İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabının Yapılandırmacı Yaklaşım Açısından Analizi
Yıl: 2017 Cilt: 16 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 584 - 600 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17051/ilkonline.2017.304720 İndeks Tarihi: 29-07-2022
İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabının Yapılandırmacı Yaklaşım Açısından Analizi
Öz: Bu araştırmanın amacı, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında uygulamaya konulan ilkokul 4. sınıf İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi ders kitabı ile 4. sınıf insan hakları, yurttaşlık ve demokrasi dersi öğretim programının yapılandırmacı yaklaşım açısından analizidir. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu çalışmada veriler, doküman incelemesi yöntemi esas alınarak Milli Eğitim Bakanlığı, Talim Terbiye Kurulunca öğretim materyali olarak kabul edilen 4. sınıf insan hakları, yurttaşlık ve demokrasi ders kitabı ve öğretim programından elde edilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Öğretim programında belirtilen kazanımların Krathwohl'un duyuşsal alan taksonomisinde yer alan alma, tepki verme, değer verme, örgütleme basamaklarında olduğu tespit edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda öğretim programında amaçlanan kazanımların, ders kitabının ünite ve konularında yer alan okuma parçaları ve bu okuma parçalarına dayalı sorularla tartışma tekniği esas alınarak öğrencilere aktarılamaya çalışıldığı, bunun dışında başka bir etkinliğe rastlanmadığı görülmüştür.
Anahtar Kelime: Konular:
Analysis of Human Rights, Citizenship and Democracy Course Book in Terms of Constructivism
Öz: The purpose of this study is to analyze 4th grade Human Rights, Citizenship and Democracy course book which has been put into practice since 2015-2016 academic years and 4th grade human rights, citizenship and democracy curriculum in terms of constructivist approach. In this study in which qualitative methods were used, the data was collected with document analysis from 4th grade human rights, citizenship and democracy course book and the curriculum. The obtained data was analysed with content analysis. It was determined that the acquisitions mentioned in the curriculum were on receiving, responding, valuing and organization verbs of Krathwohl's affective domain taxonomy. It was determined that the acquisitions are transmitted to the students only through discussion technique based on the reading texts and the questions of these reading texts in the units and subjects of the course book.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Arslan, M. (2007). Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşımlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(1), 41-61.
- Aykaç, N. (2011). Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programında Kullanılan Yöntem Ve Tekniklerin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Sinop İli Örneği). Hayat, 19(1), 113-126.
- Ayvacı, H. Ş. ve Bakırcı, H. (2012). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Fen Öğretim Süreçleriyle İlgili Görüşlerinin 5E Modeli Açısından İncelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(2), 132-151.
- Cornu, R. L. ve Peters, J. (2005). Towards Constructivist Classrooms: The Role of the Reflective Teacher. Journal of Educational Enquiry, 6, (1), 50-64.
- Çınar, O., Teyfur, E. ve Teyfur, M. (2006). İlköğretim Okulu Öğretmen ve Yöneticilerinin Yapılandırmacı Eğitim Yaklaşımı ve Programı Hakkındaki Görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (11), 47-64
- Dewey, J. (1966). Tecrübe ve Eğitim. (F.Başaran, F.Varış, çev.) Kappa Delta Pi Yayınları.
- Erdem, E. ve Demirel, Ö. (2002). Program Geliştirmede Yapılandırmacılık Yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 81-87.
- Erdoğan, M. (2007). Yeni Geliştirilen 4. ve 5. Sınıf Fen Ve Teknoloji Dersi Öğretim Programının Analizi: Nitel Bir Çalışma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 221-259.
- Feyzioğlu, E. Y. ve Ergin, Ö. (2012). 5E Öğrenme Modelinin Kullanıldığı Öğretimin Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Üst Bilişlerine Etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(3), 55-77.
- Gagnon, G. W. ve Collay, M. (2001). Designing for learning: Six elements in constructivist classrooms. Corwin Press.
- Gömleksiz, M. N. ve Bulut, İ. (2007). Yeni Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programının Uygulamadaki Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 173, 67-88.
- Gündoğdu, K. (2004). A case study on democracy and human rights education in an elementary school. (Yayınlanmış Doktora Tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
- Hızal, A. (1982). Programlı Öğretim Yönteminin Etkenliği. Ankara: A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
- Kaya, B., Topçu, E. ve Kop, Y. (2014). 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitaplarının Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımı Açısından İncelenmesi. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(5), 1327-1340.
- Koç, G. ve Demirel, M. (2004). Davranışçılıktan Yapılandırmacılığa: Eğitimde Yeni Bir Paradigma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 174-180.
- Küçüközer, H., Bostan, A., Kenar, Z., Seçer, S. ve Yavuz, S. (2008). Altıncı Sınıf Fen ve Teknoloji Ders Kitaplarının Yapılandırmacı Öğrenme Kuramına Göre Değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 7(1).
- Landsmeer, L. (2016, Nisan 6). EenLesOmvormennaar de OnderwijsmethodeProbleemgestuurdOnderwijs (PGO). Wetenschapsknooppunt ZH/EUR. www.wetenschapsknooppuntzh.nl/uploads/Een-LesOmvormen-naar-PGO.pdf
- Metfessel, N. S. (1969). Instrumentation of Bloom's and Krathwohl's taxonomies for the writing of educational objectives.
- Metin, M. ve Özmen, H. (2009). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Yapılandırmacı Kuramın 5E Modeline Uygun Etkinlikler Tasarlarken ve Uygularken Karşılaştıkları Sorunlar. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(2), 94-123.
- Millî Eğitim Bakanlığı. (2004). Millî Eğitim Bakanlığı İlköğretim Kurumları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. Tebliğler Dergisi. Cilt: 67, Sayı: 2566.
- Millî Eğitim Bakanlığı. (2007). Ders Kitapları İle Eğitim Araçlarının İncelenmesi Ve Değerlendirilmesine İlişkin Yönerge. Tebliğler Dergisi: Haziran 2007/2597.
- Millî Eğitim Bakanlığı. (2012). Ders Kitapları Ve Eğitim Araçları Yönetmeliği. Resmî Gazete. Tarih:12 Eylül 2012. Sayı: 28409.
- Millî Eğitim Bakanlığı. (2015a). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığının 11.06.2015 tarih ve 35 sayılı Kurul Kararı.
- Millî Eğitim Bakanlığı. (2015b). İlköğretim 4 İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi (Birinci Baskı). Ankara: Başak Matbaacılık ve Tanıtım. Devlet Kitapları.
- Mirzeoğlu, A.D. ve Özcan, G. (2015). Akran Öğretimiyle İşlenen Okul Deneyimi Dersi Hakkında Öğrenci Görüşleri ve Kazanımları. Sport Sciences, 10(4), 16-33.
- Necdet, A. (2007). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Eğitim-Öğretim Programına Yönelik Öğretmen Görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 22(22).
- Öcal, A. ve Yiğittir, S. (2007). İlköğretim Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Kırıkkale Örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi.8(1),51-61
- Senemoğlu, N. (2012). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi.
- Sünbül, A. M. (2007). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Konya: Çizgi Kitapevi.
- Şeker, M. (2013). 8. Sınıf Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Ders Kitaplarının Öğrenme Stilleri Açısından İncelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2013(1).
- Şimşek, A., Kuzgun, Y., Deryakulu, D., Çalışkan, H., Köymen, Ü., Ataizi, M., vd., (2000). Sınıfta Demokrasi. Ankara: Eğitim Sen Yayınları.
- VonGlasersfeld, E. (1995). Radical constructivism: a way of knowing and learning. London: The Falmer Press.
- Yanpar, T. (2001). Oluşturmacı Yaklaşımın Sosyal Bilgiler Dersinde Bilişsel ve Duyuşsal Öğrenmeye Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 1(2), 463-482.
- Yapıcı, M. ve Demirdelen, C. (2007). İlköğretim 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri. İlköğretim Online,6(2).
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Beşinci baskı). Ankara: SeçkinYayıncılık.
APA | IZGAR G (2017). İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabının Yapılandırmacı Yaklaşım Açısından Analizi. , 584 - 600. 10.17051/ilkonline.2017.304720 |
Chicago | IZGAR GOKHAN İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabının Yapılandırmacı Yaklaşım Açısından Analizi. (2017): 584 - 600. 10.17051/ilkonline.2017.304720 |
MLA | IZGAR GOKHAN İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabının Yapılandırmacı Yaklaşım Açısından Analizi. , 2017, ss.584 - 600. 10.17051/ilkonline.2017.304720 |
AMA | IZGAR G İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabının Yapılandırmacı Yaklaşım Açısından Analizi. . 2017; 584 - 600. 10.17051/ilkonline.2017.304720 |
Vancouver | IZGAR G İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabının Yapılandırmacı Yaklaşım Açısından Analizi. . 2017; 584 - 600. 10.17051/ilkonline.2017.304720 |
IEEE | IZGAR G "İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabının Yapılandırmacı Yaklaşım Açısından Analizi." , ss.584 - 600, 2017. 10.17051/ilkonline.2017.304720 |
ISNAD | IZGAR, GOKHAN. "İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabının Yapılandırmacı Yaklaşım Açısından Analizi". (2017), 584-600. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304720 |
APA | IZGAR G (2017). İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabının Yapılandırmacı Yaklaşım Açısından Analizi. İlköğretim Online (elektronik), 16(2), 584 - 600. 10.17051/ilkonline.2017.304720 |
Chicago | IZGAR GOKHAN İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabının Yapılandırmacı Yaklaşım Açısından Analizi. İlköğretim Online (elektronik) 16, no.2 (2017): 584 - 600. 10.17051/ilkonline.2017.304720 |
MLA | IZGAR GOKHAN İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabının Yapılandırmacı Yaklaşım Açısından Analizi. İlköğretim Online (elektronik), vol.16, no.2, 2017, ss.584 - 600. 10.17051/ilkonline.2017.304720 |
AMA | IZGAR G İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabının Yapılandırmacı Yaklaşım Açısından Analizi. İlköğretim Online (elektronik). 2017; 16(2): 584 - 600. 10.17051/ilkonline.2017.304720 |
Vancouver | IZGAR G İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabının Yapılandırmacı Yaklaşım Açısından Analizi. İlköğretim Online (elektronik). 2017; 16(2): 584 - 600. 10.17051/ilkonline.2017.304720 |
IEEE | IZGAR G "İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabının Yapılandırmacı Yaklaşım Açısından Analizi." İlköğretim Online (elektronik), 16, ss.584 - 600, 2017. 10.17051/ilkonline.2017.304720 |
ISNAD | IZGAR, GOKHAN. "İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabının Yapılandırmacı Yaklaşım Açısından Analizi". İlköğretim Online (elektronik) 16/2 (2017), 584-600. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304720 |