Yıl: 2003 Cilt: 4 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 55 - 70 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Kültürel Boyutlar Olarak İşletmelerde İçsel Bütünleşme ve Dışsal Odaklanma Düzeylerinin Performansa Etkileri

Öz:
Yüksek performanslı işletmelerin faaliyetlerinin içsel bütünlüğünü ve aynı zamanda değişen çevre koşullarına yönelik dışsal odaklanmasını en etkin ve verimli şekilde yönetebilen işletmeler olduğu kabul edilir. Bu çalışmada örgütün içsel bütünlüğünü temsilen örgütte çalışanların güçlendirilmesi ve örgütün içsel (öz) değerlerinin mevcudiyeti değişkenleri ve örgütün dışsal odaklanma düzeyini temsilen de değişimi oluşturma kabiliyeti ve paylaşılan bir vizyonun mevcudiyeti değişkenleri kullanılarak bunların firma performansına olan etkileri incelenmiştir. Gebze ve civarında imalat yapan 124 firmadan alman verilerin istatistiksel analizi yapılmıştır. Araştırmamızın sonucunda, dışsal odaklanmanın firma performansını artırdığı görülmüştür.
Anahtar Kelime: değişimi oluşturma güç kazandırma performans içsel (öz) değerler paylaşılan vizyon

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ALBRECHT, K. (1994) The northbound train finding the purpose, setting the direction shaping the desttiny of your organization, New York, Amacom.
  • BOX, T.M., WATTS L.R, WEST.T. A, WHISMAN, M.L., (1999) Learning organizations panacea or partial answer? The Academy of Strategic and Organizational Leadership, vol. 4, issue 2.
  • BOYETT, H. J., BOYETT, J. T. (1998) The Guru guide, the best ideas of the top management thinkers, New York, John Wiley & Sons.
  • BRECH, E., (1994) TQM for training "explaining employee empowerment".Newyork, McGraw-Hill Inc.
  • BROWN, F.W., DODD N.G. (1998) Utilizing organizational culture gap analysis to determine human resource development needs, Leadership & Organization Development Journal, vol. 19, issue 7.
  • BURKE, R.J. (1995) Value discrepancies, work experiences, satisfactions and performance in a professional services firm. Training for Quality, vol. 3, issue 3.
  • BURHE, R.J. (1999) Managerial feedback, organizational values and service quality, Managing Service Quality, vol. 9, issue 1, pp.53-57.
  • BURNES, B., JAMES, H. (1995) Culture, cognitive dissonance and the management of change, International Journal of Operations & Production Management, vol. 15, issue 8.
  • CAMBELL, A., YEUNG, S. (1991) Birief case : mision, vision, and strategic inter, Long Range Planning, vol. 24, issue, 4.
  • CAMERON, K.S., QUINN, R.E. (1999) Diagnosing changing organizational culture, based on the competing values framework. Boston, Addison-Wesley Publishing Com. Inc.
  • COLLINS, J.C., PORRAS, C.J. (1991) Organi/ational vision and visionary organizations, California Management Review, Fall 991, pp.30-52.
  • COLLINS, J.C., PORRAS, C.J. (1994) Built to last, Newyork, Harper Business.
  • CONGER, A., KANUNGO, R.N., (1998) The Empowerment process : integrating theory and practice, The Academy of Management Review, vol. 27 issue 3.
  • DEAL, T.E., KENNDEY, A.A. (1982) Corporate cultures the rites and rituals of corporate life. New York, Addison-Wesley.
  • DENISON, D.R. (1990) Corporate culture and organizational effectiveness, New York, John Wiley & Sons.
  • DENISON, D.R. (2000) Organizational culture : "can It be a key lever for driving organizational change, The Handbook of Organizational Culture, London, John Wiley & Sons.
  • DENISON, D.R., MISHRA, A.K. (1995) Toward a theory of organi/ational culture and effectiveness, Organizational Science, vol. 6, no.2.
  • DESHPANDE, R., FARLEY, J.U, WEBSTER, F.E. (1993) Corparate Culture, Customer Orientation and Innovativeness in Japanese Firm: A Quadrad Analysis. Journal of Marketting, vol 57, pp. 23-27.
  • DOBBS, J.H. (1993) The empowerment environment. Training and Development, February, pp. 55-57.
  • ERSTAD, M. (1997) Empowerment and Organizational Change, International Journal of Contemporary Hospitality Management, vol. 9, issue 7, pp. 325-333.
  • FEY, C.F., DENISON, D.R. (1998) Organizational culture and fffectiveness : the case of foreign firms in Russia. University of Michigan, Working Paper, Num. 179.
  • FISHER, C.J. (1997) Corporate culture and perceived business performance : a study of the relationship between the culture of an organization and perceptions of its financial and qualitative performance, PhD, Los Angeles, California School of Professional Psychology.
  • FURNHAM, A. (1997) The psychology of behaviour at work, Brighton - New York, Psychology Press Ld.
  • GOLDBERG. B. (1997/ Corporate Vision. Executive Excellence. Provo, UT. March.
  • GUINN, S.L. (1997) Change before you have to : for CEOs who recognize the need, the tools exist now for organizational change, Career Development International, vol. 2, issue 5.
  • GULL, A.G. (1997) Dönüşümü Anlamak, (çev: Cünhan GÜNAY), Executive Excellence, yıl. l, Sayı. 9, Aralık.
  • HAMMER, M., CHAMPY, J. (1993) Reengineering the corporation, New York, Harper Business.
  • HARUNG, H.S., DAHL, T. (1995) Increased productivity and quality through manage by values : a case study of manpower Scandinavia, The TQM Magazine, vol. 07, issue 2.
  • HUNT, J.G., OSBORN, R.G., SHERMERHORN, J.R. (1997) Organizational behavior. 6th ed., New York, John Wiley & Sons Inc.
  • ITZHAKY, H., YORK A. S. (2000), Empowerment and Community participation. Social Work Research, vol. 24 issue 4, pp. 225-234.
  • KHATIB, T.M. (1996) Organizational culture, subcultures, and organizational commitment, Iowa, Iowa State University.
  • KIRKMAN, B.L., ROSEN, B. (1999) Beyond self- management : antecedents and consequences of team empowerment, Academy of Management Journal, vol. 42, issue l.pp.58-74.
  • KOTIER, J.P., HESKETT, J.L. (1992) Corporate culture and performance, New York, Free pres.
  • MARCHESE, C.M. (2001) Matching management practices to national culture in India, Mexico, Poland, and The U.S.. The Academy of Management Executive, May.
  • MULLINS, L.J. (1996) Management and organizational behaviour, London,Pitman Ld.
  • O'TOOLE, J. (1996) Leading Change: The Argument for Values-Based Leadership.New York. Ballantine.
  • PASCALE, R. (1990) Managing on the edge, New York, Simon and Schuster Pub.
  • PAULIN, M., FERGUSON, R.J., SALAZAR, A.M.A., (1999). External effectiveness of service management a study of business-to-business relationships in Mexico, Canada and the USA, International Journal of Service Industry Management, vol. 10, issue 5.
  • PETERS, T.J, WATERMAN, R.H. (1982) In search of excellence : lessons from America 's Best-Run Companies, New York, Harper and Row.
  • PLUNKETT, L.C., FOURNIER R. (1991) Participative managemen, implementing empowerment. New York, John Wiley & Sons, Inc.
  • POLL, S. (2000) Organizational culture and its relationship between job tension in measuring outcomes among business executives. Journal of Management Development, vol. 19, issue 1 .
  • ROLLINSON, D., AYSEN B, DAVID J.E. (1998) Organizational behaviour and analysis an integrated approach. New York, Addison Wesley.
  • RYE, C. (1996) Change management. London, Kogan page ltd.
  • SCHEIN, H.E. (1992) Organizational culture and leadership. San Francisco, Jossey-Boss Publishers.
  • SCHNEIDER, B. (1990) Organizational climate and culture. San Francisco, Jossey-Boss Publishers.
  • SENGE, M.P. (1993) Beşinci disiplin, (çev. Ayşegül İLDENİZ, Ahmet DOĞUKAN), İstanbul, Yapı Kredi Yayınları.
  • SIGLER, T.H., PEARSON M. (2000) Creating an empowering culture, Journal of Quality management, vol. 5 issue 1.
  • SMALL, M.W., DICKIE L. (1999) A Cinematograph of moral principles : critical values for contemporary business and society, Journal of Management Development, vol. 18, issue 7.
  • SMITLEY, R., SCOTT, D. (1994). Empowerment : unlocking the potentials of your work force quality, Digest, August.
  • SPREITZER, G.M. (1995) Psychological empowerment in the workplace: dimensions, measurement, and validation, Academy of Management Journal, 38, pp.1442-1465.
  • THOMAS, K.W., TYMON, W.O. (1994) Does empowerment always work: understanding the role of intrinsic motivation and personal interpretation, Journal of Management Systems, 6, pp. 1-13.
  • WIEDOWER, K. A. (2002) A Shared vision : the relationship of management communication and contingent reinforcement of the corporate vision with job performance, organizational commitment, and intent to leave, PhD, Alliant International University.
  • WACLAWSKI, J. (2002) Large-Scale Organizational Change and Performance: An Empirical Examination. Human Resource Development Quarterly, vol. 13, no. 3.
APA EREN E, ALPKAN L, ERGÜN E (2003). Kültürel Boyutlar Olarak İşletmelerde İçsel Bütünleşme ve Dışsal Odaklanma Düzeylerinin Performansa Etkileri. , 55 - 70.
Chicago EREN Erol,ALPKAN Lütfihak,ERGÜN Ercan Kültürel Boyutlar Olarak İşletmelerde İçsel Bütünleşme ve Dışsal Odaklanma Düzeylerinin Performansa Etkileri. (2003): 55 - 70.
MLA EREN Erol,ALPKAN Lütfihak,ERGÜN Ercan Kültürel Boyutlar Olarak İşletmelerde İçsel Bütünleşme ve Dışsal Odaklanma Düzeylerinin Performansa Etkileri. , 2003, ss.55 - 70.
AMA EREN E,ALPKAN L,ERGÜN E Kültürel Boyutlar Olarak İşletmelerde İçsel Bütünleşme ve Dışsal Odaklanma Düzeylerinin Performansa Etkileri. . 2003; 55 - 70.
Vancouver EREN E,ALPKAN L,ERGÜN E Kültürel Boyutlar Olarak İşletmelerde İçsel Bütünleşme ve Dışsal Odaklanma Düzeylerinin Performansa Etkileri. . 2003; 55 - 70.
IEEE EREN E,ALPKAN L,ERGÜN E "Kültürel Boyutlar Olarak İşletmelerde İçsel Bütünleşme ve Dışsal Odaklanma Düzeylerinin Performansa Etkileri." , ss.55 - 70, 2003.
ISNAD EREN, Erol vd. "Kültürel Boyutlar Olarak İşletmelerde İçsel Bütünleşme ve Dışsal Odaklanma Düzeylerinin Performansa Etkileri". (2003), 55-70.
APA EREN E, ALPKAN L, ERGÜN E (2003). Kültürel Boyutlar Olarak İşletmelerde İçsel Bütünleşme ve Dışsal Odaklanma Düzeylerinin Performansa Etkileri. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 4(1), 55 - 70.
Chicago EREN Erol,ALPKAN Lütfihak,ERGÜN Ercan Kültürel Boyutlar Olarak İşletmelerde İçsel Bütünleşme ve Dışsal Odaklanma Düzeylerinin Performansa Etkileri. Doğuş Üniversitesi Dergisi 4, no.1 (2003): 55 - 70.
MLA EREN Erol,ALPKAN Lütfihak,ERGÜN Ercan Kültürel Boyutlar Olarak İşletmelerde İçsel Bütünleşme ve Dışsal Odaklanma Düzeylerinin Performansa Etkileri. Doğuş Üniversitesi Dergisi, vol.4, no.1, 2003, ss.55 - 70.
AMA EREN E,ALPKAN L,ERGÜN E Kültürel Boyutlar Olarak İşletmelerde İçsel Bütünleşme ve Dışsal Odaklanma Düzeylerinin Performansa Etkileri. Doğuş Üniversitesi Dergisi. 2003; 4(1): 55 - 70.
Vancouver EREN E,ALPKAN L,ERGÜN E Kültürel Boyutlar Olarak İşletmelerde İçsel Bütünleşme ve Dışsal Odaklanma Düzeylerinin Performansa Etkileri. Doğuş Üniversitesi Dergisi. 2003; 4(1): 55 - 70.
IEEE EREN E,ALPKAN L,ERGÜN E "Kültürel Boyutlar Olarak İşletmelerde İçsel Bütünleşme ve Dışsal Odaklanma Düzeylerinin Performansa Etkileri." Doğuş Üniversitesi Dergisi, 4, ss.55 - 70, 2003.
ISNAD EREN, Erol vd. "Kültürel Boyutlar Olarak İşletmelerde İçsel Bütünleşme ve Dışsal Odaklanma Düzeylerinin Performansa Etkileri". Doğuş Üniversitesi Dergisi 4/1 (2003), 55-70.