FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRENME STİLLERİ İLE PROJE PERFORMANSI VE AKADEMİK BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
Yıl: 2016 Cilt: 11 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 277 - 292 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRENME STİLLERİ İLE PROJE PERFORMANSI VE AKADEMİK BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
Öz: Fen öğretiminde ve öğreniminde uygulamaya dönük olan projeler önemli bir yere sahiptir. Literatürde bireylerin değişik özelliklerini vurgulayan birçok öğrenme stili modeli bulunmaktadır. Bunlardan birisi olan Grasha ve Riechman öğrenme stili "öğrencilerin bilgiyi kazanma, akranlarıyla etkileşime girme ve öğrenme sürecine katılma yeteneğini etkileyen kişisel nitelikler" olarak tanımlanmaktadır. Grasha ve Riechman öğrenme stili modelinde bireyler; bağımsız, kaçınan, işbirlikçi, bağımlı, yarışmacı ve katılımcı öğrenme stiline sahip olarak nitelendirilmektedir. Çalışmanın amacı, farklı öğrenme stillerine sahip olan fen bilgisi öğretmen adaylarının, performans puanları ve akademik başarıları arasındaki farklılığın belirlenmesidir. Araştırma ilişkisel tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu Genel Fizik I Laboratuar dersini alan 80 fen bilgisi öğretmen adayı oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında, Grasha-Riechmann öğrenme stili envanteri ve öğrenci ürünlerinden yararlanılmıştır. Akademik başarı olarak öğretmen adayların genel akademik başarı ortalamaları alınmıştır. Verilerin analizinde proje değerlendirme derecelendirme ölçeği (rubrik), %, f ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; farklı öğrenme stillerine sahip fen bilgisi öğretmen adaylarının proje performans puanları arasında anlamlı bir fark görülmüştür. Akademik başarıları arasında anlamlı bir farklılık söz konusu değildir [F(4,75)=5,68, p<0,01], [F(4,75)=0,84, p>0,05]. Heterojen ve homojen grupların proje performans puanları arasındaki farka bakıldığında gruplar arasında anlamlı bir fark söz konusudur (t (76.52) = -6.74, p<0.01)
Anahtar Kelime: THE RELATIONSHIP BETWEEN ACADEMIC ACHIEVEMENT AND PROJECT PERFORMANCE WITH LEARNING STYLES OF SCIENCE TEACHER CANDIDATES
Öz: Projects that are oriented applications in science teaching and learning have an important place. In the literature, there are many learning styles that emphasize different aspects of individuals. One of them is Grasha and Riechman learning style "students acquire knowledge, personal attributes that affect the ability to participate in the interaction with their peers and learning process" is defined. Grasha and Riechman six types of learning style of individuals in the model; as independent, avoidant, collaborative, dependent, competitive and participant learning styles. The purpose of this study was determining difference between the performance scores and academic achievements to science teacher candidates with different learning styles. Research was a descriptive study in the relational model. Study group of the research was 80 science teacher candidates who take a Laboratory of General Physics II course. In collecting the data, Grasha-Riechmann Learning Style Inventory and project's evaluation rating scale (rubrics) is used. The average overall academic performance of student teachers in academic achievement is taken. One Way Anova (ANOVA), f and % were used to analyze the data. According to the results; a significant difference between the performance scores of projects were observed with different learning styles science teachers. There wasn’t a significant difference between academic success [F (4,75) = 5.68, p <0.01], [F (4, 75) = 0.84, p> 0.05]. There is a significant difference between groups considering the heterogeneous and homogeneous groups of project performance (t (76.52) = -6.74, p<0.01)
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Açıkgöz, K. Ü. (2004). Aktif Öğrenme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
- Al-Naeme, F. F. A. (1991). The influence of various learning styles on practical problem solving in Scottish secondary schools. Unpublished doctoral thesis, Glasgow University, Glasgow, Scotland.
- Aşan, A. ve Haliloğlu, Z. (2005). Implementing Project Based Learning in Computer Education. http://www.tojet.net/articles/4310.doc adresinden 12.01.2015 tarihinde edinilmiştir.
- Aydoğdu, M. ve Kesercioğlu, T. (2005). İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi. İstanbul: Anı Yayıncılık.
- Babadoğan, C. (2000). Öğretim Stili Odaklı Ders Tasarımı Geliştirme, Milli Eğitim Dergisi, 147, 61-63.
- Bahar, M. (2009). Öğrencilerin Öğrenme Stilleri ve Mini Fen Proje Çalışmalarındaki Performans Arasındaki İlişki. Educational Sciences: Theory & Practice 9 (1), 7-50.
- Balkı, A. G. (2003). Proje Temelli Öğrenme Yönteminin Özel Konya Esentepe İlköğretim Okulu Tarafından Uygulanmasına Yönelik Bir Değerlendirme. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı. Konya.
- Bektaş, M. (2008). Hayat Bilgisi Dersinde Öğrencilerin Farklı Baskın Zekâ Gruplarında Yer Almalarının Proje Başarıları ve Tutumlarına Etkisi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (111-126).
- Bilgin, İ. ve Durmuş, S. (2003). Öğrenme stilleri ile öğrenci başarısı arasındaki ilişki üzerine karşılaştırmalı bir araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(2), 381–400.
- Boydak, A. (2001). Öğrenme Stilleri, İstanbul: Beyaz Yayınları.
- Cengizhan, S. (2007). Proje temelli ve bilgisayar destekli öğretim tasarımlarının; bağımlı, bağımsız ve işbirlikli öğrenme stillerine sahip öğrencilerin akademik başarılarına ve öğrenme kalıcılığına etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 5(3), s.377-401.2
- Cin, M. (2005). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgilerde Kullanılabilecek Strateji, Yöntem ve Teknikler. Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. (Birinci Baskı). Tanrıöğen, A. (Ed.). İstanbul: Lisans Yayıncılık.
- Doymuş, K., Şimşek, Ü. ve Şimşek, U. (2005). İşbirlikçi öğrenme yöntemi üzerine derleme: İşbirlikçi öğrenme yöntemi ve yöntemle ilgili çalışmalar. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 59-83.
- Dunn, R., & Dunn, K. (1993). Teaching secondary science students through their individual learning styles: Practical approaches for grades 7-12. Alyn and Bacon: USA.
- Durukan, E. (2013). Türkçe öğretmen adaylarının öğrenme stilleri ve öğrenme stratejileri arasındaki ilişki. Turkish Studies-International Peridical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 8/1 Winter 2013, p.1307- 1319, ANKARA- TURKEY
- Ekici, G. (2001) Öğrenme Stiline Dayalı Biyoloji Öğretimin Analizi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Türkiye.
- Ekici, G. (2013). Gregorc ve Kolb Öğrenme Stili Modellerine göre Öğretmen Adaylarının Öğrenme Stillerinin Cinsiyet ve Genel Akademik Başarı Açısından İncelenmesi, Eğitim ve Bilim, 38(167), 211-225.
- Grasha, A. F. & Riechmann, S. W. (1975). Student learning styles questionnaire. Ohio: University of Cincinnati Faculty Center.
- Güven, M. (2004). Öğrenme Stilleri İle Öğrenme Stratejileri Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
- Iyer, N. N. (2006). Instructional Practices of Teachers in Schools that Use Multiple Intelligences Theory (Sumit). Unpublished Ph.D Thesis, University of Cincinnati.
- Jarolımek, J., Foster, C.D. and Kellough, R.D. (2005). Teaching and Learning in the Elementary School. (Eighth Edition). New Jersey: Merrill Prentice Hall.
- Johnstone, A. H., & Al-Naeme, F. (1995). Filling a curriculum gap in chemistry. International Journal of Science Education,17, 219-232.
- Johnstone, A. H., & Al-Shuaili, A. (2001). Learning in the laboratory: Some thoughts from the literature. University Chemistry Education, 5 (2), 42-51
- Jonassen, H. D., & Grobowski B.L. (1999) Handbook of Individual Differences, Learning and Instruction. USA: Lawrance Erlbaum Associates.
- Kapenda, H. M., Kandjeo-Marenga, H. U., Kasandra, C. D., & Lubben, F. (2002). Characteristics of practical work in science classrooms in Namibia. Research in Science & Technological Education, 20(1), 53-65.
- Karasar, N. (1998). Bilimsel Araştırma Yöntemi -Kavramlar, İlkeler, Teknikler-, Nobel Yayın Dağıtım, 8. Basım, Ankara
- Keefe, J. W. (1991). Learning style: Cognitive and thinking skills. Reston, VA: National Association of Secondary School Principals.
- Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and develop-ment. Englewood Cliff s, N.J: Prentice-Hall.
- Korkmaz, H. (2002). Fen Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenmenin Yaratıcı Düşünme, Problem Çözme ve Akademik Risk Alma Düzeylerine Etkisi. Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri A.B.D. Ankara
- Kurt, H., Ekici, G., Gökmen. A., Aktaş, M. ve Aksu, Ö. (2013). OrtaöğretŞm öğrencilerinin biyoloji laboratuvarı sınıf çevresine ilişkin algılarına öğrenme stillerinin etkisi (kolb öğrenme stili modeli örneği) Turkish Studies-International Peridical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/6 Spring 2013, p. 157-177 ANKARA-TURKEY.
- Mccarthy, B. (2000). About Teaching 4MAT in the Classroom. Wauconda, IL: About Learning, Inc.
- Montgomery, S. M., Groat, L.N. (2004) “Student Learning Styles and Their Implications for Teaching” 26. 03. 2014 tarihinde http://www.serprofessoruniversitario.pro.br/ler.asp TEXTO=428 adresinden edinilmiştir.
- Morris, S. ve Mccarthy, B. (1990). 4MAT in Action II: Sample Lesson Plans for Use with the 4MAT System. Barrington: Excel, Inc.
- Özer, B. (2001). “Öğrenmeyi Öğretme”, Öğretimi Planlama ve Değerlendirme II. Editör: Mehmet Gültekin. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 161-174.
- Riding, R., ve Rayner, S.(1998) Cognitive Styles and Learning Strategies - Understanding Style Differences in Learning and Behaviour- London: David Fulton Publishers.
- Solis, J.D. (2006). The Relationship Between Preservice Teachers’ Social Learning Style Preferences And Learning Activity Role Choices. The Graduate School of The University of Wyoming.
- Süral, S. ve Sarıtaş, E. (2015). Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Fen Ve Teknoloji Öğretimi Dersindeki Öğrenme Stilleri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (RTEÜ Journal of Social Sciences) 1, 31-44
- Şimşek, Ö. (2007). Marmara öğrenme stilleri ölçeğinin geliştirilmesi ve 9-11 yaş çocuklarının öğrenme stillerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tez. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
- Tekbıyık, A., Camadan, F. & Gulay, A. (2013). Fen ve teknoloji dersinde akademik başarının yordayıcısı olarak öz düzenleyici öğrenme stratejileri. Turkish Studies- International Peridical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 8/3, Winter 2013, p. 567-582, ANKARA-TURKEY.
- Thomas, J. (2000). A Review of Research on Project Based Learning. 13.02.2014 tarihinde http://ctl.stanford.edu/Newsletter/Problem-based-learning.pdf edinilmiştir. adresinden
- Tüysüz, C. ve Tatar, E. (2008). Öğretmen adaylarının öğrenme stillerinin kimya dersine yönelik tutum ve başarılarına etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 5(9), 97-107.
- Ural-Alşan, E. (2009). Temel kimya laboratuarı dersinde öretmen adaylarının başarılarına öğrenme stili tercihlerinin etkisi. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 3(1), 117 -133.
- Uzuntiryaki, E., Bilgin, I., & Geban, O. (2003). The effect of learning styles on high school students’ achievement and attitudes in chemistry. Paper presented at Annual meeting of National Association Research in Science Teaching, Philadelphia, Pennsylvania, USA
- Yılmaz, O. (2006). Sosyal Bilgiler Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenmenin Öğrenenlerin Akademik Başarıları, Yaratıcılıkları ve Tutumları Üzerine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Zonguldak: Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
APA | AY Y, atalay n (2016). FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRENME STİLLERİ İLE PROJE PERFORMANSI VE AKADEMİK BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. , 277 - 292. |
Chicago | AY Yunus,atalay nurhan FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRENME STİLLERİ İLE PROJE PERFORMANSI VE AKADEMİK BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. (2016): 277 - 292. |
MLA | AY Yunus,atalay nurhan FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRENME STİLLERİ İLE PROJE PERFORMANSI VE AKADEMİK BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. , 2016, ss.277 - 292. |
AMA | AY Y,atalay n FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRENME STİLLERİ İLE PROJE PERFORMANSI VE AKADEMİK BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. . 2016; 277 - 292. |
Vancouver | AY Y,atalay n FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRENME STİLLERİ İLE PROJE PERFORMANSI VE AKADEMİK BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. . 2016; 277 - 292. |
IEEE | AY Y,atalay n "FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRENME STİLLERİ İLE PROJE PERFORMANSI VE AKADEMİK BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİ." , ss.277 - 292, 2016. |
ISNAD | AY, Yunus - atalay, nurhan. "FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRENME STİLLERİ İLE PROJE PERFORMANSI VE AKADEMİK BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİ". (2016), 277-292. |
APA | AY Y, atalay n (2016). FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRENME STİLLERİ İLE PROJE PERFORMANSI VE AKADEMİK BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Turkish Studies (Elektronik), 11(3), 277 - 292. |
Chicago | AY Yunus,atalay nurhan FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRENME STİLLERİ İLE PROJE PERFORMANSI VE AKADEMİK BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Turkish Studies (Elektronik) 11, no.3 (2016): 277 - 292. |
MLA | AY Yunus,atalay nurhan FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRENME STİLLERİ İLE PROJE PERFORMANSI VE AKADEMİK BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.11, no.3, 2016, ss.277 - 292. |
AMA | AY Y,atalay n FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRENME STİLLERİ İLE PROJE PERFORMANSI VE AKADEMİK BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(3): 277 - 292. |
Vancouver | AY Y,atalay n FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRENME STİLLERİ İLE PROJE PERFORMANSI VE AKADEMİK BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(3): 277 - 292. |
IEEE | AY Y,atalay n "FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRENME STİLLERİ İLE PROJE PERFORMANSI VE AKADEMİK BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİ." Turkish Studies (Elektronik), 11, ss.277 - 292, 2016. |
ISNAD | AY, Yunus - atalay, nurhan. "FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRENME STİLLERİ İLE PROJE PERFORMANSI VE AKADEMİK BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİ". Turkish Studies (Elektronik) 11/3 (2016), 277-292. |