". The frequency of keywords used in the statistical techniques of the theses shows that they are very high.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA ŞENYURT S, ÖZER ÖZKAN Y (2017). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Alanında Yapılan Yüksek Lisans Tezlerinin Tematik ve Metodolojik Açıdan İncelenmesi. , 628 - 653. 10.17051/ilkonline.2017.304724
Chicago ŞENYURT Sümeyra,ÖZER ÖZKAN YEŞİM Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Alanında Yapılan Yüksek Lisans Tezlerinin Tematik ve Metodolojik Açıdan İncelenmesi. (2017): 628 - 653. 10.17051/ilkonline.2017.304724
MLA ŞENYURT Sümeyra,ÖZER ÖZKAN YEŞİM Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Alanında Yapılan Yüksek Lisans Tezlerinin Tematik ve Metodolojik Açıdan İncelenmesi. , 2017, ss.628 - 653. 10.17051/ilkonline.2017.304724
AMA ŞENYURT S,ÖZER ÖZKAN Y Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Alanında Yapılan Yüksek Lisans Tezlerinin Tematik ve Metodolojik Açıdan İncelenmesi. . 2017; 628 - 653. 10.17051/ilkonline.2017.304724
Vancouver ŞENYURT S,ÖZER ÖZKAN Y Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Alanında Yapılan Yüksek Lisans Tezlerinin Tematik ve Metodolojik Açıdan İncelenmesi. . 2017; 628 - 653. 10.17051/ilkonline.2017.304724
IEEE ŞENYURT S,ÖZER ÖZKAN Y "Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Alanında Yapılan Yüksek Lisans Tezlerinin Tematik ve Metodolojik Açıdan İncelenmesi." , ss.628 - 653, 2017. 10.17051/ilkonline.2017.304724
ISNAD ŞENYURT, Sümeyra - ÖZER ÖZKAN, YEŞİM. "Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Alanında Yapılan Yüksek Lisans Tezlerinin Tematik ve Metodolojik Açıdan İncelenmesi". (2017), 628-653. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304724
APA ŞENYURT S, ÖZER ÖZKAN Y (2017). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Alanında Yapılan Yüksek Lisans Tezlerinin Tematik ve Metodolojik Açıdan İncelenmesi. İlköğretim Online (elektronik), 16(2), 628 - 653. 10.17051/ilkonline.2017.304724
Chicago ŞENYURT Sümeyra,ÖZER ÖZKAN YEŞİM Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Alanında Yapılan Yüksek Lisans Tezlerinin Tematik ve Metodolojik Açıdan İncelenmesi. İlköğretim Online (elektronik) 16, no.2 (2017): 628 - 653. 10.17051/ilkonline.2017.304724
MLA ŞENYURT Sümeyra,ÖZER ÖZKAN YEŞİM Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Alanında Yapılan Yüksek Lisans Tezlerinin Tematik ve Metodolojik Açıdan İncelenmesi. İlköğretim Online (elektronik), vol.16, no.2, 2017, ss.628 - 653. 10.17051/ilkonline.2017.304724
AMA ŞENYURT S,ÖZER ÖZKAN Y Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Alanında Yapılan Yüksek Lisans Tezlerinin Tematik ve Metodolojik Açıdan İncelenmesi. İlköğretim Online (elektronik). 2017; 16(2): 628 - 653. 10.17051/ilkonline.2017.304724
Vancouver ŞENYURT S,ÖZER ÖZKAN Y Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Alanında Yapılan Yüksek Lisans Tezlerinin Tematik ve Metodolojik Açıdan İncelenmesi. İlköğretim Online (elektronik). 2017; 16(2): 628 - 653. 10.17051/ilkonline.2017.304724
IEEE ŞENYURT S,ÖZER ÖZKAN Y "Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Alanında Yapılan Yüksek Lisans Tezlerinin Tematik ve Metodolojik Açıdan İncelenmesi." İlköğretim Online (elektronik), 16, ss.628 - 653, 2017. 10.17051/ilkonline.2017.304724
ISNAD ŞENYURT, Sümeyra - ÖZER ÖZKAN, YEŞİM. "Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Alanında Yapılan Yüksek Lisans Tezlerinin Tematik ve Metodolojik Açıdan İncelenmesi". İlköğretim Online (elektronik) 16/2 (2017), 628-653. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304724