Yıl: 2017 Cilt: 16 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 525 - 546 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17051/ilkonline.2017.304715 İndeks Tarihi: 29-07-2022

Kitap Okuma Etkinliklerinin Çevrimiçi Takip ve Değerlendirilmesi Sisteminin Kullanılabilirliğine İlişkin Paydaşların Görüşleri

Öz:
Bu araştırmanın genel amacı, ortaokul öğrencilerine kitap tavsiyesi sunma, kitap okuma etkinliklerinin takip ve değerlendirilmesini sağlama amaçlı geliştirilen çevrimiçi sistemin (KİTaS) kullanılabilirliğine ilişkin paydaş görüşlerinin belirlenmesidir. Bu çerçevede KİTaS, Çanakkale il merkezinde yer alan bir ortaokulda, 2014-2015 öğretim yılı bahar döneminde iki ay süresince (06.04.2015-12.06.2015) kullanılmıştır. Araştırma tarama modeli çerçevesinde desenlenmiştir. Uygulama sonunda sistemin paydaşları olan sınıf rehber öğretmenlerinin, öğrencilerin ve velilerin, sistemin kullanılabilirlik göstergelerine (etkililik, verimlilik ve memnuniyet) ilişkin görüşleri alınmıştır. Araştırma kapsamında görüşmeyi kabul eden altı sınıf rehber öğretmeni ve sekiz öğrenci ile görüşülmüştür. Tüm öğrenci velilerine açık uçlu anket formu dağıtılmış ve 17 veliden dönüş olmuştur. Araştırma sonucunda KİTaS tavsiye bileşeninin öğrencilerin ilgi ve düzeylerine uygun kitaplar tavsiye ettiği belirlenmiştir. Ayrıca KİTaS'ın değerlendirme bileşeninin öğrencilerin kitabı anlamasını desteklediği sonucu ortaya çıkmıştır. Kitap okuma etkinliklerinin çevrimiçi ortamlardan takip edilebilmesinin öğrencinin öz değerlendirme yapmasını desteklediği sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel

Usability Views of Stakeholders on Online Monitoring and Assessment of Reading Activities

Öz:
The general objective of this research is to determine stakeholders' opinions on the usability of the system (KİTaS) which was developed for suggesting, monitoring and evaluating book reading activities of middle school students. Within this framework KİTaS was used in one of the middle school where is located in downtown, Çanakkale for two months (06.04.2015 - 12.06.2015) in 2014 - 2015 spring term. This research was designed within survey model. After implementation, views about usability indicators which is effectiveness, efficiency and satisfaction has been collected from stakeholders which is students, teachers and parents. Surveyed six teacher and eight student accepted the interview. Open ended survey was distributed all parents and 17 survey was turned back. In conclusion participants indicated that "recommendation" stage of KİTaS recommended convenient books for students' interest and level. And also they think that "evaluation" stage of KİTaS facilitated book comprehension. Monitoring reading activities on online platforms has facilitated that students' self-assessment.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akyol, H. (1997). "Okuma ve Prensipleri", Çağdaş Eğitim Dergisi, 233, 25-28.
  • Akyol, H. ve Yıldız, M. (2013). Okuma uzmanlığı ve okuma uzmanı yetiştirilmesine yönelik bir program önerisi /A program proposal for training the reading specialist. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 1(1).
  • Applegate, A. J., ve Applegate, M. D. (2004). The Peter effect: Reading habits and attitudes of preservice teachers. The Reading Teacher, 554-563.
  • Arı, G. ve Okur, A. (2013). Öğrencilerin 100 Temel Eseri Okuma Durumu. TSA, 17(3), 307-328.
  • Arıcan, S. (2010). 100 Temel Eser Uygulamasının Öğrencilerin Okuma Alışkanlıklarına Etkileri Konusunda Öğretmen Görüşleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Balajthy, E. (2007). Technology and Current Reading/Literacy Assessment Strategies. The Reading Teacher Vol. 61, No. 3, 240-247.
  • Bamberger, R. (1990). Okuma Alışkanlığını Geliştirme (Çev: Bengü ÇAPAR), Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Barnum, Carol M., (2011). Usability testing essentials : ready, set...test. Elsevier Inc
  • Book Adventure. 2014. Book Adventure. http://www.bookadventure.com/ Son erişim tarihi: 10.03.2014.
  • Bull, J., ve McKenna, C. 2004. Blueprint for Computer-assisted Assessment. London: Taylor & Francis.
  • Chastain, K. (1988). Developing Second-language Skills Theory and Practice. Orlando: Harcourt Brace Jovanovich.
  • Çağıltay, K. (2011). İnsan Bilgisayar Etkileşimi ve Kullanılabilirlik Mühendisliği: Teoriden Pratiğe. ODTÜ Yayıncılık: Ankara
  • Doğan, B. (2011). 100 Temel Eserde 6, 7 ve 8. Sınıflar için önerilen ortak kitaplar üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Dökmen, Ü. (1990). İlkokul Çocuklarında Okuma Alışkanlığı, Ankara: Kültür Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü.
  • Dunlap, M. E. (1933). Recreational reading of negro college students. Journal of Negro Education, 448-459.
  • Dünya, R. (2002). Serbest Okuma Döneminde Okutulan Hikaye Kitaplarının İncelenmesi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul.
  • Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı [EARGED] (2007). Öğrencilerin Okuma Düzeyleri. Ankara.
  • Francis, K. (2009). Teachers' perceptions of The Accelerated Reader Program (Doctoral dissertation, Bowling Green State University).
  • Guthrie, J. T., ve Wigfield, A. (2005). Roles of motivation and engagement in reading comprehension assessment. Children's reading comprehension and assessment, 187-213.
  • Hricko, M. (2005). Preface. M. Hricko, & S. L. Howell içinde, Online assessment and Measurement: Foundations and Challenges (s. vi- xiii). Hershey, PA: Idea Groups.
  • Karadeniz, Ş., Çakır, H., Uluyol, Ç. (2008). Tasarım İlkeleri. H. İbrahim Yalın (Ed.), İnternet Temelli Eğitim (ss. 107-164). Ankara: Nobel
  • Karataş, S. (2008). Temel Kavramlar ve Kuramsal Temeller. H. İ. Yalın (Ed.), İnternet Temelli Eğitim (ss. 1- 30). Ankara: Nobel.
  • Jeanette, M. B. (2006). Assessment is Assessment Does: A Conceptual Framework for Understanding Online Assessment and Measurement. M. Hricko, & S. L. Howell içinde, Online Assessment and Measurement: Foundations and Challenges (s. 1-45). Hershey, PA: Idea Group.
  • Keleş, Ö. (2006). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinde kitap okuma alışkanlığının incelenmesi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Koç, S. ve Müftüoğlu, G. (2014). Dinleme ve okuma öğretimi. 02 Temmuz 2014 tarihinde http://w2.anadolu.edu.tr/aos/kitap/IOLTP/2277/unite04.pdf adresinden erişildi
  • Köklükaya, A. N., (2010). Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri ile Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yeterliklerinin Belirlenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Lawson, D. (2002). Computer-aided assessment in mathematics: Panacea or propaganda? CAL-laborate, 9. http://science.uniserve.edu.au/pubs/callab/vol9/lawson.html Son erişim tarihi: 9 Ocak 2014.
  • Mallette, M. H., Henk, W. A., & Melnick, S. A. (2004). The influence of Accelerated Reader on the affective literacy orientations of intermediate grade students. Journal of Literacy Research, 36(1), 73-84.
  • Messaris, P. ve Moriarty, S. (2005). Visual literacy theory. Smith, K., Moriarty, S, Barbatis, G. and Kenney, K. (Ed.), Handbook of Visual Communication: Theory, Methods And Media içinde. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Mete, G. (2012). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığı Üzerine Bir Araştırma (Malatya İli Örneği). Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 1(1), 43-66.
  • Nichols, J. S. (2013). Accelerated Reader And Its Effect On Fifth-Grade Students'reading Comprehension (Doctoral dissertation, Liberty University). http://digitalcommons.liberty.edu/doctoral/661/ adresinden 01.12.2014 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Nielsen, J. (1993). Usability Engineering. Morgan Kaufmann. CA, USA.
  • Nielsen, J. (2015). 10 Usability Heuristics for User Interface Design. 02.03.2015 tarihinde http://www.nngroup.com/articles/ten-usability-heuristics/ adresinden alınmıştır.
  • Nunnery, J. A., Ross, S. M., & McDonald, A. (2006). A randomized experimental evaluation of the impact of Accelerated Reader/Reading Renaissance implementation on reading achievement in grades 3 to 6.
  • Journal of Education for Students Placed at Risk, 11(1), 1-18.
  • Nunnery, J. A., & Ross, S. M. (2007). The effects of the School Renaissance program on student achievement in reading and mathematics. Research in the Schools, 14(1), 40-59.
  • Okur, A. (2007). Serbest okuma etkinliğinin sözcük hazinesi ve kavram gelişimine etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi) Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD] (2012). PISA Results in Focus. http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results-overview.pdf son erişim tarihi: 20.05.2015.
  • Özdemir, E. (2005). Nasıl Okumalı Neler Okumalı?. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Parlak, M. (2014). MEB Tarafından Tavsiye Edilen 100 Temel Eserin Okunma Oranları Ve Okunma Sebepleri Üzerine Bir Araştırma (Erzurum İli Örneği) ( Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Pearson (2014). Work Sampling Online. Pearson Education: https://wsoz.pearsonclinical.com/wsoTeacherApp/teachApp/login/showLogin.html?product=wor k Son erişim tarihi: 16.03.2014.
  • Pearson Education (2014). Pearson School K-12. Developmental Reading Assessment: http://www.pearsonschool.com/index.cfm?locator=PSZ4Z4&pageitemid=1&PMDbProgramId=236 61&PMDbSiteId=3761&PMDbSolutionId=27682&PMDbSubSolutionId=&PMDbCategoryId=27705& level=4&prognav=pt&CFID=105640023&CFTOKEN=47535944&jsessionid=52304cae73cd1a6c424 a Son erişim tarihi: 02.05.2014.
  • Prior, J. C. (2003). Online Assessment of SQL Query Formulation Skills. Australian Computer Society Questar Assessment (2014). Degrees Of Reading Power. Questar Assessment.: http://drp.questarai.com/home/ Son erişim tarihi: 09.01.2014.
  • Renaissance in Learning (2014). Getting Results with Accelerated Reader. http://doc.renlearn.com/KMNet/R003975403GG965F.pdf. Adresinden 25.11.2014 tarihine ulaşılmıştır.
  • Renaissance Learning (2011). Accelerated Reader: Understanding Reliability and Validity. 05.01.2015 tarihinde http://doc.renlearn.com/KMNet/R003580612GF885B.pdf adresinden ulaşılmıştır.
  • Rızvanoğlu, K. (2009). Herkes için web: evrensel kullanılabilirlik ve tasarım. Punto yayıncılık: İstanbul. Rooney, P. (2005). Researching from the inside- does it compromise validity? http://level3.dit.ie/html/issue3/rooney/rooney.pdf adresinden 02 Mayıs 2015 tarihinde edinilmiştir.
  • Ross, S. M., Nunnery, J., & Goldfeder, E. (2004). A randomized experiment on the effects of Accelerated Reader/Reading Renaissance in an urban school district: Final evaluation report. Memphis, TN: Center for Research in Educational Policy, The University of Memphis. Sever, S. (2004). Türkçe Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Thompson, G., Madhuri, M., & Taylor, D. (2008). How the Accelerated Reader program can become counterproductive for high school students. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 51(7), 550-560.
  • Tok, M., Küçük, B. ve Kırmacı, Ö. (2015). Secondary school reading habit scale: Validity and reliability study/ Ortaokul kitap okuma alışkanlığı ölçeği: Geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(2), 694-716.
  • Topping, K. J., & Fisher, A. M. (2003). Computerised formative assessment of reading comprehension: field trials in the UK. Journal of research in reading,26(3), 267-279.
  • Townsend, R. (2002). Okuma Zenginliği (Çev: Tayfur Keskin), İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Turner, T. N. (1993). Improving Reading Comprehension Achievement of Sixth, Seventh, and Eighth Grade Underachievers.
  • Türk Çocuk Vakfı, (2009). 100 Temel Eser Raporu. http://www.cocukvakfi.org.tr/rapor/100temeleser.pdf son erişim: 25.05.2015.
  • Uyar, Y., Yıldırım, K., ve Ateş, S. (2011). Okuma Uzmanlığının Türkiye'deki Üniversitelerde Lisansüstü Bir Program Olarak Yapılandırılması. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4, 132-149.
  • Ülper, H. (2011). Öğrenci açısından okumaya güdüleyici etmenler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 11, 941-960.
  • White, R. N., Palmiter, A. S., Sinclair, B., & Reisner, E. R. (2011). The literacy programs of Save the Children: Results from the 2010-11 school year. Washington, DC: Policy Studies Associates. 02.12.2014 tarihinde http://www.policystudies.com/_policystudies.com/files/Save_the_Children_Rural_Literacy_Progra ms_Evaluation_2010-11.pdf adresinden ulaşılmıştır.
APA KIRMACI Ö, ŞAHİN İZMİRLİ Ö (2017). Kitap Okuma Etkinliklerinin Çevrimiçi Takip ve Değerlendirilmesi Sisteminin Kullanılabilirliğine İlişkin Paydaşların Görüşleri. , 525 - 546. 10.17051/ilkonline.2017.304715
Chicago KIRMACI ÖMER,ŞAHİN İZMİRLİ Özden Kitap Okuma Etkinliklerinin Çevrimiçi Takip ve Değerlendirilmesi Sisteminin Kullanılabilirliğine İlişkin Paydaşların Görüşleri. (2017): 525 - 546. 10.17051/ilkonline.2017.304715
MLA KIRMACI ÖMER,ŞAHİN İZMİRLİ Özden Kitap Okuma Etkinliklerinin Çevrimiçi Takip ve Değerlendirilmesi Sisteminin Kullanılabilirliğine İlişkin Paydaşların Görüşleri. , 2017, ss.525 - 546. 10.17051/ilkonline.2017.304715
AMA KIRMACI Ö,ŞAHİN İZMİRLİ Ö Kitap Okuma Etkinliklerinin Çevrimiçi Takip ve Değerlendirilmesi Sisteminin Kullanılabilirliğine İlişkin Paydaşların Görüşleri. . 2017; 525 - 546. 10.17051/ilkonline.2017.304715
Vancouver KIRMACI Ö,ŞAHİN İZMİRLİ Ö Kitap Okuma Etkinliklerinin Çevrimiçi Takip ve Değerlendirilmesi Sisteminin Kullanılabilirliğine İlişkin Paydaşların Görüşleri. . 2017; 525 - 546. 10.17051/ilkonline.2017.304715
IEEE KIRMACI Ö,ŞAHİN İZMİRLİ Ö "Kitap Okuma Etkinliklerinin Çevrimiçi Takip ve Değerlendirilmesi Sisteminin Kullanılabilirliğine İlişkin Paydaşların Görüşleri." , ss.525 - 546, 2017. 10.17051/ilkonline.2017.304715
ISNAD KIRMACI, ÖMER - ŞAHİN İZMİRLİ, Özden. "Kitap Okuma Etkinliklerinin Çevrimiçi Takip ve Değerlendirilmesi Sisteminin Kullanılabilirliğine İlişkin Paydaşların Görüşleri". (2017), 525-546. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304715
APA KIRMACI Ö, ŞAHİN İZMİRLİ Ö (2017). Kitap Okuma Etkinliklerinin Çevrimiçi Takip ve Değerlendirilmesi Sisteminin Kullanılabilirliğine İlişkin Paydaşların Görüşleri. İlköğretim Online (elektronik), 16(2), 525 - 546. 10.17051/ilkonline.2017.304715
Chicago KIRMACI ÖMER,ŞAHİN İZMİRLİ Özden Kitap Okuma Etkinliklerinin Çevrimiçi Takip ve Değerlendirilmesi Sisteminin Kullanılabilirliğine İlişkin Paydaşların Görüşleri. İlköğretim Online (elektronik) 16, no.2 (2017): 525 - 546. 10.17051/ilkonline.2017.304715
MLA KIRMACI ÖMER,ŞAHİN İZMİRLİ Özden Kitap Okuma Etkinliklerinin Çevrimiçi Takip ve Değerlendirilmesi Sisteminin Kullanılabilirliğine İlişkin Paydaşların Görüşleri. İlköğretim Online (elektronik), vol.16, no.2, 2017, ss.525 - 546. 10.17051/ilkonline.2017.304715
AMA KIRMACI Ö,ŞAHİN İZMİRLİ Ö Kitap Okuma Etkinliklerinin Çevrimiçi Takip ve Değerlendirilmesi Sisteminin Kullanılabilirliğine İlişkin Paydaşların Görüşleri. İlköğretim Online (elektronik). 2017; 16(2): 525 - 546. 10.17051/ilkonline.2017.304715
Vancouver KIRMACI Ö,ŞAHİN İZMİRLİ Ö Kitap Okuma Etkinliklerinin Çevrimiçi Takip ve Değerlendirilmesi Sisteminin Kullanılabilirliğine İlişkin Paydaşların Görüşleri. İlköğretim Online (elektronik). 2017; 16(2): 525 - 546. 10.17051/ilkonline.2017.304715
IEEE KIRMACI Ö,ŞAHİN İZMİRLİ Ö "Kitap Okuma Etkinliklerinin Çevrimiçi Takip ve Değerlendirilmesi Sisteminin Kullanılabilirliğine İlişkin Paydaşların Görüşleri." İlköğretim Online (elektronik), 16, ss.525 - 546, 2017. 10.17051/ilkonline.2017.304715
ISNAD KIRMACI, ÖMER - ŞAHİN İZMİRLİ, Özden. "Kitap Okuma Etkinliklerinin Çevrimiçi Takip ve Değerlendirilmesi Sisteminin Kullanılabilirliğine İlişkin Paydaşların Görüşleri". İlköğretim Online (elektronik) 16/2 (2017), 525-546. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304715