Yıl: 2016 Cilt: 11 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1309 - 1332 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLARIN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE BELİRLENMESİ

Öz:
Ülkemizde ana dili eğitiminin en önemli parçasını oluşturan Türkçe yapılmaktadır. İçinde birçok farklı amaç ve kazanım içeren bu derslerin uygulama aşamasında çeşitli sorunlarla karşılaşılmaktadır. Yaşanan sorunlardan dolayı öğrencilerin Türkçe öğretimi açısından hedeflenen düzeyin çok gerisinde kaldıkları görülmektedir. Bu durum öğrencilerin, hem sonraki eğitim kademelerinde hem de yaşamlarının ilerleyen yıllarında ana dilini etkili ve yeterli düzeyde kullanamamanın yarattığı problemlerle karşılaşmalarına sebep olmaktadır. Bu çalışma Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunların neler olduğunu ve hangi sebeplerden kaynaklandığını ortaokullarda görev yapan Türkçe öğretmenlerinin konuyla ilgili görüşleri vasıtasıyla ortaya koymayı amaçlamaktadır. yöntemlerinden görüşme tekniğinin kullanıldığı araştırmanın evrenini Muş ili Merkez ilçesinde görev yapan Türkçe öğretmenleri oluştururken örneklemini ise Muş ili Merkez ilçesinde görev yapan 30 Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış olup öğretmenler, toplam 11 açık uçlu soruya cevap vermişlerdir. Toplanan veriler araştırmacılar tarafından betimsel analize tabi tutulmuş ve benzer yanıtlardan elde edilen ifadelerle çeşitli temalar oluşturulmuştur. Sonuçlara bakıldığında öğretmenlerin Türkçe öğretiminde öğrenme alanlarıyla ilgili olarak birçok problemle karşılaştıkları, verimli bir öğrenme-öğretme ortamının sağlanamadığı, öğrencilerin ortaokul öncesi kademelerde kazanmaları gereken becerileri kazanamadıkları ve bu kademeye birçok eksiklikle geldikleri belirlenmiştir. Belirlenen sorunların çözümüne yönelik olarak ise öğretmenler tarafından farklı öneriler sunulmuştur
Anahtar Kelime:

DETERMINATION OF PROBLEMS OF TURKISH LANGUAGE TEACHING AT SECONDARY SCHOOL THROUGH THE VIEWS OF TURKISH LANGUAGE TEACHERS

Öz:
Being a significant part of native language education in Turkey, Turkish Language Teaching is carried out through Turkish language courses at secondary schools. A variety of problems emerge at the phase of practicing these courses which include many different objectives and acquisitions. It is observed that students remain much behind the targeted level in terms of Turkish language teaching due to such problems. This situation leads to problems related to the lack of efficient and satisfactory use of native language for students in following years of their education. This study aims to reveal the problems encountered in Turkish language education and the reasons of these problems through the views of Turkish language teachers being assigned at secondary schools. In line with this aim, interview method was used as a qualitative research method in this study. The research population consists of Turkish language teachers being assigned in Central district of Muş province while the research sampling consists of thirty Turkish language teachers being assigned in the same place. Semi-structured interview form was used as data collection tool and teachers answered ten open-ended questions. The researchers conducted descriptive analysis on the collected data and various themes were created through the expressions obtained from the answers. According to the results, it was found that teachers encounter many problems in learning fields of Turkish language teaching; an efficient learning-teaching environment cannot be achieved; students could not acquire the necessary skills for secondary school grade in previous grades and they have many deficiencies at the secondary school level. Teachers brought various suggestions towards the resolution of these problems
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adıgüzel, Y. (2015), Öğretmenlerin Öğretim Etkinliklerini Gerçekleştirme Sürecinde Yaşadıkları Sorunların Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 10/15, p. 1-18 DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8942 ISSN: 1308-2140, Ankara-Turkey
  • Aksan, D. (2000). Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dil Bilimi (6. Baskı). Ankara: TDK.
  • Aktaş, Ş. ve Gündüz, O. (2011). Yazılı ve Sözlü Anlatım (16. Baskı). Ankara: Akçağ Yayıncılık.
  • Akyol, H. (2008). Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Akyol, H., Kırkkılıç, A. (2007). İlköğretimde Türkçe Öğretimi (Editörler: Kırkkılıç, A.; Akyol, H.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Alyılmaz, C. (2010). Türkçe Öğretiminin Sorunları. Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 5/3, s.728-749.
  • Ateş, K. (2009). Türk Dili. Ankara: İmge Kitapevi.
  • Aytan, T. ve Güney, N. (2012). Türkçe Öğretiminde Aktif Öğrenme Uygulamaları Dinleme Becerisi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Bağcı, H. (2010). İlköğretim 2. Kademe Öğrencilerinin Okumaya Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi, e-Journal of New World Sciences Academy (NWSA), 5(4), 2018- 2033. Article Number: 1C0253
  • Balcı, A. (2013). Okuma ve Anlama Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bayburtlu, Y. S. (2015), 2015 Türkçe Dersi Öğretim Programı ve 2006 Türkçe Dersi Öğretim Programının Değerlendirilmesi, Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 10/15, p. 1-18 DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/ TurkishStudies.8942 ISSN: n1308-2140, Ankara- Turkey
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, B., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. İ. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çelebi, M. D. (2006). Türkiye'de Anadili Eğitimi ve Yabancı Dil Öğretimi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 285-307.
  • Doğan, Y. (2011). Dinleme Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Emiroğlu, S. ve Pınar, F. N. (2013) Dinleme Becerisinin Diğer Beceri Alanları İle İlişkisi, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/4 Spring 2013, p. 769-782, Ankara-Turkey
  • Epçaçan, C. (2013). Temel Bir Dil Becerisi Olarak Dinleme ve Dinleme Eğitimi, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Türkçenin Eğitimi Öğretimi Özel Sayısı, Yıl: 6 Sayı: 11. s. 331-352
  • Erdem, İ. (2007). İlköğretim II. Kademede Dil Bilgisi Öğretiminin Sorunları Üzerine Bir Araştırma. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı Yayınlanmış Doktora Tezi.
  • Erdoğan, R. (2011). Yüksek Öğretim İçin Türk Dili ve Kompozisyon. Bursa: Marmara Kitabevi.
  • Göçer, A. (2010). Türkçe Öğretiminde Yazma Eğitimi . Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Volum 3, s.178-195.
  • Gökbek, M. (2011). Değişen Dünya Değişen Dil (7. Baskı). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları .
  • Gün, M. (2012). İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Dersi Okuma Etkinliklerinde Karşılaşılan Sorunlar, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 7/4, Fall 2012, p. 1961-1977, Ankara-Turkey
  • Gündüz, O. ve Şimşek, T. (2011). Anlama Teknikleri I- Uygulamalı Okuma Eğitimi. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Güney, N. ve Aytan, T. (2013). Aktif Öğrenme Teknikleriyle Dil Bilgisi Öğretimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Güven, A. Z. (2013). Dil Bilgisi Konularının Öğretim Sorunları, Journal of Language and Literature Education/Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 2(6), 1-10.
  • İşcan, A. ve Kolukısa, H. (2005), İlköğretim İkinci Kademe Dil Bilgisi Öğretiminin Durumu, Sorunları ve Çözüm Önerileri, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 5, Sayı 1, Sayfa: 299-308
  • Karakuş, E. ve Taş, H. (2007). Türkçe Öğretimi Etkinlikleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kıncal, R., Özerbaş, A., Şahin, Ç., Köse, E., Özkan, H. H., Bahar, H. H., Yeşil, R., Özbek, R. ve Genç, S. Z. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Meb. (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6,7,8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB.
  • Okur, A. (2013). Yaşam Boyu Okuma İçin Okuma Öğretimi, Yaşam Boyu Okuma Eğitimi. (Editör: Okur, A.) Ankara: Pegem Akademi.
  • Onan, B. (2013). Türkçenin Ana Dili Olarak Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri, Türkçe Öğretimi El Kitabı (Editorler: Güzel, A.; Karatay, H.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Özbay, M. (2007). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri II (İkinci Baskı). Ankara: Öncü Kitap.
  • Sever, S. (2011). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sevim, O. ve Gedik, M. (2014), Ortaöğretim Öğrencilerinin Konuşma Kaygılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi [TAED] 52, Erzurum, s. 379-393
  • Sharan B., M. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber (Çeviri Editörü: Selahattin Turan). Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Susar, F. (2001). Türkçe Öğretiminde Öğretmen Boyutunda Karşılaşılan Sorunlar ve Bunun Öğretmen Performansına Etkileri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 53-65.
  • Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (2009). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tağa, T. ve Ünlü, S. (2013). Yazma Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar Üzerine Bir İnceleme, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/8 Summer, p. 1285-1299, ANKARA-TURKEY
  • Temizyürek, F., Erdem, İ.ve Temizkan, M. ( 2014). Konuşma Eğitimi(5.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Tok, M. ve Ünlü, S. (2014). Yazma Becerisi Sorunlarının İlkokul, Ortaokul Ve Lise Öğretmenlerinin Görüşleri Doğrultusunda Karşılaştırılmalı Olarak Değerlendirilmesi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:13 Sayı:50 (73-95)
  • Uçgun, D. (2007). Konuşma Eğitimini Etkileyen Faktörler, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı: 22 (1), (59-67)
  • Ünalan, Ş. (2001). Türkçe Öğretimi (Genişletilmiş 2. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yaman, H. ve Demirtaş, T. (2013). Ana dili Öğretim Programlarının Temel Özellikleri, Dünyada Ana Dili Öğretimi-Program İncelemeler (Editör: Yaman, H.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yıldız, C., Okur, A., Arı, G. ve Yılmaz, Y. (2013). Yeni Programa Göre Kuramdan Uygulamaya Türkçe Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
APA IŞIK AYDIN R, ERDEM I (2016). TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLARIN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE BELİRLENMESİ. , 1309 - 1332.
Chicago IŞIK AYDIN RUKİYE,ERDEM ILHAN TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLARIN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE BELİRLENMESİ. (2016): 1309 - 1332.
MLA IŞIK AYDIN RUKİYE,ERDEM ILHAN TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLARIN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE BELİRLENMESİ. , 2016, ss.1309 - 1332.
AMA IŞIK AYDIN R,ERDEM I TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLARIN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE BELİRLENMESİ. . 2016; 1309 - 1332.
Vancouver IŞIK AYDIN R,ERDEM I TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLARIN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE BELİRLENMESİ. . 2016; 1309 - 1332.
IEEE IŞIK AYDIN R,ERDEM I "TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLARIN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE BELİRLENMESİ." , ss.1309 - 1332, 2016.
ISNAD IŞIK AYDIN, RUKİYE - ERDEM, ILHAN. "TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLARIN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE BELİRLENMESİ". (2016), 1309-1332.
APA IŞIK AYDIN R, ERDEM I (2016). TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLARIN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE BELİRLENMESİ. Turkish Studies (Elektronik), 11(3), 1309 - 1332.
Chicago IŞIK AYDIN RUKİYE,ERDEM ILHAN TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLARIN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE BELİRLENMESİ. Turkish Studies (Elektronik) 11, no.3 (2016): 1309 - 1332.
MLA IŞIK AYDIN RUKİYE,ERDEM ILHAN TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLARIN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE BELİRLENMESİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.11, no.3, 2016, ss.1309 - 1332.
AMA IŞIK AYDIN R,ERDEM I TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLARIN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE BELİRLENMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(3): 1309 - 1332.
Vancouver IŞIK AYDIN R,ERDEM I TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLARIN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE BELİRLENMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(3): 1309 - 1332.
IEEE IŞIK AYDIN R,ERDEM I "TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLARIN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE BELİRLENMESİ." Turkish Studies (Elektronik), 11, ss.1309 - 1332, 2016.
ISNAD IŞIK AYDIN, RUKİYE - ERDEM, ILHAN. "TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLARIN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE BELİRLENMESİ". Turkish Studies (Elektronik) 11/3 (2016), 1309-1332.