Yıl: 2017 Cilt: 0 Sayı: 8 Sayfa Aralığı: 571 - 587 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

0 VE 1’LE ŞEKİLLENEN DÜNYA

Öz:
Sanat yapıtları yüzyıllar boyu çağının teknolojik yenilikleri ile gelişmiş ve çeşitlenmiştir. Elektronik teknolojisine bağlı olarak gelişen bilgisayarlar ve dijitalleşme toplumların kültür yapısını değiştirmekte, insan-makine ilişkisini yakınlaştırmakta, teknolojiyi vazgeçilmez kılmaktadır. Bu durum sanat için yeni bir deneyim alanı yaratmıştır. Oluşan dijital evren ve insan arasındaki bağlantı küresel anlamda endüstriyel, ekonomik ve ideolojik eğilimlere bağlı olarak şekillenmektedir. Zaman ve mekan kavramlarını altüst eden dijital yapılanma yaşamı dönüştürmektedir. 20. yüzyıl ortalarından itibaren ilk örnekleri görülen elektronik sanat, bilgisayar sanatı ve bugünkü adı ile dijital sanat fotoğraf sanatının geçmişte karşılaştığı eleştirilere benzer yaklaşımlarla değerlendirilmektedir. 21. yüzyılda büyük bir dönüşüm yaratacağı öngörülen Endüstri 4.0 ile birlikte biçimlenecek yaşam biçimlerinde görselleştirmenin, görsel estetiğin ve görsel algılamanın ön planda olacağı düşünülmektedir. Yaşanmakta olan değişim ve dönüşüm özü gereği yenilik, deneysellik ve iletişimi içinde barındıran sanat için bir fırsattır. Bu çalışmada temeli elektronik ve bilgisayar sistemlerine dayanan bilgisayar sanatı, bu alana yön verenler ve dijital sanat oluşumlarının geçirdiği süreçler ilk örnekler üzerinden incelenmektedir
Anahtar Kelime:

Konular: Sanat

THE WORLD SHAPED BY 0 AND 1

Öz:
Art has been developed and diversified with the technological innovations throughout the centuries. The computers and digitalization that develops due to the electronic technology are changing the culture structure of the societies. The relationship between human and machine is getting closer and technology becomes indispensable. New technologies has created a new field of experience for art. The link between the digital universe and human beings is shaped globally by industrial, economic and ideological trends. The digital structure, which overturns the concepts of time and space, transforms life. Electronic art and computer art, which have been seen since the middle of the 20th century, are evaluated with similar approaches to the criticisms of photography in the past. Visualization, visual aesthetics and visual perception will be important in the new world to be established with Industry4.0, which is expected to create a great transformation in the 21st century. This is a big change and an opportunity for art. In this paper, computer art based on basic electronic and computer systems, the directors of this field and the processes of digital art formations are examined through the first examples
Anahtar Kelime:

Konular: Sanat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Benjamin,Walter. 2002. Pasajlar, çev: Ahmet Cemal, Baskı 4, İstanbul:Yapı Kredi Yayınları.
  • Dellaloğlu, Besim. 1994. Frankfurt Okulu'nun Sanat Anlayışı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul:Mimar Sinan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Flusser,Vilém. 2011. Into the Universe of Technical Images, çev. Nancy Ann Roth. Vol.32 Minneapolis: University Minesota Press.
  • Flusser, Vilém. 2006. Towards a Philosophy of Photography, Büyük Britanya: Reaktion Books,
  • Franke,Herbert. 1985. “The New Visual Language: The Influence of Computer Graphics on Art and Society“, Leonardo Vol. 18, No.2:105-107
  • Houston, Joe. 2007. Optic Nerve Perceptual Art of 1960s. Çin: Merrell Publishers Ltd.
  • Kabaklarlı, Esra. 2016. Endüstri 4.0 ve Dijital Ekonomi, No:20779, 1.Basım, Ankara: Nobel Bilimsel Eserler.
  • Klütsch, Christopher. 2012 . “Information Aesthetic”, Main Frame and Experimantalizm, ed. Hannah B. Higgins, Doulas Khan, California:California University Press, 65-69
  • Lieser,Wolf .2009. Digital Art, Çin:Tandem Verlag GmbH.
  • Moles, Abraham. 1968. Information Theory and Aesthetic Perception, çev. J.E. Cohen Cevin, A.B.D.:University of Illinois Press.
  • Noll, A.Michael. 1994. “ The Beginnings of Computer Art in the United States : The Memoir”, Leonardo, 21 (1): 40
  • Paul,Christine. 2016. A Companion to Digital, Kindle Edition, Willey Backwell Pubilcations, John Willey&Sons Inc.
  • Popper, Frank. 2007. From Technological to Virtual Art, Cambridge: MIT Press.
  • Srinisavan, Ramesh. 2017. Whose Global Village?: Rethinking How Technology Shapes Our World, New York: New York University Press.
  • Taylor, Grant, D. 2014. When the Machine Made Art The Troubled History of Computer Art, New York: Bloomsbury Publishing.
  • Tuğal, Sibel. 2015. “Nerja Mağarasından Dijital Tuvale Sanat Serüveni”, FYZY Dergisi, 31:36- 38
  • Weiner, Nobert. 1985. Cybernetics : or Control and Communication in the Animal and the Machine, 4th Edition, A.B.D.: MIT Press,
  • İnternet kaynakları
  • Dough Engelbart Institute 2008-2017. “Historic Legacy: The Doug Engelbart Archive” California.A.B.D. Erişim tarihi:14.11.2016 (http://dougengelbart.org/library/engelbartarchives.html)
  • Computer History Museum 2000. “Ivan Sutherland Ivan E. Sutherland 2005 Fellow” California. A.B.D. Erişim tarihi: 10.11.2016 (http://www.computerhistory.org/fellowawards/hall/ivan-e-sutherland/)
  • Compart, Bremen Üniversitesi. “Georg Nees” Bremen. Almanya. Erişim tarihi: 30.10.2016 (http://dada.compart-bremen.de/item/agent/15)
  • Compart, Bremen Üniversitesi. “Frider Nake” Bremen. Almanya. Erişim tarihi: 07.11.2016 (http://dada.compart-bremen.de/item/agent/68)
  • Franke,Herbert 1985. “The New Visual Language: The Influence of Computer Graphics on Art and Society” Digital Art Museum, Berlin. Almanya. Erişim tarihi: 25.12.2016 (http://dam.org/essays/franke-the-new-visual-age-1985)
  • Franke, Herbert 2016. “Computer Graphics - Remarks on my Work” Ludwig Maksimilians University (LMU) Biology Faculty. Münih. Almanya.Erişim tarihi: 19.11.2016 (http://www.biologie.uni-muenchen.de/~franke/WsFr5Korr.htm)
  • Forrest, Nicholas 2017. “Carlos Cruz-Diez’s Radical Colour Experiments at Puerta Roja” Blouinartifino, Cruz- Diez Art Foundation. Houston. A.B.D. Erişim tarihi: 20.05.2017 (http://www.cruz-diez.com/news/current-news/carlos-cruz-diezs-radical-colourexperiments-at-puerta-roja.html)
  • James, Vincent 2015. “A look back at the first computer art contests from the '60s: bullet ricochets and sine curve portraits” The Verge. Erişim tarihi: 01.11.2016 (http://www.theverge.com/2015/7/13/8919677/early-computer-art-computers-andautomation)
  • Kuspit Donald 2012. “The Matrix of Sensations” Artnet Cooporation. Londra, Berlin, New York. Erişim tarihi:05.05.2017 (http://www.artnet.com/magazineus/features/kuspit/kuspit8-5-05.asp)
  • Klüver, Billy 2000. “E.A.T. Achive of Published Documents” Daniel Langlois Foundation. Erişim tarihi: 04.01.2017 (http://www.fondation-langlois.org/html/e/page.php?NumPage=306)
  • Noll, A. Michael (1962), “Bell Laboratuvarları Teknik Rapor, 28 Ağustos 1962” USC Annenberg School, Los Angeles, California.A.B.D. Erişim tarihi: 02.12.2016 (http://noll.uscannenberg.org/Art%20Papers/BTL%201962%20Memo.pdf) Noll, A. Michael 2016. “Sibel Avcı Tuğal ile e-posta yolu ile yapılan röportaj” Erişim tarihi: 16.12.2016
  • Visser, Jasper 2017. “Book Review : Whose Global Village?” The Museum of the Future. Erişim tarihi: 30.03.2017 ( http://themuseumofthefuture.com/2017/03/10/book-reviewwhose-global-village-digital-diversity-and-inclusive-technology/)
  • Weber, Mark 2012. “CHM Fellow Douglas C. Engelbart” Computer History Museum California. A.B.D. Erişim tarihi: 14.11.2016 (http://www.computerhistory.org/atchm/chmfellow-douglas-c-engelbart/)
  • Görsel Kaynaklar
  • Figür 1. Benjamin F. Laposky, ‘Osilasyon 520, fotoğraf, 1960’,E.1096-2008, V&A Museum, Londra. Erişim tarihi: 12.11.2016 (http://collections.vam.ac.uk/item/O187662/oscillon520-photograph-laposky-ben/)
  • Figür 2. Herbert W. Franke, ‘Işık Şekilleri, fotoğraf, 1953-55’, Reykjavik Boulevard. Erişim tarihi: 20.05.2017 (http://www.reykjavikboulevard.com/se-il-medium-e-la-fotografiacome-fare-a-creare-utopia-mdfberlin-2014/)
  • Figür 3. Michael A. Noll, ‘Doğrusal Olarak Artan Doksan Paralel Sinüs Eğrisi, bilgisayar üretimi çizim, 21,8 × 27,8 cm, kağıt üzeri yazıcı baskısı,1960’ Noll, Michael. 1994. “ The Beginnings of Computer Art in the United States The Memoir”, Leonardo, 21 (1):40
  • Figür 4.Ivan Sutherland, ‘Nefertiti,1962’ Computer History Museum, Erişim tarihi: 13.11.2016 (http://www.computerhistory.org/revolution/computer-graphics-music-andart/15/209)
  • Figür 5.Efraim Arazi, ‘Computer and Automation Dergisi Kapağı, Ocak 1963’, The Verge, James Vincent 2015. Erişim tarihi: 06.11.2016. (http://www.theverge.com/2015/7/13/8919677/early-computer-art-computers-andautomation)
APA TUĞAL S (2017). 0 VE 1’LE ŞEKİLLENEN DÜNYA. , 571 - 587.
Chicago TUĞAL SiBEL AVCI 0 VE 1’LE ŞEKİLLENEN DÜNYA. (2017): 571 - 587.
MLA TUĞAL SiBEL AVCI 0 VE 1’LE ŞEKİLLENEN DÜNYA. , 2017, ss.571 - 587.
AMA TUĞAL S 0 VE 1’LE ŞEKİLLENEN DÜNYA. . 2017; 571 - 587.
Vancouver TUĞAL S 0 VE 1’LE ŞEKİLLENEN DÜNYA. . 2017; 571 - 587.
IEEE TUĞAL S "0 VE 1’LE ŞEKİLLENEN DÜNYA." , ss.571 - 587, 2017.
ISNAD TUĞAL, SiBEL AVCI. "0 VE 1’LE ŞEKİLLENEN DÜNYA". (2017), 571-587.
APA TUĞAL S (2017). 0 VE 1’LE ŞEKİLLENEN DÜNYA. Art-Sanat Dergisi, 0(8), 571 - 587.
Chicago TUĞAL SiBEL AVCI 0 VE 1’LE ŞEKİLLENEN DÜNYA. Art-Sanat Dergisi 0, no.8 (2017): 571 - 587.
MLA TUĞAL SiBEL AVCI 0 VE 1’LE ŞEKİLLENEN DÜNYA. Art-Sanat Dergisi, vol.0, no.8, 2017, ss.571 - 587.
AMA TUĞAL S 0 VE 1’LE ŞEKİLLENEN DÜNYA. Art-Sanat Dergisi. 2017; 0(8): 571 - 587.
Vancouver TUĞAL S 0 VE 1’LE ŞEKİLLENEN DÜNYA. Art-Sanat Dergisi. 2017; 0(8): 571 - 587.
IEEE TUĞAL S "0 VE 1’LE ŞEKİLLENEN DÜNYA." Art-Sanat Dergisi, 0, ss.571 - 587, 2017.
ISNAD TUĞAL, SiBEL AVCI. "0 VE 1’LE ŞEKİLLENEN DÜNYA". Art-Sanat Dergisi 8 (2017), 571-587.