Yıl: 2016 Cilt: 11 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 201 - 220 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

CUMHURİYETİN ERKEN DÖNEMİNDE YURT DIŞINA EĞİTİM BİLİMLERİ ALANINDAN ÖĞRENCİ GÖNDERİLMESİ (1923- 1940)

Öz:
Toplumsal yapının tüm öğeleri, düşünce ve faaliyetler, uygulanan politikalar aracılığı ile değişir ve dönüşürler. Türkiye'nin yoğun olarak değiştiği ve dönüştüğü bir süreç olan Cumhuriyet'in Erken Dönemi'nde Atatürk Devrimleri ile Batılı bir toplum olmanın koşulları hazırlanmıştır. Bu koşullardan önde geleni kuşkusuz eğitim sisteminin bu çerçevede düzenlemesidir. İmparatorluktan ulus devlete geçiş sürecinde "yeni insanı" yaratmada Batı eğitimi sistemi ve düşüncesinden yararlanılmasının temel taşları arasında yurt dışından uzmanlar çağırmak, yurt dışına araştırma ve inceleme için uzmanlar göndermek olduğu gibi yurt dışına öğrenci gönderilmesi olgusu olmuştur. "Milli güzidelerin yetiştirilmesi" için yurt dışına öğrenci gönderilmesi, muasır medeniyetlerin bilgilerinin aktarılmasında en etkili yol olarak kabul edilmiştir. Çalışmanın problemi, Cumhuriyet'in Erken Dönemi'nde yurt dışına öğrenci gönderilmesi sürecini ve sonuçlarını ortaya oluşturulmasında eğitim bilimleri alanından Avrupa'ya gönderilmiş olan eğitimciler, öğrenci gönderilen ülkeler ve alanlar belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın yöntemi, nitel araştırma yöntemlerinden birisi olan tarihsel araştırmadır
Anahtar Kelime:

STUDENTS IN FOREIGN COUNTRIES IN THE FIELD OF EDUCATIONAL SCIENCES IN EARLY PERIOD OF TURKISH REPUBLIC (1923-1940)

Öz:
All components of societies change in accordance with ideas, activities and applied politics in that society. In Turkey, during the early periods of republic a western style society prepared with the Atatürk’s Revolutions. Certainly, regulations in the education system are one of the important arrangements to adapt new society in this period. During this period foreign experts are invited to country and students have been sent to foreign countries in order to create “new citizen” in the adaptation period from empire to republic. Sending students to grow up “national distinguishes” in foreign countries have seen the most important component of contemporary civilizations. The problem of the study is student sending process to Europe and its results during Early Period of the Turkish Republic. In this framework educational scientists, who were sent to the Europe in this period, countries they have sent and their field of study were defined. The methodology of there search is a historical research within qualitative researches
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aslan, C. (2014). Erken Cumhuriyet Dönemi’nde Eğitim Bilimleri Alanında Yurt Dışına Öğrenci Gönderilmesi Olgusu (1923-1940). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Fındıkoğlu, Z. F. (1940). Avrupa Talebesi Meselesi. Ülkü Dergisi C.XV (85), Ankara: Ulusal Matbaa.
  • Fraenkel, J.,Wallen, N. & Hyun, H. (2012). How To Design And Evaluate Research In Education, London: McGraw-Hill Higher Education.
  • Irmak, S. (1984). Atatürk’ü Anarken. Atatürk Araştırma MerkeziDergisi, C.1 (1). Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları.
  • Koçak, C. (1991). Türk- Alman İlişkileri (1923-1939) İki Dünya Savaşı Arasındaki Dönemde Siyasal, Kültürel, Askeri ve Ekonomik İlişkiler, Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Kuran, E. (1997). Türk Çağdaşlaşması. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Lundy, K. S. (2008). Historical Research, (Aut).Lisa M.Given, Encyclopedia of Qualitative Research Methods, Los Angales: Sage Publications.
  • Sarı, M. A. (2015). Türkiye’de Pozitivizm ve İlk Yansımaları.TurkishStudies.International PeriodicalfortheLanguages, LiteratureandHistory of TurkishorTurkic, Volume 10/14 Fall 2015, p. 635-656 DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8919 ISSN: 1308-2140, ANKARA-TURKEY.
  • Şarman, K. (2005). Türk Promethe’ler, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Somel, S. A. (2010). Osmanlı’da Eğitimin Modernleşmesi(1839-1908) İslamlaşma, Otokrasi ve Disiplin, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Şemin, R. U. (1973). Eğitim Bilimlerinin Üniversiteye Girişi: Pedagoji Enstitüsü’nün Kuruluşu ve Gelişimi. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Cumhuriyetin 50. Yılına Armağan. İstanbul.
  • Wulf, C. (2010). Eğitim Bilimi Yorumsamacı Yöntem, Görgül Araştırma, Eleştirel Teori, Ankara:Dipnot Yayınları.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005.) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara:Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, S. (2005). Eğitim Amacıyla Yurt dışına Gönderilen Öğrenciler (1940-1970): Prosopografik Bir Çalışma Örneği. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi
  • Başvekâlet İstatistik Umum Müdürlüğü, Maarif İstatistikleri 1927-31, İstanbul 1932.
  • Başvekâlet İstatistik Umum Müdürlüğü, Maarif İstatistikleri 1932-33, İstanbul 1934.
  • Başvekâlet İstatistik Umum Müdürlüğü, Maarif İstatistikleri 1933-34, İstanbul 1935.
  • Başvekâlet İstatistik Umum Müdürlüğü, Maarif İstatistikleri 1934-35, İstanbul 1936.
  • Başvekâlet İstatistik Umum Müdürlüğü, Maarif İstatistikleri 1935-36, İstanbul 1937.
  • Başvekâlet İstatistik Umum Müdürlüğü, Maarif İstatistikleri 1936-37. İstanbul 1938.
  • Başvekâlet İstatistik Umum Müdürlüğü, Maarif İstatistikleri 1937-38, İstanbul 1939.
  • Başvekâlet İstatistik Umum Müdürlüğü, Maarif İstatistikleri 1938-39, İstanbul 1942.
  • Başvekâlet İstatistik Umum Müdürlüğü, Maarif İstatistikleri 1939-1940. İstanbul 1942.
  • Cumhuriyet Halk Partisi Ulusal Eğitim Programı,1939.
  • Dersaadet ve VilayateKainMekatib-i Resmiye ve Hususiyeye ve Dersaadette Bulunan Medaris-i İslamiye ile Kütüphanelere Dair İstatistik Mecmuası, 1327.
  • Maarif İşleri Hakkında Muhtelif Vekilliklerin Mütala’aları, Maarif Matbaası, İstanbul 1939.
  • Maarif Sergisi Rehberi, Devlet Matbaası, İstanbul 1933,
  • Maarif Vekâleti, 1926-27 İstatistik Yıllığı, Devlet Matbaası, 1929
  • Maarif Vekâleti İhsaiyat Mecmuası, 1323-24 İstatistikleri, 1327.
  • Maarif Vekâleti İhsaiyat Mecmuası, 1339-40 İstatistikleri, 1341.
  • Maarif Vekâleti İhsaiyat Mecmuası, 1340-41 İstatistikleri, 1927.
  • Maarif Vekâleti İhsaiyat Mecmuası, 1341-42 İstatistikleri, 1928.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Personel Kütük Defterleri (1920-1940).
  • Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Heyeti Kurulu Kararları (1923-1940)
  • Sebilürreşad, Japonya’ya talebe i’zâmı, İstanbul 11 Teşrinisani 1326.
  • T.B.M.M. Zabit Ceridesi, TBMM Matbaası, Ankara 1961.
  • T.B.M.M. Zabit Ceridesi, TBMM Matbaası, Ankara 1959.
  • Türkiye Cumhuriyeti Maarifi1940-1941, Maarif Matbaası, İstanbul 1942.
APA ASLAN C (2016). CUMHURİYETİN ERKEN DÖNEMİNDE YURT DIŞINA EĞİTİM BİLİMLERİ ALANINDAN ÖĞRENCİ GÖNDERİLMESİ (1923- 1940). , 201 - 220.
Chicago ASLAN CENGIZ CUMHURİYETİN ERKEN DÖNEMİNDE YURT DIŞINA EĞİTİM BİLİMLERİ ALANINDAN ÖĞRENCİ GÖNDERİLMESİ (1923- 1940). (2016): 201 - 220.
MLA ASLAN CENGIZ CUMHURİYETİN ERKEN DÖNEMİNDE YURT DIŞINA EĞİTİM BİLİMLERİ ALANINDAN ÖĞRENCİ GÖNDERİLMESİ (1923- 1940). , 2016, ss.201 - 220.
AMA ASLAN C CUMHURİYETİN ERKEN DÖNEMİNDE YURT DIŞINA EĞİTİM BİLİMLERİ ALANINDAN ÖĞRENCİ GÖNDERİLMESİ (1923- 1940). . 2016; 201 - 220.
Vancouver ASLAN C CUMHURİYETİN ERKEN DÖNEMİNDE YURT DIŞINA EĞİTİM BİLİMLERİ ALANINDAN ÖĞRENCİ GÖNDERİLMESİ (1923- 1940). . 2016; 201 - 220.
IEEE ASLAN C "CUMHURİYETİN ERKEN DÖNEMİNDE YURT DIŞINA EĞİTİM BİLİMLERİ ALANINDAN ÖĞRENCİ GÖNDERİLMESİ (1923- 1940)." , ss.201 - 220, 2016.
ISNAD ASLAN, CENGIZ. "CUMHURİYETİN ERKEN DÖNEMİNDE YURT DIŞINA EĞİTİM BİLİMLERİ ALANINDAN ÖĞRENCİ GÖNDERİLMESİ (1923- 1940)". (2016), 201-220.
APA ASLAN C (2016). CUMHURİYETİN ERKEN DÖNEMİNDE YURT DIŞINA EĞİTİM BİLİMLERİ ALANINDAN ÖĞRENCİ GÖNDERİLMESİ (1923- 1940). Turkish Studies (Elektronik), 11(3), 201 - 220.
Chicago ASLAN CENGIZ CUMHURİYETİN ERKEN DÖNEMİNDE YURT DIŞINA EĞİTİM BİLİMLERİ ALANINDAN ÖĞRENCİ GÖNDERİLMESİ (1923- 1940). Turkish Studies (Elektronik) 11, no.3 (2016): 201 - 220.
MLA ASLAN CENGIZ CUMHURİYETİN ERKEN DÖNEMİNDE YURT DIŞINA EĞİTİM BİLİMLERİ ALANINDAN ÖĞRENCİ GÖNDERİLMESİ (1923- 1940). Turkish Studies (Elektronik), vol.11, no.3, 2016, ss.201 - 220.
AMA ASLAN C CUMHURİYETİN ERKEN DÖNEMİNDE YURT DIŞINA EĞİTİM BİLİMLERİ ALANINDAN ÖĞRENCİ GÖNDERİLMESİ (1923- 1940). Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(3): 201 - 220.
Vancouver ASLAN C CUMHURİYETİN ERKEN DÖNEMİNDE YURT DIŞINA EĞİTİM BİLİMLERİ ALANINDAN ÖĞRENCİ GÖNDERİLMESİ (1923- 1940). Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(3): 201 - 220.
IEEE ASLAN C "CUMHURİYETİN ERKEN DÖNEMİNDE YURT DIŞINA EĞİTİM BİLİMLERİ ALANINDAN ÖĞRENCİ GÖNDERİLMESİ (1923- 1940)." Turkish Studies (Elektronik), 11, ss.201 - 220, 2016.
ISNAD ASLAN, CENGIZ. "CUMHURİYETİN ERKEN DÖNEMİNDE YURT DIŞINA EĞİTİM BİLİMLERİ ALANINDAN ÖĞRENCİ GÖNDERİLMESİ (1923- 1940)". Turkish Studies (Elektronik) 11/3 (2016), 201-220.